To właśnie do wyżej wspomnianej firmy należy choćby YouTube, Gmail czy Google Play (sklep z aplikacjami na system Android). Dzięki tak szerokiemu spektrum działania firmy dostajemy dostęp do milionów umiejscowień tj. jak aplikacje mobilne czy strony internetowe, które idealnie sprawdzają się jako atrakcyjne przestrzenie reklamowe.
W tym artykule chcielibyśmy ukazać Ci choć ułamek z ogromu możliwości i rozwiązań, jakie oferuje gigant pochodzący z Menlo Park w swoim narzędziu do reklam w Internecie - Google Ads.
Co to jest Google Ads?
System reklamowy Google obejmuje swoim zasięgiem działania ponad 90% całego Internetu - nie dziwne więc, że korzysta z niego większość przedsiębiorców chcących skutecznie promować swoją działalność w Internecie. Google Ads oferuje dotarcie ze spersonalizowanym komunikatem reklamowym do Twoich potencjalnych klientów na całym świecie poprzez jeden z wielu różnorodnych formatów reklamowych w wybranym przez Ciebie momencie. Jest to świetne narzędzie, z którego korzysta na co dzień cała branża marketingowa, czyli miliony reklamodawców. Jak więc podsumować Google Ads? Jest to kolokwialnie mówiąc kombajn do tworzenia reklamy w Internecie. Kombajn napędzający sprzedaż wielu biznesów na całym świecie. Konfigurując odpowiednio Google Ads bez problemu dotrzeć możemy do ludzi w dowolnym miejscu na ziemi.
Jak działa Google Ads?
System reklamowy od Google tak jak już wspominaliśmy, oferuje dotarcie do setek milionów ludzi na całym świecie. Co więcej - targetowanie (bo tak nazywamy proces odnajdywania odpowiednich odbiorców) można przeprowadzać na niezwykle wysokim poziomie dokładności (lub co coraz częstsze - odbywa się automatycznie bez naszego czynnego udziału). Wyszukiwanie osób podobnych do realnych klientów lub odbiorców konkretnego kanału na YouTube o wybranych cechach osobowości? Nie ma problemu. Remarketing osób, które odwiedziły Twój landing page dwukrotnie albo porzuciły koszyk nie dokonując zakupu w Twoim sklepie, brzmi kusząco? To kwestia kilku kliknięć. ;)
Na jakiej zasadzie działa Google Ads? Otóż w zależności od wybranego rodzaju kampanii wykorzystuje on wszelkie aktywności, sygnały i ślady zostawiane przez użytkowników w sieci. Na ich podstawie tworzy kreacje reklamowe z przesłanych uprzednio przez reklamodawcę elementów. Następnie wysyła je na aukcję reklam w swoim ekosystemie, gdzie konkurują z innymi podobnymi kreacjami o najlepsze miejsce i uwagę odbiorcy. Ostatnim etapem jest wyświetlenie reklamy odbiorcy finalnemu w jednym z wielu dostępnych formatów reklamowych.
Co ciekawe, Google Ads jako system reklamowy osobiście również wykorzystuje schemat lejka marketingowego - najpierw pozyskuje użytkownika na samej górze, by w coraz niższych jego częściach wyświetlać nam coraz więcej reklam w różnych sieciach reklamowych. Od kilku komunikatów w wyszukiwarce, przez kilkanaście na stronach aż do czasem irytujących, niepomijalnych i powtarzających się reklam w YouTube.
Oczywiście reklamy nie muszą być irytujące, a nawet nie powinny. Aby temu zapobiec, należy je odpowiednio skonfigurować, o czym pokrótce w dalszej części tego artykułu. Zostań z nami! :)
Co daje Google Ads?
System reklamowy od firmy z kolorowymi literkami "o" w nazwie oferuje naprawdę ogromne możliwości. W naszych czasach niezwykle wartościową walutą (oprócz tej narodowej) jest niezaprzeczalnie czas, uwaga i zaangażowanie. Ludzie od wieków nieustannie walczą o te kilka wartości, które dziś za stosowną opłatą oferuje narzędzie dostępne na smartfonie w Twojej kieszeni. Coraz częściej słyszy się od różnych głosicieli pozytywu: "zarabianie pieniędzy jeszcze nigdy nie było tak łatwe, jak w tym momencie". I oczywiście po części mają oni rację. Zwłaszcza gdy mają do dyspozycji tak potężne narzędzie, jak Google Adwords.
W tym miejscu warto byłoby poświęcić chwilę na rozszyfrowanie stosowanych przez nas do tej pory różnych nazw. Otóż reklamy w Google na początku pojawiały się jedynie we wspomnianej na wstępie wyszukiwarce (AdWords - z ang. "słowa reklamowe"). Wraz z biegiem czasu, rozwojem amerykańskiej korporacji i faktem wykupienia przez Google kilku(set) świetnych pomysłów/biznesów/rozwiązań/technologii nazwa ewoluowała do aktualnej wersji - Google Ads. Mimo że rozwój G Ads w ostatnich latach postępował niezwykle szybko, nowa nazwa ujrzała światło dzienne dopiero w 2020 roku, co finalnie potwierdziło skalę rozwiązań systemu wyświetlającego kilkanaście lat temu reklamy jedynie pod wynikami wyszukiwania.
Możliwości Google Ads
Możliwości, tak jak zapewne podejrzewasz po rozbudowanym wstępie, jest wiele i są to głównie kampanie reklamowe w 2 podstawowych sieciach:
- sieć wyszukiwania (omawiana wyszukiwarka Google),
- sieć reklamowa (strony, aplikacje, Gmail, YouTube i inne).
Sieć wyszukiwania to oczywiście flagowy produkt Google i nie tylko! To także wyszukiwarki na stronach partnerów Google (dla przypomnienia - ponad 90% Internetu). Sieć reklamowa obejmuje wymienione w nawiasie platformy i wiele więcej.
Do dyspozycji dostajemy na ten moment kilka różnych kampanii, na których opisanie poświęciliśmy osobny artykuł - "6 typów kampanii Google Ads. Jaką reklamę wybrać?". Na potrzeby tego wpisu wymienimy je jedynie od pauz:
Sieć wyszukiwania
- Kampanie w wyszukiwarce (Search Ads)
- Kampanie Produktowe (Shopping Ads)
- Kampanie zachęcające do wykonania połączenia (Call Ads)
- Kampanie zachęcające do odwiedzenia sklepu/lokalu (Local campaigns)
- Kampanie promujące aplikacje (App campaigns)
Sieć reklamowa
- Kampanie Produktowe (świetne rozwiązanie dla e-commerce)
- Banery displayowe (GDN - Google Display Network)
- Wideo (w YouTube i nie tylko)
- Smart (kampanie inteligentne)
- Discovery (reklamy skierowane na mobile)
Czy Google Ads (Google AdWords) jest dla mnie?
W większości przypadków stwierdzamy, że tak i mówimy to z pełną świadomością. Google Ads oferuje multum możliwości mogących pokryć wszystkie etapy Twojego lejka sprzedażowego, dostarczając przy tym zadowalające wyniki. Udowadniamy to od lat wielu klientom z szerokiego spektrum działalności - od typowych sklepów e-commerce, przez usługi, po lokalne biznesy i producentów z rozpoznawalnością na całą Polskę. Jednak oczywiście nie zawsze jest tak kolorowo. Takową kampanię należy przede wszystkim od samego początku prawidłowo zaplanować, skonstruować i optymalizować (słowo "optymalizować" celowo w czasowniku niedokonanym, bo jest to praktycznie niekończący się proces), aby jej wskaźniki ROAS czy ROI paliły się mocną zielenią. Jak więc ustawić kampanię w Google Ads?
Pierwsza kampania w Google Ads - jak ustawić?
Od początku musimy zaznaczyć, że z pewnością proces ten nie należy do najłatwiejszych, ale nie jest też czymś nie do zrobienia. Aby zobrazować go jednak choć w części, przedstawimy Ci poniżej przykładowy przebieg tworzenia podstawowej kampanii w wyszukiwarce Google. Kampanie te są bowiem elementarnym działaniem sugerowanym przez naszą agencję dla większości charakterystyk biznesów, gdyż mają uniwersalne zastosowanie - odpowiadają na często bardzo "transakcyjne" zapytania potencjalnych klientów z gotową intencją zakupową. Nie przedłużając:
1. Potrzebujesz konto Google Ads, które założyć można bezpłatnie poprzez link - ads.google.com. Możesz także zalogować się przez konto Google.
2. Już na ekranie powitalnym ujrzysz kilka atrakcyjnych możliwości promocji, lecz nie daj się na nie namówić, wybierz „tryb eksperta” (przycisk na dole).
3. Dopiero na kolejnym ekranie odkryje Ci się pełen potencjał Google Ads. Wybieraj w nim dowolnie, my pokażemy przykład kampanii Search. Wypełnij dodatkowe pola, jeśli takie się pojawią, zaznacz cele kampanii i kliknij dalej.
4. W ten sposób dotrzesz do głównej atrakcji tego wpisu - konfiguratora kampanii Google Ads, w którym dookreślisz resztę istotnych ustawień. Będą to m.in. wybór sieci, harmonogramu, lokalizacji, budżetów, konwersji i co najważniejsze - grupy docelowej i kreacji reklamowych.
Udało się? Na końcu zostaniesz jeszcze poproszony o konfigurację płatności i... voilà? Nie do końca, teraz pozostaje Ci jeszcze żmudna i pochłaniająca masę czasu optymalizacja utworzonych kampanii reklamowych. Oprócz wielu prawdopodobnych komplikacji, np. podczas konfiguracji mikro i makro konwersji, cały czas uważać musisz na budżet, który bardzo często lubi się przepalać nie dowożąc spodziewanego rezultatu. Tak jak wspominaliśmy - bywają prostsze rzeczy niż konfiguracja kampanii reklamowych w Google Ads (dawniej Google AdWords), jednak dobrze ustawiona kampania potrafi generować klientów lub sprzedaż często przez kilka kolejnych lat. Rzecz jasna wymaga ona jednak regularnej obserwacji i optymalizacji.
Podsumowanie
Jak już zapewne zdążyłeś zauważyć - rozwiązania oferowane przez amerykańskiego giganta miejscami przytłaczają. Możliwości jest mnóstwo. Jesteśmy skłonni stwierdzić, że pokrywają one większość potrzeb biznesu w XXI wieku. Kampanie przynoszą naprawdę dobre rezultaty, jednak z uwagi na fakt, że są to działania płatne, warto zapytać o pomoc doświadczoną agencję, by każda wydana złotówka przynosiła kilka kolejnych.
Jeśli miałbyś jakieś pytania, obiekcje bądź trudności w konfiguracji reklam dla swojego biznesu, śmiało skontaktuj się z nami! :)