Co to jest Black Friday?
Black Friday to wyprzedaż odbywa się co roku, w ostatni piątek listopada, tuż po Święcie Dziękczynienia. Niejednokrotnie jest to jedyna zniżka w ciągu całego roku, którą marki decydują się dać swoim klientom. Nie bez przyczyny wszyscy oczekują Czarnego Piątku, który dodatkowo oficjalnie rozpoczyna przedświąteczny szał zakupowy. Możliwość zdobycia rabatu np. na produkty sklepów premium jest grą wartą świeczki.Popularność Czarnego Piątku w Polsce
Wiele naszych rodzimych marek również decyduje się na wzięcie udziału w akcji, mimo, że według sondażu instytutu badawczego Gfk o Czarnym Piątku czy Black Friday nie słyszało w 2017 r. aż 2/3 Polaków i 60% nie miało zamiaru brać udziału w akcji. Często też obniżki przygotowane przez przedsiębiorców w Polsce nie są tak atrakcyjne jak zza Oceanem, a dla wielu sklepów jest to po prostu chwyt marketingowy. Mimo tego według badań Gemius/PBI ruch w Czarny Piątek w serwisach e-commerce był o około 20-25% większy niż inne piątki. Widać również, że zainteresowanie akcją wzrasta rok do roku. Google Trends ukazuje wyraźny wzrost zainteresowania hasłami "black friday" i "czarny piątek" w tym roku.Jeżeli prowadzisz biznes e-commerce lub chociaż tylko częściowo działasz w sieci, warto z odpowiednim wyprzedzeniem przygotować swój biznes na Black Friday. Sprawdź m.in. nasz poradnik jak reklamować się na Facebooku czy dotyczący inteligentnej kampanii produktowej, dzięki czemu będziesz w stanie pozyskać nowych klientów!
Black Friday 2017 w USA
A jak to wyglądało w USA w tym roku? Firma Adobe, na podstawie badań przeprowadzonych wśród 100 czołowych sprzedawców internetowych w USA, podaje że użytkownicy wydali 5 mld dol. na przedświąteczne zakupy! Adobe posiada możliwość wiarygodnego przedstawienia wyników, bowiem opiera je na danych z miliardów odwiedzin witryn obejmujących handel detaliczny. W porównaniu do zeszłego roku ruch był większy o prawie 17%.Warto zwrócić uwagę na trendy mobilne przedstawione przez Adobe. Aż 54,3% wszystkich wizyt w witrynach było realizowane za pomocą smartfonów i tabletów, stanowiły one rekordowe 36,9% przychodów. Średni współczynnik konwersji na komórkach był o ponad 10% większy niż w zeszłym roku. Jest to zgodne z ogólnoświatowymi trendami, gdzie coraz częściej urządzenia przenośne są wykorzystywane do zakupów, nie tylko do zapoznawania się z ofertą. Ciekawe również było to, że średnia wartość zamówienia realizowanego za pomocą urządzeń Apple wynosiła 127 dolarów w porównaniu do 112 dolarów dla urządzeń na Androidzie.
Źródła: Techcrunch, Businessinsider