Kreowanie własnego wizerunku w Social Media - marka osobista

Media społecznościowe stały się miejscem, bez którego większość ludzi nie wyobraża sobie już funkcjonowania. Od lat znane jest stwierdzenie, że osoby, których nie możemy znaleźć w sieci, nie istnieją zupełnie. Nie każdy jednak jest aktywnym użytkownikiem portali społecznościowych. Czasami niektórzy przedsiębiorcy wolą być biernymi obserwatorami z garstką znajomych.

Kreowanie marki osobistej w mediach społecznościowych

Są jednak zawody, które wymagają budowania rozpoznawalności i dobrej autoprezentacji. Czy to wśród szerokiego grona odbiorców, czy ludzi z wąskiej branży. Dobór form komunikacji zależy od tego, na jakiej relacji z klientami zależy nam najbardziej. Pozytywny wizerunek własnej marki osobistej w Social Media może być szczególnie istotny zwłaszcza wtedy, gdy chcemy zaskarbić sobie zaufanie innych. A w konsekwencji sprzedać swoje produkty lub usługi.

Czym różni się budowanie marki osobistej od kreowania wizerunku firmy.

Kreowanie wizerunku firmy to budowanie wartościowych wrażeń wokół całego brandu. Natomiast personal branding dotyczy działań podejmowanych na korzyść jednego nazwiska. W zależności od naszego celu oba tematy można ze sobą łączyć i wzajemnie wykorzystywać. W praktyce możemy obserwować wiele osób, które decydują się na wykorzystanie swojego mocnego wizerunku medialnego i otwarcie nowej marki. Częściej możemy obserwować takowy niż odwrotny przebieg zdarzeń. Myśląc o znanych markach, które na rynku są już od lat lub o firmach, których produkty widujemy na sklepowych półkach, rzadko kiedy wiemy jakie persony stoją za jej początkami oraz obecnymi sukcesami. Chyba że na danym batoniku albo tubce kremu do rąk widnieje postać znanej nam osoby. Bardzo często sukces całej firmy, w tym jej wyniki finansowe odzwierciedla popularność i zaufanie, jakie posiada tylko jedna osoba.

budowanie marki osobistej
Kreowanie marki osobistej w mediach społecznościowych

W wyobrażeniach wielu młodych osób istnieje pewne przeświadczenie. Sądzą, że wybicie się w Social Media i zdobycie sławy, pozwoli na zbudowanie własnego imperium. Rozgłos w sieci to jednak nie to samo co bycie autorytetem dla innych. Wysokie zasięgi w mediach społecznościowych wiążą się z możliwością pozyskania profitów. Za reklamy produktów możemy otrzymywać wynagrodzenie. Duża liczba obserwujących nie świadczy jednak o tym, że wszyscy będą otwarci na zakup naszych towarów.

Aby zdobyć serca klientów, należy walczyć o posiadanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Jak to zrobić i z jakich form komunikacji korzystać?

Wizerunek eksperta

Konsekwentne działania

Warto wykorzystać marketing oraz wszelkie dostępne platformy społecznościowe do kreacji wizerunku jako eksperta w swojej dziedzinie. Aby otrzymać miano profesjonalisty, należy liczyć się z długofalowymi działaniami w Internecie. Nie każda osoba jest gotowa na to, aby podjąć to wyzwanie. Działając pod własnym nazwiskiem, musimy liczyć się z konsekwencjami każdego słowa, jakie wypowiemy lub opublikujemy. Oczywiście budując wizerunek firmy, również musimy zważać na słowa. Nie mniej jednak działając jako konkretna osoba np. Maria Kowalska, może być ciężko rozstać się później z budowanym całokształtem swojej sylwetki. Należy założyć, że już przez całe życie będziemy tworzyć swój wizerunek. Wszystkie kryzysowe sytuacje będą z nami już zawsze, a potknięcia nigdy nie będą zapomniane. Pamiętajmy, że w sieci nic nie ginie.

Jeśli moglibyśmy zasugerować coś osobie, która pragnie zbudować silną markę osobistą, radzimy, aby wyróżniała się konsekwencją swoich działań. Już od pierwszego posta opublikowanego na Facebooku. Pamiętajmy jednak, że rozwijając się w danej dziedzinie i będąc coraz dłużej w branży mamy prawo do zmiany poglądów na wiele tematów. Nie możemy jednak wypierać się stanowisk, które obieraliśmy w przeszłości.

Nietuzinkowa forma komunikacji

W dobie dzisiejszych czasów i szerokich możliwości dotarcia do informacji bardzo ciężko może być nam trafić do naszych odbiorców. Trudno może być, przekonać ich do tego, aby to z naszych rozwiązań czy też wskazówek skorzystali. Najlepszym pomysłem jest dać im to, czego potrzebują, ale w stylu, jakiego nikt inny jeszcze nie prezentuje. Platformy społecznościowe w zaskakującym tempie wprowadzają nowe funkcje i narzędzia do komunikowania się z odbiorcami. Regularnie zmieniają się również trendy, które warto na bieżąco śledzić. Czy jeszcze kilka lat temu ktoś z nas przewidziałby, że np. ważne porady lekarskie mogą być przedstawiane w formie zabawnych filmów na TikToku? Ich fenomen wywodzi się wyłącznie z tego, że użytkownicy otrzymali informacje w formie takiej, jakiej nie znali wcześniej. Być może nawet nie spodziewali się, że rozrywkowa platforma może być źródłem ciekawej wiedzy. TikTok to jedynie przykład. Do dyspozycji mamy wiele innych form komunikacji. Choćby doceniane ostatnio podcasty albo znane już transmisje na żywo na Instagramie lub Facebooku. Aby zyskać miano eksperta w swojej dziedzinie, poza wiedzą na dany temat, trzeba zaskarbić sobie też sympatię innych. Dobrze jest być z nimi w stałym kontakcie.

Transmisje na żywo
Nietuzinkowa forma komunikacji - Transmisje na żywo

Szczera relacja z odbiorcami

Bez szczerej relacji nie da się budować własnej marki wśród szerokiego grona osób. Głównie dlatego, że nie zatrzymamy przy nas nikogo na dłużej. Nasi obserwatorzy muszą mieć dobry powód, by polubić profil, napisać komentarz, czy wysłać wiadomość. Udostępniając treści, niejako sami podpisują się pod naszymi słowami. Tylko i wyłącznie pozyskując zaufanie wśród ogółu, możemy liczyć na zbudowanie pozytywnego wizerunku naszej persony. Rzecz jasna, że nie da się być autorytetem dla wszystkich naszych odbiorców. Na swojej drodze spotkamy mnóstwo przeciwników poglądów, trybu życia lub opinii, które wyrażamy. Nie mniej jednak trwając przy swoim zdaniu, zawsze pozyskamy grupę ludzi, która poprze naszą postawę. Właśnie do takiego stanu powinniśmy dążyć. Skutkiem ubocznym bardzo dobrej relacji z docelowym gronem użytkowników będzie ciągły wzrost nowych obserwatorów.

Rzetelne informacje, pomoc w rozwiązywaniu problemów albo subiektywne doradztwo. Wymienione rzeczy powinny być fundamentem relacji w Social Media między ekspertem a odbiorcą. Jak jeszcze można budować swoją pozycję i silną markę osobistą? Wykorzystując wysoki poziom zaufania, jaki posiadają inni!

Polecenia innych

Od niepamiętnych czasów rekomendacje innych były niezwykle istotne! Uzyskanie dobrych referencji od liczącego się pracodawcy mogło otworzyć drzwi do niejednej kariery. Bardzo podobnie jest w nowoczesnym wirtualnym świecie. Wpływowi użytkownicy mediów społecznościowych, bardzo często oznaczają i polecają nawzajem innych. Dzięki takim ruchom informacja o naszej osobie dociera do zupełnie nowych grup. Aby być rekomendowanym, warto współpracować również z innymi ekspertami. Przykładowo, jeśli budujemy wizerunek trenera personalnego, stwórzmy wspólny produkt razem z innym fachowcem! Przemyślmy, czego potrzebują nasi obserwatorzy. Czy np. e-book przygotowany razem z dietetykiem klinicznym, nie byłby dla nich świetnym prezentem?

Osób, które będą miały wiedzę na taki sam temat jak Ty, może być wiele. Jednak nie każdy będzie tak mocno zaangażowany w budowanie personal brandingu. Nie każdy poświęci czas na przygotowanie treściwego artykułu na bloga albo angażującego filmu na YouTube. Osobiście uważamy, że ludzie doceniają wkład włożony w treści, jakie im oferujemy. Jeśli brakuje nam pomysłów jak wykorzystać marketing, warto wspomóc się doświadczeniem profesjonalistów. Można korzystać chociażby ze wpisów na blogach, w których specjaliści zdradzają różne pomysły. Jednym z polecanych z pewnością będzie wykorzystanie storytellingu.

Storytelling w kreowaniu własnego wizerunku

Jednym z najlepszych sposobów autoprezentacji będzie wykorzystanie storytellingu. Jest to komunikowanie się poprzez opowiadanie historii. Dzielenie się opowieściami z własnego życia albo dnia codziennego może skutkować dużo lepszym odbiorem. Słuchacze z całą pewnością korzystniej odczytają i zapamiętają nasz przekaz, gdy dodamy mu ciekawą otoczkę. Życiowe niepowodzenia albo sukcesy mogą pobudzać wyobraźnie i skojarzenia u innych. Użytkownicy mediów społecznościowych odniosą wrażenie, że dzieląc się z nimi naszymi historiami, jesteśmy jeszcze bliżej nich. I o to właśnie chodzi!

Stosowanie marketingu narracyjnego powinno być bardzo naturalne i instynktowne. Nie udawajmy i nie wymyślajmy historii, które nie miały miejsca. Nie ma tu przestrzeni na nachalną reklamę samego ja. Naszym celem powinno być zbudowanie silnej więzi z obserwującymi. Sprawmy, aby utożsamiali się z tym, co mówimy. Dążmy do tego, aby wracali do nas po kontynuację treści i nowe historie.

Jak działa storytelling

Zbudować pozytywny wizerunek własnej marki w oparciu o storytelling, nie jest tak prosto. Choć może nam się tak wydawać. Aby się wyróżnić, nie wystarczy opowiasta o wyjściu do sklepu i zakupie jakiegoś produktu. Choć to również jest storytelling. Skutecznym można nazwać go, gdy wywołamy w odbiorcy jakieś uczucia. Zwłaszcza chęć podjęcia jakichś działań albo potrzebę zakupu danej rzeczy.

Wróćmy do naszego przykładu z trenerem personalnym. Jego formą storyteliingu może być własna historia mówiąca o ciężkiej drodze do osągnięcia wymarzonej sylwetki. Na dalszym etapie może prezentować metamorfozy swoich podopiecznych, które będą motywować innych do skorzystania z oferty.

W budowaniu personal brandingu liczy się oryginalność. Warto jednak śledzić działania innych. Być może zainspirują nas do czegoś nowego.

Przykład storytellingu

Analizując różne marki osobiste w polskich Social Media, możemy zauważyć ciekawe przykłady wykorzystania mowy narracji. Jednym z nich jest @mamaginekolog na Instagramie, czyli Nicole Sochacki-Wójcicka.

Storytelling w budowaniu marki osobistej
Storytelling w budowaniu marki osobistej

Już od kilku lat Nicole dostarcza swoim obserwatorom wyjątkowych opowieści o swoim życiu. Praca w szpitalu i przemycane historie pacjentek cieszą się ogromną popularnością. Jej storytelling porwał tłumy. Na bazie historii publikowanych w odcinkach na Instagram Stories, wydana została książka oraz e-book!

Czego unikać w Social Media budując wizerunek

Nie da się stworzyć idealnej kreacji wizerunku. Założenia budowania marki osobistej mogą mierzyć się z wieloma przeszkodami. Dobrze jest posiadać awaryjny plan na wypadek wybuchu kryzysu w social media. Warto przemyśleć, jak zareagujemy na "wojnę w komentarzach". Co zrobimy, gdy spłynie na nas fala negatywnych opinii w Google i na Facebooku. Jaką postawę przyjmiemy, gdy ktoś będzie nas krytykować i obrażać. Mierzenie się z hejtem z pewnością będzie nieodłącznym elementem budowania marki osobistej.

Usuwanie komentarzy pod postami nigdy nie jest w 100% najlepszym rozwiązaniem. Aczkolwiek wiele znanych osób broni swojego wizerunku medialnego i w szybkim tempie usuwa niekorzystne wpisy. Dlaczego takie działanie może obrócić się przeciwko nam? Otóż obserwatorom profilu nic nie umknie. Odbiorcy nie lubią, gdy ktoś próbuje zbudować pozytywny wizerunek wyłącznie lukrowanymi komentarzami. Nie usuwajmy komentarzy, które są krytyką wymierzoną w naszym kierunku. Równocześnie nie zgadzajmy się na mowę nienawiści i jasno informujmy dlaczego hejterskie komentarze mogą być usuwane. Będzie to szczere, a odbiorcy mogą utożsamić się z danym przypadkiem.

Zastanówmy się, czy chcemy wypowiadać się na wrażliwe tematy. Te dotyczące polityki, religii lub sytuacji w Polsce i na świecie. Wiele osób może tego od nas oczekiwać. Mamy jednak prawo do zachowania zdania dla siebie. Zwłaszcza jeśli możemy urazić uczucia naszych odbiorców, a nie chcemy tego robić.

Narzędzia marketingowe

Podczas kreowania swojego wizerunku w Social Media istotne będzie regularne tworzenie treści na portalach społecznościowych. Głównie na Facebooku, Instagramie, LinkedInie czy YouTube. Dodatkowo możemy wspomagać się również płatnymi formami reklamy. Jedną z ciekawych kampanii może być kampania na zasięg i rozpoznawalność. Warto utworzyć również reklamy na pozyskanie obserwujących. Liczba followersów wpłynie korzystanie na wizerunek marki osobistej. Do dyspozycji mamy również format na pozyskanie Leadu i wiele innych. Strategię działań powinniśmy dobrać w zależności od naszej grupy docelowej. Możemy skorzystać również z pomocy agencji interaktywnej.

Więcej o marketingu i sprzedaży możecie przeczytać na naszym blogu! Macie pytania dotyczące swojej marki osobistej? Zapraszamy do kontaktu.


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 51
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello