Skuteczne prowadzenie fanpage - 6 podstawowych zasad prowadzenia Facebooka

Profesjonalne prowadzenie Facebooka jest zajęciem, o którym jeszcze kilkanaście lat temu mało kto mógłby pomyśleć. Marketing kojarzył się kiedyś wyłącznie z outdoorowymi banerami. Popularne od zawsze były ogłoszenia w papierowych gazetach albo reklama w radio czy telewizji. Na większość z tych rzeczy mogły pozwolić sobie tylko bogatsze firmy. Mniejsze biznesy budowały świadomość marki głównie dzięki poczcie pantoflowej.

Na szczęście i na nieszczęście, czasy się zmieniły. Każda marka może pozwolić sobie na reklamę dzięki Internetowi. Niestety z tego powodu konkurencja jest bardzo duża. Jednym z potężniejszych medium, w którym nie może zabraknąć żadnej firmy, jest portal społecznościowy Marka Zuckerberga. Jeśli nie jesteście obecni w tym serwisie, koniecznie zacznijcie edukację od tego, jak założyć firmowe konto na Facebooku.

6 podstawowych zasad prowadzenia Facebooka

Jeśli chodzi o to, jakie budżety potrzebne są na prowadzenie profilu na Facebooku, to cena nie jest przeszkodą. Można korzystać z niego za darmo! Firmowy Facebook powinien być prowadzony konsekwentnie, spójnie, ale też nie nudno. Opracowaliśmy 6 podstawowych zasad prowadzenia firmowego Facebooka. Nasze wskazówki pomogą Wam w pełni wykorzystać potencjał portalu i nawiązać skuteczną komunikację z fanami. Być może stosujecie już jakieś działania w social mediach, ale nie są one w 100% skuteczne?

1. Rzetelne i przejrzyste zaprezentowanie firmy — podstawowe prowadzenie fanpage

Strona firmowa na Facebooka to swoista wizytówka naszej marki. Użytkownicy niejednokrotnie pomijają wyszukiwarkę Google i szukają firm bezpośrednio w social mediach. Niezaprzeczalnie należy zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie na naszych gościach. Trzeba ułatwić im dowiedzenie się o nas jak najwięcej. Po to portal posiada obszerne sekcje do uzupełniania danych, aby dostarczyć odbiorcom niezbędnych informacji. Na samym początku należy dodać: adres, numer telefonu, URL witryny, e-mail czy też ogólny opis.

Jedną z pierwszych rzeczy jest zdjęcie w tle, które użytkownicy widzą, wchodząc na nasz profil. Powinno być kreatywne i dopasowane do desktopu i urządzeń mobilnych. Sprawdź aktualne wymary Cover Photo.

Konieczną rzeczą do uzupełnienia jest też przycisk CTA na stronie głównej. Możemy sprawić, aby klienci po jednym kliknięciu mogli zadzwonić do naszej firmy. Mogą też za sprawą jednego przycisku przenieść się np. do sklepu online. Warto zastanowić się nad tym, jaka forma kontaktu czy interakcji z naszą stroną sprawdzi się u nas najlepiej. Być może użytkownicy częściej korzystają z formularza kontaktowego w naszej witrynie, niż telefonują. Warianty można oczywiście zmieniać i testować najlepsze opcje. Profil firmy na Facebooku powinien być ułatwieniem do skontaktowania się z nami albo skorzystania z usług. W drugiej kolejności warto zadbać o to, aby nasza Facebook'owa strona była źródłem wartościowych informacji albo rozrywki dla odbiorców. Co robić, aby przyciągać fanów na dłużej? Zapraszamy do dalszej lektury.

Prowadzenie Fanpage
Dodaj niezbędne informacje aby zaprezentować firmę na Facebooku

2. Dopasowanie contentu do naszych odbiorców i budowanie zaufania

Zastanawiacie się jak prowadzić profil firmowy na Facebooku, aby zdobywać nowych fanów i utrzymywać obecnych?

Samo pozyskiwanie fanów to nie wszystko. Działania w social mediach powinny skupiać się na zatrzymywaniu ich przy sobie. Dobrze prowadzić profil oznacza budować relacje z odbiorcami i stawać się zaufaną marką. Uwierzcie nam, do tego powinien dążyć każdy, kto prowadzi profil firmy na Facebooku. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczyna prowadzenie fanpage, czy jest związany z Social Mediami danej marki już od wielu lat. Nad budowaniem zaufania u odbiorców trzeba pracować cały czas! Tu nie ma taryfy ulgowej. Wiele dużych marek niejednokrotnie zetknęło się z kryzysem w Social Media. Najczęściej był on następstwem niefortunnie dobranych słów albo grafik. Tylko od Was zależy to, jak będą postrzegać prowadzoną przez Was markę inni i czy nagle się od niej nie odwrócą.

Warto od samego początku wyznaczyć granice działania i obrać konkretny cel. Przemyślcie jakimi osobami są Wasi klienci. Zastanówcie się, co mogłoby się im spodobać, a co wywołałoby wśród nich oburzenie. Wpisy na Facebooku powinny być odzwierciedleniem Waszej firmy i idei, jakie jej przyświecają. Zupełnie inny content dobierzemy do osób starszych, a inny do nastolatków. Całość powinna jednak przede wszystkim skupiać się na tym, co macie do przekazania. Starajcie się skupić na określonej tematyce. Jeśli np. posiadacie Internetowy sklep z roślinami, na Waszym fanpage powinny znaleźć się zdjęcia i opisy kwiatków jakie macie w ofercie. Koniecznie przeplatane ciekawostkami na temat wymagań co do uprawy, różnorodności odmian i trików pielęgnacyjnych. Takiego contentu szukają wszystkie „rośliniary”. Żaden z obserwatorów takiej strony nie będzie oczekiwać newsów politycznych czy memów z kotkami. To logiczne, prawda?

Kolejną kluczową kwestią w kreowaniu wizerunku marki w mediach społecznościowych jest wiedza. Prowadząc własny biznes, musicie przedstawiać siebie jako ekspertów i świadomą swoich produktów i usług firmę. To sekret do budowania zaufania. Jeśli dodamy do tego atrakcyjne i różnorodne kreacje, świetny efekt będzie gwarantowany.

Publikowanie postów na Facebooku to nie wszystko. Jak prowadzić Facebooka, aby publikacje nie odbijały się pustym echem? Należy wzywać do działania naszych fanów.

3. Stosowanie wezwań do działania — wywołanie interakcji

Dobrze, gdy użytkownicy angażują się w wirtualne życie firmy. Dzięki temu stają się zgraną częścią naszej społeczności na Facebooku. Niestety ciężko jest pozyskać czas widza. Zwłaszcza gdy wokół mamy dużą konkurencję.

Nasz firmowy profil na Facebooku prowadzony może być na najwyższym poziomie, ale nie zawsze to wystarcza. Aby zdobyć zaangażowanie odbiorcy, trzeba umieć odpowiednio go zmotywować.

Jednym ze sprawdzonych sposobów na budowanie interakcji z użytkownikami jest włączenie ich w życie firmy. Nie bójcie się stawiać ludziom pytań na tematy ściśle związane np. z produktami. Jeśli planujemy wprowadzić do oferty coś nowego, zapytajmy o zdanie fanów. Zadajmy im pytanie, które wzory albo kolory najchętniej kupowaliby w sklepie. Możecie też spytać się, z jakiej promocji byliby najbardziej zadowoleni. Nie obawiajcie się tworzyć ankiet, w których poprosicie odbiorców o głosowanie. Aby zachęcić ludzi do głosowania, możecie obiecać im coś w zamian. W przypadku konkursów i rozdawania produktów trzeba mieć się jednak na baczności!

Nagradzanie fanów jest jednym z pomysłów na to, jak dobrze prowadzić profil firmowy na Facebooku. Dzięki temu możemy zyskać zasięgi i zaangażowanie odbiorców. Trzeba stosować się jednak do regulaminu Facebooka oraz polskich przepisów prawa.

Profesjonalne prowadzenie Facebooka wymaga ciągłej obserwacji i trzymania się pewnych zasad narzuconych przez portal. Tyczy się to np. konkursów i zabaw, które marki chętnie organizują. Niestety nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. Nieumiejętny dobór zadań konkursowych (np. losowania bez wcześniejszego zgłoszenia do odpowiedniego urzędu) może wiązać się nawet z karami finansowymi wynikającymi z przepisów prawa polskiego. Więcej opisaliśmy w naszym artykule o nielegalnych konkursach na Facebooku. Nie mniej, jednak jeśli będziemy trzymać się reguł, dzięki konkursom możemy w doskonały sposób zgromadzić społeczność wokół naszej marki. „Dodaj zdjęcie”, „zostaw komentarz”, „opisz swoje najlepsze wspomnienie związane z produktem marki”, to tylko kilka wezwań do podjęcia działania, które możemy wykorzystać w konkursie. Facebook bardzo ceni tego typu interakcje z postami i może znacznie zwiększyć Wasze zasięgi organiczne. Oczywiści polecamy tworzenie nieoczywistych i zaskakujących konkursów. Jeśli brakuje Wam pomysłów, warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji, dzięki temu unikniecie ewentualnych wpadek. Na ogół agencje współpracują z kancelariami prawnymi, które mogą przygotować dla Was bezpieczny regulamin.

Pamiętajcie o tym, że aktywność w Social Mediach nie spoczywa wyłącznie po stronie naszych odbiorców. Jako administratorzy naszej strony sami powinniśmy wdawać się w częstą dyskusję i odpowiadać na komentarze. Ta złota zasada komunikacji z fanami na Facebooku, nie jest stosowana przez wszystkich. Ten temat poruszymy w dalszej części.

4. Aktywny kontakt z fanami

„Jesteśmy w ciągłym kontakcie”, takie motto powinno przewodniczyć każdemu, kto prowadzi profil firmy na Facebooku. Regularne odpowiadanie na wiadomości oraz komentarze jest bardzo ważne. To jeden z czynników, który w ogromny sposób wpływa na to jaką relację zbudujemy z fanami. Szybkie odpowiedzi mogą zaważyć na tym, jak odbiorą nas nowe osoby. Komentarze, które użytkownicy dodają pod postami to najlepsza gratyfikacja za publikowane treści. To jednak nie wszystkie argumenty na to, że działania w social mediach powinny być stale urozmaicane. Dzięki budowaniu tzw. drzewek konwersacji w komentarzach, czyli rozbudowanych rozmów, możemy znacząco zwiększać zasięgi. Komentarze dodawane przez fanów będą pokazywać się też ich znajomym. Nawet jeśli tamci nie obserwują naszej strony.

Aby mieć aktywny kontakt z fanami, musimy być regularni w tym, co robimy w social mediach. Powinniśmy tworzyć wydarzenia, robić Live i dodawać relacje w Stories tak często, jak to możliwe. Możecie ustalić sobie harmonogram działań dopasowany do Was i największej aktywności w sieci Waszych odbiorców. Dowiedzcie się jak często publikować w różnych mediach społecznościowych.

Usuwanie komentarzy na Facebooku i Instagramie

Przy temacie komentarzy warto wspomnieć o negatywnej komunikacji na Facebooku. Czy chociaż raz podczas prowadzenia fanpage kusiło Was, aby usuwać komentarze? Byłoby to zdecydowanie prostsze niż wdawanie się w niesympatyczną dyskusję. Warto pamiętać, że kluczem do skutecznej komunikacji zawsze jest szczerość. Aby dobrze prowadzić profil, należy zmierzyć się z krytyką. Oczywiście nie możemy mylić jej z hejtem. Na niego nie powinno być przyzwolenia w komunikacji na Facebooku czy Instagramie ani na żadnym innym portalu. Wewnętrznie obligujmy się do prowadzenia działań na najwyższym poziomie, aby każdy czuł przyjazną atmosferę. Jeśli oczekujecie rady na temat usuwania komentarzy, uważamy, że lepiej tego nie robić. Odpowiadając np. na krytykę dotyczącą obsługi zamówienia, pokazujemy innym, że nie bagatelizujemy opinii klientów. Ponadto każdy usunięty komentarz, to obawa o kolejne negatywne treści ze strony tej samej osoby. W efekcie zmuszeni bylibyśmy do jej zablokowania. To w konsekwencji może rodzić nieprzychylne emocje od innych.

Usuwanie negatywnych komentarzy na Facebooku i Instagramie, źródło: giphy.com

Ustawienie dla fanpage'a opcji „wyświetlaj najpierw”

Warto co jakiś czas przypominać naszym obserwatorom jak mogą wpłynąć na częstotliwość wyświetlanych przez Was treści. Stwórzcie post, w którym pokażecie ludziom jak mogą dodać Wasz fanpage do ulubionych! Wystarczy tylko kilka kliknięć, aby fanom nie umykały posty. To bardzo ważne z powodu dużej konkurencji na Facebooku. Wiele postów nie dociera do odbiorców.

Ustawienie dla fanpage'a opcji wyświetlaj najpierw
Pokaż fanom jak ustawić dla fanpage’a opcję „wyświetlaj najpierw”

5. Unikalne działania

Prowadzenie fanpage'a na Facebooku wymaga ciągłego testowania nowych rzeczy! Musimy obserwować reakcje naszych fanów i dostarczać im nowych wrażeń. Zasady prowadzenia komunikacji na Facebooku powinny opierać się o unikalne działania. Unikalne, czyli takie których nie było jeszcze u konkurencji lub nie było często wykorzystywane u innych. Do tego możemy skorzystać np. z bota na Messengerze. Jego potencjał umożliwi nam zaangażowanie użytkowników w inny sposób niż standardowe posty. Możemy np. wysyłać im regularnie kreatywny newsletter. Wykorzystujcie również RTM, czyli Real Time Marketing. Szybki i trafny wpis dopasowany do bieżących wydarzeń z kraju albo ze świata, może zaowocować w wiele reakcji. Sprytnie dobrane treści w przypadku nawet małych profili przerodziły się już nie raz w viralowe akcje. Dzięki temu zyskujemy zasięgi i docieramy do zupełnie nowych osób za darmo.

6. Śledzenie konwersji

Nasz poradnik nie byłby pełny, gdybyśmy nie wspomnieli o najważniejszej rzeczy. Aby zweryfikować czy nasze działania prowadzą do skutecznej komunikacji i przynoszą nam określone konwersje np. w sklepie online, trzeba wiedzieć jak je śledzić. Nie zdołamy w dzisiejszym wpisie przeprowadzić pełnego szkolenia z Google Analytics i innych narzędzi. Wymienimy jednak najważniejsze rzeczy, które bez specjalistycznej wiedzy możecie sami stosować.

Google Analytics a prowadzenie fanpage

Nawet jeśli nie prowadzimy żadnych płatnych kampanii, to dzięki Google Analytics'owi możemy śledzić liczbę wejść pochodzących z Facebooka i innych platform. Nie będzie to jednak zbyt precyzyjne. Nie wyróżnimy bardzo dokładnego źródła np. konkretnego posta. Nie mniej jednak da nam to ogólny obraz liczby wejść na stronę WWW z niebieskiego portalu. Sprawdzimy m.in. też dane demograficzne naszych użytkowników oraz urządzenia z jakich korzystali.

Możemy też posłużyć się Tagami UTM, aby wyróżnić konkretne źródło ruchu na stronie.

Parametry UTM

W pracy każdego marketera śledzenie konwersji za pomocą tagów UTM to kluczowa sprawa. Tylko dzięki dobremu i sumiennemu otagowaniu reklam możemy dowiedzieć się, czy nasze działania są skuteczne. Nawet jeśli nie robicie płatnych kampanii, również możecie dodawać parametry do swoich adresów URL. Jedynym minusem jest to, że link będzie dłuższy niż zwykle. Jednak jeśli tworzycie post typu link, adresu URL nie będzie widać w treści posta. Jeśli link umieścimy w widocznym miejscu możemy posiłkować się skracaczami typu bitly.

Jeśli posiadacie Menedżer reklam tam również możecie dodać UTM-y do każdego posta typu link.

Jak tworzyć parametry UTM w Menedżerze reklam
Przykład jak tworzyć parametry UTM w Menedżerze reklam

Innym narzędziem który umożliwi Wam dodanie parametrów UTM jest Campaign URL Builder.

Jak tworzyć parametry UTM w Campaign URL Builder
Przykład jak tworzyć parametry UTM w Campaign URL Builder

Dokładne informacje o tym, jak użytkownik zachował się po kliknięciu w otagowany link znajdziecie oczywiście w Google Analytics.

Prowadzenie fanpage'a na Facebooku powinno być dla nas przede wszystkim dobrą zabawą. Musimy wczuć się w naszych odbiorców, ale oczywiście pozostawać w zgodzie z własnym ja. Aby lepiej rozumieć media społecznościowe i uzupełniać działania w Social Mediach, warto regularnie śledzić np. nasz blog marketingowy. Właśnie tam dowiecie się również o tym, jak prowadzić profil na Instagramie i jak pozyskać obserwujących.


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 58
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello