Digital marketing – co to jest i czy go potrzebujesz?

Jesteśmy w czasach rewolucji cyfrowej, a świat online stał się niezwykle ważną częścią naszego życia, dostępną dla każdego dzięki niewielkiemu urządzeniu w kieszeni. Internet daje także niesamowite możliwości dla rozwoju firm, oferując rozwiązania reklamowe znacznie różniące się od tradycyjnego marketingu.

Jakie działania obejmuje marketing cyfrowy?

Przedsiębiorstwa w czasie rewolucji Internetu

Digital marketing stał się podstawową formą reklamowania się dla wielu przedsiębiorstw i od dawna nie tylko z branży IT. Jest to kanał komunikacji z potencjalnym klientem, z którego może skorzystać praktycznie każda firma, niezależnie od zakresu działania, branży, wielkości czy budżetu.

Media cyfrowe mają szczególne znaczenie właśnie dla mniejszych i średnich firm, których nie stać np. na rozbudowaną kampanię outdoor, reklamy w radiu czy telewizji. Niska bariera wejścia w digital marketing sprawia, że mogą pozwolić sobie na efektywną reklamę dostosowaną dla własnych potrzeb.

Większe budżety otwierają szersze możliwości. Dla dużych marek działania marketingowe w sieci są szansą na zbudowanie bliższych relacji z klientem, na stworzenie skutecznego kanału dwustronnej komunikacji czy poprowadzenie mierzalnej i efektywnej reklamy wizerunkowej w wielu kanałach.

Znaczenie marketingu cyfrowego staje się z czasem coraz większe. W 2018 roku w Polsce nastąpił historyczny moment, gdzie udział wydatków na reklamę cyfrową był większy niż w telewizji i osiągnął 43% rynku w wydatkach, podczas gdy tradycyjne reklamy w TV w 40%. Badania przeprowadzone przez m.in. IAB Polska potwierdzają, że trend się cały czas utrzymuje i przewaga Internetu będzie się zwiększać (źródło). Ponadto okazuje się, że właśnie podczas oglądania telewizji zdecydowana większość użytkowników używa smartfonów np. do sprawdzania e-maili, przeglądania mediów społecznościowych czy robienia zakupów online (źródło).

Smartfon i Telewizja
Korzystanie ze smartfona podczas oglądania telewizji.

Reklamy cyfrowe nie tylko coraz bardziej zwiększają swój udział pod względem wydatków reklamodawców. Coraz śmielej wkraczają również w obszary wcześniej zdominowane przez tradycyjne media. Mamy do dyspozycji już nie tylko reklamy na komputerach czy komórkach, ale także w smart TV czy coraz popularniejsze podcasty, które również próbują przejąć słuchaczy radia. Dla firm pojawiają się także nowe możliwości przy coraz popularniejszym wyszukiwaniu głosowym dostępnym np. w Google Home, Amazon Alexa czy Apple Siri.

Podział działań w Internecie

Marketing cyfrowy oferuje szereg rozbudowanych rozwiązań, często znacznie różniących się zastosowaniem, możliwościami czy potrzebnym budżetem. Generalnie można wyróżnić:

  • SEO – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych.
  • Content marketing
  • PPC
  • Social Media Marketing
  • E-mail marketing
  • Marketing afiliacyjny
  • Aplikacje mobilne

Z którego kanału skorzystać? Wszystko zależy od celów biznesowych firmy i celów, jakie mają spełnić reklamy.

Lokalny biznes - florystka
Prowadzenie lokalnego biznesu w dobie digital marketingu.

Cele kampanii digital marketingowych

Dawniej strony internetowe były zwykłymi ulotkami, teraz często są całym systemem prowadzącym użytkownika do realizowania konwersji, czyli działań ważnych z punktu widzenia naszego biznesu. Dobierając odpowiednie narzędzia marketingu internetowego w pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę cel takich działań. Jakich funkcji od nich oczekujemy i na czym nam najbardziej zależy?

Przykładowe cele narzędzi digital marketingu:

  • Sprzedaż produktu czy usługi w sklepie internetowym.
  • Pozyskanie danych kontaktowych.
  • Zwiększenie wizyt w witrynie.
  • Skontaktowanie się przez telefon.
  • Zapisanie się do newslettera.
  • Komunikacja z klientem.
  • Zwiększenie świadomości marki.
  • Budowa relacji z klientem, zwiększenie lojalności.
  • Wizyty w sklepie stacjonarnym.
  • Instalacja aplikacji mobilnej.
  • Wiele innych w zależności od danego przedsiębiorstwa.

Warto lepiej zapoznać się z możliwościami poszczególnych narzędzi, ponieważ każde może spełnić nasz cel często w odmienny sposób.

Skuteczność działań digital marketingowych i czas oczekiwania na efekty

Reklamy marketingu internetowego odróżniają się kilkoma ważnymi cechami od tradycyjnych działań marketingowych.

Mierzalność i narzędzia analityczne

Mierzalność reklamy w Internecie jest jedną z największych zalet. W porównaniu do tradycyjnych działań otrzymujemy niezwykle zaawansowane statystyki dotyczące wydanej kwoty, kosztów poszczególnych działań, danych na temat grupy odbiorców, liczbę wyświetleń unikalnym użytkownikom itp. Pomagają nam w tym rozbudowane narzędzia analityczne śledzące wiele działań użytkowników w Internecie.

Grupy docelowe

Narzędzia oferowane przez marketing internetowy umożliwiają dotarcie do bardzo ścisłych grup odbiorców. Możemy posiadać niezwykle obszerną wiedzę o grupie klientów, nie tylko ich wiek, płeć czy lokalizację, ale także zainteresowania, zachowania, zdarzenia z życia, dane dotyczące pracy, aktywności w mediach społecznościowych, odwiedzonych stronach naszej witryny i wiele innych. Umożliwia to budowę wielu grup docelowych do których możemy skierować nasze działania.

Grupy docelowe
Budowanie wielu grup docelowych.

Kontrola kosztów

Wiele narzędzi marketingowych w Internecie umożliwia ścisłą kontrolę kosztu za dane działanie, np. kliknięcie w reklamę, 1000 wyświetleń filmu, jego obejrzenie czy zakup produktu. Cały koszt kampanii również może mieć dokładnie określony budżet dzienny czy miesięczny.

Dowiedz się więcej o:

O ile w tradycyjnym marketingu koszty niezależnie od działań często są bardzo wysokie, tak wiele narzędzi digital marketingu umożliwia operowanie mniejszymi budżetami.

Szybkość działania i elastyczność

Niektóre działania marketingu sieciowego są unikalne ze względu na swoją szybkość i efekty. Mając zaangażowaną społeczność np. na Instagramie wrzucenie relacji może zająć dosłownie chwilę, a po kilku minutach mamy już przykutą uwagę naszych obserwujących. Uruchomienie i sprawdzenie kampanii reklamowej na Facebooku czy w Google Ads może trwać zaledwie kilka chwil i narzędzie już może zacząć realizować nasz cel biznesowy. Na dodatek wiele z tych działań możemy uruchomić w terenie dzięki smartfonom. Zrobienie kilku zdjęć stoiska na targach branżowych, szybkie wrzucenie do mediów społecznościowych, promocja na najbliższą okolicę i to wszystko z komórki? Nie ma problemu.

Większość działań cechuje się również sporą elastycznością w porównaniu do tradycyjnego marketingu. Narzędzia często umożliwiają bieżącą kontrolę i dynamiczne wprowadzanie zmian, np. zmianę przekazu reklamowego.

Są oczywiście kroki marketingowe, które wymagają długotrwałych działań. Budowa strony internetowej, efektywne pozycjonowanie stron czy tworzenie content marketingu wymagają odpowiedniego nakładu pracy i czasu. Tworzenie zaangażowanej społeczności w mediach społecznościowych może trwać miesiącami. Także każda kampania reklamowa nie może zostać pozostawiona sama sobie i wymaga ciągłego sprawdzania i optymalizacji.

Kontakt z klientem

Marketing cyfrowy daje również olbrzymie możliwości dwustronnego kontaktu z klientem w przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, np. reklam TV czy informacji prasowych, gdzie przekaz jest jednostronny, a klient nie ma możliwości szybkiej i bezpośredniej wymiany informacji. Internet może stać się podstawowym kanałem komunikacji z odbiorcami.

Messenger - kanał komunikacji
Messenger jako podstawowy kanał komunikacji.

Użytkownik może na bieżąco komentować wrzucane przez nas posty, błyskawicznie zadać pytanie przez Messegera czy Instagram Direct czy napisać długą polemikę pod naszym artykułem na blogu. A może stworzyć filmik na żywo i odpowiadać na pytania zadawane w komentarzach?

Na co zwrócić uwagę planując budżet na marketing w Internecie?

Jedną z największych zalet marketingu cyfrowego jest mierzalność wyników i kontrola kosztów. Przemyślane planowanie budżetów na poszczególne kanały może uchronić nas przed przepalaniem pieniędzy.

Planując budżet na działania w Internecie należy zwrócić uwagę na:

  • Dobór odpowiedniego narzędzia marketingu albo ich zestawu, ze względu na branżę przedsiębiorstwa, cele do zrealizowania, potencjalnych klientów itp. Każde narzędzie może różnić się schematem rozliczania i kosztami.
  • Czy oczekujemy od danego narzędzia natychmiastowych efektów, czy należy nastawić się na działania długofalowe.
  • W jaki sposób i przy użyciu jakich narzędzi zamierzamy obserwować efekty działań. Czy współpracując z zewnętrzną firmą dostaniemy raporty z działań.
  • Wysokość kosztów w zależności od sezonu. Kampanie mogą cechować się wyższymi kosztami w czasie zwiększonej sezonowej konkurencji, np. w czasie Black Friday czy w okresie przedświątecznym.
  • Budżet naszej kampanii powinien być dobrany do możliwości firmy.
  • Budżet należy również dobrać co najmniej o takiej wysokości, aby była możliwość analizy i optymalizacji działań. Niektóre z narzędzi mogą wymagać np. minimalnego budżetu dziennego do skutecznego działania.

Należy wziąć pod uwagę również koszty powiązane z niektórymi działaniami. Digital marketing może wymagać pracy wielu specjalistów, nie tylko programistów czy social media menedżerów.

Czy marketing internetowy można wykonywać samodzielnie?

Względna intuicyjność obsługi narzędzi i szeroka dostępność wiedzy (także w języku polskim) sprawia, że wiele działań można bez problemu wykonywać samodzielnie. Ogromna liczba bezpłatnych i płatnych poradników pozwala na uruchomienie działań marketingowych bez pomocy specjalisty. Trzymając się ściśle zasad reklamowych danej platformy możemy uniknąć podstawowych błędów, które doprowadziłyby np. do bardzo słabych wyników czy zablokowania reklamy.

Łatwe wejście w digital marketing

Zdecydowana większość platform do digital marketingu jest tworzona z myślą o jak najprostszej i intuicyjnej obsłudze.

Istnieje wiele platform pozwalających na łatwe i samodzielne postawienie strony internetowej, które posiadają specjalne moduły i dołączone poradniki umożliwiające samodzielną poprawę widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania.

W przypadku kampanii takie platformy reklamowe jak Facebook Ads czy Google Ads same udostępniają uproszczone wersje swoich menedżerów do tworzenia kampanii, umożliwiając skorzystanie z ich możliwości przez kolejne firmy. Z poziomu fanpage w prosty sposób możemy uruchomić kilka kampanii reklamowych, a Google udostępnia swoją łatwą w ustawieniu reklamę Smart Campaign (dawniej AdWords Express). Warto zwrócić także uwagę na Google Internetowe Rewolucje wprowadzające nas w podstawy wielu działań digital marketingu.

Wykresy - digital marketing
Jak rozpocząć digital marketing?

Jak uzyskać lepsze efekty od konkurencji?

Stworzenie strony w kreatorze, wrzucenie napisu na zdjęcie, trzymanie się kilku zasad pozycjonowania czy proste kampanie reklamowe są dostępne i możliwe do obsługi zapewne przez wielu przedsiębiorców czy menedżerów w firmach. Tylko jak ich działania wypadną konkurując z działaniami prowadzonymi przez profesjonalistów? Należy wziąć tutaj pod uwagę ogrom potencjału, wiedzy i możliwości narzędzi, jakie daje nam digital marketing, a także ich ciągłe zmiany.

O ile w przypadku prostych działań nie ma problemu z uruchomieniem kampanii, jeżeli chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał marketingu internetowego to mamy do wyboru dwie opcje:

  • ciągłe kształcenie się w tym kierunku,
  • wynajęcie specjalisty.

Niezwykle ważne jest również, aby cały czas pozostawać na bieżąco. Niezwykła zmienność digital marketingu, rozwój narzędzi, wycofywanie się z nietrafionych rozwiązań, zmiany zasad algorytmów, nowe przepisy, uruchamianie beta testów itd. powoduje, że specjaliści z digital marketingu muszą ciągle obserwować branżę, w przypadku niektórych działań nawet codziennie.

Ponadto wielu przedsiębiorców czy menedżerów narzeka na chroniczny brak czasu. Jesteśmy jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Europie – jak więc znaleźć dodatkowy czas, na rozwijanie swoich umiejętności reklamowania się w Internecie?

Specjalista posiada ponadto wieloletnie doświadczenie i wiedzę związaną z wieloma branżami. Najczęściej współpracował przez lata z wieloma firmami i dzięki praktycznym umiejętnościom będzie potrafił dobrać odpowiednie narzędzia digital marketingu do spełnienia celów firmy.

Korzystając z usług całych agencji digital marketingu w pakiecie mamy zwykle możliwość skorzystania z wiedzy i umiejętności wielu ekspertów, którzy od lat zajmują się swoją specjalnością. Za stworzenie strony będą odpowiedzialni web developerzy, pozycjonowaniem zajmą się specjaliści SEO, obrazem graficy komputerowi, marketingiem w sieci specjaliści SEM czy social media menedżerzy. Dzięki temu każdą gałęzią działań marketingu internetowego zajmuje się osoba z wieloletnim doświadczeniem w danej dziedzinie. Dziękujemy za wytrwanie do końca, mamy nadzieję że po lekturze tego wpisu wiesz już czym jest marketing cyfrowy.


Oceń artykuł
4.4/5
ilość głosów: 17
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Dako
  • Lestello
  • Semilac Ireland