Na czym polega remarketing?

Zagłębiając się w świat szeroko pojętego marketingu prędzej czy później nadchodzi moment, w którym natrafia się na enigmatyczne pojęcie remarketing. Jeśli i Ty jesteś w tym momencie swojej przygody z marketingiem i nie wiesz, co to jest remarketing, to ten artykuł jest dla Ciebie.
Co to jest remarketing? Jak działa, jakie spełnia zadania i czy może pomagać w sprzedaży? Jak go zastosować? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na każde z tych pytań.

Spis treści:

Zapraszamy!

Co to jest remarketing/retargeting?

Na samym początku warto byłoby wytłumaczyć czym tak naprawdę jest ten tajemniczy remarketing. Zatem bez owijania w bawełnę - można powiedzieć, że remarketing jest to jeden z podstawowych rodzajów kampanii marketingowych, w których staramy się trafiać ze swoim komunikatem reklamowym do osób, które już nas znają lub przynajmniej kojarzą. Tacy odbiorcy są zazwyczaj bardziej skłonni poświęcić uwagę naszemu komunikatowi, zainteresować się nim, a nawet dokonać pożądanej przez nas konwersji. Wydaje się to całkiem proste, prawda? I tak w zasadzie jest. To dosyć prosty mechanizm potrafiący działać cuda, jeśli oczywiście wpadnie w odpowiednie ręce.

W skrócie: Remarketing to trafianie z komunikatem do odbiorców, którzy spotkali się już gdzieś z naszą marką, naszym marketingiem.

schemat działania remarketingu
Remarketing to jedna z najczęściej spotykanych form marketingu

Jak działa remarketing?

Działanie remarketingu jest stosunkowo proste i polega na wyżej wspomnianym powracaniu z przekazem. Mechanizm i szczegóły działania zmieniają się jednak w zależności od używanego kanału i np. w przypadku Google Ads opierał się on będzie na dobrze nam znanych ciasteczkach. Facebook natomiast używa profilu użytkownika i modelu crossdevice tracking’u, aby docierać do odpowiednich użytkowników ze swojej bazy. Jednak remarketing to nie tylko Internet… Uogólniając jego definicję, można by przyjąć, iż retargeting to także każda forma kontaktu po pierwszej interakcji (np. po odwiedzeniu sklepu lub po zakupie), mająca na celu przypomnienie o swoim istnieniu (np. kartka z podziękowaniami za zakup i kodem rabatowym na kolejne zakupy).

Czy remarketing się opłaca?

Tak. Remarketing to jedna z najtańszych i najbardziej opłacalnych form marketingu, jakie istnieją. Dlaczego? Ponieważ najtrudniejszy i najdroższy jest zawsze pierwszy kontakt, pozyskanie klienta. Natomiast trafienie do niego ponownie, gdy już nas kojarzy, choć w minimalnym stopniu jest tańsze, łatwiejsze i co ważne - bardziej skuteczne.

Wyobraź sobie, że szukasz w internecie nowych butów na zimę. Przeglądasz ofertę w danym segmencie cenowym, czytasz recenzje i opinie, ale nie jesteś jeszcze zdecydowany na zakup. Wracasz do tematu za kilka dni, a przez ten czas surfując po Internecie, zauważasz reklamę dokładnie tych samych butów, które oglądałeś wczoraj, ale z dodatkową promocją -20%. Co robisz? :)

Czym jest capping?

Co jeśli jednak znalazłeś w szafie buty sprzed roku, które tak naprawdę nie są tak zniszczone jak je zapamiętałeś i mogą posłużyć jeszcze w tym sezonie, ale reklama nie odpuszcza i widzisz ją przez kolejne dwa tygodnie i dłużej, mimo że nie jesteś już zainteresowany zakupem? Zaczynasz się zastanawiać czy przypadkiem coś się nie popsuło, a po jakimś czasie zapewne pojawiają się pierwsze oznaki irytacji. Wygląda na to, że ktoś tu zapomniał o jednej z podstawowych rzeczy w remarketingu, a mianowicie o cappingu.

Brak Cappingu, czyli ograniczenia częstotliwości wyświetlania reklam na jednego użytkownika w danym okresie czasowym w świecie digital marketingu spotyka się stosunkowo często. Efektem mogą być właśnie zbyt nachalne, uciążliwe, źle ustawione reklamy remarketingowe ścigające nas po całym Internecie przez długi czas. Jak tego unikać? Pamiętać o ograniczaniu częstotliwości wyświetlania, co oferuje większość systemów reklamowych.

Jaka będzie optymalna częstotliwość wyświetleń reklam? To zależy od konkretnych przypadków. Z naszych analiz wynika, że w tej kwestii nie ma sztywnej reguły, ponieważ czasami częstotliwość 2-3 wyświetleń w przeciągu ostatnich kilku dni będzie już wystarczająca, aby nie zanudzić odbiorcy, a czasami wartość ta osiąga poziom 20 i potrafi bardzo dobrze konwertować, dlatego tak jak zawsze - zachęcamy do indywidualnych testów! Wyniki mogą być zaskakujące. :)

A ile powinien trwać remarketing? To jest dobre pytanie!

Standardowy remarketing trwa zazwyczaj 3-7-14 dni lub dłużej. Wszystko zależy od konkretnej branży i promowanego produktu/usługi oraz od okna konwersji, czyli czasu, w jakim zazwyczaj następuje konwersja (np. zakup). Przykładowo dla e-commerce zajmującego się sprzedażą produktów z branży fashion może to być kilka do kilkunastu dni, dopóki klient nie zakupi wymarzonych butów. W branży deweloperskiej czas ten może sięgać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy i dłużej, ponieważ kupno mieszkania to decyzja, która zazwyczaj musi dojrzeć.

Daj znać w komentarzu, ile zazwyczaj trwa okno konwersji w przypadku Twojej branży/produktu/usługi. A jeśli nie wiesz, jak je znaleźć napisz do nas, przekażemy Ci wskazówki.

Zalety i korzyści stosowania remarketingu

Tak naprawdę, to wymieniliśmy już chyba większość zalet tej formy marketingu, ale podsumujmy je jeszcze w kilku punktach.

Remarketing jest jedną z:

  • najprostszych
  • najtańszych
  • najpopularniejszych
  • najczęściej wykorzystywanych
  • i najbardziej skutecznych

technik docierania do odbiorców.

remarketing to świetne narzędzie sprzedażowe
Umiejętnie wykorzystywany remarketing w odpowiednich rękach to potężne narzędzie sprzedażowe

Gdzie stosować remarketing?

Retargeting, mimo iż najczęściej kojarzy nam się z typowymi banerami śledzącymi nas w Internecie, to jego zastosowanie jest bardzo uniwersalne i powszechne. Często ktoś może nawet nie być świadomy, że jego strategia reklamowa wykorzystuje właśnie ten schemat. Otóż o szeroko rozumianym remarketingu możemy mówić w każdej sytuacji, gdy trafiamy do odbiorcy po raz drugi.

Do remarketingu stosować można:

  • najbardziej znane systemy reklamowe tj.: Facebook, Google, LinkedIn itd.,
  • e-mail marketing,
  • SMS marketing,
  • YouTube,
  • Instagram,
  • wszelkie inne kanały społecznościowe,
  • oraz szeroko pojęte działania offline’owe, chociażby wspomniane wcześniej kartki z podziękowaniem za zakup.

Czyli dowolny używany przez Ciebie kanał. Zasada pozostaje taka sama: musi to być przynajmniej drugi kontakt odbiorcy z Twoją marką.

Remarketing dynamiczny

Kolejnym zagadnieniem, które mogłeś napotkać podczas poznawania ogromnego świata marketingu, jest ulepszona wersja tradycyjnego remarketingu. Na czym to polega? Do tej pory mówiliśmy o remarketingu w kontekście tradycyjnego, zazwyczaj pojedynczego i prostego komunikatu/reklamy. Co jeśli komunikat ten mógłby być spersonalizowany i dopasowywany w czasie rzeczywistym na podstawie dotychczasowych śladów, jakie pozostawił potencjalny klient?

Pozostając przy wcześniej przytoczonym przykładem, gdzie poszukiwaliśmy butów zimowych, zadajmy sobie pytanie - lepszym rozwiązaniem jest wyświetlić użytkownikowi bardzo ogólną reklamę mówiącą o tym, że sklep posiada w ofercie buty zimowe czy wyświetlić idealnie dobraną, "szytą na miarę" reklamę z dodatkowym kodem rabatowym tych samych butów, które właśnie oglądaliśmy?

Podejrzewamy, że odpowiedzi będą raczej zgodne.

Remarketing dynamiczny to po prostu rozbudowana wersja zwykłego remarketingu, która dynamicznie (w czasie rzeczywistym) dobiera odpowiedni przekaz do danej sytuacji (zazwyczaj jest to grafika i opis).

Czy retargeting musi być płatny?

Zdecydowanie nie. W większości przypadków podstawową formę remarketing udaje się uzyskiwać organicznie za pomocą różnego rodzaju narzędzi tj. mailing, wysyłka SMS, połączenia telefoniczne, chatboty itd.

Warto zatem, zanim sięgniemy po płatne sposoby reklamy, spróbować wycisnąć jak najwięcej z bezpłatnych i ogólnodostępnych możliwości. Z takiego też założenia wychodzimy w naszej agencji - organic first i do takiego podejścia zachęcamy również Ciebie. Dopiero gdy będziesz mieć pewność, że wykorzystałeś pełen potencjał organika, poszerz działania o rozwiązania, za które trzeba płacić.

Takie podejście zalecamy oczywiście na samym początku drogi, ponieważ w pewnym momencie rozwoju biznesu dołączanie kolejnych, często płatnych kanałów komunikacji jest nieuniknione.

remarketing nie zawsze musi kosztować
Bardzo często podstawowe formy remarketingu można uzyskiwać bez większych kosztów

Remarketing w lejku sprzedażowym

Mówiąc o remarketingu nie sposób nie wspomnieć także o lejku sprzedażowym. Otóż lejek może być zarówno bardziej złożony kilkunastu poziomowy, jak i prosty, składający się z np. 3 etapów. Nie ważne jednak jak duży ten lejek by nie był - remarketing zazwyczaj zajmuje ostatnie pozycje, gdzieś pomiędzy aktywacją a powracalnością i budowaniem lojalności.

Podsumowanie

Podsumowując - jeśli dotrwałeś do tego momentu naszego wpisu, to serdecznie Ci gratulujemy i dziękujemy. Zapewne wiesz już prawie wszystko o podstawach remarketingu i wiesz, że jest on ważny, skuteczny i niemalże obowiązkowy do wdrożenia.

Remarketing stosuje większość szanujących się reklamodawców, którzy przyzwyczaili nas do tych „ścigających reklam” i raczej nie ma już możliwości odwrotu. Remarketing jest wśród nas.

To o czym warto wspomnieć, to że duża część biznesów opiera się jedynie na remarketingu i prosperuje z powodzeniem. A to jeden z wielu powodów, dla których również i Ty powinieneś włączyć ten typ reklamy do swojej strategii.

W tym artykule świadomie nie opisywaliśmy dokładnej procedury konfigurowania remarketingu, gdyż każdy kanał działa i konfiguruje się na innych zasadach. Na przykład remarketing na Facebooku opisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów. Schemat pozostaje jednak niezmienny: trafić z komunikatem do osób już nas kojarzących.

Zainteresowany? Sprawdź naszą ofertę na kampanie Google Ads!


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 59
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello