Jak założyć firmowe konto na Facebooku?

Obecność w Internecie jest coraz popularniejsza. Znajdują się tam nasi znajomi, czasami rodzice, a coraz częściej nawet dziadkowie. To również idealne miejsce dla Twojej firmy, oczywiście jeśli w założeniach masz jej rozwój. Kreowanie wizerunku marki, interakcje z klientami czy też możliwość reklamy to jedynie kilka z możliwości jakie otwierają się po wejściu w prawie niekończący się świat digital marketingu. Jednym z punktów styku marki z potencjalnymi klientami jest profil firmowy, czyli strona na Facebooku (fanpage), o którym dziś opowiemy.
Z tego artykułu dowiesz się:

Czy profil firmowy na Facebooku potrzebny jest każdemu?

Posiadanie profilu firmowego na Facebooku z pewnością nikomu nie zaszkodzi, jednak czy jest on niezbędny w każdym przypadku? Otóż wszystko zależy od branży, w której działamy. Istnieje mnóstwo biznesów, których specyfika wymaga kontaktu z klientem “oko w oko” opierając się np. na pracy przedstawiciela handlowego (nawiasem mówiąc - pracę przedstawiciela handlowego również można wspierać np. reklamą typu Lead Ads). Istnieją jednak przedsiębiorstwa, dla których działalność online to często jedyny sposób pozyskiwania klientów. Konto firmowe przydatne będzie zatem w przypadku większości biznesów, choćby do kreowania wizerunku marki. W prosty sposób możemy przedstawić Ci jeden z powodów, dla których również Twoja firma powinna dołączyć do grona firm mających konta na tym portalu. Spróbuj wpisać w wyszukiwarkę Facebooka pierwszą lepszą nazwę firmy jaka przyszła Ci na myśl. Znalazłeś? Zapewne tak.

Wyszukiwanie Fanpage
Wyszukiwanie Fanpage na Facebooku.

Jak utworzyć stronę na Facebooku?

Utworzenie konta firmowego to bardzo proste zadanie, tym bardziej że właśnie takie funkcje jak utworzenie strony na Facebooku czy też tworzenie grup lub reklam jest mocno promowane, bo najzwyczajniej portal na tym zarabia. Możliwość utworzenia strony znajdziesz przynajmniej w kilku miejscach. Przeglądając niebieski portal zapewne już nieraz natknąłeś się na tę funkcję, lecz wtedy jeszcze nie doceniałeś jej potencjału.

Przycisk utwórz stronę, bo właśnie o nim mówimy, znajdziesz w sekcjach dotyczących stron. W przypadku widoku desktop należy kliknąć trójkącik, który znajduje się w prawym górnym rogu, a następnie przejść do zakładki “Zarządzanie stronami”, gdzie znajdziesz przycisk “Utwórz stronę”. Używając telefonu, zakładkę “Twoje strony” znajdziesz w prawym menu, gdzie również znajduje się podobny przycisk. Takie buttony znajdziesz jeszcze w kilku innych miejscach na całym portalu Zuckerberga np. przeglądając inne strony. W tym miejscu zaznaczyć trzeba, że Facebook zmienia się bardzo dynamicznie, poszczególne sekcje przenoszone są w inne miejsca, a sam wygląd może zaskoczyć po każdej aktualizacji. Dlatego też umiejscowienia tych przycisków nie są stałe.

Utwórz stronę na Facebooku
Tworzenie strony na Facebooku.

Co jest niezbędne do założenia konta?

Na Facebooku mamy dostępne dwa rodzaje kont: konto prywatne oraz firmowe. Konto prywatne, tak jak sama nazwa wskazuje, służy do spraw prywatnych, tj. komunikacja ze znajomymi (prawdopodobnie już je posiadasz). Teraz czas na to drugie. Do założenia strony firmowej potrzebne Ci będą dosłownie 2 minuty. Tyle wystarczy, by wprowadzić dwie podstawowe informacje. Jednak naszym celem jest tworzenie wizerunku firmy, a więc dobrze byłoby poświęcić więcej czasu na odpowiednie skonfigurowanie profilu. W tym celu przygotuj:

  • Zdjęcie profilowe, które zazwyczaj pełni funkcję logo. Zauważ jednocześnie, że obraz ten jest przycinany do okrągłej postaci, więc należy zadbać, aby był on odpowiednio skadrowany. Nie chcielibyśmy pewnie sytuacji, w której główny znak rozpoznawczy naszej firmy nie zawiera całej nazwy. Pod uwagę weź także mniejszą widoczność na urządzeniach mobile.
  • Zdjęcie w tle. Ten obszar najlepiej porównać do okładki książki lub pulpitu komputera (oczywiście tego zaraz po instalacji, jeszcze niezaśmieconego) i tak właśnie zaprojektować. Coverem może być również film bądź pokaz slajdów, które przedstawiają więcej niż samo zdjęcie. Warto z tego skorzystać!
  • Kilka informacji nt. Twojej firmy takich jak: opis, dane kontaktowe, adres witryny (jeśli takową posiadasz), adres e-mail, godziny otwarcia (w przypadku biznesów lokalnych) oraz ewentualnie metryczkę i link do zasad polityki prywatności w swojej firmie.

Sugerowane wymiary to 170px x 170px w przypadku zdjęcia profilowego oraz 851px x 315px dla zdjęcia w tle.

Pierwsze kroki (założenie, dane firmy, zdjęcia)

Nadszedł czas na praktykę! Klikając wcześniej wspominany przycisk “Utwórz stronę” Facebook wyświetli Ci kreator tworzenia fanpage, który jest bardzo prosty i intuicyjny w obsłudze, poradzisz sobie bez problemu! Użyjmy wcześniej przygotowanych materiałów.

  • Kreator poprosi o wpisanie nazwy, wybranie kategorii oraz dodanie zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle. To kilka podstaw, bez których fanpage nie będzie wyglądał profesjonalnie. Po przejściu tych kroków nasza nowo utworzona strona firmowa jest już opublikowana, lecz jeszcze niegotowa na przyjęcie potencjalnych klientów.
  • Kolejną bardzo ważną kwestią jest uzupełnienie informacji o stronie. W tym celu należy odszukać sekcję “edytuj informacje o stronie” i wpisać w odpowiednich rubrykach informacje. Dodatkowym miejscem, w którym możemy umieścić trochę treści jest sekcja “Nasza historia”.
  • Facebook przedstawi nam także możliwe działania, jakie możemy podjąć, aby zacząć promocję konta firmowego. Jest to np. zaproszenie do polubienia strony przez swoich znajomych.

Po tych podstawach możemy przejść do dalszej konfiguracji. Facebook udostępnia nam możliwość zmiany tzw. szablonu strony. Szablon jest to predefiniowany układ zakładek na fanpage. Wśród nich znajdziesz m.in. te podstawowe: posty, wydarzenia, recenzje, społeczność, grupy itd. oraz te dodatkowe, niedostępne od razu. Są to np. sklep albo usługi. Dodatkowo mamy możliwość dodawania swoich własnych zakładek. W ramach tej opcji zintegrować można np. Instagram, którego dodanie warto rozważyć.

Skonfiguruj również przycisk, który znajduje się w centralnej części strony zaraz pod zdjęciem w tle. Wybierz taki, który będzie najbardziej odpowiadał Twojemu celowi, np. “Zarezerwuj termin” lub “Skontaktuj się”. Podczas rozwoju profilu Facebook będzie podsyłał Ci propozycje i wskazówki nt. prowadzenia profilu. Gdy nasz fanpage jest kompletny możemy przystąpić do publikowania treści.

Zakładanie profilu firmowego
Załóż profil firmowy na Facebooku.

Jak prowadzić konto firmowe na Facebooku?

Prowadzenie konta firmowego na Facebooku to bardzo obszerna kwestia, jednak na potrzeby tego wpisu przedstawimy Ci kilka najważniejszych aspektów. Oto lista:

Ciekawy content

To pierwszy i najważniejszy punkt. Bez dobrej jakości grafik, zgrabnego copy, a przede wszystkim ciekawej historii, którą masz do opowiedzenia, nie wyróżnisz się na tle konkurencji w mediach społecznościowych. Wiele stron firmowych nieumiejętnie podchodzi do tematu prowadzenia swoich kont. Nie powielaj schematu innych i opracuj content, który sam chętnie chciałbyś czytać! Dziel się swoją wiedzą, angażuj do interakcji, rozbawiaj swoich fanów i rób wszystko, aby polecali Twoje treści innym użytkownikom. Gratyfikacja w postaci udostępnień postów przyjdzie sama, okazując się najlepszą nagrodą!

Dopasowane treści

Kolejną ważną kwestią jest dostarczanie odpowiedniej treści. W tym celu posty (tak nazywamy wszystko, co jest publikowane na Facebooku) powinny być ściśle dopasowane do grupy docelowej. Jeśli cały czas udostępniać będziemy filmiki śmiesznych kotków osobom, które zainteresowane są produktem który sprzedajemy, to prędzej czy później odejdą. Content najłatwiej będzie Ci tworzyć, jeśli (prawie dosłownie) wejdziesz do umysłu swojego odbiorcy. Zastanów się, jakie ma potrzeby bądź pytania, lęki i pragnienia. W taki sposób wyprodukujesz wartościową i dopasowaną treść. Weryfikuj także, czy content wzbudza interakcje. Jeśli jest inaczej postaraj się to zmienić, aby jeszcze lepiej trafiać z przekazem. Pamiętaj jednocześnie, że to co podoba się Tobie niekoniecznie musi wzbudzać emocje Twoich odbiorców. Po zebraniu gromady fanów zainteresowanych Twoimi treściami nie pozwól im łatwo odejść.

Angażujące posty

Jeśli już spełniamy powyższe kryteria, warto zastanowić się nad zaangażowaniem tychże użytkowników. Najłatwiejszym na to sposobem jest zadawanie pytań oraz stosowanie CTA (call to action). Staraj się o nich nie zapominać. W tym celu możesz opracować swój własny skrypt do postów i go stosować. Przykładowo mógłby wyglądać on w ten sposób: ciekawe pierwsze zdanie, akapit, merytoryczna treść, a na końcu właśnie pytanie/CTA. Portal udostępnia szereg przeróżnych formatów, które opisujemy nieco niżej, a to czego nie udostępnia znajdziesz w zewnętrznych narzędziach innych firm. Jedyne co może Cię ograniczyć to Twoja wyobraźnia ;).

Różnorodność

Na Facebooku dostępnych mamy kilka różnych formatów postów. Tworząc treści łatwo o nich zapomnieć i używać tylko tych najprostszych jak zdjęcie + tekst. Tymczasem umykają nam filmy, ankiety, wspólne oglądanie oraz bardzo ważne transmisje LIVE i Stories. Portal dodatkowo udostępnia nam inne funkcje jak dodawanie nastroju/aktywności czy lokalizacji, z których naszym zdaniem warto korzystać z prostego powodu - jeśli są udostępniane do użycia to portal chce, abyśmy ich używali. Warto wspomnieć także o formatach niedostępnych “od ręki”, jak karuzele bądź posty z linkiem. Tutaj również warto zaznaczyć, że formaty się zmieniają, jedne odchodzą, inne dochodzą jak np. zdjęcia 3D. Podsumowując - testuj i sprawdzaj co działa najlepiej w Twoim przypadku!

Systematyka

Ostatnim bardzo ważnym aspektem jest regularność publikowania treści. Jeśli Twoje posty są dopasowane, angażujące i różnorodne, dołóż do nich systematykę i voilà!

Fanpage na Facebooku
Zakładanie profilu firmowego na Facebooku.

Nie od dziś mówi się o obcinaniu zasięgów przez Facebooka, które rzeczywiście maleją z miesiąca na miesiąc, jednak stosując te podstawy powinieneś być w stanie trafić do "kilku" osób więcej. Dodatkowy zasięg można uzyskać reklamą na Facebooku, którą stosujemy w przypadku większości naszych klientów, aby spełniać założone cele biznesowe.

Istnieje wiele więcej zaawansowanych działań marketingowych takich jak tworzenie treści viralowych, RTM, odpowiednie udostępnianie, tworzenie konkursów i cała masa innych trików, które stosuje się podczas budowy fanpage, jednak powyżej wymienione podstawy powinny Ci na początku wystarczyć. Ważne jest korzystanie ze wszystkich możliwości, jakie oferuje portal, a zwłaszcza tych, które aktualnie promuje. Prowadzenie profilu na Facebooku, jak się okazuje, wcale nie jest łatwą sprawą. Trzeba być na bieżąco i znać panujące zasady, a to zajmuje sporo czasu. Zawsze można jednak skorzystać z pomocy specjalistów np. agencji interaktywnej.


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 17
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Dako
  • Lestello
  • Semilac Ireland