11 sposobów na skuteczną reklamę w Internecie dla małych firm. Poradnik

Czas pandemii zmusił coraz więcej przedsiębiorstw do skierowania swoich działań wyłącznie w internecie, który jest bardzo otwartym światem i każdy ma w nim szansę, aby osiągnąć założony cel. Jednak aby ten cel osiągnąć, trzeba wiedzieć z jakich narzędzi korzystać.

W tym artykule przedstawimy Ci kilka podstawowych rozwiązań, dzięki którym zaistniejesz w Internecie - zarówno tych darmowych, jak i płatnych.

Bezpłatne możliwości reklamy w Internecie:

Płatne rozwiązania promocji w Internecie:

Internet oferuje wiele form skutecznej reklamy małej firmy, zarówno tej bezpłatnej oraz płatnej. Źródło: giphy.com

Bezpłatne możliwości reklamy firmy w Internecie

W naszej agencji wychodzimy z założenia, że płatne formy reklamy powinny być jedynie rozszerzeniem i skalowaniem tych bezpłatnych. Digital marketing to miejsce niekończących się możliwości, przy czym większość z nich można wykorzystać bezpłatnie. I właśnie takie rozwiązania proponujemy małym firmom, które dopiero zaczynają bądź po prostu nie posiadają jeszcze budżetów na reklamę. W tym artykule opiszemy podstawowe platformy i portale, w których powinna znaleźć się Twoja firma niezależnie od tego jaki jest jej cel marketingowy: zwiększenie świadomości marki, pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych klientów, czy też konwersje w postaci transakcji w sklepie online. Zatem, aby już nie przedłużać, przejdźmy do konkretów.

1. Google Moja Firma

Google Moja Firma to panel przygotowany dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą pokazać swoją firmę w Internecie, a dokładniej w Google. Jest on bardzo prosty i intuicyjny w obsłudze, a oferuje naprawdę wiele.

Firmy mające wizytówkę Google Moja Firma:

  • z większym o 94% prawdopodobieństwem będą postrzegane jako wiarygodne,
  • z większym prawdopodobieństwem zachęcą klientów do skorzystania z ich usług (w porównaniu z firmą bez wizytówki),
  • z większym o 29% prawdopodobieństwem przekonają klientów do rozważenia zakupu ich produktów lub skorzystania z ich usług.

Źródło: Badanie Ipsos MediaCT.

Podstawowa funkcja tego panelu to wcześniej wspomniane profile firm, które są swego rodzaju odpowiednikiem tradycyjnej wizytówki. Pozwalają one przedstawić najważniejsze informacje o firmie, takie jak nazwa, kategoria działalności, adres, godziny otwarcia, adres strony internetowej, produkty bądź usługi oraz dane kontaktowe. W ramach ich funkcjonalności dodać możemy również filmy i zdjęcia: wewnątrz, z zewnątrz, zdjęcia zespołu pracowników oraz bardzo przydatne w branży gastronomii - menu, a nawet zdjęcia sferyczne i równie przydatne - wirtualne spacery.

Oprócz podstawowej funkcji, jaką są wizytówki firmy, panel pozwala także na utworzenie spersonalizowanego adresu mailowego w oparciu o pocztę Gmail z własną domeną, a nawet stworzenie prostej strony internetowej dla Twojej działalności. Panel pozwala także na udostępnianie wpisów (coś na kształt znanych portali społecznościowych), dzięki którym informować możemy o ofertach, nowościach, wydarzeniach czy też produktach. Wizytówki wyświetlają się zazwyczaj po wpisaniu nazwy firmy w wyszukiwarce Google. Znaleźć możemy je również w mapach Google oraz innych usługach giganta z Mountain View, przez co są szczególnie przydatne do reklamy małej firmy, działającej lokalnie.

panel Google Moja Firma, skutecznego narzędzia reklamowego małych firm
Google Moja Firma - możliwość bezpłatnej reklamy dla każdej firmy.

2. Profile w Social Mediach

Kolejnym równie ważnym, o ile nie ważniejszym krokiem po stworzeniu wizytówki firmy powinno być utworzenie profili w mediach społecznościowych.

Naturalnym medium społecznościowym dla większości branż będzie oczywiście Facebook, który posiada najwięcej użytkowników w Polsce i na świecie w porównaniu z podobnymi portalami. Jego użytkownicy są ze wszystkich przedziałów wiekowych. Takie spektrum pozwala docierać do szerokiego grona odbiorców czyniąc niebieski portal darmowym, niezwykle uniwersalnym narzędziem do skutecznej reklamy marki w Internecie.

Platform społecznościowych jest wiele, a z biegiem czasu pojawia się ich coraz więcej. Na większości portali zasady będą podobne, a sam proces tworzenia profilu jest łatwy, intuicyjny i nie będzie się zbytnio różnił. W przypadku problemów pomóc może Ci nasz poradnik jak założyć firmowe konto na Facebooku. To, na co warto zwrócić uwagę już po konfiguracji, to sposób przekazywania treści w zależności od danego medium społecznościowego, co opisujemy poniżej.

W zależności od branży, w tym miejscu wymienić można także Instagram, LinkedIn, Twitter, a w niektórych przypadkach nawet zdobywający coraz większą popularność TikTok bądź Snapchat, gdzie cała treść opiera się o krótkie filmiki, a większość użytkowników to głównie młodsi odbiorcy, jednak tendencje te sukcesywnie ulegają zmianie.

W grupie mediów społecznościowych na wyszczególnienie zasługuje Pinterest, który od dłuższego czasu gromadzi sporą liczbę aktywnych użytkowników, a wpisy na tej platformie uzyskują mnóstwo wyświetleń. Pinterest będzie idealnym rozwiązaniem dla wielu branż tj.: beauty, architektura i wszystkie inne działalności, których produkty lub usługi można przedstawić za pomocą zdjęć bądź filmów.

Oczywiście wybór platformy zależał będzie od kategorii działalności, natomiast warto tutaj kierować się zasadą, według której im większą aktywnością w Internecie się wykażemy, tym lepiej. I nie chodzi tutaj o bezmyślne kopiowanie wpisów z platformy do platformy, a raczej o sukcesywne i systematyczne trzymanie się wcześniej przygotowanej strategii działań dla każdego kanału.

3. Inne portale

Kolejną kategorią miejsc, w których powinna pojawić się Twoja firma, to np. portale typu Oferteo dla branży usługowej, Znany Lekarz dla branży medycznej albo OLX w przypadku lokalnych ogłoszeń, a to tylko kilka z wielu przykładów. Niestety z powodu liczebności nie sposób ich tutaj wymienić, ponieważ dynamika ich pojawiania się jest zbyt duża, a każda branża posiada swoje.

Ogółem rzecz biorąc, chodzi tutaj o wszelkiego rodzaju portale ogłoszeniowe, w których można zamieścić informacje o swojej firmie, produktach bądź usługach.

4. Content Marketing i Real Time Marketing

W ramach bezpłatnych form promocji wyróżnić należałoby także content marketing, czyli to jakie treści udostępniamy w ramach social mediów. Niejedno case-study pokazuje, że dobrze przygotowany content broni się sam (i nie chodzi tu o zasięgi). W zakresie tej formy promocji należy zadbać o:

  • odpowiednią komunikację w użytkownikami,
  • dopasowane i angażujące treści którymi mogą być:
    • infografiki,
    • porady,
    • konkursy,
    • galerie użytkowników,
    • wizualne łamigłówki,
    • głosowania reakcjami,
    • pytania,
    • memy,
    • itd.

W tym wszystkim dobrze jest zachować różnorodność i systematykę. W końcówce artykułu o zakładaniu konta na Facebooku znajdziesz kilka informacji o tym, jak prowadzić konto firmowe na Facebooku.

Pisząc o content marketingu, nie sposób nie wspomnieć o viralach, oraz RTM’ach, które są w stanie osiągać ogromne wyniki bez wydawania złotówki na promocję.

  • Viral - treść rozpowszechniająca się “wirusowo”, zazwyczaj śmieszne filmiki.
  • RTM (Real Time Marketing) - czyli reagowanie na sytuacje ze świata i życia społecznego. Zaliczamy do nich wszelkie challenge i inne akcje społeczne zazwyczaj oznaczane #, rozprzestrzeniające się w niebotycznym tempie. Przykład: #dollypartonchallenge.
przykład zastosowania RTM do skutecznej reklamy #dollypartonchallenge
RTM w praktyce - #dollypartonchallenge

5. E-mail marketing

Do bezpłatnych form marketingu zaliczyć możemy także e-mail marketing, który sam w sobie zazwyczaj nic nie kosztuje (istnieje wiele bezpłatnych narzędzi do wysyłki newsletterów), natomiast wymagane jest wcześniej przygotowanie odpowiedniej bazy e-maili, czyli osób do których kierujemy wysyłkę, a to już kosztuje - jeśli nie pieniądze to czas.

Posiadając jednak takową bazę, pojawia się kilka możliwości tj. chociażby wysyłka newsletterów, które otrzymał raczej każdy z nas. Wiele z nich jest bardzo przydatnych, natomiast cała reszta to zazwyczaj zwykły SPAM. Podczas projektowania wysyłki takich maili zadbaj o to, aby dostarczały one jedynie wartościowe dla użytkowników treści, kierując się prostą zasadą: dostarczasz przydatny content - baza rośnie, spamujesz - maleje. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż newsletter powinien zostać wyposażony w łatwo dostępną funkcję wypisania się, a przy zapisie należy zadbać o kwestie prawne.

Przykłady wykorzystania e-mail marketingu? Zajrzyj do swojej skrzynki. Na pewno znajdziesz inspirację dla swojego biznesu. :)

6. SEO

Ostatnim rozwiązaniem z kategorii działań organicznych jest SEO, czyli Search Engine Optimisation - optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Działania w ramach SEO są niezwykle istotne - polegają na optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki Google. Chodzi tutaj o uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co jest istotne dla większości typu działalności.

Do tego dochodzi także prowadzenie bloga, a całość tych działań jest nadzwyczaj skuteczna, ale bardzo czasochłonna. Samo stworzenie strony to jeszcze nie problem, schodki zaczynają się dopiero podczas optymalizacji jej treści,oraz pisania artykułów tak, aby polubiły je systemy Google wznosząc coraz wyżej na stronie wyszukiwań. Oczywiście istnieje alternatywa dla SEO i jest nią płatna reklama w Google Ads, o której nieco niżej.

W przypadku tej formy marketingu wahaliśmy się do której kategorii ją przypisać, natomiast ostatecznie wylądowała ona tutaj, z racji tego, że sam proces pozycjonowania nic nie kosztuje, jednak trzeba wiedzieć jak to zrobić, aby nie zaszkodzić witrynie. Jeśli nie mamy żadnego doświadczenia, bezpieczniej będzie tę formę reklamy zlecić odpowiedniemu specjaliście, na przykład w agencji reklamowej SEO. Pisanie artykułów można powierzyć copywriterom.

strona wyszukiwania google
Zajęcie jak najwyższej pozycji na stronie wyszukiwań to cel nie jednej firmy

Płatne rozwiązania promocji małych firm w sieci

W tym miejscu otwiera się furtka do szeroko pojętego digital marketingu, który również opisywaliśmy już w jednym z artykułów. Dowiesz się z niego m.in. czym jest marketing internetowy, na jakie kategorie się dzieli, czy jest skuteczny oraz na co zwrócić uwagę planując budżet.

Natomiast my powróćmy do tematu. W zależności od celu, jaki Ci przyświeca, do wyboru mamy cały szereg rozwiązań - platform do jego realizacji. Zacznijmy od tych najczęściej używanych.

7. Facebook Ads

Facebook to dziś portal, którego raczej nikomu nie trzeba już przedstawiać. Możliwe działania organiczne opisaliśmy powyżej, zatem przejdźmy od razu do możliwości reklamowych, jakie oferuje.

To na co warto zwrócić uwagę, to to że reklama na Facebooku wcale nie musi być droga i zazwyczaj nie jest. Facebook jest bardzo często wybierany również z powodu gromadzenia wokół siebie ogromnej społeczności, a co za tym idzie posiadania dużego potencjału reklamowego. Oczywiście w zależności od tego co chcemy osiągnąć, koszta reklamy będą różne.

Podstawowe cele reklamowe jakie jesteśmy w stanie osiągnąć dzięki kampaniom na Facebooku często są stosunkowo tanie. Na przykład uzyskanie dużego zasięgu wyświetlanej reklamy podczas promocji otwarcia lokalnej firmy to koszt od złotówki do kilkunastu za grono tysiąca osób, które zobaczą naszą kreację. Przy odpowiedniej konfiguracji równie tanie mogą być reklamy zachęcające do wysłania wiadomości do naszego fanpage, wyświetlenia filmu, uzyskania aktywności pod postem, a nawet konwersji.

  • Dzięki reklamie na Facebooku możemy zachęcić lokalnych klientów do obserwowania naszego profilu na Facebooku bądź Instagramie, lub gdziekolwiek indziej, aby nie przegapili żadnych nowości z naszej oferty.
  • Reklamy zachęcające do rozmowy przez Messengera mogą przyciągnąć nowych rozmówców zainteresowanych ofertą w czasie godzin otwarcia firmy. Wraz ze wzrostem liczby zapytań można stworzyć również automatyczne odpowiedzi z najczęściej zadawanymi pytaniami, albo nawet uruchomić chatbota obsługującego klientów 24h/7.

Przykładów zastosowań i zalet reklamy na tym portalu można by mnożyć godzinami, jednak zostawmy jeszcze trochę miejsca na inne rozwiązania.

Droższe cele reklamowe to np. pozyskiwanie dobrej jakości kontaktów do potencjalnych klientów przykładowo w branży deweloperskiej. W tym przykładzie cena za jednego leada (pozyskany kontakt) może wahać się od kilku do kilkuset złotych. Niezależnie jednak od kosztów patrzeć należy przede wszystkim na wartość danego leada, który w przypadku wyżej wskazanej branży może być wart więcej niż te kilkaset złotych.

Oczywiście wszystko zależy również od tego, kto taką kampanię przeprowadza ponieważ jak nietrudno się domyślić, przepalenie budżetu nie jest czymś trudnym. O tym, ile kosztuje reklama na Facebooku pisaliśmy już w jednym z naszych artykułów.

Kolejną najczęściej wybieraną platformą do reklamy firmy w sieci jest Google Ads, która oferuje szereg innych, różnych rozwiązań niż np. Facebook Ads.

Wykorzystać tutaj możemy najprostsze możliwe kampanie w sieci wyszukiwania, pozwalające docierać do potencjalnego klienta w chwili wyszukiwania przez niego naszej oferty za pomocą konfiguracji odpowiednich, ściśle powiązanych słów kluczowych.

Wszystkie dostępne rodzaje kampanii reklamowych opisaliśmy w artykule: "Jaką kampanię w Google Ads wybrać?", natomiast pokrótce wymienić tutaj można:

  • reklamę w YouTube,
  • w aplikacjach,
  • kampanie produktowe,
  • bądź też w Gmailu.

Zasięg reklamowy usług Google to na ten moment około 90% całego Internetu, w którym znajdują się nasi potencjalni klienci, co powinno dać pełny obraz jego możliwości.

Google Ads od jakiegoś czasu oferuje również inteligentne kampanie, które wykorzystując potencjał sztucznej inteligencji spisują się naprawdę świetnie i są łatwe w zastosowaniu. O jednym z ich rodzajów - inteligentnej kampanii produktowej również pisaliśmy na naszym blogu.

panel Google Ads do marketingu małych firm w sieci
Panel reklamowy Google Ads - podgląd

9. Inne platformy marketingowe

Oprócz tych dwóch powyżej wymienionych podstawowych systemów reklamowych dostępnych dla każdego, istnieje mnóstwo innych platform, na których można reklamować swoją działalność niskim kosztem.

Zazwyczaj każda platforma zbierająca w jednym miejscu większą ilość użytkowników, po jakimś czasie tworzy swój system reklamowy z wiadomego powodu. Warto zatem znaleźć serwis, który jest najbardziej pokrewny Twojej działalności i sprawdzić jego możliwości reklamowe. Podejrzewamy, że wielu właścicieli stron internetowych będzie bardzo otwarcie nastawionych na współpracę.

Również tutaj głównym filtrem jest branża, w której działamy. Przykładowo - dla stacji benzynowej, sklepu spożywczego, bądź myjni dobrym wyborem może być Yanosik.

W przypadku początkującego sklepu odzieżowego lub branży muzycznej warto sprawdzić np. Tiktok.

W tym miejscu należałoby wspomnieć również o LinkedIn, natomiast akurat w jego przypadku koszta nie są tak małe. W zamian za wysoką cenę dostajemy jednak dostęp do rozbudowanego systemu reklamowego, w ramach którego można bardzo precyzyjnie trafiać do różnych grup specjalistów z konkretnych branż.

10. Influencer marketing

Do płatnych form reklamy możemy przypisać także influencer marketing, który w skrócie polega na zlecaniu promocji danej usługi lub produktu osobie, która ma duży wpływ na użytkowników i zbudowany social proof. Zazwyczaj są to osoby posiadające dużą liczbę obserwujących w portalach społecznościowych, choć nie tylko. Niektórzy influencerzy mogą posiadać zaledwie kilkaset obserwujących, ale będzie to idealnie wykrojony target specjalistów, bądź pasjonatów z danej niszy, pasujący do naszej persony.

Influencer marketing niejednokrotnie udowodnił, że jest niezwykle skuteczny, z racji tego, że opiera się na relacjach międzyludzkich. Influencerzy często budują swoje bazy obserwujących przez długie lata, ich przekaz zazwyczaj jest bardzo autentyczny, do tego stopnia, że nasze produkty mogą być nawet poddawane krytyce, ale finalnie ich polecenie może przynieść wiele korzyści dla naszej marki. Co ważne - przed potencjalną współpracą warto dokładnie zbadać danego influencera i jego grupę obserwujących pod kątem wiarygodności.

influencer marketing możliwy dla małych firm
Coraz częściej spotykaną formą skutecznego marketingu jest współpraca z Influencerami

11. Marketing afiliacyjny

Kolejnym i ostatnim rozwiązaniem z kategorii reklamy płatnej jest afiliacja (marketing afiliacyjny). W skrócie, polega ona na delegowaniu zadań marketingowych osobom, które są opłacane za osiągane efekty. Marketing afiliacyjny jest zatem swego rodzaju formą zatrudniania “pracowników”, którzy otrzymują wynagrodzenie np. za sprowadzanie potencjalnych klientów na stronę reklamodawcy lub samo finalizowanie celu.

Najprostszym przykładem programu partnerskiego może być wprowadzenie wynagrodzenia, lub rabatów dla obecnych klientów w zamian za przyprowadzenie nowych.

Poradnik marketing internetowy - Podsumowanie

Większość tych rozwiązań nie wymaga opłat za założenie konta i jest ogólnie dostępna, co pozwala każdemu korzystać z marketingu online, albo przynajmniej go spróbować do czego serdecznie Cię zachęcamy. Skuteczny marketing dla małych firm w Internecie to nie walka na budżety, a pomysły. Warto zatem sprawdzać i testować wszystkie dostępne możliwości, a w ramach testów wybierać te najlepiej konwertujące kanały. Większość tych narzędzi jest również bardzo skuteczna, w zależności w czyich rękach się znajdą.

Co istotne - narzędzia te można zacząć używać już dziś i przy dużym nakładzie czasu i pracy osiągać po jakimś czasie założone cele. Marketing internetowy to niezwykle szybko rozwijająca się branża. Żeby za nią nadążyć trzeba być online każdego dnia i śledzić na bieżąco każdy news, ale kto miałby na to czas? W takim wypadku istnieją dwie możliwości:

  • nieustanne rozwijanie się w kierunku digital marketingu,
  • bądź skorzystanie z usług specjalisty agencji reklamowej.

Oceń artykuł
4.7/5
ilość głosów: 16
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello