Promocje dla sklepów internetowych w dobie inflacji w zakupach online - pomysły na Black Friday 2022

Zbliżamy się do ulubionego święta w handlu internetowym, czyli do Black Friday. Marketerzy zakasują rękawy, aby przyciągnąć klientów do swoich witryn. Przed nimi spore wyzwanie! Inflacja od pewnego czasu dosięgnęła już zakupów online. A właściwie stało się to w momencie wybuchu pandemii, gdy wiele sklepów stacjonarnych zostało zamkniętych. Handel jeszcze mocniej przeniósł się do Internetu, choć to zabawnie brzmi, zrobiło się tutaj ciasno.
Jak alarmowała Firma Adobe w swoim raporcie, w lutym 2022 zanotowano najwyższy poziom inflacji dla zakupów online. Wzrosła ona rekordowe 3,6% (rok do roku). Inflacja rosła tak już nieprzerwanie od 21 miesięcy. Warto zaznaczyć, że również w tym miesiącu światem wstrząsnęła informacja o wybuchu wojny w Ukrainie. Z całą pewnością to wydarzenie znacząco wpłynęło na jeszcze szybszy wzrost inflacji w świecie zakupów przez Internet. Nowe raporty mogą okazać się zaskakujące. Historia e-commerce zapisuje ważne punkty na kartach kalendarza. Tym samym wiele strategii marketingowych wymaga zmian i dopasowania się do bieżących trendów. Bardzo ciężko jest coś przewidzieć, a jeszcze trudniej jest posiłkować się danymi historycznymi. W obliczu panującej za granicami naszego kraju wojny, statystyki, raporty i wykresy kampanii sprzed lat nie zawsze mogą się przydać. 
inflacja w zakupach online
Firma Adobe alarmowała o rekordowym wzroście inflacji online już w lutym 2022 r.

Czy w związku ze zbliżającym się Black Friday marki będą musiały zdać się na własną intuicję? Z całą pewnością to ogromne święto wyprzedaży może nie być tak spektakularne jak jeszcze kilka lat temu. Nasze myśli kierujemy teraz głównie na zachodni rynek, gdzie Czarny Piątek zawsze był widowiskowym świętem obniżek. Wiele brandów w tym roku może nie udźwignąć takiego festiwalu promocji. Zdecydowanie marki będą dążyć do tego, aby odkuć się po ciężkich czasach i przygotować się na jeszcze gorsze. Nie oznacza to jednak, że nie będziemy mieć do czynienia z plejadą rabatów. Pytanie tylko, czy dla klienta będą one na tyle atrakcyjne, aby z nich skorzystać? Z pewnością wiele konsumentów zamknie swoje portfele na fanaberyjne zakupy. Jak wynika z badania "Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji" zrealizowanego w lipcu 2022 roku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie Santander Consumer Bank, 40% mieszkańców Polski nie planuje tej jesieni większych wydatków. 

wydatki Polaków pod znakiem inflacji
Czy Polacy wydadzą mniej na zakupy przedświąteczne w okresie Black Friday?

Czarny Piątek dla większości był zawsze okazją do zakupienia świątecznych prezentów dla bliskich. Takie też jest jego założenie, gdyż zawsze wypada w piątek na miesiąc przed Wigilią. Na jakie prezenty zdecydują się konsumenci w tym roku? Być może na takie, do zakupu których przekonają ich świetne okazje. Aby tak się stało oferta musi być przemyślana i inna niż u konkurencji. 

Black Friday 2022 - przemyślana promocja produktów w dobie inflacji

Od czego zacząć przygotowania na Black Friday 2022? Od grupy docelowej!

Grupa docelowa - stały klient najlepszym przyjacielem sklepu

Jest takie powiedzenie, że najlepszych przyjaciół poznaje się w biedzie. Gdyby przełożyć tę analogię na sklep internetowy można by powiedzieć, że najlepszymi przyjaciółmi naszego sklepu są stali klienci. Oni wracają do nas nawet w gorszych czasach. Tworząc kampanie w Google Ads, na Facebooku itd. warto skierować komunikat na listy obecnych klientów z dłuższego okresu. Jeśli byłaby to zbyt mała grupa można utworzyć segmenty bazujące na takich listach. Pomimo iż będziemy docierać do nowych osób, to powinni być skrojeni na miarę naszych obecnych klientów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że odpowiedni rabat skusi ludzi do ponownych zakupów, zwłaszcza jeśli są zadowoleni z produktów, które zakupili wcześniej. Wiele osób kupuje bliskim rzeczy, które sami posiadają i są z nich zadowoleni. 

remarketing na stałych klientów
Klienci kupują bliskim rzeczy, które sami przetestowali i używają.

Warto przesłać odbiorcom jasny komunikat o tym, że Mikołajki i Święta już coraz bliżej, a produkty z asortymentu będą idealne na podarunek pod choinkę. Dobrze, aby na blogu pojawił się wpis rekomendujący najlepsze prezenty. Tak samo w mediach społecznościowych, klienci powinni obyć się z asortymentem jeszcze w podwyższonej cenie, po to aby w okresie promocji, decyzja o zakupie zapadła szybciej. 

Jednym z trików wykorzystywanych przez sklepy internetowe jest wystartowanie z promocją kilka dni wcześniej. Klienci nie są wówczas jeszcze zbyt przesyceni, a ich portfele nie aż takie puste. Jeśli o finansach mowa, kolejny punkt będzie niezwykle ważny!

Płatność za zakupy po trzydziestu dniach

Jeśli Twój sklep nie posiada tego rodzaju sposobu płatności, to duży błąd. Czarny Piątek przypada na 25 listopada 2022 r. Wiele osób otrzymuje wypłatę dopiero na początku miesiąca. Co za tym idzie? Część z nich zrezygnuje z zakupów u Ciebie przez brak płynności finansowej. Dając ludziom możliwość opłacenia zamówienia w okresie 30 dni od jego złożenia, sprawisz że w ich głowach zakiełkuje chęć na zakupy. To już bardzo wiele!

Systemy płatności typu PayPo pozwalają rozłożyć płatność na raty. To rozwiązanie szczególnie świetnie sprawdza się np. w branży odzieżowej, gdzie klienci przymierzają wiele rozmiarów i fasonów. Kupując pięć sukienek klientka nie zamraża swojej gotówki. Po zwrocie czterech sukienek, musi zapłacić już tylko za jedną. Tego typu rozwiązanie zaowocuje nie tylko w okresie Black Friday, ale i przez cały rok. Zgodnie z raportem Adobe z lutego 2022, wspomniana branża odzieżowa wykazała się najwyższym wzrostem inflacji jeśli chodzi o zakupy online. Ceny odzieży wzrosły o 16,7% (rok do roku). Wysokie ceny utrzymywały się na równi przez ostatnie miesiące. Jest to zupełnie inny wzorzec niż ten sprzed pandemii, gdzie w związku z sezonowymi rabatami koszty ubrań potrafiły się wahać bardzo mocno. 

inflacja dotknęła klientów sklepów z odzieżą
W porównaniu z przeszłością nie zauważamy już mocnych wahań cen ubrań np. w związku z wyprzedażami sezonowymi. Ceny utrzymują się stosunkowo na równi.

Package deal - atrakcyjne oferty pakietowe i darmowa wysyłka

Czym przyciągnąć klientów do sklepu internetowego? Zakupy w konkretnym sklepie muszą im się kalkulować i najlepiej, aby były jak najszybsze. Różnego rodzaju programy partnerskie na platformach sprzedażowych gwarantują darmową wysyłkę, co stanowi bardzo mocną konkurencję. Koszty dostawy na stronach sklepów często są bardzo duże. Użytkownikom niejednokrotnie nie opłaca się robić małych zamówień w tych miejscach właśnie przez wzgląd na opłaty za transport. Ciekawym rozwiązaniem jest przygotowanie ofert pakietowych. 

oferty pakietowe sklepów na black friday
Oferty pakietowe opłacają się klientom, a zakupy nie przysparzają im wyrzutów sumienia!

Zaproponuj klientom zakup np. 4 +1. Oznacza to, że piąty, równocześnie najtańszy produkt dostaną za darmo. Jeśli do tego dodasz darmową wysyłkę, zakupy na innych platformach nie będą się aż tak kalkulować. Jeśli nie stać Cię nie odjęcie kosztów dostawy, spokojnie, w głowach kupujących w kontekście całego zamówienia nie będą one już tak wysokie. W końcu teraz bardzo opłaca się zrobić zakupy na Twojej stronie. Jeden produkt jest za darmo!

Co ciekawe i logiczne, pakiety przyciągają klientów, którzy zamawiają je na pół z kimś innym. 

Na stronie można tworzyć przeróżne kombinacje ofert pakietowych. Dla przyciągnięcia klientów można wykorzystać premiery nowych produktów w sklepie itp. 

Promocje i pomysły na Black Friday 2022 

Poniżej przygotowaliśmy kilka przykładów gotowych promocji i pomysłów na Black Friday dla małych firm, jak i dużych przedsiębiorstw, które sprzedają produkty online:

  • Atrakcyjna zniżka - warto dać klientom rabat minimum 5-10% większy niż zazwyczaj. Przykładowo jeśli kilka razy w roku pojawiła się już promocja -10%, z okazji Czarnego Piątku zrób obniżkę -15% albo -20% lub więcej. Ludzie są mocno wyczuleni na obniżki w tym okresie i doceniają sklepy, które oferują prawdziwe obniżki, a nie naciągany marketing.
  • Duża obniżka na wybrane kategorie lub produkty - zależy Ci na wyprzedaniu jakichś produktów? Zrób solidną zniżkę właśnie teraz. Przy okazji dodaj minimalny rabat na pozostałe produkty, a nuż ktoś skusi się na jedną dostawę.
  • Ukrywaj rabaty na stronie WWW - to świetny pomysł na zaangażowanie klientów w dłuższy pobyt na stronie WWW. Możesz ukryć różne kody na różne kategorie produktów. 
  • Oferty pakietowe - dokładniej opisaliśmy je już wyżej. Reasumując, spróbuj sprzedać na raz więcej produktów, dając klientowi atrakcyjną ofertę. 
  • Darmowa wysyłka - ta opcja to klasyk w marketingu. Naszym zdaniem darmowa dostawa z okazji Black Friday jest zawsze dobrym pomysłem dla sklepów. 
  • Konkurs dla osób, które zrobią zakupy w danym okresie - taka zabawa może wpłynąć na wzrost sprzedaży, choć zapewne nie aż tak bardzo, jak wtedy gdyby klient otrzymał dodatkowo choć malutki rabat na zamówienie. 
  • Wpływy influencerów - dotrzyj do grup odbiorców popularnych w mediach społecznościowych osób. Wykup powierzchnie reklamowe na ich profilach i wygeneruj unikatowy kod zniżkowy dla każdego z nich. Dzięki temu zweryfikujesz później zwrot z inwestycji.
  • Pakiety lojalnościowe - może to doskonały moment, aby nagradzać stałych klientów za zamówienia? Przydzielając punkty za zamówienia możesz wpłynąć na to, że dana osoba zacznie robić w Twoim sklepie stałe zamówienia.

Mamy nadzieję, że czujesz się zainspirowany! To oczywiście garstka z puli pomysłów jakie mamy. Masz szerokie pole do popisu, by przygotować promocję dopasowaną do Twoich klientów.

Przygotowanie się do promocji z okazji Black Friday warto zacząć odpowiednio wcześnie! Przede wszystkim konieczne jest sprawdzenie sklepu od strony technicznej. Nie można pozwolić na to, aby coś wysypało się tuż przed Czarnym Piątkiem. Koniecznie należy zwrócić uwagę, czy śledzenie konwersji np. w formie Piksela Facebooka działa poprawnie.

Kolejną kluczową kwestią, o której chcemy wspomnieć na koniec jest wydłużony czas weryfikacji reklam w okresie Black Friday. Najlepiej przygotować i zaplanować kampanie dużo wcześniej! Czasami z głupich powodów grafiki czy treści mogą zostać odrzucone. Robiąc reklamy na ostatnią chwilę niektóre z nich mogą wcale nie wystartować. Uważasz, że jest to sporo wytycznych do przypilnowania? Możesz skorzystać z porad specjalistów w agencjach. Jedną z nich z czystym sumieniem możemy Ci polecić - agencja interaktywna Team Solution! Zapraszamy do nas! :)


Oceń artykuł
5/5
ilość głosów: 1
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello