Największe święto dla kupujących za nami! Jesteście ciekawi jak prezentują się tegoroczne wyniki Black Friday 2017?

Co to jest Black Friday?

Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą lub nie rozumieją całego szumu wokół piątkowego dnia, wyjaśniamy. Black Friday to coroczne szaleństwo wyprzedaży, które przybyło do nas ze Stanów Zjednoczonych. Odbywa się ono co roku, w ostatni piątek listopada, tuż po Święcie Dziękczynienia. Niejednokrotnie jest to jedyna zniżka w ciągu całego roku, którą marki decydują się dać swoim klientom. Nie bez przyczyny wszyscy oczekują Czarnego Piątku, który dodatkowo oficjalnie rozpoczyna przedświąteczny szał zakupowy. Możliwość zdobycia rabatu np. na produkty sklepów premium jest grą wartą świeczki.

Popularność Czarnego Piątku w Polsce

Wiele naszych rodzimych marek również decyduje się na wzięcie udziału w akcji, mimo, że według sondażu instytutu badawczego Gfk o Czarnym Piątku czy Black Friday nie słyszało aż 2/3 Polaków i 60% nie miało zamiaru brać udziału w akcji. Często też obniżki przygotowane przez przedsiębiorców w Polsce nie są tak atrakcyjne jak zza Oceanem, a dla wielu sklepów jest to po prostu chwyt marketingowy. Mimo tego według badań Gemius/PBI ruch w Czarny Piątek w serwisach e-commerce był o około 20-25% większy niż inne piątki. Widać również, że zainteresowanie akcją wzrasta rok do roku. Google Trends ukazuje wyraźny wzrost zainteresowania hasłami "black friday" i "czarny piątek" w tym roku.

Popularność haseł "black friday" i "czarny piątek" w Polsce wg Google Trends.

Black Friday 2017 w USA

A jak to wyglądało w USA w tym roku? Firma Adobe, na podstawie badań przeprowadzonych wśród 100 czołowych sprzedawców internetowych w USA, podaje że użytkownicy wydali 5 mld dol. na przedświąteczne zakupy! Adobe posiada możliwość wiarygodnego przedstawienia wyników, bowiem opiera je na danych z miliardów odwiedzin witryn obejmujących handel detaliczny. W porównaniu do zeszłego roku ruch był większy o prawie 17%.

Warto zwrócić uwagę na trendy mobilne przedstawione przez Adobe. Aż 54,3% wszystkich wizyt w witrynach było realizowane za pomocą smartfonów i tabletów, stanowiły one rekordowe 36,9% przychodów. Średni współczynnik konwersji na komórkach był o ponad 10% większy niż w zeszłym roku. Jest to zgodne z ogólnoświatowymi trendami, gdzie coraz częściej urządzenia przenośne są wykorzystywane do zakupów, nie tylko do zapoznawania się z ofertą. Ciekawe również było to, że średnia wartość zamówienia realizowanego za pomocą urządzeń Apple wynosiła 127 dolarów w porównaniu do 112 dolarów dla urządzeń na Androidzie.

Blach Friday

Źródła: TechcrunchBusinessinsider