Formy reklamy internetowej. Jakie narzędzia wybrać do promocji firmy w sieci?

Reklama dźwignią handlu! Jednak ogromna liczba narzędzi i platform reklamowych w Internecie może przytłaczać. Które wybrać do promocji swojej firmy?

Zakładanie od razu profilu firmowego na Facebooku czy pójście w reklamy w sieci wyszukiwania Google Ads może być dobrym rozwiązaniem, ale w wielu przypadkach nie jedynym, ani też optymalnym. Może się okazać, że potrzebujesz działań na Facebooku wyłącznie w minimalnym stopniu, a powinieneś skupić się np. na LinkedIn czy np. powinieneś postawić przede wszystkim na SEO. A może idealne miejsce na Twoją markę to TikTok?

W poniższym poradniku przedstawiliśmy podstawowe cechy każdego z kanałów reklamowych według naszych subiektywnych doświadczeń. W skrócie opisaliśmy zasięgi każdego z narzędzi, dla jakiego typu firm będą najlepsze oraz główne zalety, oraz wady. Należy mieć na uwadze, że przedstawione tutaj propozycje są bardzo ogólne i bardzo powierzchownie przedstawiają każdy temat. Zakładają również bardzo typowe użycie narzędzi — na każdej z platform można oczywiście przeprowadzić różne niestandardowe działania. Jednak by łamać zasady i przełamywać schematy — trzeba je najpierw znać.

sposoby reklamowania się w Internecie
Jest tyle sposobów reklamowania się w Internecie. Który wybrać?

Wybierz, co będzie najlepsze dla Twojej marki! W przewodniku po podstawowych formach reklamy w Internecie znajdziesz też wiele przydatnych linków do artykułów na naszym blogu, które pozwolą Ci poszerzyć wiedzę o danych narzędziach marketingu internetowego. My napisaliśmy też sporo subiektywnych odczuć związanych z każdym kanałem, ale może Ci to pomóc w wyborze odpowiedniej formy reklamowania się.

Google Moja Firma (wizytówki Google Maps)

  • Zasięgi: wyświetlane w wyszukiwarce Google oraz na Mapach Google, w tym w nawigacjach.
  • Dla kogo: idealne, wręcz obowiązkowe rozwiązanie dla firm lokalnych.
  • Główne zalety: doskonałe do budowy rozpoznawalności marek lokalnych. Możliwość podłączenia do reklam Google Ads.
  • Wady: często pierwsze miejsce do wylania żalu przez niezadowolonych klientów oraz do ataków konkurencji.
Wizytówka na Mapach Google
Wizytówka na Mapach Google może być dla niektórych firm najprostszą i bardzo skuteczną formą pozyskania klientów.

Na początek jedno z najprostszych rozwiązań dla każdego. Założenie konta Google Moja Firma powinno być niemalże obowiązkiem dla każdej lokalnej firmy: sklepu, restauracji, punktu usługowego, hoteli i innych firm. Podstawową funkcją wizytówki na Mapach Google jest nie tylko możliwość dotarcia do firmy, ale również zbieranie opinii o przedsiębiorstwie. Może to mieć ogromny (pozytywny i negatywny) wpływ na wizerunek firmy. Ze względu na możliwość pozostawienia opinii na profilu Google Moja Firma, założyć wizytówkę powinny również przedsiębiorstwa działające w skali ogólnopolskiej czy ogólnoświatowej.

Więcej o wizytówce Google możesz dowiedzieć się w naszym artykule Założenie i pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma.

Poznaj też 11 metod na skuteczną reklamę dla małych firm.

Strona internetowa

Oczywiście najbardziej intuicyjnym rodzajem reklamy w sieci jest po prostu założenie strony internetowej. Powinna ona być założona z konkretnym celem: może to być na przykład sprzedaż produktów czy usług, zwiększenie rozpoznawalności marki, zbieranie leadów czy miejsce na bloga. Czasem może być potrzebna po prostu internetowa wizytówka z naszymi danymi kontaktowymi i podstawowymi informacjami.

W XXI wieku założenie witryny WWW może być opłacalne pewnie dla zdecydowanej większości biznesów. Własna strona długofalowo może być podstawowym narzędziem do pozyskania klientów, zupełnie marginalizując inne tradycyjne źródła.

Oczywiście nie każdy potrzebuje strony internetowej. W zastępstwie strony internetowej czasami w zupełności wystarczy nam dobrze prowadzony profil na Facebooku, Instagramie czy profesjonalny LinkedIn. Słabej jakości witryna może Ci nawet odstraszyć klientów. Czasami po prostu lepiej jej nie mieć.

Jeżeli już zdecydujesz się na założenie strony, to musisz się przygotować na koszty jej stworzenia oraz późniejszego utrzymania. Miej też na uwadze, że nie powinno się jej pozostawiać samej sobie, bo efekty mogą nie być zadowalające.

Nowoczesna i responsywna strona internetowa
Nowoczesna i responsywna strona internetowa może być podstawową platformą do zdobywania klientów dla Twojej firmy.

W jednym z naszych artykułów możesz poznać aktualne trendy w projektowaniu stron WWW.

Na stronę możesz skierować ruch np. z kampanii Google Ads czy z mediów społecznościowych. Możesz też długofalowo inwestować w optymalizację pod wyszukiwarki internetowe i zbierać tzw. ruch organiczny, o czym poniżej.

SEO - optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe

  • Zasięgi: potencjalnie ogromne, pochodzące z wyszukiwarki m.in. Google.
  • Dla kogo: ważne dla każdej firmy posiadającej stronę www.
  • Główne zalety: teoretycznie "bezpłatny" ruch z wyszukiwarek.
  • Wady: wymaga długoterminowych działań, efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach.

Działania SEO (Search Engine Optimisation) to optymalizacja stron dla wyszukiwarek internetowych, w Polsce jest to oczywiście głównie wyszukiwarka Google. Praca polega na tym, aby strona internetowa była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, co za tym idzie, aby wyszukiwarka przyciągała nam jak najwięcej ruchu do strony.

Pozycjonowanie strony internetowej
Pozycjonowanie strony może być bardzo pracochłonne, a efekty widać dopiero po dłuższym czasie.

Optymalizacja dla wyszukiwarek może być bardzo pracochłonna, a efekty widoczne dopiero w dalszej przyszłości. Należy również mieć odpowiednią wiedzę, bo zepsucie strony jest dość łatwe. Dlatego bardzo często zleca się tego typu działania specjalistom od SEO.

Jednym z ważnych działań, które poprawią widoczność naszej strony, jest prowadzenie bloga firmowego. Nie tylko "nakarmimy" tym algorytmy Google, ale po prostu blog może stać się cennym źródłem informacji dla wielu osób.

Dlaczego warto mieć bloga?

  • Zasięgi: ważny dla zasięgów z wyszukiwarek, mogą być masowo udostępniane w social mediach.
  • Dla kogo: tak jak w przypadku SEO, każda firma posiadająca stronę internetową, szczególnie specjaliści mający wiedzę w danej dziedzinie.
  • Główne zalety: ważny nie tylko dla algorytmów Google, ale również świetna strona docelowa dla ruchu np. z mediów społecznościowych.
  • Wady: wymaga dużo zaangażowania i systematyczności.

Blog internetowy może pełnić różnorodne funkcje. Może być bardzo ważny dla wyszukiwarek internetowych, możemy dzięki niemu przedstawiać z bliska naszą pracę i nawiązywać relacje z potencjalnymi klientami. Blog specjalistyczny np. z poradnikami czy tutorialami może być idealnym landing page dla postów z mediów społecznościowych. Dobry content może być szeroko udostępniany w social mediach, budując zasięgi i naszą rozpoznawalność. Po prostu może być przydatny dla wielu ludzi i budzić w związku z tym pozytywne skojarzenia z naszą marką.

Prowadzenie bloga i pisanie artykułów może być dla wielu zapracowanych przedsiębiorców prawie niemożliwe, ponieważ jest to bardzo pracochłonne. Pomóc oczywiście mogą copywriterzy, ale jeżeli działamy w bardzo specjalistycznej branży, to sprawa robi się jeszcze bardziej utrudniona.

budujesz wokół siebie zaangażowaną społeczność
Tworząc przydatne treści dla swoich odbiorców, budujesz wokół siebie zaangażowaną społeczność.

Prowadzenie bloga wpisuje się szerzej w pojęcie ogólnego content marketingu, czyli regularnego tworzenia przydatnych treści dla odbiorców. Mogą mieć one różną formę: wspomnianego wyżej bloga, infografik, filmów, podcastów i innych. Za pomocą content marketingu budujesz zaangażowaną społeczność skupioną wokół Ciebie albo Twojej marki, jako eksperta. Takich odbiorców możesz później skłonić do różnych działań, w tym przynoszących bezpośredni zysk.

Jedna z najpopularniejszych i bardzo skutecznych platform reklamowych w Internecie. Posiada szereg narzędzi, dzięki którym możesz spełnić różne cele marketingowe i biznesowe. Wiele reklam w Google Ads jest w formule PPC (Pay Per Click), czyli płacisz tylko za klikniętą reklamę, a nie za jej wyświetlenie.

  • Zasięgi: największa wyszukiwarka na świecie i w Polsce, miliony stron internetowych, YouTube.
  • Dla kogo: nadaje się do zdecydowanej większości branż, wymaga dopasowania odpowiednich narzędzi.
  • Główne zalety: bardzo rozbudowany system reklamowy, promowanie się w wyszukiwarce Google czy na YouTube. Rozbudowane systemy uczenia maszynowego.
  • Wady: nieumiejętnie prowadzone kampanie mogą przepalić budżet, przez co wiele firm się zniechęca po pierwszych próbach reklamy.

Poznaj podstawowe formy reklamy Google Ads!

Google Ads posiada szereg niezwykle przydatnych narzędzi
Google Ads posiada szereg niezwykle przydatnych narzędzi dla wielu rodzajów firm.

Sieć wyszukiwania

Umożliwia wyświetlanie reklam bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Idealna dla branż, których produkty czy usługi mogą być bezpośrednią odpowiedzią na różne zadane pytania. Możesz określić bardzo precyzyjne słowa kluczowe, których wpisanie spowoduje wyświetlenie Twojej reklamy.

Sieć reklamowa i Discovery

Sieć reklamowa obejmuje miliony stron w Internecie, które współpracują z Google w ramach wyświetlania reklam graficznych oraz wideo. Używając różnorodnych metod kierowania, możesz dzięki nim trafić do swojej grupy docelowej. Sieć Discovery obejmuje reklamy graficzne wyświetlane w usługach Google takich jak YouTube, Gmailu czy na kartach „Discover” na smartfonach z Androidem.

Reklamy tego typu optymalizowane są na konwersje, mogą sprawdzić się również w działaniach wizerunkowych.

Reklamy wideo na YouTube

Platforma Google Ads umożliwia emisję różnorodnych reklam wideo na platformie YouTube. Obejmują one pewnie Ci znane reklamy bez możliwości pominięcia albo pomijalne po 6 sekundach. Reklamy wideo są bardzo angażujące i masz możliwość ich bardzo precyzyjnego targetowania, możesz wybrać nawet pojedyncze kanały, na których chcesz się reklamować. Idealne do działań wizerunkowych oraz wspierania innych kampanii reklamowych, czy to digitalowych, czy to w telewizji, czy radiu.

Więcej o działaniach na YouTube piszemy w dalszej części poradnika.

YouTube jest drugą wyszukiwarką na świecie
YouTube jest drugą wyszukiwarką na świecie, gdzie możesz wyświetlać bardzo angazujące reklamy w różnych formatach

Kampanie produktowe

Specjalny rodzaj kampanii przeznaczony dla e-commerce. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, założenie konta Merchant Center i uruchomienie reklam produktowych może być bardzo opłacalne. Inteligentne kampanie produktowe wykorzystujące uczenie maszynowe, w wielu branżach mogą mieć bardzo korzystny zwrot z inwestycji.

W jednym z naszych artykułów możesz się dowiedzieć, jak za darmo wyświetlać swoje produkty w Zakupach Google.

Kampanie promujące aplikacje

Specjalny rodzaj inteligentnej kampanii, który pozwoli wypromować Twoją aplikację mobilną, zwiększyć zaangażowanie albo promować wstępną rejestrację w Google Play. Narzędzie jest oczywiście przeznaczone dla firm, które wykorzystują w swoich działaniach aplikacje mobilne.

Dowiedz się więcej o sposobach reklamy w Google Ads. Więcej informacji o kosztach reklamy na tej platformie reklamowej.

Media społecznościowe

Dla kogo reklama na Facebooku?

  • Zasięgi: największe, wszystkie grupy wiekowe, w tym najstarszych użytkowników Internetu w Polsce.
  • Dla kogo: prawie każdy rodzaj firmy, poza niektórymi działaniami B2B.
  • Główne zalety: rozbudowany i dojrzały system reklamowy, obejmujący m.in. Instagrama czy Messengera. Bardzo aktywne grupy tematyczne.
  • Wady: bardzo ciasno, ciągle spadające zasięgi organiczne, najczęściej konieczna płatna promocja. Młodzi użytkownicy z niego uciekają.

Facebook jest medium społecznościowym z największym potencjalnym zasięgiem w Polsce. Jest absolutnym liderem social media. Ponad 22 mln użytkowników (kwiecień 2021, Gemius/PBI) w praktycznie każdej grupie wiekowej sprawia, że jest doskonałym narzędziem do szerokich działań marketingowych.

Platforma ma rozbudowane narzędzia do działań wizerunkowych, sprzedażowych czy służących do kontaktu z odbiorcami np. poprzez Messengera czy WhatsAppa. Ogromną popularnością cieszą się tam również np. grupy tematyczne. System reklamowy jest bezpośrednio powiązany z Instagramem, który należy do Facebooka.

Zdecydowana większość firm powinna się odnaleźć na Facebooku i może znaleźć tam swoich klientów. Dla przedsiębiorstw oferujących produkty albo usługi do szerokiego grona odbiorców powinien to być obowiązek. Niebieski portal może mniej się sprawdzić przy bardziej specjalistycznych działaniach B2B. Należy mieć też na uwadze, że najmłodsze pokolenie (tzw. "zetki") coraz częściej ucieka z Facebooka. Jeżeli Twoją grupą docelową są nastolatki, celuj w Instagrama lub wypróbuj np. TikToka.

Na pewno sporą wadą Facebooka są coraz marniejsze zasięgi organiczne. Wynika to z ogromnego tłoku osób i firm na portalu. Może być Ci bardzo ciężko zdobyć wirusowe zasięgi bez płatnych kampanii reklamowych.

W innym naszym artykule możesz poznać 6 podstawowych zasad prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Dowiedz się też, ile może kosztować reklama na niebieskim portalu.

Jakie narzędzie social media wybrać
Jakie narzędzie social media wybrać do promocji swojej firmy?

Czy warto wybrać Instagrama do reklamowania swojej firmy?

  • Zasięgi: młodsi użytkownicy od tych obecnych na Facebooku, głównie będzie to pokolenie Z i Millenialsów (od nastolatków do ok. 40 lat).
  • Dla kogo: najlepiej sprawdzą się firmy, który przekaz oparty jest o atrakcyjne zdjęcia i filmy.
  • Główne zalety: system reklamowy Facebooka, influencerzy i angażujące Stories.
  • Wady: wymaga dużo więcej zaangażowania niż. np. Facebook., słabe zasięgi organiczne, nadal sporo fałszywych obserwujących i botów.

Większość materiałów udostępnianych na Instagramie opiera się na przekazie wizualnym. Jeżeli Twoja firma oferuje coś estetycznego i łatwego do przedstawienia w formie przykuwających zdjęć albo filmów, to spróbuj pokazać to społeczności na tym portalu. Instagram można traktować jako bardziej rozrywkowe medium społecznościowe, jednak coraz więcej firm znajduje tam swoje miejsce.

Na Instagramie bardzo ważna jest estetyka zdjęć
Na Instagramie bardzo ważna jest estetyka zdjęć, bez nich nie zdobędziesz uwagi odbiorców

Niezwykle istotnym kanałem (dla wielu marek podstawowym) są Stories, czyli publikacje znikające po 24 godzinach. Jest to idealne miejsce, jeżeli chcesz przedstawić np. swoje działania od kulis i nawiązać bardzo bliską relację ze swoimi klientami. Więcej o Stories na Instagramie i Facebooku możesz się dowiedzieć z naszego artykułu Potencjał relacji na Facebooku i Instagramie - czym są Stories?.

Instagram również posiada ogromne zasięgi w Polsce i na świecie. Miej jednak na uwadze, że społeczność jest tam młodsza od tej na Facebooku. Staraj się tam kierować swoje działania, jeżeli masz klientów w wieku ok. 20-40 lat.

Publikowanie wymaga dużej systematyczności i interakcji z użytkownikami. Mogą przydać się również płatne promocje. Portal należy do koncernu Facebooka i korzysta z jego systemu reklamowego.

Działasz B2B? Reklamuj się na LinkedIn!

  • Zasięgi: stosunkowo niewielkie, ale precyzyjne — głównie wśród specjalistów z różnych branż.
  • Dla kogo: dla firm oferujących różnorodne działania B2B oraz chcących budować wizerunek firmy bądź osobisty wśród specjalistów.
  • Główne zalety: dokładne kierowanie reklam dzięki szczegółowym informacjom udostępnionym przez użytkowników.
  • Wady: system reklamowy dużo droższy od innych platform.

LinkedIn od dawna nie jest wyłącznie narzędziem dla HR i wirtualnym CV. Pomimo mniejszych zasięgów ma bardzo zaangażowaną społeczność wyróżniającą się wysokim profesjonalizmem i autentycznością. Z portalu powinny skorzystać firmy specjalizujące się w usługach B2B. Może być również świetnym miejscem do budowania marki osobistej np. CEO firmy.

Portal posiada oczywiście bardzo ciekawy system reklamowy, wyróżniający się bardzo szczegółowym kierowaniem. Platforma jest jednocześnie jedną z najdroższych i próbując tam swoich sił, musisz założyć większe budżety reklamowe. Poznaj zalety kampanii reklamowych na LinkedIn.

Możesz też dowiedzieć się więcej o budowie wizerunku marki osobistej w social mediach.

Czy znasz Pinterest?

  • Zasięgi: w zdecydowanej większości kobiety, połowa użytkowników ma 25-34 lata (Open Mobi, 2020).
  • Dla kogo: idealne dla firm, które estetycznymi zdjęciami i filmami pragną zainspirować czymś użytkowników, którzy aktualnie szukają pomysłów.
  • Główne zalety: długa żywotność pinów, które potrafią zbierać wyświetlenia nawet przez wiele miesięcy.
  • Wady: treści typowo reklamowe mogą się nie sprawdzić, musisz inspirować użytkowników i być dla nich kopalnią pomysłów. Co oznacza, że możesz poświęcić na portal bardzo dużo czasu.

Czy jest to kolejny portal społecznościowy, czy może już wyszukiwarka? Pinterest w ciekawy sposób łączy obydwa rodzaje stron. Wpisując zapytania w wyszukiwarce Google, użytkownik zwykle szuka rozwiązania tu i teraz, albo konkretnego produktu. Szukając w Pintereście ludzie zwykle dopiero planują, szukają inspiracji, idei i pomysłów.

Tutaj jest szansa dla Twojej firmy, aby być na tym pierwszym etapie sprzedaży i dać inspirację. Dlatego świetnie sprawdzą się tutaj marki modowe, wystroju wnętrz, kulinarne, kosmetyczne i wszystkie inne, które eleganckimi zdjęciami i filmami pobudzą wyobraźnię użytkowników. Należy mieć tutaj na uwadze, że użytkownikami w Polsce są głównie kobiety w wieku 25-45 lat.

Kiedy warto zainwestować w YouTube?

  • Zasięgi: druga najpopularniejsza strona w Polsce (SimilarWeb, 2021). Treści w prawie każdej branży.
  • Dla kogo: firm planujących systematycznie i długoterminowo budować swój profesjonalny wizerunek w sieci.
  • Główne zalety: niezwykle angażujące treści w formie wideo, budowa świadomości marki, potencjalnie ogromne zasięgi. System reklamowy Google Ads.
  • Wady: tworzenie chętnie oglądanych filmów wymaga czasu, inwestycji i wiedzy z zakresu montażu wideo.

YouTube jest drugą wyszukiwarką na świecie. Można tam znaleźć filmy z najróżniejszych, nawet bardzo niszowych branż. Planując swoje działania marketingowe, należy przeanalizować naszą potencjalną obecność na tym portalu.

  • Można zostać twórcą treści i dawać jakąś wartość społeczności. Udzielać wskazówek, dawać inspiracje, tworzyć wideoporadniki — co za tym idzie budować swój wizerunek jako profesjonalisty.
  • YouTube, podobnie jak Instagram, jest popularną platformą z influencerami. Nawiązanie współpracy z twórcami treści mającymi duże zasięgi może znacznie zwiększyć rozpoznawalność naszych produktów.
  • Kolejną opcją jest po prostu emisja reklam wideo poprzez platformę reklamową Google Ads. Tak ja wspominaliśmy wcześniej w akapicie o reklamach Google, w tym przypadku mamy wiele możliwości kierowania naszych reklam.

W większości przypadków będziemy potrzebować materiałów wideo. Ich utworzenie może nas jednak kosztować sporo czasu i pieniędzy. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej o kosztach reklamy na YouTube.

Wideo staje się podstawową treścią publikowaną w Internecie
Wideo staje się podstawową treścią publikowaną w Internecie.

TikTok czy jest tylko dla najmłodszych?

  • Zasięgi: obecnie w Polsce prawie same nastolatki, zaledwie 9% użytkowników ma powyżej 19 lat (GetHero, 2019).
  • Dla kogo: firmy celujące w najmłodszą społeczność, umiejącą tworzyć oryginalny content.
  • Główne zalety: duże zaangażowanie i łatwość tworzenia wiralowych treści.
  • Wady: wymaga tworzenia bardzo specyficznych filmów, wyłącznie forma krótkich pionowych wideo.

TikTok to najszybciej rozwijający się i najmłodszy pod względem wieku użytkowników portal społecznościowy. Publikowane treści prawie wyłącznie składają się z filmików trwających do 15, 60 lub 180 sekund. Uważamy, że jedną z największych zalet TikToka jest jego niezwykły algorytm oparty na machine learning. Bardzo skutecznie dociera do grup odbiorców zainteresowanych danym tematem.

Nawet niewielkie kanały mają szansę zyskać ogromne zasięgi. Jeżeli oczywiście przedstawiony content przyciągnie uwagę i będzie miał odpowiedni czas oglądania. Jeżeli wideo będą nudne — materiał bardzo szybko zostanie „wygaszony".

Dlatego dla większości firm prowadzenie konta na TikToku może być bardzo trudne. Bezpośrednie przekazy reklamowe nie mają szansy przetrwać, zostaną natychmiast pominięte przez użytkowników. Obecność na portalu czy uruchomienie reklam powinny obowiązkowo jednak rozważyć firmy oferujące produkty czy usługi dla nastolatków, czy studentów. Warto mieć jednak na uwadze, że zgodnie ze światowymi trendami coraz więcej starszych użytkowników rejestruje się na portalu.

Czy Twitter jest dla Twojej firmy?

  • Zasięgi: ponad 6 mln użytkowników.
  • Dla kogo: w Polsce głównie politycy, dziennikarze, rzecznicy prasowi, także sport.
  • Główne zalety: jedno z pierwszych miejsc, gdzie szuka się natychmiastowej informacji. Bardzo bezpośrednia komunikacja z użytkownikami, Real Time Marketing.
  • Wady: nie dla każdej branży, należy podpinać się pod trendy i bardzo angażować w dyskusje. Krótki czas życia tweetów i sporo botów.

Jeżeli zamierzasz udzielać się na tematy polityczne, społeczne, sportowe, lubisz dyskutować na bieżące tematy i przy okazji budować wizerunek swojej firmy, to Twitter może być dla Ciebie. Wymaga on dużego zaangażowania i często „ciętej riposty”, ale pojedynczy tweet może budować całą opinię w Internecie.

Twitter jest bardzo wymagającym medium, wymagającym aktywnej komunikacji i publikacji wysokiej jakości contentu. Krótkie, maksymalnie 280-znakowe tweety wymagają bardzo zwięzłego pisania.

Poznajmy inne rodzaje reklam internetowych.

E-mail marketing

  • Zasięgi: trafia tylko do osób, które chcą otrzymywać maile.
  • Dla kogo: firmy, które mają możliwość pozyskać adresy i ich klienci preferują tę formę komunikacji.
  • Główne zalety: niedrogi, wysyłamy do osób, które wyraziły na to zgodę.
  • Wady: musimy pozyskać maile i mieć zgodę na wysyłkę newsletterów, bardzo słaba otwieralność.
e-mail marketing
Czy e-mail marketing jest skuteczną formą reklamy w Internecie?

Kiedyś bardzo popularny, obecnie może trochę utracił na znaczeniu na rzecz innych rodzajów reklam internetowych. Newslettery możemy wysyłać do osób, które wyraziły na to swoją zgodę. Jest to zarówno zaleta, jak i wada. Trafiamy do wąskiej grupy potencjalnie zainteresowanych osób, ale ciężko zwiększyć zasięgi na innych użytkowników. E-mail marketing może przydać się dla firm, które długofalowo współpracują z klientami.

Influencer marketing

  • Zasięgi: w zależności od influencera, od ogromych do czasami bardzo ścisłych grup docelowych.
  • Dla kogo: należy odnaleźć influencerów dopasowanych do firmy.
  • Główne zalety: bardzo skuteczny dzięki społecznemu dowodowi słuszności.
  • Wady: trudność w odnalezieniu dobrego i uczciwego influencera z dopasowaną do naszej firmy grupą odbiorców.

O influencer marketingu wspominaliśmy w artykule już kilkukrotnie, ale ten rodzaj reklamowania się w Internecie zasługuje jeszcze na osobny akapit. Polega on na zleceniu zareklamowania naszej firmy osobie, która ma duży wpływ na określonych odbiorców z naszej grupy docelowej. Influencer wcale nie musi mieć setek tysięcy obserwujących, wystarczy, że ma idealnie skrojoną grupę pod naszą firmę.

Influencerzy mogą posiadać niezwykle zaangażowaną społeczność
Influencerzy mogą posiadać niezwykle zaangażowaną społeczność.

W dobie blokowania reklam i ogromnej konkurencji, w różnych kanałach, influencer marketing może być niezwykle skutecznym narzędziem. Opiera się bowiem na relacjach międzyludzkich. Twórca mający bardzo zaangażowaną społeczność może być idealnym reklamodawcą naszych produktów czy usług.

Influencer marketing oczywiście nie jest bez wad. Znaleźć twórcę z dobrymi zasięgami w naszej grupie docelowej, bez fałszywych obserwujących czy botów, jest czasami bardzo trudno.

Artykuły sponsorowane

  • Zasięgi: w zależności od udostępniającej jej strony.
  • Dla kogo: firmy chcące poprawić pozycję swojej strony w Internecie.
  • Główne zalety: linkowanie do naszej strony, poprawienie widoczności dla wyszukiwarek, zwiększenie rozpoznawalności marki.
  • Wady: Wymaga napisania artykułów pod SEO witryny, opłaty dla stron publikujących artykuł.

Artykuły sponsorowane na różnych portalach nie tylko budują świadomość Twojej firmy i pozwalają szerszej publiczności na poznanie oferty przedsiębiorstwa. Bardzo ważne są dla pozycjonowania Twojej strony w Internecie. Teksty publikowane na branżowych stronach z przekierowaniem do witryny firmy mogą poprawić jej widoczność w wyszukiwarce Google.

Reklamy bannerowe

  • Zasięgi: zależne od strony internetowej.
  • Dla kogo: bardziej dla firm chcących budować rozpoznawalność marki.
  • Główne zalety: najczęściej duże zasięgi i spora widoczność.
  • Wady: dla wielu osób są bardzo irytujące, słaba jakość ruchu do strony.

Prawdopodobna najstarsza forma reklamy w Internecie, polegająca na wykupywaniu miejsca reklamowego na różnych stronach internetowych. Możemy to robić „ręcznie”, przesyłając kreacje do właścicieli, którzy umieszczają ją na stronie. Niektóre firmy mogą mieć nawet swoje proste systemy reklamowe jak Google Ads.

Reklamy bannerowe obecnie wyewoluowały w bardzo rozbudowane formy oparte o animacje, filmy czy nawet mini gry. Z tego powodu wielu użytkowników Internetu decyduje się na instalowanie blokerów reklam.

Z powodu zwykle słabej jakości ruchu z takiego rodzaju reklam, są one polecane dla firm chcących budować szeroką rozpoznawalność.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że powyższy poradnik pomógł w wyborze najlepszego narzędzia reklamy internetowej dla Twojej firmy. Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów, którzy codziennie korzystają z wymienionych narzędzi i dogłębnie znają ich różne funkcje. ;)


Oceń artykuł
4.8/5
ilość głosów: 6
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello