Dlaczego potrzebujesz inteligentnej kampanii produktowej?

Aktualizacja:
Inteligentne auta, lodówki albo całe domy. W obecnych czasach łatwiej jest się z tym faktem pogodzić, niż próbować obronić. Sztuczna inteligencja wkracza (albo już jest) we wszystkie branże, również do digital marketingu. O tym czy to dobre, czy złe rozmyślać nie będziemy, ponieważ dzisiejszym tematem są Inteligentne kampanie produktowe w systemie Google Ads (ang. Smart Shopping Campaigns).

Czym są inteligentne kampanie produktowe Google Ads?

Inteligentne kampanie produktowe najłatwiej określić jako prawie w pełni zautomatyzowane narzędzie do sprzedaży Twoich produktów. Prawie w pełni, ponieważ na ten moment zostaje dosłownie kilka aspektów, nad którymi możemy zapanować. Smart Shopping campaigns to swego rodzaju miks standardowej kampanii produktowej oraz kampanii remarketingowej wyświetlanej w sieci reklamowej. Używają one automatycznego określania stawek oraz zautomatyzowanego umieszczania reklam w witrynach, co umożliwia skuteczne promowanie Twojej firmy i produktów.

W tym artykule znajdziesz podstawowe informacje o:

inteligentne kampanie produktowe w Google Ads dzięki sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja obejmuje coraz szersze obszary naszego życia.

Dla kogo przeznaczone są Smart Shopping campaigns?

Można powiedzieć, że inteligentne kampanie produktowe są dla wszystkich. Oczywiście mamy tu na myśli głównie osoby chcące sprzedawać swoje produkty w Internecie. Ze względu na swoją pozorną prostotę, za którą stoi cały szereg skomplikowanych algorytmów Google, mogłoby się wydawać, że kampanie te kierowane są do tych mniej doświadczonych reklamodawców. W rzeczywistości na ten moment do swoich marketingowych podbojów używają ich wszyscy, którzy oczekują dobrych zwrotów z inwestycji.

Tak jak w przypadku każdej inwestycji, tak i w tym przypadku Google nie gwarantuje nic, nie mówiąc już o wzroście konwersji, który warunkuje sukces danej kampanii. Oczywiście nic poza tym, że reklamy rzeczywiście wyświetlać się będą. Z tego też powodu inteligentne kampanie Google rekomendowane są reklamodawcom, u których do tej pory działały już standardowe kampanie produktowe (ang. PLA – Product Listing Ads). Jeśli na Twoim koncie aktualnie znajduje się już jakaś standardowa kampania produktowa (PLA) bądź remarketingowa kampania w sieci reklamowej i promują one te same produkty, to zalecanym działaniem jest wstrzymanie obecnych kampanii i zaufanie inteligentnym systemom od Google. Wszystko to w celu uzyskania najlepszych zwrotów z inwestycji w reklamę.

Jak to działa?

Wyobraź sobie, że jedyne co musisz zrobić, to dostarczyć listę produktów, ustalić budżet, przesłać parę zdjęć i wskazać kraj sprzedaży tych produktów. Brzmi fajnie? Tak to w skrócie wygląda. Różne reklamy wyświetlają się w różnych sieciach reklamowych Google dzięki temu, że systemy uczące się łączą istniejące pliki danych o produktach z ich zasobami.

Nowa inteligentna kampania produktowa
Dodawanie nowej inteligentnej kampanii produktowej w Google Ads.

Wszystko rozgrywa się pomiędzy dwoma usługami od giganta z Mountain View. Chodzi o Google Merchant Center oraz Google Ads. Konta te trzeba połączyć, a resztę czyli wybranie informacji z Twojego pliku danych o produktach oraz testy różnych kombinacji przesłanych obrazów i tekstów zrobią za Ciebie systemy. Wszystko po to, by wyświetlać najtrafniejsze reklamy w dostępnych umiejscowieniach Google; w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej Google, w YouTube i Gmailu. Ponadto w Europie reklamy mogą być widoczne w witrynach z ogólnymi wynikami wyszukiwania, a także na innych platformach za sprawą współpracy z dowolną usługą porównywania cen.

Dzięki w pełni zautomatyzowanym algorytmom i systemom uczącym się, które nieustannie są udoskonalane (lub się udoskonalają) można lepiej trafiać do klienta. Aby zmaksymalizować wartość konwersji w ramach wskazanego budżetu, Google automatyzuje ustalanie stawek i umieszczanie reklam w witrynie. Ma to na celu uzyskanie jak największej wartości z każdej uruchomionej reklamy.

Rodzaje reklam i miejsca ich wyświetlania

Jeśli zdecydujesz się na ten typ kampanii, to Twoje reklamy będą się wyświetlać potencjalnie najbardziej zainteresowanym odbiorcom w różnych miejscach i postaciach.

Będą to reklamy:

  • produktowe,
  • reklamy lokalnego asortymentu produktów,
  • reklamy displayowe (w tym remarketing dynamiczny i dynamiczne pozyskiwanie nowych klientów),

które mogą się wyświetlać:

  • w sieci wyszukiwania Google,
  • sieci reklamowej,
  • w YouTube,
  • w Gmailu.

Czyli tak naprawdę wszędzie, gdzie to możliwe. Jednak bez obaw, skonstruowane są w taki sposób, aby nie “zadręczyć” potencjalnego klienta. System sam dobierze najbardziej odpowiednią częstotliwość wyświetlania dla każdego użytkownika, aby w efekcie uzyskać zamierzoną konwersję.

W kwestii samego tworzenia reklam nie mamy zbyt dużego pola do popisu, ponieważ są one tworzone automatycznie na podstawie przesłanych zasobów. Zapewnienie od Google jest takie, że reklamy “będą wyświetlać się w odpowiednich przestrzeniach reklamowych, a stawki będą ustalane w taki sposób, by maksymalizować wartość konwersji.”

  • W sieci wyszukiwania - Systemy uczące (machine learning) użyją wyszukiwanych haseł oraz wielu sygnałów tj. zamiarów użytkowników, danych demograficznych i preferencji, by wybrać odpowiedni produkt z pliku danych jaki przesłałeś.
  • W sieci reklamowej - Reklamy będą personalizowane na podstawie zaangażowania użytkownika wobec Twojej strony www. Zaawansowane algorytmy dobiorą treść, miejsce i czas wyświetlania reklamy pod danego użytkownika. Najlepiej zobrazować na przykładzie; Twój plik danych o produktach posłuży do automatycznego stworzenia odpowiedniej reklamy w przypadku, jeśli użytkownik odwiedził już Twoją stronę i zainteresował się oferowanymi na niej produktami.
Czyż to nie rozwiązanie idealne? Google, stwórz dla mnie kampanię!. Źródło: giphy.com

Istnieje jednak kilka wymagań

Zanim “odpalisz” inteligentną kampanię produktową trzeba spełnić kilka wymagań. Oto kilka z nich:

  • Podstawową kwestią jest skonfigurowanie śledzenia konwersji przy pomocy tagu śledzenia konwersji, który musi być zweryfikowany i w pełni aktywny. Taki zabieg pozwoli Ci na bieżąco monitorować, które reklamy doprowadziły do sprzedaży na stronie, a które nie.
  • Dodatkowo trzeba również dodać do swojej strony WWW globalny tag witryny i mieć powiązaną z kontem listę remarketingową posiadającą min. 100 aktywnych użytkowników. Właśnie te elementy służą do remarketingu dynamicznego, który pozwala personalizować reklamy pod kątem użytkowników, którzy odwiedzili już Twoją stronę. Remarketing to bardzo ważna sprawa, jeśli nie najważniejsza biorąc pod uwagę branżę ecommerce. Pisaliśmy już na blogu o tym, jak wygląda remarketing na Facebooku. Jeśli jednak używasz Google Analytics (a raczej nie wyobrażamy sobie innej sytuacji), możesz połączyć konta Ads i Analytics. W ten sposób zyskasz możliwość ustawienia tagów w Google Analytics, zamiast globalnego tagu witryny.
  • Ponadto musisz również zapoznać się z zasadami dotyczącymi reklam produktowych i ich przestrzegać. Mało tego, należy również spełniać wymagania dotyczące kampanii produktowych. Tak tylko dla przypomnienia - pamiętaj, aby nie stosować kategorii zainteresowań o charakterze kontrowersyjnym. Więcej informacji znaleźć można w zasadach reklam spersonalizowanych.
  • Na jednym koncie Google Ads utworzyć można aż 100 włączonych lub wstrzymanych inteligentnych kampanii produktowych, jednak jest to dosyć rzadko spotykana sytuacja.

Optymalizacja

Inteligentne kampanie Google Ads potrzebują zazwyczaj około 15 dni na okres uczenia, aby w pełni się zoptymalizować. Przez ten czas nie jest zalecane wprowadzanie żadnych zmian.

Podobnie jak w kwestii tworzenia reklam, również w tym przypadku Google nie pozostawia nam zbyt dużego pola do popisu. To wszystko za sprawą sztucznej inteligencji. Tak naprawdę do dyspozycji mamy jedynie zmianę budżetu lub docelowego ROAS (zwrot z nakładów na reklamę), którego narzucanie również nie jest polecane, ponieważ może ograniczyć liczbę konwersji. Jeśli ROAS nie jest ustawiony, kampania będzie dążyła do osiągnięcia jak największej wartości konwersji na podstawie dostępnego budżetu (zazwyczaj minimum to około 200%). Natomiast jeśli zauważymy, że tak się już stało przystąpić można do sukcesywnej optymalizacji i stopniowego zwiększania ROAS. Ewentualnie, co jakiś czas można rozważyć zmianę kreacji reklamowej.

Dodatkowo w celu maksymalizacji skuteczności, Google zaleca używanie tylko jednej kampanii. Tworzenie osobnych kampanii jest zalecane jedynie w przypadku, gdy posiadamy różne grupy produktów i chcemy wyznaczyć różne docelowe wartości ROAS dla poszczególnego asortymentu.

Kampanie te są szczególnie wrażliwe na gwałtowne zmiany dlatego do najlepszych efektów wymagają bardzo delikatnych zmian, długich okresów uczenia się oraz "karmienia" konwersjami. Chodzi o dostarczanie odpowiednich ich ilości, aby systemy miały materiały do uczenia się.

Wyniki inteligentnych kampanii produktowych

Google wraz z upływem czasu i przyswajaniem nowych rozwiązań odchodzi od tych starych i poleca te coraz nowsze. Zasada ta działa również i w tym przypadku.

wyniki inteligentnej kampanii produktowej
Przykładowe wyniki inteligentnej kampanii produktowej.

Kampanie te wydają się być bardzo dobrym rozwiązaniem, nie tylko ze względu na maksymalną prostotę ale również patrząc na wyniki, które w przypadku wielu naszych klientów poszybowały w górę. Zatem, tak jak pisaliśmy nieco wyżej, niestety nie mamy zbyt wielu możliwości optymalizacji tego rodzaju kampanii, jednak na ten moment Smart Shopping Campaigns wydają się być jednym z lepszych rozwiązań, dlatego też proponujemy je do każdego rodzaju biznesu zajmującego się e-commerce.


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 51
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello