Nielegalne konkursy na Facebooku

Aktualizacja:
Konkursy w mediach społecznościowych, w tym na Facebooku, mogą być świetnym sposobem na zwiększenie świadomości marki, zdobycie nowych fanów, zainteresowanie odbiorców ofertą czy po prostu okazać się dobrą zabawą na profilu.

Nielegalne konkursy na Facebooku: na czym polegają nieprawidłowości?

Konkursy są zwykle ważnym elementem social mediów i prowadzenia kampanii w ich obrębie, ale niestety przez wiele firm są organizowane bez przestrzegania przepisów polskiego prawa czy regulaminu portalu.

Polski Facebook pełny jest nielegalnych konkursów. Nie chodzi tutaj o fałszywe fanpage, naśladujące znane marki albo osoby, a następnie wyłudzające dane osobowe, albo uruchamiające płatną subskrypcję SMS. Z pewnością wielu z Was spotkało się z Robertem Lewandowskim rozdającym Audi czy darmowe buty Nike. Rzecz rozchodzi się o popularne konkursy na Facebooku organizowane przez wiele rodzajów firm, na fanpage mających od kilku do nawet kilkuset tysięcy fanów. Niestety organizatorzy tych zabaw bardzo często łamią regulamin Facebooka, prawo polskie oraz popełniają błędy, które mogą marce przynieść więcej szkód niż pożytku. Zapewne często nieświadomie.

Nielegalne konkursy są tworzone z powodu braku znajomości przepisów. Jednak bardzo często są też świadomie łamane przez firmy. Niestety kary mogą być różne. Ze strony Facebooka może to być skasowanie posta, a czasami nawet całego fanpage. Od strony państwa konsekwencje rozpoczynają się od kary grzywny, aż po nawet pozbawienie wolności. Co ciekawe, ukarany może zostać także uczestnik zabawy!

Nielegalne konkursy na Facebooku: przykłady.

Regulamin Facebooka, a nielegalne konkursy

W regulaminie Facebooka jest zawarte kilka krótkich punktów (III. Funkcje stron. E. Promocje), dość ściśle określających zasady organizowania promocji na portalu. Niestety patrząc na popularność nielegalnych konkursów, można stwierdzić, że wielu właścicieli fanpage nigdy go nie przeczytało.

Konkurs zgodny z zasadami Facebooka musi:

  • posiadać oficjalny regulamin, gdzie będą zapisane warunki oferty,
  • być zgodny z obowiązującymi przepisami,
  • zawierać zwolnienie Facebooka z odpowiedzialności i informację, że promocja nie jest w żaden sposób związana z portalem.

Jednak bardzo często łamany jest inny zapis zakazujący używania w promocji prywatnych osi czasu oraz połączeń ze znajomymi. Oznacza to, że zakazane jest zmuszanie użytkownika w ramach konkursu np. do:

  • udostępniania posta konkursowego na prywatnej osi czasu,
  • udostępniania posta na osi czasu znajomego,
  • oznaczania znajomych, np. w komentarzu pod postem albo na zdjęciu.

Z powyższymi praktykami spotkać można się prawie codziennie i to nie tylko na niszowych profilach, ale również na oficjalnych, dużych stronach.

Nie jest zalecane, aby wymagać polubienia fanpage, ponieważ jest to ciężko sprawdzić, czy w chwili wysyłki zgłoszenia użytkownik miał polubioną stronę. Nie ma za to przeszkód, aby wymagać merytorycznego komentarza i może to być jedna z lepszych metod angażowania fanów, ponieważ długie teksty mogą znacząco zwiększyć zasięg wpisu konkursowego. Portal Marka Zuckerberga bardzo wspiera posty budzące dużo interakcji.

Co grozi za złamanie regulaminu Facebooka?

Karą może być np. skasowanie posta konkursowego, a nawet usunięcie całego fanpage. Nie ma jednak co ukrywać, że strony są bardzo rzadko karane za tego typu wpisy, ale czy warto ryzykować?

Legalne konkursy na Facebooku: jak zorganizować?

Konkursy na Facebooku, a prawo: a co z losowaniami?

Osobną kwestią jest organizowanie loterii. Mowa tu o wszystkich konkursach z elementem losowości. Zgodnie z ustawą o grach hazardowych; w przypadku losowania konieczne jest zgłoszenie do Izby Celnej, spełnienie wszystkich wymogów i uiszczenie odpowiedniej opłaty.

Wiele fanpage jednak albo z niewiedzy, albo umyślnie organizuje loterie bez uzyskania wcześniej stosownych pozwoleń. Co za to grozi? Grzywna w wysokości do 720 stawek dziennych, a w skrajnych przypadkach nawet 2 lata pozbawienia wolności. Ukarany może być również uczestnik nielegalnego losowania.

Duża ilość nielegalnych z punktu widzenia polskiego prawa konkursów na Facebooku pozwala stwierdzić, że Izba Celna stosunkowo rzadko kontroluje media społecznościowe. Jednak czy warto ryzykować, kiedy konkurs zgłosić może każdy, w tym np. konkurencja?

Podatek od nagrody, czyli co robić w przypadku wygranej

Należy także pamiętać o rozliczeniu podatku dochodowego od nagrody w wysokości 10% wartości. Istnieje powszechne przekonanie, że nagrody poniżej 760 zł są zwolnione z podatku. Dotyczy to jednak wyłącznie konkursów organizowanych przez środki masowego przekazu takie jak prasa, radio i telewizja.

Czy konkursy na Facebooku mają sens?

Warto zadbać, aby zabawa na Facebooku była nie tylko zgodna z polskim prawem i regulaminem Facebooka, ale także miała określony cel, który chce się osiągnąć. Konkursy mogą mieć bardzo duże zaangażowanie i zasięgi, dlatego warto z nich korzystać, natomiast tak jak w przypadku każdego działania marketingowego, warto zastanowić się, czy w ten sposób zyskujemy realnych i wartościowych, potencjalnych klientów, czy tylko puste cyferki w statystykach. Podczas tworzenia i prowadzenia konkursów na Facebooku warto skorzystać z usług prawnika lub agencji interaktywnej social media, dzięki temu możemy uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji nielegalnej zabawy.

Źródła: Regulamin Facebooka, Loteria zgodna z prawem, Nagrody są opodatkowane w prawie każdym przypadku.


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 51
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello