Ile kosztuje reklama na YouTube?

Czy wiesz, że wyszukiwarka na YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie? I szacunkowo ponad 70% internautów w Polsce korzysta z tego serwisu?

Reklama wideo na YouTube nie jest tylko dla dużych marek z wielkimi budżetami. Inwestujesz w SEO, w kampanie reklamowe na Facebooku czy korzystasz z reklam Google Ads? Zdecydowanie warto zwrócić uwagę również na niezwykle angażujące reklamy w serwisie YouTube. Złap klientów, kiedy przeglądają swoje ulubione kanały! Tylko ile może kosztować reklama wideo?

Poznaj rodzaje reklam na YouTube i ich przybliżone koszty. Zapraszamy do przeczytania artykułu!

Jak reklamować się na YouTube?

Działalność reklamową na YouTube można podzielić na kilka rodzajów:

  • Działalność jako twórca treści, gdzie sami tworzymy nowe wideo.
  • Współpraca z influencerami, czyli korzystanie z pomocy twórców i ich kanałów.
  • Można zostać również reklamodawcą. Tworzymy reklamy w systemie Google Ads (dawniej Google AdWords) i wyświetlamy je np. przed filmami twórców.
Reklama firmy na YouTube
Jak możesz reklamować swoją firmę na YouTube?

Zostań twórcą contentu, czyli prowadzenie konta YouTube

Zostanie twórcą treści na YouTube może długofalowo przynieść ogromne korzyści dla naszej marki. Wymaga jednak dużego nakładu pracy, czasu i często również pewnych inwestycji. Wybierając tę drogę reklamowania swojej firmy nie wystarczy, jak po prostu wrzucisz na kanał swoje reklamy wideo. Musisz dawać jakąś wartość dla użytkowników YouTube, rozwiązywać ich problemy. Może to być np. poradnik, szkolenia czy np. filmy z inspirującymi realizacjami. Treść reklamowa nie może być w filmach zbyt nachalna. Liczy się to, abyś mógł skutecznie przyciągać widzów do swoich filmów, pomagać im i budować społeczność wokół swojej firmy. Jeżeli będą uważali Cię za eksperta w danej branży, łatwiej Ci będzie później nakłonić ich do skorzystania z twoich usług czy zakupu produktów.

Prowadzenie konta na YouTube może wymagać jednak ogromnego zaangażowania oraz systematyczności, a na efekty czasami trzeba czekać długie miesiące. Nie każdy ma energię, czas i pomysły na wrzucanie angażującego wideo regularnie co tydzień czy dwa. Często tworzenie wideo wymaga również inwestycji np. w odpowiedni sprzęt do filmowania, światła czy mikrofony. Ponieważ warto zadbać, aby oprócz bogatej treści merytorycznej wideo było również poprawnie zrealizowane pod względem technicznym.

Współpraca z influencerami na YouTube

Możesz również podjąć współpracę z obecnymi twórcami na YouTube. Ważne jest, aby ich odbiorcy treści mniej więcej pokrywali się z Twoimi potencjalnymi klientami. Influencerzy mogą zareklamować Twój produkt i usługę w swoich filmach w zamian za barter czy pieniądze. Twórcy treści mogą lokować produkt w filmie albo go zrecenzować. Wadą współpracy z influencerami jest to, że możesz nie mieć do końca wpływu na to, jak zareklamują oni Twoje rozwiązania. Nienachalne lokowanie produktu czy usługi w wideo również może być bardzo trudne.

Influencerzy na YouTube
Influencerzy na YouTube mają ogromne zasięgi i ogromny wpływ na zbudowaną wokół siebie społeczność.

Kampanie Google Ads na YouTube

Dzięki systemowi reklamowemu Google Ads (dawniej Google AdWords) możemy zostać reklamodawcami na YouTube. Możemy umieszczać reklamy wideo albo bannerowe na wybranych filmach czy kanałach. Można również zawęzić nasze kampanie do określonej tematyki albo do wybranych grup odbiorców. Inwestycja w tego typu reklamy wideo może być najrozsądniejszym rozwiązaniem dla większości firm. W artykule poruszymy szerzej koszty różnych rodzajów kampanii Google Ads.

Rodzaje kosztów kampanii reklamowej YouTube

Stworzenie reklamy do Google Ads

Potrzebujesz oczywiście filmu, aby zacząć reklamować się na YouTube. Czy jednak musisz zatrudniać całą ekipę filmową, z nowoczesnym sprzętem, dźwiękowcami, statystami i ujęciami z dona? Jeżeli masz na to budżet, to czemu nie. Jednak do reklamowania się na YouTube może Ci wystarczyć często sam smartfon i podstawowe umiejętności montażu filmów. Możesz nawet nie potrzebować materiału wideo w przypadku, kiedy stworzysz dynamiczną animację ze zdjęć i napisów.

Nagrywanie na YouTube
Do stworzenia reklamy na YouTube nie musisz mieć drogiego sprzętu do nagrywania

Dlatego sam koszt stworzenia reklamy wideo jest ciężki do ustalenia. Możesz nie zapłacić za nią nic — czyli po prostu stworzyć ją samemu. Tutaj ceną jest Twój czas. Istnieje też zagrożenie, że nie masz umiejętności montażu takich filmów czy animacji. Skutek może być wtedy odwrotny od zamierzanego. Reklama może nie tylko być nieskuteczna, ale możesz też po prostu zrazić odbiorców do swojej firmy. Wtedy warto zlecić stworzenie reklamy komuś innemu.

Koszt zlecenia komuś stworzenia reklamy na YouTube może być bardzo różny. Zmontowanie prostej animacji ze zdjęć z ruchomymi napisami i muzyką może kosztować np. kilkaset złotych. Film kosztujący do kilku tysięcy zł będzie kręcony oraz montowany prawdopodobnie przez jedną czy dwie osoby. Wtedy możesz sobie pozwolić na kilka godzin zdjęciowych. Przy kilkunastu tysiącach złotych możesz sobie pozwolić już na kilkuosobową ekipę filmową i jeden dzień zdjęciowy. Produkcje jak z TV to koszt minimum kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Wszystkie stawki zależą oczywiście od branży oraz od samych firm. Widać jednak, że rozrzut kosztów jest dość spory. Nie musimy jednak tworzyć produkcji cenowo podchodzącej pod reklamy telewizyjne. Z wideo możemy również korzystać przez długi czas i w wielu kanałach (oczywiście zależy to od umowy z producentem).

Budżet kampanii Google Ads

Osobnym kosztem jest sam koszt emisji reklam przez system Google Ads. Stworzenie filmu reklamowego jest jednorazowym kosztem. Jednak reklamy będą się wyświetlać tak długo, jak długo będziemy płacić za to koncernowi Google (do którego należy serwis YouTube). Tutaj również możemy prowadzić i optymalizować kampanię Google samodzielnie, możemy to też zlecić komuś innemu. Wtedy jednak oprócz budżetu dochodzą nam jeszcze koszty obsługi kampanii na YouTube.

Reklamy na YouTube nie mają określonego cennika. Możemy bardzo precyzyjnie ustalać stawki za reklamę czy budżety miesięczne. Ostateczna cena reklamy na YouTube zależą od wielu zmiennych.

Kampanie wideo w Google Ads
Kampanie wideo w Google Ads mogą być świetnym rozwiązaniem dla większości firm.

Od czego zależy cena reklamy na YouTube?

Reklamy na YouTube można rozliczać w różny sposób. Można płacić za np. obejrzenie reklamy albo interakcję z nią, za 1000 wyświetleń reklamy czy na przykład za konwersję na stronie. Ostateczna cena reklamy zależy od wielu czynników, m.in. od:

  • Wielkości grupy docelowej. Wiele zależy od tego, jak precyzyjnie będziesz kierował swoje reklamy. Wąskie grupy odbiorców mogą mieć wyższe stawki. Szeroko kierowane reklamy wizerunkowe mogą mieć dużo niższy koszt za wyświetlenie reklamy.
  • Kraju, w którym chcesz się reklamować. Działa to podobnie jak w przypadku innych usług sprzedawanych poza Polską. Kierowanie reklam na rynki rozwijające się może być dużo tańsze od próby przebicie się w bogatych krajach Zachodu.
  • Twojej konkurencji. Jeżeli działasz w bardzo konkurencyjnej branży, do tego walczysz z większymi podmiotami, możesz zapłacić dużo więcej.
  • Rodzaju kampanii. Kierowana na maksymalizację konwersji może mieć znacznie wyższą stawkę za 1000 wyświetleń, porównując do innych rodzajów kampanii. Ostatecznie może ona przynieść jednak dużo bardziej wartościowe przekierowania do witryny.
  • Jakości samej reklamy. Przykuwająca uwagę reklama może mieć dobre wyniki, nawet przy średnim kierowaniu. W drugą stronę działa to tak samo. Kiepskie, odpychające wideo może mieć bardzo wysokie koszty, nawet przy idealnie dobranej grupie docelowej.

Jakie są rodzaje reklam na YouTube i ile mniej więcej kosztują?

Przybliżone koszty poszczególnych rodzajów reklam na YouTube

Przez system reklamowy Google Ads mamy dostęp do kilku rodzajów reklam wideo. Użycie każdego z nich zależy od naszego celu reklamowego. Czy zależy nam na zbudowaniu świadomości marki, w której zależy nam na jak największych zasięgach? Może chcemy uruchomić wąsko kierowaną reklamę remarketingową zachęcającą do odwiedzenia naszej strony i zakupu produktu? Jeżeli tworzymy treści na kanał YouTube, dzięki reklamom Google Ads możemy również zwiększyć zasięgi naszych filmów.

Ceny reklam wideo na YouTube
Ile zapłacisz za wyświetlenie reklamy wideo na YouTube?

Wszystkie poniższe ceny reklam są przybliżone i dotyczą rynku polskiego. Ostateczna cena będzie zależała od wielu czynników i będzie różna w zależności od branży.

Reklamy TrueView In-Stream

Popularne reklamy wideo z możliwością pominięcia po 5 sekundach. Najczęściej rozliczane są w systemie CPV (Cost Per View), czyli koszt za jedno obejrzenie reklamy. CPV reklam TrueView In-Stream wacha się średnio od kilku do kilkunastu groszy.

Prognozy wyników reklamy wideo w Google Ads
Przykładowe prognozy wyników reklamy wideo w Google Ads

To Ty określasz, ile jesteś w stanie zapłacić za każde obejrzenie reklamy. Nie warto jednak ustalać zbyt niskiej stawki, kampania wideo może wtedy w ogóle się nie uruchomić. Podczas tworzenia kampanii system Google Ads będzie Ci wyświetlał przybliżone stawki i wyniki. Jednak trzeba brać symulacje systemu z bardzo dużą rezerwą.

Warto tutaj podkreślić, że płacisz dopiero za obejrzenie co najmniej 30 sekund wideo (lub całego, jeżeli jest krótszy). Każde obejrzenie do 30 sekund oraz pominięte reklamy są za darmo! Zapłacisz również za każdą interakcję z reklamą, np. kliknięcie linka przekierowującego do witryny.

Jaki powinien być minimalny budżet na reklamę? Wszystko zależy od wielkości Twojej grupy odbiorców. Jeżeli ustawisz za niski budżet, wideo nie spełni swojego celu reklamowego. Ponadto w kampaniach rozliczanych np. za konwersje na stronie, zbyt niski budżet może kompletnie zakłócić naukę algorytmów Google. System będzie miał za mało danych, aby skutecznie odnajdywać użytkowników, którzy mogą chcieć np. kupić produkt na Twojej stronie po kliknięciu reklamy wideo.

To zależy od branży, ale w przypadku reklam CPV oraz małych grup odbiorców zakładaj minimalny budżet w wysokości 20-30 zł/dzień.

Reklamy TrueView Discovery

Jeżeli posiadasz treści wideo na swoim kanale YouTube, możesz zwiększyć liczbę ich wyświetleń za pomocą reklam typu TrueView Discovery (dawniej nazywały się TrueView In-Display). System Google Ads będzie wtedy wyświetlać miniaturkę Twojego filmu w wynikach wyszukiwania YouTube albo w powiązanych filmach. Użytkownik po kliknięciu reklamy zostanie przeniesiony do wideo.

reklama TrueView Discovery
Przykładowe miejsca wyświetlania się reklamy TrueView Discovery.

Są one rozliczane w systemie CPC (Cost Per Click), czyli kosztu za kliknięcie miniaturki. Koszt CPC reklam tego typu wacha się zwykle od 0,10 do 0,30 zł. Tak jak w przypadku reklam In-Stream, tutaj również możesz ustalić maksymalną stawkę za kliknięcie reklamy.

Warto zwrócić jednak uwagę, że płacisz za kliknięcie miniaturki niezależnie od późniejszego czasu oglądania filmu.

Reklamy typu bumper ads

6-sekundowe reklamy bumperowe zwane są też reklamami w przerywniku. Są niemożliwymi od pominięcia reklamami In-Stream, a główną ich rolą jest przede wszystkim zwiększenie świadomości marki. Google Ads rozlicza je w systemie CPM (Cost Per Mille), czyli kosztu za 1000 wyświetleń reklamy.

Spośród reklam In-Stream mają największy zasięg i najniższy koszt CPM. Wynosi on zwykle od 4 do 5 złotych dla szerokich grup odbiorców, do kilkunastu złotych dla precyzyjnego kierowania. Reklama tego typu jest idealna dla reklam wizerunkowych, szczególnie jeżeli zależy nam na urządzeniach mobilnych.

Reklamy niemożliwe do pominięcia

Kampanie Google Ads dają Ci możliwość uruchomienia również dłuższych reklam niemożliwych do pominięcia, trwających nawet do 20 sekund! Rozliczane są one również w systemie CPM, jednak często są dużo droższe od reklam bumper ads. Koszt za 1000 wyświetleń reklamy zaczyna się zwykle od 9-10 zł. Jednocześnie mają też mniejszy zasięg, mogą wyświetlać się tylko przed dłuższymi filmami. Nawet jeżeli dane wideo ma odpowiednią długość do wyświetlenia reklamy niemożliwej do pominięcia, to nie zawsze może się ona wyświetlić. Algorytmy Google analizują wiele sygnałów, czy danemu użytkownikowi można w danym momencie wyemitować dłuższą reklamę.

Reklamy rezerwowane w YouTube

Reklamy na YouTube można kupować w systemie aukcji poprzez Google Ads. Reklamodawcy mogą również kupować reklamy na YouTube na zasadzie rezerwacji. Są one rozliczane w systemie CPM. Jest również możliwość rezerwacji np. mastheada na głównej stronie YouTube w systemie CPD, czyli płatności za cały dzień. Można zdobyć wtedy ogromne zasięgi, ale koszt takiej reklamy wynosi co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Jest więc niedostępna dla większości firm.

Dlaczego warto tworzyć reklamy wideo na YouTube?

Stosunkowo niski próg wejścia

Jak widać, reklama na YouTube nie musi być droga. Jest zdecydowanie bardziej dostępna finansowo również dla małych i średnich firm. Film czy dynamiczną animację możemy stworzyć sami. Nakręcenie atrakcyjnego wideo możemy zlecić również profesjonalnej firmie. Wtedy koszty i tak będą zwykle nieporównywalnie niższe od reklamy telewizyjnej.

Reklama na YouTube
Reklama na YouTube – idealna dla małych i średnich firm.

Emisja reklamy w TV dla zdecydowanej większości przedsiębiorstw może być również niedostępna finansowo. Próg wejścia w taką formę reklamy wideo może być bardzo duży. Jednocześnie na reklamę w YouTube może często nam wystarczyć nawet od 1000 zł miesięcznie dla pojedynczych metod kierowania. Kampania reklamowa może być też łatwo skalowalna. YouTube ma ogromne potencjalne zasięgi docierające do zdecydowanej większości internautów w Polsce.

Kolejny punkt styku marki z klientem

Prowadzisz kampanie w Google Ads, w różnych mediach społecznościowych, dopracowujesz pozycjonowanie swojej strony internetowej? Nie może zabraknąć Cię również na YouTube! Załóż swój własny kanał, twórz treści przydatne dla użytkowników, albo po prostu emituj reklamy. Dla wielu Twoich potencjalnych klientów YouTube jest pierwszą wyszukiwarką informacji na różne tematy. Szkoda, jak Twoja firma nie pojawi się wtedy ze swoim przekazem.

Jeżeli nawet użytkownik częściej używa wyszukiwarki Google do znalezienia produktu czy usługi, to nic straconego! Kampanie Google Ads mają specjalną metodę kierowania na taką okazję, tzw. niestandardowi odbiorcy o podobnych zamiarach. System wyświetli Twoją reklamę na YouTube osobom, które wcześniej szukały konkretnych słów kluczowych w Google.

Na przykład potencjalna klientka szuka w wyszukiwarce Google bordowej sukienki na wesele. Następnie wchodzi na YouTube, ale zaczyna oglądać tam swoje ulubione kanały niepowiązane z modą. Wtedy może jej się wyświetlić reklama najnowszej kolekcji bordowych sukienek.

Coraz większe znaczenie treści wideo

Treści wideo są niesamowicie angażujące i przykuwające uwagę. Nawet w krótkiej 6-sekundowej reklamie typu bumper ads możesz w zgrabny sposób zaprezentować swój produkt albo usługę. Do tego tworzenie treści wideo stało się dostępne niemal dla każdego. Smartfony mają coraz lepsze kamery, a aparaty z wymiennymi obiektywami potrafią kręcić filmy ciężkie do odróżnienia od reklam w TV.

Wszystko to skutkuje coraz większym "rozpychaniem się" treści wideo w Internecie. Ale nawet jeżeli pojawia się więcej filmów na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn, to YouTube pozostaje głównym kanałem do tego typu treści. Warto, aby Twoja marka również się tam pojawiła.

Wyświetlenia za darmo

Nie bez znaczenia jest to, że w przypadku reklam In-Stream płacisz dopiero za obejrzenie 30 sekund reklamy albo całej, jeżeli jest krótsza. Oznacza to, że sporo wyświetleń reklamy wideo możesz mieć za darmo! Warto już na początku filmu zaznajomić użytkownika ze swoją marką i produktem.

A Ty kiedy startujesz z własnymi kampaniami wideo na YouTube? ;)


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 92
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello