Jak uczciwie rozliczać się z agencją za marketing i obsługę?

Sporo firm zadaje sobie to pytanie - zarówno agencje jak i odbiorcy ich usług. Istnieje wiele modeli rozliczeń, każdy jednak ma swoje wady i zalety. W tym artykule przybliżymy ten najbardziej uczciwy, czyli rozliczanie się za poświęcony czas.

System rozliczeń reklamy internetowej - tradycyjny abonament

W większości przypadków rozliczanie z agencją SEO/SEM oparte jest na sztywnych zasadach. Prawdopodobnie jest ustalona pewna stawka miesięczna (tzw. abonament), określony budżet reklamowy oraz zakres obowiązków. Często dotyczy on np. tylko prowadzenia konta na Facebooku (fanpage'a) lub kampanii Google Ads. Możliwe, że nawet Ty pisząc zapytanie ofertowe do firmy narzuciłeś czym dokładnie jesteś zainteresowany i to zostało wycenione. A co gdyby okazało się, że inne medium lub kanał może przynieść więcej korzyści? Pytanie tylko jak miałbyś się o tym dowiedzieć, skoro miesiąc w miesiąc wykonywana jest ta sama praca. Zdarza się, że w danej branży trafiamy w końcu do tych samych grup, czyli stoimy w miejscu. Jest to niedopuszczalne z punktu widzenia prowadzenia biznesu i rozwoju. Początkowe, wysokie zainteresowanie stopniowo spada, utrzymując się na stałym, jednak niskim poziomie. Mamy wtedy dwie możliwości:

  • możemy sami poprosić agencję o wycenę działań w nowym segmencie / kanale, licząc się z nową ofertą, pakietami, umowami, nie mówiąc o minimalnym czasie działania (z reguły kilku miesięcy),
  • możemy liczyć na to, że agencja wyjdzie ze swojej strefy komfortu (comiesięcznego przytulania naszych pieniążków w zamian za tą samą pracę) i sama zaproponuje nowe działania, co również łączy się jednak z nowymi ofertami, umowami i minimalnym czasem trwania usługi.

Rzadko dochodzi do poszerzenia oferty głównie ze względu właśnie na papierologię oraz minimalny czas, po którym dopiero możemy stwierdzić czy to ma sens (inwestując kilka miesięcy cały czas nasze pieniądze). Częściej drogi klienta i agencji się rozchodzą, a obie strony mają poczucie niezadowolenia i braku zrozumienia.

Płatność za czas - na czym polega ten nowoczesny model rozliczeń?

Czas to pieniądz, a pieniądz to czas. Czy Ty jako klient nie chciałbyś wiedzieć, ile w praktyce czasu w miesiącu poświęca Twojej firmie agencja marketingowa? Idea rozliczania się za czas działa bardzo prosto: ustalana jest stawka godzinowa oraz wstępną liczba godzin w miesiącu, od której startujemy. Określana jest na podstawie sugestii agencji po analizie aktualnej sytuacji klienta. Przyjmijmy stawkę za roboczogodzinę 100 zł oraz liczbę godzin: 10. Matematyka jest prosta: 100 zł * 10h = 1 000 zł. Bez dodatkowych haczyków. Nie możemy tylko zapomnieć o ewentualnych budżetach, które zasilają konta Facebooka czy też Google.

Jeśli mamy już ustaloną ilość godzin, to co w ramach tych godzin agencja może dla nas zrobić? Wszystko… do wyczerpania czasu. ;) Plan pracy i rozdysponowania dostępnych godzin ustalany jest wraz z klientem przez jego opiekuna ze strony agencji w miesiącu poprzedzającym. Działania są elastyczne - oznacza to, że w jednym miesiącu można skupić się na prowadzeniu konta na Facebooku, tworzeniu postów i reklamy, aby w innym miesiącu mocniej rozwinąć działania w Google Ads. Kampanie w Google Ads świetnie działają i potrzeba mniej czasu na ich optymalizację? Może więc warto spróbować rozwinąć inny kanał, np. Pinterest? Rozbudowaliśmy odpowiednio również to medium? W takim razie spróbujmy zaistnieć również na YouTube. Okazało się, że kilka kanałów przynosi fajne efekty i brakuje czasu na ich rozwijanie? Powiększmy ilość godzin w miesiącu. W tym momencie pojawia się dodatkowy zarobek dla agencji, ale następuje to dopiero po tym, gdy odnosisz wymierną korzyść. Głównie chodzi o to, aby klient uczestniczył w rozwijaniu swojej marki i był świadom, jakie działania przynoszą mu efekty, a jakie nie. W jakich miejscach jest jeszcze pole do popisu, a gdzie temat się już wypalił.

W zależności od branży, lokalizacji czy wielkości firmy proponujemy konkretne rozwiązania początkowe oraz planujemy cele długofalowe. Należy pamiętać, że zawsze na samym końcu liczy się zarobek zarówno dla klienta, jak i dla agencji. Obu stronom musi tak samo zależeć na współpracy, aby czerpać z tego maksimum korzyści.

Ten system rozliczeń reklamy internetowej można trochę porównać do starej metody płatności za efekty. Jeśli klient widzi różnicę i dostrzega korzyści z wprowadzania nowych metod promocji, powiększając ilość godzin nagradza agencję za prawidłowe efekty jej pracy. Jeśli nie dostrzega plusów, zostaje na tym samym poziomie czasu lub kończy współpracę.

Co zrobić, gdy zabraknie czasu?

Agencja zawsze dysponuje zapasem swojego czasu. Jeśli w trakcie miesiąca pojawią się nowe rzeczy i potrzeby, które nie były wcześniej uwzględnione, bazując na elastycznym podejściu można z czegoś zrezygnować na rzecz nowości. Jeśli jednak nie chcesz zrezygnować z niczego, wystarczy ustalić ile dodatkowych godzin jest potrzebne, a nowa kwota w danym miesiącu wyjdzie nam sama. Nie ma potrzeby tworzenia żadnych wycen, dodatkowych umów czy też wybierania pakietów. W następnym miesiącu można wrócić do domyślnej liczby godzin.

Co jednak wtedy, gdy czasu zostanie?

Taka sytuacja w teorii nie powinna się wydarzyć, ponieważ opiekun klienta ze strony agencji wiedząc, jakim czasem dysponuje zarządza nim w sposób efektywny, rozkładając go odpowiednio wśród ustalonych działań. Może się jednak zdarzyć, że klient w ciągu miesiąca z czegoś zrezygnuje i nagle faktycznie zostaną wolne, nieprzydzielone godziny. Wtedy albo przejdą do innych działań, które w danym okresie są realizowane, albo zostaną zainwestowane w pracę nad dalszym rozwojem marki klienta.

Zalety i wady rozliczania się za marketing w oparciu o czas

Sprawdź, naszym zdaniem, największe zalety i wady jakim wyróżnia się system rozliczeń reklamy internetowej oparty o płatności za godziny.

Zalety

Zalet takiego rozwiązania jest mnóstwo. Jestem pewien, że jeśli spotkało Cię w przeszłości rozczarowanie względem współpracy z agencją SEM, po zrozumieniu idei rozliczania za czas samemu przyjdzie Ci do głowy wiele korzyści.

Najważniejsze to:

  • elastyczność w doborze usług,
  • możliwość testowania różnych usług zachowując tą samą kwotę,
  • brak dodatkowych umów w przypadku nowych kanałów promocji,
  • szybki sposób na podniesienie w danym miesiącu nakładu pracy bez dodatkowych wycen,
  • jasne warunki wyliczenia miesięcznego wynagrodzenia,
  • wskazane w biznesach sezonowych, gdzie w ciągu roku należy ponieść różne nakłady finansowe na marketing,
  • wskazane dla sklepów internetowych, których ruch znacznie wzrasta w danych okresach, np. przez Black Friday lub okres świąteczny.

Wady

Jak to niestety zawsze bywa, wszędzie są jakieś wady. Przede wszystkim agencja marketingowa z którą współpracujemy musi być uczciwa, profesjonalna i ambitna. Łatwo można się zrazić do tego modelu rozliczeń, gdy mamy złe doświadczenia po poprzedniej firmie, która nas promowała. Jako odbiorcy usługi musimy dokładnie wiedzieć, na co poświęcany jest czas, za który płacimy. Najlepiej jeśli przed każdym miesiącem ustalimy ze swoim opiekunem działania, które będziemy wykonywać i w jakim wymiarze czasowym. Najważniejszy jest stały kontakt i odpowiednia relacja na linii klient - agencja. Klient powinien posiadać podstawową wiedzę o potencjale poszczególnych narzędzi marketingowych, z kolei do zadań agencji należy wytłumaczenie podejmowanych czynności i kroków, rozwiewanie pojawiających się wątpliwości oraz udzielanie odpowiedzi wszelkie na pytania. Po upływie każdego miesiąca musisz otrzymać raport z podjętych działań oraz z rozkładu czasu. Ważne są wnioski, które przekładają się na to, co działało dobrze, a co jest do poprawy.

Jakie usługi marketingowe można oferować w oparciu o czas?

W modelu rozliczenia za czas można świadczyć zamiennie usługi w zakresie marketingu internetowego, czyli:

  • Prowadzenie konta na Facebooku (prowadzenia fanpage) oraz kampanii reklamowych na FB.
  • Opieka konta Google Ads oraz prowadzenia kampanii Google Ads w sieci reklamowej, wyszukiwania i reklam produktowych.
  • Zarządzanie profilem firmowym na LinkedIn oraz opieka i wsparcie dla profili prywatnych.
  • Prowadzenia konta na Instagramie, w tym tworzenie Insta Stories oraz zarządzanie kampaniami na Insta.
  • Wprowadzenie marki na Pinteresta oraz opieka nad kanałem.
  • Sprawowania opieki nad kanałem YouTube, w tym publikacja materiałów oraz kampanie w sieci reklamowej skierowane na platformę YouTube.
  • Opieka i prowadzenie pozostałych mediów społecznościowych, jak: Twitter, Snapchat, TikTok.
  • Nawiązywania relacji z influencerami.
  • Content marketing, czyli zdobywanie i pisanie artykułów na portalach branżowych.

Mniej znaczy więcej, czyli zacznij z umiarem

Jako agencja zajmująca się marketingiem na początku współpracy przeprowadzamy całościowy audyt i analizę obecnej sytuacji potencjalnego partnera (wolimy to określenie od klienta ;)) w zakresie jego istnienia w mediach społecznościowych, ruchu i jakości tego ruchu na stronie docelowej oraz wspólnie ustalamy cele krótkofalowe oraz długofalowe. Współpracę zaczynamy od rzeczy podstawowych, w których widzimy wiele do poprawy, jak chociażby modyfikacja strony internetowej aby usprawnić i umożliwić szybki kontakt. Często po poprawieniu podstawowych pozycji można odczuć znaczną różnicę w sprzedaży czy ilości zapytań. Z czasem wdrażamy u Partnera coraz to nowe metody promocji zastępując niedziałające lub zmieniamy priorytety działań. Nie rzucamy naszej współpracy od razu na szerokie wody, ponieważ z doświadczenia wiemy, że skończy się wtedy szybciej niż się zaczęła.

Jesteś zainteresowany współpracą?

Jeśli zainteresował Cię ten model rozliczeń i podejście naszej agencji do marketingu internetowego napisz do nas. Otrzymasz dokładne informacje o tym, jak możemy rozpocząć naszą współpracę opartą na partnerskim podejściu, uczciwych relacjach oraz transparentnych warunkach.


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 89
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello