Nasze profile powinny napędzać biznes, promować organizację, popularyzować naszego bloga czy docierać do szerokiego grona mieszkańców gminy. Wrzucanie treści na profile nie powinno być przykrym obowiązkiem. Są to wspaniałe narzędzia, które potrafią przynieść wymierne korzyści.
Kluczem do sukcesu w social mediach jest regularna publikacja angażujących i ciekawych postów. Doraźne wrzucanie treści zazwyczaj nie jest lubiane przez algorytmy mediów społecznościowych. Obecnie bardzo często treści musimy jeszcze dodatkowo płatnie promować, ale to temat na inny artykuł. :) Warto jednak wykorzystać maksymalny potencjał, jaki dają nam posty organiczne. W każdym momencie, w którym nasze treści nie są wyświetlane, może pojawić się nasza konkurencja. Z poniższego tekstu dowiesz się, jak często publikować posty w różnych mediach społecznościowych. Pomożemy Ci również znaleźć odpowiednią częstotliwość dla Twojej działalności.
Znaczenie social mediów
Niezależnie od działalności, którą się zajmujesz, prowadzenie profilu SM może mieć sens. Prawie każdy może znaleźć grupę odbiorców dla swoich treści: mała czy duża firma, działacz społeczny, komentator bieżących wydarzeń politycznych czy jednostka samorządu terytorialnego. Polska jest w czołówce światowej, według danych z 2020 roku już ponad 90% gospodarstw domowych ma dostęp do Internetu! Pandemia spowodowała, że coraz mniej ludzi jest wykluczonych cyfrowo.
Większość Polaków ma także profil na jakimś portalu społecznościowym, najwięcej jest oczywiście na Facebooku. Mieszkańcy naszego kraju są ponadto "przyspawani" do smartfonów, większość Polaków w wieku 15-35 lat nie rozstaje się z nimi w ciągu całego dnia. I większość codziennie przegląda media społecznościowe. Skoro ludzie spędzają tam mnóstwo czasu, to dlaczego nie ma tam jeszcze Twojej marki? W Internecie są Polacy z każdej grupy wiekowej i każdej klasy społecznej.
Jak wykorzystać w pełni ten ogromny potencjał? Należy dostosować swoją aktywność do konkretnego kanału. Oprócz oczywiście rodzaju publikowanych treści należy zadbać o odpowiednią częstotliwość publikacji.
Algorytmy mediów społecznościowych
Ogromna liczba postów w social media
Każde medium społecznościowe ma algorytm, który dobiera użytkownikom wyświetlaną treść. Praktycznie bezpowrotnie minęły już czasy, kiedy portale pokazują treść chronologicznie. Liczba wpisów znajomych, postów z grup, reklam organicznych i płatnych jest tak wielka, że nie sposób zobaczyć ich wszystkich w ciągu dnia. Przykładowo już wiele lat temu z ok. 1500 postów, Facebook mógł wyświetlić tylko ok. 300 (źródło). Teraz liczba postów do wyświetlenia jest zapewne o wiele większa. Do tego znacznie wzrosło znaczenie postów od znajomych i z grup. O tym, co można pokazać użytkownikom, decyduje algorytm portalu. Serwisy społecznościowe są bowiem tak skonstruowane, aby maksymalnie długo przykuć użytkowników do ekranu.
Algorytmy biorą pod uwagę mnóstwo czynników i sygnałów. O tym, jak wstrzelić się w gust robotów można by napisać nie tylko osobne artykuły, ale i nawet całe książki. My od czasu do czasu dzielimy się takimi tipami na naszym Facebooku, gdzie serdecznie Cię zapraszamy. Warto też zwrócić na znaczącą różnicę w wyświetlaniu postów na różnych portalach. Przykładowo Facebook będzie je bezpłatnie pokazywał przede wszystkim fanom profilu. Szersze kierowanie będzie już wymagało płatnej promocji w Social Media. Z drugiej strony np. YouTube, Pinterest czy TikTok może bardzo często wyświetlać Twoje wideo osobom niebędących Twoimi obserwatorami. Mało tego — często przełamują one „bańkę informacyjną". Testowo pokazują treści użytkownikom, którzy nigdy nie wykazywali zainteresowania danymi tematami. Dlatego systematycznie publikując, masz szansę na znaczne zwiększenie zasięgów postów czy wideo. Algorytmy dużo przychylniej będą zwracać uwagę na częściej publikowane posty.
Pamiętajmy jednak, że ostatecznym odbiorcą naszych treści są ludzie, a nie maszyny. Dlatego rozważając częstotliwość wrzucania wpisów czy o jakiej godzinie publikować posty, myślmy najpierw o naszych odbiorcach. Nie zapominając o robotach, bierzmy przede wszystkim pod uwagę reakcje i zaangażowanie użytkowników.
Jak długo wpisy są wyświetlane?
Wpisy na różnych mediach społecznościowych mają różną "długość życia". Jest to jeden z ważnych czynników, do którego trzeba dostosować częstotliwość publikacji. Wpis na Twitterze może być widoczny zaledwie przez kilka-kilkanaście minut. Jednocześnie grafika na Pintereście może się wyświetlać przez wiele miesięcy, a film na YouTube może być "złapany" przez algorytm nawet po wielu latach.
Nie ma tutaj oczywiście sztywnej zasady: wpis krócej się wyświetla, to należy wrzucać ich więcej. Może to być jednak cenna wskazówka. Jakie są orientacyjne czasy wyświetlania się postów? Według badań firmy SoAmpli wygląda to następująco:
- Twitter - 18 minut,
- Facebook - 5 godzin, według naszych doświadczeń do ok. doby,
- Instagram - 21 godzin,
- LinkedIn - 24 godzin, naszym zdaniem często nawet do kilku dni,
- YouTube - 20 dni, jednak filmy mogą tworzyć zasięgi przez długie miesiące i lata,
- Pinterest - 4 miesiące.
Jak zwiększyć zasięg postów?
Odpowiednia częstotliwość publikacji można pozytywnie przyczynić się do zasięgów naszych postów, jak i całego profilu. Dobrze jest tak dobrać częstotliwość wrzucania treści, aby „wypełnić” całą potencjalną przestrzeń reklamową. Trzeba zwracać uwagę na zasięgi postów, czy nie „zjadają” sobie wyświetleń. Następnie warto patrzeć na całkowity zasięg naszego profilu np. w dziennej skali.
Nie należy oczywiście przeholować i np. wrzucać treści na siłę. Zbyt częsta publikacja podobnych postów może również powodować kanibalizację zasięgów. Jeszcze raz chcemy podkreślić: wrzucane treści powinny być przede wszystkim angażujące dla użytkownika. Częstotliwość publikacji, wyświetlenia, zasięgi czy wstrzelenie się w algorytm powinno pozostać na drugim planie. Jeżeli wpisy będą ciekawe dla ludzi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dany portal pomoże nam go wypromować.
Wszystko prowadzi do sytuacji 3x WIN. My, wrzucając wartościowe treści, promujemy swoją firmę. Użytkownicy znajdują ciekawe posty do poczytania czy wideo do obejrzenia. A media społecznościowe dłużej zatrzymują użytkowników u siebie i mogą zarabiać na reklamach.
Poznaj swoich odbiorców
Gdzie są Twoi klienci?
Czy na polskim TikToku znajdziesz menedżerów wyższego szczebla w wieku 50+? Być może, ale zdecydowana większość użytkowników to nastolatki. Tak samo LinkedIn może nie nadawać się do publikacji informacji od samorządu czy sprzedaży detalicznej produktów szybkozbywalnych. Teoretycznie najszerszym medium społecznościowym w Polsce jest Facebook, ale ucieka stamtąd coraz więcej młodych osób.
Dlatego obecność w social mediach musisz dostosować do swoich odbiorców. Twitter będzie idealnym miejscem do krótkich komentarzy bieżących wydarzeń. Pinterest i Instagram może być świetny do przedstawiania młodym kobietom inspirujących wystrojów wnętrz. Jeżeli Twoim targetem są nastolatki, wybierz TikToka, a w przypadku działań B2B musisz znaleźć się na LinkedIn. Najszerszym medium społecznościowym w Polsce jest Facebook i tam warto działać, jeśli zależy Ci na zasięgach wśród ogólnej publiki.
Dobierając odpowiedni kanał do swoich odbiorców, można potem dobrać odpowiednią częstotliwość publikacji i zarazem zwiększyć zasięgi Twojej organizacji.
Stwórz personę
Spróbuj zbudować personę. Jest to typowa osoba, która będzie czytała Twojego codziennego wideobloga, kupowała Twoje produkty czy korzystała z usług firmy. Ile mniej więcej ma lat? Jakiej jest płci? Kiedy może zaglądać do mediów społecznościowych, w jaki dzień, o której godzinie? Czy będzie to w przerwie w pracy, czy raczej późnym wieczorem, kiedy uśpi swoje dzieci? A może z mediów społecznościowych korzysta wyłącznie służbowo w czasie pracy np. z LinkedIn?
Zbudowanie wizerunku typowego odbiorcy Twoich treści pomoże w odpowiedzi na pytanie: kiedy i jak często publikować posty na Facebooku, Instagramie czy w innych mediach społecznościowych.
Jakie są typowe częstotliwości publikacji postów?
Absolutnie nie należy brać poniższych liczb za sztywną regułę. Można je potraktować jako punkt wyjścia i dostosować do swojej działalności. Wiele branż może sobie pozwolić na zwielokrotnienie tych liczb, w przypadku innych może wystarczyć nawet kilka sponsorowanych postów miesięcznie.
Wersja TL;DR ;)
- Facebook - 1-2 posty dziennie
- Instagram - co najmniej 1 post dziennie i kilka relacji
- Twitter - 5-15 tweetów dziennie
- LinkedIn - 3 posty w tygodniu
- Pinterest - co najmniej 1 pin na tydzień
- TikTok - 3 filmy dziennie
- YouTube - 1 film tygodniowo
Wersja rozszerzona:
Jak często publikować na Facebooku?
Posty na Facebooku zbierają zasięgi organiczne (bezpłatne) od kilku godzin do około doby. Dlatego optymalnym punktem wyjścia jest publikacja 1, maksymalnie 2 postów na Facebooku dziennie. Można również spokojnie postawić na publikację tylko w dni robocze albo np. 2 razy w tygodniu. Naszym zdaniem tylko w niewielu branżach (np. modowej) jest sens publikować częściej niż 2 razy na dzień.
Na Facebooku jest jednak już bardzo ciasno. Portal ponadto premiuje wpisy znajomych czy z grup. Zasięgi postów z dużych fanpage'ów często docierają zaledwie do 5-10% obserwujących. Dlatego warto przeanalizować, czy zamiast częstszej publikacji nie uruchomić płatnej promocji. Można też spróbować publikować więcej filmów czy postawić na live na żywo. Warto też rozważyć założenie własnej grupy związanej z fanpage'em, co dodatkowo zwiększy zasięgi. Jeżeli Twoi odbiorcy są bardziej aktywni w weekend i wolne dni, spróbuj zwiększyć wtedy liczbę postów w te dni.
Nie zapominajmy również o relacjach. Stories mają mniejsze znaczenie niż na Instagramie, ale warto wycisnąć z nich tyle potencjału, na ile jest to możliwe. Więcej o relacjach na Facebooku i Instagramie w naszym artykule: Potencjał relacji na Facebooku i Instagramie - czym są Stories?
Jak często wrzucać zdjęcia na Instagram?
1 post dziennie na Instagramie można uznać za minimum dla wielu branż. Szczególnie jeżeli grafiki są typowo "instagramowe", a społeczność zaangażowana. Bardzo ważna jest systematyczność. Jeżeli jesteś w stanie wrzucać codziennie po 3 ładne i angażujące posty, to warto tego spróbować. W innym przypadku zmniejsz częstotliwość, a postaw na systematyczne wrzucane ciekawego contentu na swój profil. Konsekwencja ma olbrzymie znaczenie! Wtedy jest większa szansa, że algorytm Instagrama „polubi” Twój profil. Dla samych odbiorców to jest również bardzo ważne. Nagła zmiana częstotliwości publikacji z kilku dziennie na kilka tygodniowo może przynieść znaczny spadek zaangażowania, więc i zasięgów. Spraw, aby użytkownicy po prostu czekali na kolejne zdjęcia o stałych porach.
Nie zapomnij o jednej z najważniejszych rzeczy na Instagramie, czyli o Stories! Znikające po 24 godzinach relacje mogą być głównym kanałem budującym więź z Twoimi odbiorcami. Dziennie możesz dodać do 100 relacji i są marki, które to wykorzystują! Postaraj się dodawać na Instagram co najmniej kilka relacji dziennie. Pokaż swoją firmę od środka albo to jak spędzasz wolny czas.
Ile wrzucasz postów na Twittera?
Jeżeli zależy Ci na budowaniu marki na Twitterze, publikuj co najmniej 5-15 tweetów dziennie. Wpisy na portalu z niebieskim ptakiem są widoczne bardzo krótko. Trzeba często i trafnie publikować, aby wstrzelić się w trendy. Włączaj się w dyskusje, podawaj dalej tweety, twórz i odpowiadaj.
Duża aktywność na Twitterze może być obowiązkowa, jeżeli myślisz o działalności politycznej, społecznej czy budowaniu marki osobistej. Nie warto oczywiście przesadzać. Jeżeli nie masz nic do powiedzenia, to nie warto na siłę włączać się w dyskusję. Jeden niewłaściwy tweet może skompromitować na lata — Internet nie zapomina.
Ile wrzucać aktualności na LinkedIn?
Na LinkedIn postaraj się publikować minimum 3 razy w tygodniu albo np. 1 post dziennie w dni robocze. Przy większej liczbie publikacji zasięgi mogą już spaść. Tutaj jeszcze ważniejsze jest zbadanie, kiedy i jak często Twoi obserwujący przebywają na LinkedIn.
Publikacja pinów na Pinterest
Sam portal zaleca publikację co najmniej jednego pinu na tydzień. Oczywiście warto to robić znacznie częściej, niektórzy zalecają nawet 5 razy dziennie. Pinterest sugeruje, aby jednak nie wrzucać wielu pinów naraz, czego zresztą też nie powinno się robić w innych mediach społecznościowych.
Jak często wrzucać filmiki na TikTok?
TikTok w Polsce jest niezwykle popularny pośród młodych ludzi, w szczególności nastolatek. Zgodnie z trendami idącymi z Zachodu, coraz więcej starszych użytkowników zaczyna zakładać tam konta.
Content na TikToku opierający się na krótkich filmikach warto publikować kilka razy dziennie.
Jak często publikować filmy na YouTube?
YouTube, podobnie jak TikTok, ma specyficzny algorytm często pokazujący treści spoza bańki informacyjnej użytkowników. Pozwala zbierać ogromne zasięgi bez wydanej złotówki na promowanie. Jest to ogromna szansa dla wielu firm i organizacji. „Wstrzelenie się” w algorytm YouTube jest marzeniem wielu twórców.
Najważniejsze dla YouTube jest oczywiście zaangażowanie na filmach, przede wszystkim czas oglądania. Bardzo ważna jest również częstotliwość publikacji wideo na YouTube, która dobrze jakby wynosiła min. 1 film na tydzień. Jeżeli jesteś w stanie tworzyć tyle contentu, rozważ publikację nawet 2 filmów w tygodniu. Dla wielu osób może to być niezwykle trudne, bo jakby nie patrzeć jest to ok. 100 filmów rocznie. Są oczywiście skrajne przypadki publikacji nawet kilku filmów na dzień, ale bierzmy tutaj pod uwagę działalność na YouTube jako tą poboczną do działalności firmy.
W jakich godzinach publikować filmy? Jako że wrzucamy je rzadziej niż w innych mediach społecznościowych, to możemy przyzwyczaić naszych odbiorców do konkretnego dnia i godziny. W przypadku YouTube szczególnie warto regularnie publikować wpisy o stałych porach.
Testuj!
Nie obędzie się bez wielokrotnych testów. Każda branża jest inna, algorytmy social mediów są również niezbadane. Tylko na żywo sprawdzisz, jak często i kiedy należy wrzucać posty na Twoje profile. Musisz poznać swoich odbiorców i specyfikę danego medium społecznościowego. Postaw na systematyczność i planuj wcześniej posty. Postaw również na pewną spontaniczność, pozwól sobie czasami na wrzucenie treści prosto ze smartfona. Jest to pozytywnie odbierane np. przez Facebooka i Instagrama. Jeżeli masz do publikacji w krótkim czasie kilka niezwykle ciekawych i angażujących treści, po prostu zrób to. Jednak nie wrzucaj postów na siłę i nie zanudzaj odbiorców.