[AKTUALIZACJA]
W dniu 26 września 2022 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wypuścił wytyczne dla branży influencerów, firm, a także agencji marketingowych, w których ściśle określił jak osoby reklamujące produkt powinny oznaczać współpracę, z której czerpią jakąkolwiek korzyść.
Przygotowaliśmy krótkie streszczenie najważniejszych wskazówek jakie podał UOKiK. Dowiecie się z niego m.in.:
- jakie hasztagi dodawać przy współpracy płatnej na Instagramie,
- czy należy oznaczać współpracę barterową,
- czy konieczne jest oznaczenie paczki PR, o której dostaniu otrzymujący nie miał pojęcia, a także wiele innych
Co do ich popularności i silnego oddziaływania na odbiorców nikt nie ma wątpliwości. Ten level influencer marketingu jest jednak bardzo indywidualny. Zależy głównie od popularności znanych osób. W czasie współpracy wiąże się również z licznymi obostrzeniami, koniecznością skrupulatnego przestrzegana przepisów itd. Nie każda marka może też pozwolić sobie na partnerstwo ze znanymi ambasadorami. W dzisiejszym wpisie przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek dotyczących współpracy głównie z mniejszymi i średnimi influencerami, czyli takimi, którzy z pewnością nie mają jeszcze swoich managerów i wygórowanych oczekiwań.
Po pierwsze, jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy rzędu tysięcy złotych i więcej na współpracę z influencerami, postaw na barter albo prowizję od sprzedaży. To bardzo popularna forma współpracy z mikro i makro influencerami. Tak jak już wspominaliśmy, to na tej grupie "wpływowych osób" skupimy się w dalszej części artykułu. Zacznijmy jednak od początku. Zanim podejmiesz jakąkolwiek współpracę, musisz znaleźć odpowiednie osoby, które zareklamują Twój biznes. Na początek zacznij np. od Instagrama.
Jak znaleźć do współpracy influencera na Instagramie — jak wybrać?
Instagram to jak wiadomo kopalnia influencerów różnego pokroju. Z całą pewnością, bez względu na branżę, jesteśmy w stanie znaleźć idealnie dopasowane do naszej marki profile z wierną grupą odbiorców. Dla bezpieczeństwa musimy sprawdzić influencera przed każdorazową współpracą. Influencerów na Instagramie jest bardzo wielu i nie każdy z nich będzie uczciwy. Poza jasno postawionymi warunkami współpracy trzeba jeszcze zweryfikować dostępne informacje.
Na początku poszukiwań, warto zadać sobie pytanie, czego oczekujesz od danego influencera. Czy ma on zbudować świadomość o Twoich produktach albo usługach wśród swoich obserwatorów? Czy ma on zachęcać do ich zakupu? A może zależy Ci głównie na pozyskaniu wysokiej jakości zdjęć do wykorzystania w Social Mediach? Odpowiedź na te pytania podpowie Ci np. jakiej wielkości profile warto zaangażować w danej sytuacji. Przykładowo, do wykonania zdjęć produktów wystarczy konto z zaledwie kilkoma obserwatorami, pod warunkiem, że wyróżniają je świetne fotografie.
Jak wybrać i gdzie szukać influencerów do współpracy na Instagramie?
Szukaj wśród swoich obserwatorów
Często będzie zdarzało się, że bardziej popularne osoby zaczną do nas pisać same. To będzie spora oszczędność czasu. Znacznie łatwiej negocjuje się warunki z osobami, które napisały jako pierwsze. Nie każdy kontakt okaże się jednak strzałem w dziesiątkę. Jeśli szukasz dalej, zacznij od przeglądu swoich obserwatorów. Zawsze to o krok bliżej do przełamania pierwszych lodów. Zwracaj uwagę na konta z większą liczbą obserwujących, ale bądź czujny. Jak zapewne już wiesz, liczba followersów nie zawsze przekłada się na realną wartość konta (lajki mogły zostać kupione). Weryfikować będziemy to w dalszej kolejności.
Szukaj po hasztagach
Jednym z naszych ulubionych sposobów do wyszukiwania influencerów jest wynajdywanie kont po dopasowanych hasztagach. Możesz filtrować je po popularności. Jako pierwsze pokażą Ci się posty z hasztagiem z największą liczbą polubień. Proces wyszukiwania jest czasochłonny. Niejednokrotnie trzeba przejrzeć mnóstwo profili, zanim do kogoś napiszemy. Ponadto nie każdy influencer zechce nam odpisać, a część z nich pewnie też odmówi współpracy.
Szukaj po obserwatorach innych użytkowników
Zdradzimy Ci, że wiele współprac udało nam się nawiązać, przeglądając konto jednej osoby! Zwracamy uwagę, na to, kto ją obserwuje, a także kto ją oznacza w swoich postach. Dzięki temu szybko odnajdujemy konta o podobnej tematyce.
Napisz na profilu, że szukasz osób do współpracy
Kolejnym ze sprawdzonych i szybkich sposobów na to, jak znaleźć influencerów na Instagramie, jest opowiedzenie o tym wprost na łamach swoich kanałów. Możesz zrobić post albo okienko w relacji i zapytać, czy wśród obserwujących są osoby, które mają ochotę przetestować produkty i podzielić się opinią ze swoimi followersami. Zgłoszenia posypią się jak szalone.
Jak sprawdzić influencera?
Platformy
Platform do współpracy z influencerami jest sporo, jednak my sami wolimy dobrać odpowiednich influencerów do naszych potrzeb. Zwłaszcza jeśli promocja nie będzie odbywać się na ogromną skalę. Możemy ich wtedy bardzo dobrze sprawdzić i przeanalizować, czy aby w niedalekiej przeszłości nie reklamowali produktów konkurencyjnych albo kontrastujących z naszymi. Jednym z trików jest przeglądanie platform i szukanie osób, które zdeklarowały się jako chętne do współprac. Potem można wyszukać ich samodzielnie na Instagramie.
Platformy przeznaczone do współpracy nie dadzą nam jednak odpowiedzi na wiele pytań. Treści dotyczące influencerów nie są niestety nigdzie dostępne na wyciągnięcie ręki. Nie ma magicznego przycisku obok avatara, który wyświetli nam historyczne informacje. W tym te niekorzystne, o których powinniśmy wiedzieć. Możemy jednak skorzystać ze stron typu Social Blade. Dzięki nim mamy możliwość zweryfikować podstawowe dane i statystyki na temat kont w różnych mediach społecznościowych. Możemy m.in. zaobserwować proces zdobywania obserwatorów. Możemy wyłapać np. sztuczne zmiany.
W sieci dostępnych jest też wiele zestawień typu Ranking Instagram Polska. W wolnej chwili możesz zerknąć na tego rodzaju zestawienia.
Jak już wspominaliśmy, istnieją różne rodzaje platform współpracy. Również takie, które całkowicie za nas zajmują się dobieraniem influencerów do współprac barterowych. Rekrutują chętnych w imieniu marek. Kontrolują jakość kont chętnych twórców i zajmują się wysyłką paczek. Ponadto narzucają influencerom spójne zasady wywiązania się z obowiązków. Jest jeden mały szkopuł. Akcja angażująca ok. 200 osób może nadszarpnąć budżet na okrągłe kilkadziesiąt tysięcy złotych. Oprócz tego kosztem, który ponosimy, są też produkty. Jak widzisz, suma nie jest niska, zatem przeczytaj nasz wpis do końca i rekrutuj influencerów samodzielne. Skuteczność kampanii będzie równie dobra lub nawet lepsza.
Zaangażowanie na profil
Jak zapewne wiesz, liczba followersów nie jest głównym wyznacznikiem jakości konta. Nigdy nie ufaj tym właśnie cyfrom w 100%. Co z tego, że dane konto posiada 30 000 obserwatorów, jeśli posty komentuje mniej niż 100 osób? Zastanawiające, prawda? A ponadto na koncie dana osoba ma np. jedynie 30 postów? Oczywiście mogła ona usunąć masowo swoje posty, jednak niska cyfra powinna dać Ci już do myślenia. Kolejną rzeczą, na którą musisz zwracać uwagę, zanim napiszesz do influencera przed współpracą, są komentarze. Te treści dostępne są w Social Media na wyciągnięcie ręki i możesz przeanalizować je bardzo dokładnie. Poświęć na to trochę czasu, od tego zależeć może skuteczność Twojej kampanii.
Czytając komentarze, nie cofaj się przed kontrolowaniem osób, które je zostawili. Komentarze mogą być dodawane przez boty. Nie będzie miało w praktyce żadnego przełożenia na dobry marketing Twojego produktu. Aby dobrać odpowiednich influencerów, kieruj się swoją intuicją, ale sprawdzaj wszystko, co możliwe. W naszej opinii konto na Instagramie powinno być reprezentowane przez wiarygodną osobę. Czynnik ludzki odpowiada potrzebom większości czytelników, z pewnością również naszych.
Jak sprawdzić influencera? - Statystyki konta
Jedną z kluczowych rzeczy, na którą zawsze powinieneś zwracać uwagę, są statystyki konta. Z pewnością zobrazują Ci trochę możliwości zasięgów influencera przed współpracą z Tobą. Te treści nie są dostępne, musisz o nie poprosić influencera przed współpracą. Dużo łatwiej będzie, jeśli potencjalny partner odezwie się do Ciebie, czyli do marki, jako pierwszy. Możesz od razu zapytać o statystyki. Aby dobrać odpowiednich influencerów to konieczność. Wartościowych influencerów na Instagramie wyróżnia zasięg relacji i postów. Proporcje powinny być na miarę liczby obserwatorów. Dla kont z kilkudziesięcioma tysiącami followersów wiarygodnym wynikiem będzie, wyświetlenie relacji przez 5-10% wszystkich obserwatorów. Im większy wynik, tym oczywiście lepiej.
Prosząc o statystyki konta, dowiesz się również więcej o demografii odbiorców influencera. W takich danych czarno na białym napisane jest, w jakim wieku są i jaka płeć przeważa. Da Ci to doskonały obraz tego, czy dana grupa pokrywa się z Twoim modelem klienta.
Wcześniejsze współprace influencera na Instagramie
Ważną rzeczą, o której powinieneś pamiętać, jest kontrola innych współprac danej osoby. Krótka analiza social media influencerów, nawet nie tylko na Instagramie, powinna odpowiadać na pytanie, z kim wcześniej współpracowali. Byłoby niezręcznie, gdyby post reklamujący nasze produkty poprzedzony był recenzją rzeczy konkurencji. Zwróć na to uwagę. ;)
Umowa z influencerem na Instagramie
Umowa, którą podpisze influencer otrzymując od nas paczkę produktów albo jakąś usługę, będzie zabezpieczeniem dla firmy. Pamiętaj, że prosisz o partnerstwo zupełnie obce Ci osoby. Niejednokrotnie wykorzystasz też materiały przygotowane przez nich. Być może wyślą Ci zdjęcia, które chętnie zechcesz dodać na własny Instagram albo blog. Co, jeśli pojawią się roszczenia ze strony influencera? Kwestie umowy najlepiej jest skonsultować z prawnikiem. Najbezpieczniej, aby również on przygotował taką, którą dołączysz do paczki. Możesz nadać też etykietę zwrotną i zamówić kuriera po odbiór podpisanej umowy. Będziesz mieć pewność, że trafi ona z powrotem do Ciebie.
W umowie możesz zaznaczyć np. że przez okres trzech miesięcy od podjęcia współpracy, partner nie może publikować postów konkurencji. Możesz zastrzec sobie również, że nie może archiwizować postów przedstawiających Twoje produkty przez określony czas.
Jeśli nie opracujesz żadnej umowy, zrób screeny rozmów z influencerem. Konwersacja prywatna będzie zabezpieczeniem.
Kwestia tego, jak dobrać influencera do współpracy jest bardzo indywidualna. Wiele zależy od branży. Jeśli produkt jest niszowy, może być ciężej. Z własnego doświadczenia wiemy, że ludzie są otwarci na współpracę. Wiele kont prowadzonych jest bardzo kreatywnie, również ich content jest często na bardzo wysokim poziomie. Influencer marketing w praktyce może być świetną zabawą, również na etapie wyszukiwania wpływowych osób. Podchodź do tego na luzie i testuj współprace na różnych zasadach. Sam zobaczysz, co z nich wyniknie i co najbardziej odpowiada Twojej marce. Jeśli chciałbyś zlecić tę kwestię naszym specjalistom, zapraszamy do kontaktu.
Skoro wiesz już jak wybrać influencera do współpracy, zajrzyj również na nasz blog o marketingu internetowym! Znajdziesz tam wiele praktycznych porad dotyczących reklamowania brandu, produktów i usług w sieci.