Ile kosztuje reklama w Google Ads?

O tym że Google i jego platforma reklamowa - Google Ads jest jednym z największych narzędzi marketingowych naszych czasów wie już raczej każdy. Codziennie, miliony osób wyszukują interesujące ich treści właśnie w tym miejscu, zatem jest to idealny punkt styku pomiędzy potencjalnym klientem a ofertą firmy. Natomiast ile tak naprawdę kosztuje reklama w Google Ads? Co wpływa na koszt reklamy i czy zawsze trzeba za nią płacić?

Spis treści:

Ile kosztuje reklama w Google?

Koszt reklamy w Google Ads w dużej mierze zależy od tego jaką mamy wysokość budżetu, czyli ile możemy za tą reklamę zapłacić. Planując kampanie reklamowe google u giganta z Mountain View trzeba mieć na uwadze to, że można wydać krocie, nie otrzymując efektów, lub wręcz przeciwnie - przy dobrej optymalizacji, zapłacić “grosze” za oczekiwane rezultaty. W tym miejscu pojawia się pojęcie "przepalenia budżetu" czyli najprościej tłumacząc, wydanie kasy w tak zwane błoto. Nie jest to czymś wybitnie trudnym do osiągnięcia. Wystarczy chwila nieuwagi a nieodpowiednio dobrane słowa kluczowe wyczerpią budżet, nie pozostawiając pola do popisu tym trafnym, określającym naszą ofertę słowom. W skrócie: wszystko zależy od wielu czynników a jednym z nich jest konkurencja, która często rozdaje karty ustalając stawki, ale o tym za chwilę.

Przepalanie budżetu w Google Ads. Źródło: metro.co.uk, giphy.com

Co składa się na koszt kampanii Google Ads?

Najbardziej trafnym określeniem dotyczącym budżetu w Google Ads jest elastyczność, a to z racji tego, że zależy on tak naprawdę od Ciebie, od Twoich możliwości i potrzeb.

Poniższe koszty łącznie stanowią koszt kampanii Google Ads (dawniej Google AdWords):

  • koszt (budżet) wyświetlania reklam generowany przez kliknięcia czy wyświetlenia,
  • oraz koszt przygotowania, obsługi i optymalizacji oraz prowadzenia kampanii przez specjalistę.

Oczywiście można również samemu prowadzić kampanię dla swojego biznesu, jednak nie jest to łatwe. Aby nie przepalić zbyt szybko budżetu dobrze jest znać przynajmniej podstawy obsługi platformy od Google i rozumieć jej mechanikę rozróżniając np. sieć reklamową od sieci wyszukiwania.

Przypominając; Google oferuje nam dwa podstawowe miejsca w których możemy wyświetlać reklamy. Sieć wyszukiwania, czyli wyszukiwarka Google (linki sponsorowane) oraz sieć reklamowa do której zaliczają się m.in. witryny partnerskie, YouTube czy Gmail gdzie zasady gry są totalnie inne, panują inne modele rozliczeń a nawet same zachowania użytkowników różnią się bardzo od tych podczas wyszukiwania. Główna różnica polega na tym, że sieć Search (sieć wyszukiwania) ma na celu zaspokoić zapotrzebowanie na dany produkt/usługę natomiast reklamy w sieci Display zapotrzebowanie to stwarzają.

Co ciekawe, w Google Ads nie zawsze trzeba płacić za reklamy. Korzystanie z platformy od Google jest w pełni darmowe, co oznacza że możesz założyć konto, korzystać z (prawie) wszystkich jego funkcji a nawet stworzyć kampanię i w niektórych przypadkach wyświetlać reklamy nie płacąc za to. Jednak jest tu pewien haczyk. Wszystko jest całkowicie bezpłatne, dopóki ktoś nie kliknie Twojej reklamy. Tak to działa w przypadku strategii ustalania stawek CPC, która jest jedną spośród wielu dostępnych strategii ustalania stawek w sieci wyszukiwania. Niestety - z niektórych funkcji, np. z raportów nie da się skorzystać dopóki nie zbiorą danych, czyli dopóki nie wykorzystają choć trochę budżetu.

Modele rozliczeń w Google Ads

W zależności od wcześniej założonego celu, Google oferuje nam szeroką gamę sposobów rozliczania. Niektóre z nich są dostępne jedynie w sieci Display a inne tylko w sieci wyszukiwania. Oto 5 najpopularniejszych modeli rozliczeń:

  • CPC (cost per click) – czyli Koszt za kliknięcie, to najprostsza i najbardziej powszechna strategia ustalania stawek, w której płacimy za każde kliknięcie. Korzystając z automatycznych strategii nie jesteśmy w stanie kontrolować konkretnych stawek. Taka możliwość pojawia się nam po przejściu na ręczne ustalanie stawek. Mówiąc o CPC należy również wspomnieć o rzeczywistym koszcie kliknięcia, który bardzo często jest niższy od maksymalnego CPC i wynosi tyle, ile potrzeba do przelicytowania innej oferty podczas aukcji. Wpływ na rzeczywisty koszt kliknięcia ma wynik jakości, trafność reklamy oraz oczekiwany współczynnik klikalności.
  • eCPC – czyli Ulepszone CPC, to model rozliczeń, który dostosowuje maksymalne stawki za kliknięcie CPC bazując na sygnałach algorytmów.
  • vCPM (view cost per mille) – czyli Koszt tysiąca widocznych wyświetleń. Jak nietrudno się domyśleć, w tym przypadku płacimy za każde 1000 wyświetleń reklamy. Aby opłata została naliczona, reklama musi być widoczna w minimum 50% i przynajmniej przez 1 sekundę. Rozwiązanie to wybierają zazwyczaj reklamodawcy, którym zależy na maksymalnym zasięgu, np. budując świadomość marki. Strategia vCPM niedawno wyparła stosowaną dotąd strategię CPM.
  • CPV (cost per view) – czyli Koszt obejrzenia filmu. Domyślny sposób określania stawek dla kampanii wideo. W tym przypadku płacimy za każde obejrzenie, które rejestrowane jest, gdy widz zobaczy 30 sekund Twojej reklamy wideo (lub całą, jeśli jest krótsza niż 30 sekund). Zapłacimy również wówczas, gdy dojdzie do interakcji, jak np. kliknięcie nakładki z wezwaniem do działania czy kart i banerów towarzyszących.
  • CPA (cost per action) - czyli Koszt wykonania akcji/Koszt konwersji - to jedna z automatycznych strategii ustalania stawek. Ustalamy tutaj maksymalny koszt jaki jesteśmy w stanie zapłacić za pozyskanie konwersji. Warunkiem działania tego modelu jest poprawne skonfigurowanie konwersji oraz ich odpowiednia ilość. Minimalna ilość to 15 konwersji w ostatnich 30 dniach, jednak często okazuje się to za mało a strategia działa skuteczniej mając dokładniejsze dane i większą ich liczbę.
  • ROAS (return on ad spend) - czyli Inteligentna strategia ustalania stawek Ads działająca podobnie do strategii CPA. Pozwala ustalać stawki automatycznie optymalizowane w czasie aukcji, co pozwala dopasować je do każdej aukcji z osobna pod kątem docelowego zwrotu z nakładów na reklamę. Tak jak w CPA wymagane jest minimum 15 zdarzeń wywołujących konwersję, tak w przypadku ROAS proponowane jest 20 konwersji w ciągu ostatnich 45 dni (wyjątkiem są kampanie w sieci wyszukiwania, w których musisz mieć co najmniej 15 konwersji uzyskanych w ciągu ostatnich 30 dni). Jednak aby zapewnić najlepsze warunki systemom uczącym się - rekomendowane jest co najmniej 50 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni.
Model rozliczeń ROAS
Ustawienia kampanii z wybranym modelem rozliczeń ROAS.

Sposoby płatności za reklamę

Kiedy przyjdzie nam już zapłacić za reklamę należy wziąć pod uwagę dwie kwestie: ustawienie płatności i formę płatności.

Wybierając ustawienie płatności, czyli sposób dokonywania płatności mamy dostępne poniższe opcje:

  • Płatności automatyczne - Płatność pobierana jest automatycznie wówczas gdy koszty kampanii osiągną tzw. próg, czyli ustaloną z góry kwotę lub po wyświetleniu reklamy lub też po 30 dniach od ostatniej automatycznej płatności. W przypadku płatności automatycznych nie ma możliwości płatności kartą przedpłaconą.
  • Płatności ręczne - Wybierając to ustawienie zapłacisz jeszcze przed wyświetleniem reklam. Z upływem czasu i wyświetlania reklam naliczone zostaną opłaty, które spowodują zmniejszenie stanu środków z przedpłaty. Gdy dostępne środki się skończą Twoje reklamy przestaną się wyświetlać.

oraz ostatnia z możliwości;

  • Fakturowanie miesięczne (limit kredytowy) - Z tego rozwiązania mogą korzystać jedynie firmy spełniające odpowiednie wymogi. Działa to w następujący sposób; najpierw generujesz koszty wyświetlając reklamy, a później otrzymujesz fakturę miesięczną, którą można opłacić czekiem lub przelewem. Należności trzeba uregulować w ramach czasowych ustalonych z Google, zgodnie z Warunkami korzystania z usługi.

Sposób płatności, czyli czym dokonywana jest płatność uzależniony jest od kraju w którym korzystamy z usług Google. W Polsce można płacić kartą kredytową/debetową bądź też tradycyjnym przelewem.

Jak określić koszt kampanii reklamowej w Google

Podczas tworzenia nowej kampanii, za każdym razem warto przeprowadzić estymację, dzięki której uzyskać można bardzo wiele przydatnych przy planowaniu danych jak np. ilość możliwych wyświetleń i kliknięć przy danym budżecie. Google udostępnia nam do tego szereg dedykowanych narzędzi - Planer słów kluczowych, Planer zasięgu i stricte dla YouTube - Planer skuteczności.

Budżet dzienny i całkowity za kampanię

W platformie Google Ads mamy dostępne dwa rodzaje budżetów: średni budżet dzienny i całkowity.

Zużycie-budżetu kampanii Google Ads
Zużycie budżetu w przykładowej kampanii Google Ads.

Budżet dzienny

Jak sama nazwa wskazuje - budżet dzienny to limit wydatków, jaki obowiązuje każdego dnia działania kampanii, można go zmienić w każdym momencie. Budżet dzienny w Google Ads wybiera się na podstawie celów reklamowych i tego, jaką kwotę możesz wydać każdego dnia dla każdej kampanii.

Przykład:
Zakładając, że chcesz wydać dziennie około 10 zł, Twoje miesięczne wydatki na reklamę wyniosą 304 zł.

10 zł * 30,4 = 304 zł
(budżet dzienny * średnia liczba dni w miesiącu = budżet miesięczny)

Google zastrzega sobie jednak prawo do wydania więcej niż wynosi Twój budżet dzienny z racji tego, że reklamy jednego dnia mogą generować większy ruch, przez co koszt może wzrosnąć. Nie dojdzie jednak do sytuacji w której zapłacisz więcej niż wynosi miesięczny limit obciążeń, czyli kwotę ustawionego przez Ciebie budżetu dziennego pomnożoną przez średnią liczbę dni w miesiącu.

Budżetu całkowity

Natomiast budżet całkowity to kwota, którą kampania może wydać przez cały okres wyświetlania reklam i nie da się go zmienić po utworzeniu kampanii. Stosuje się go w przypadku tworzenia kampanii z określonymi datami rozpoczęcia i zakończenia. Można go ustawić również na cały czas trwania lecz jedynie w kampaniach wideo. Tą opcję możesz wykorzystać jeśli wiesz, ile chcesz wydać na całą kampanię wideo.

Systemy Google Ads będą miały za zadanie równomierne rozłożenie budżetu na cały czas trwania kampanii, biorąc pod uwagę ruch w poszczególne dni. Google Ads będzie optymalizowało skuteczność, zwiększając wydatki w dni, w które Twój film może uzyskać więcej wyświetleń, przy zachowaniu ogólnych celów budżetowych. Plusem tego rozwiązania jest to, że zapłacisz tylko zadeklarowaną kwotę (lub mniej), nawet jeśli będzie więcej wyświetleń lub obejrzeń, niż zakłada budżet.

Istnieje również trzeci typ budżetu - budżet wspólny, który jest współdzielony przez wiele kampanii.

Co wpływa na koszt reklamy?

Na koszty kampanii w Google Ads wpływa parę najważniejszych czynników. Jednym z nich jest wspomniana wyżej konkurencja (lub jej brak), ponieważ w dużej mierze to od niej zależą aktualne stawki CPC, czyli koszt za kliknięcie reklamy. Podczas każdego wyszukiwania w Google odbywa się proces zwany aukcją, podczas którego zapada decyzja, która reklama się wyświetli i co ważne - na jakiej pozycji reklamy na stronie. Oczywiście nie każda reklama bierze udział w aukcji, bo nie każda się do niej kwalifikuje ale to temat na inny artykuł. W drugim przypadku, gdy nie ma dużej konkurencji, nasze reklamy mogą spokojnie wybierać najlepsze pozycje na stronie wyszukiwań bez obawy o konieczność rywalizacji z konkurentami - więc jest taniej. Na koszt reklamy w Google niezaprzeczalnie wpływa również sezonowość i zmienność aukcji.


Oceń artykuł
5/5
ilość głosów: 4
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Dako
  • Lestello
  • Semilac Ireland