Czy darmowa reklama w Google jest możliwa? Jeśli tak, to jak ją uruchomić? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te oraz inne zagadnienia!
- Czy darmowa reklama w Google jest możliwa?
- Czym są zakupy Google?
- Jak uruchomić darmową reklamę sklepu?
- Konfiguracja bezpłatnych wyników wyszukiwania
- Jak wyglądają organiczne wyniki Google Zakupy?
- Gdzie znaleźć statystyki bezpłatnych wyników Google Shopping?
- Czy darmowa reklama zaspokoi Twoje potrzeby?
- Podsumowanie
Czy darmowa reklama w Google jest możliwa?
Na samym początku warto byłoby zastanowić się, co dokładnie mamy na myśli mówiąc darmowa reklama. Google (tak jak i inne media) w naturze dzieli się na dwa główne kanały: organiczny i płatny. Pierwszy z nich teoretycznie moglibyśmy nazwać darmowym, ale tylko teoretycznie, ponieważ aby liczyć na bezpłatną promocję ze strony Google, trzeba najpierw od siebie coś dać. A czym przekupić Google? Tym, co lubi najbardziej, czyli przede wszystkim wartościowymi treściami, które wyszukiwarka może następnie serwować swoim użytkownikom.
Pojęcie to nie powinno być obce osobom tworzącym treści w Internecie - przykładowo w wyszukiwarce są to blogi i merytoryczne artykuły odpowiadające na pytania użytkowników, a w YouTube będą to interesujące materiały wideo przykuwające uwagę oglądającego na jak najdłużej.
Alternatywą są kampanie płatne w systemie reklamowym Google Ads, które swoją drogą potrafią dowozić całkiem satysfakcjonujące wyniki, ale dziś nie o tym.
Naszym dzisiejszym tematem jest darmowa reklama w Google, szczególnie dla sklepu internetowego. Taka możliwość oczywiście jest dostępna, lecz nie od zawsze było tak kolorowo. Jeszcze kilka miesięcy temu wyświetlanie darmowych informacji o produktach było zarezerwowane jedynie dla reklamodawców zostawiających u giganta przynajmniej kilka złotych, a także w USA, gdzie funkcja ta testowana była po raz pierwszy.
Sytuacja zmieniła się jednak w czwartym kwartale 2020 roku, kiedy to możliwość wyświetlania bezpłatnych informacji o produktach została udostępniona dla wszystkich zainteresowanych. Jakie warunki należy spełnić, aby zakwalifikować się do bezpłatnego lokowania produktów w przestrzeni Google? O tym poniżej.
Czym są zakupy Google?
Zakupy Google to kolejne przydatne rozwiązanie ze stajni giganta mające na celu ułatwiać nam życie, tym razem w zakresie zakupów online. W Internecie robimy aktualnie praktycznie wszystko, od wyszukiwania inspiracji, przez poznawanie cech produktów i dogłębny research, aż po finalny zakup. Właśnie tutaj pojawia się Google z jego rozwiązaniem. Darmowe oferty zakupowe są „reklamami” produktów, które pojawiają się nieodpłatnie w zakładce Zakupy Google i na razie jedynie tam. Google w swoich sieciach reklamowych posiada także inne atrakcyjne umiejscowienia dla reklamodawców takie jak YouTube, Gmail, aplikacje mobilne i strony partnerskie pokrywające ponad 90% Internetu, jednak są one dostępne tylko w kampaniach płatnych Google Ads.
Ciekawostka
Usługa bezpłatnego porównywania produktów online była obecna już w 2002 roku pod nazwą Froggle. Rozwiązanie to było dostępne przez kilka dobrych lat, lecz finalnie zostało zastąpione w 2012 roku dzisiejszymi Google Shopping. Jak widać nowa odsłona Froggle wraca do łask w postaci właśnie bezpłatnych informacji o produktach.
Jak uruchomić darmową reklamę sklepu?
Zakupy Google serwują nam obecnie niezwykle trafne propozycje zakupów dosłownie sekundę po wpisaniu interesującej nas frazy w wyszukiwarce. Jak wykorzystać je do reklamy Twojego sklepu online i offline? To całkiem proste!
Zasadniczym pytaniem, od którego musimy zacząć, jest czy kiedykolwiek spotkałeś się/używałeś Google Merchant Center? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość! Osoby, używające już kiedyś kampanii produktowych z wykorzystaniem Merchant Center teoretycznie nie muszą robić nic - jeśli posiadasz w pełni poprawnie skonfigurowany GMC, Twoje produkty będą automatycznie wyświetlane w wynikach.
Jedynym warunkiem jest zapisanie się w usłudze "powierzchnie Google". Nie wiesz, jak to zrobić? Odwiedź merchants.google.com, a następnie przejdź do: Rozwój -> Zarządzaj programami -> Karta Powierzchnie w Google.
Jeśli jednak nie kojarzysz panelu przedstawionego na poniższym zrzucie, to zostań z nami do końca i dowiedz się, jak skonfigurować darmowe reklamy produktów w Google! :)
Konfiguracja bezpłatnych wyników wyszukiwania
Aby korzystać z przywilejów oferowanych przez to rozwiązanie, musisz spełnić kilka warunków:
- Musisz posiadać konto Google Merchant Center (konto jest bezpłatne i można je utworzyć pod linkiem https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/
- Podczas tworzenia konta zapisz się do programu „powierzchnie w Google”
- Musisz zaimportować swój plik produktowy do konta GMC
- Twoje produkty muszą spełniać wszelkie warunki i niby... Voilée!
P.S. Możesz włączyć zarówno bezpłatne wyświetlanie produktów dostępnych w sklepie online, jak i lokalnie. ;) W razie problemów z konfiguracją skontaktuj się z nami, chętnie podpowiemy!
Jak wyglądają organiczne wyniki Google Zakupy?
Na pewno kojarzysz sponsorowane wyniki reklam zakupowych. Wyniki niepłatne wyglądają prawie identycznie. Oba formaty zawierają podstawowe treści takie jak tytuł (nazwa produktu), cena oraz zdjęcie produktu. Opcjonalne są: ocena produktu, etykieta wysyłki oraz inne dodatkowe atrybuty.
Wyniki bezpłatne od sponsorowanych rozróżnia jednak kilka kwestii:
- rozmieszczenie,
- i forma.
Istotną kwestią jest także funkcja porównywania cen w różnych sklepach, która aktywna jest jedynie w przypadku właśnie niepłatnych wyników Google Shopping.
Oczywiście na uwadze powinniśmy mieć zawsze fakt, iż sposób wyświetlania wszelkich treści zmienia się niezwykle dynamicznie, dlatego nie należy przyzwyczajać się zbyt bardzo do aktualnego layoutu. Wygląd i rozmieszczenie kafelków produktowych ulega ciągłej zmianie w zależności od wpisanego zapytania, urządzenia z którego szukasz danej frazy oraz wielu innych czynników. Reklamy mogą pojawiać się w kluczowych, najbardziej widocznych miejscach jak pozycje zaraz pod paskiem wyszukiwania, ale także na samym dole strony czy zaraz obok wyników wyszukiwania.
Gdzie znaleźć statystyki bezpłatnych wyników Google Shopping?
Jak powszechnie wiadomo wersje bezpłatne, trial, demo itp. są zazwyczaj okrajane o niektóre funkcjonalności. Tak też jest w przypadku opisywanej w tym artykule funkcji - darmowe wyniki produktowe w Zakupach Google posiadają bardzo ubogie statystyki. Tak naprawdę ograniczają się one do dwóch wykresów w panelu głównym Google Merchant Center, z których dowiemy się jedynie ile produktów z naszego feedu produktowego jest aktywnych, wygasających, oczekujących lub odrzuconych. Drugim raportem, który raczej nie wniesie nic rewolucyjnego do Twoich działań, jest informacja o skuteczności, czyli ilości kliknięć w kafelki produktów.
Aby dowiedzieć się więcej, należałoby skorzystać z dodatkowych narzędzi jak np. Google Analytics i odpowiednio skonfigurowanych filtrów/segmentów.
Czy darmowa reklama zaspokoi Twoje potrzeby?
Używając branżowego żargonu - to zależy. Wszystko zależy od tego, jakich efektów się spodziewasz. Jeśli chcesz wykorzystać wszelkie możliwe organiczne rozwiązania, które zapewnią Ci wyświetlenia, zasięg oraz ewentualnie ruch w witrynie a od czasu do czasu może jakiś zakup - to rozwiązanie będzie dla Ciebie ok.
Jeśli jednak oczekujesz konkretnych efektów w postaci wzrostu sprzedaży lub innych pomniejszych założonych KPI, zalecamy rozważenie wdrożenia kampanii Google Ads z prawdziwego zdarzenia, które jak już wspominaliśmy wyżej, potrafią dowozić całkiem zadowalające wyniki. ;)
Podsumowanie
Bezpłatne powierzchnie reklamowe od Google to powrót do początków serwisu i całkiem przyjemny prezent, jaki otrzymaliśmy na święta 2020 roku. Prezent udostępniony po części jako dobry gest, wyciągnięcie ręki dla sklepów detalicznych ze strony amerykańskiego giganta i odpowiedź na obecną sytuację związaną z epidemią. Takie posunięcie to także oczywiście ogromne korzyści dla Google, chociażby w postaci większej atrakcyjności serwisu, większej ilości danych o swoich użytkownikach i długoterminowa perspektywa wzrostu przychodów w przypadku niemalże pewnego zainteresowania rozwiązaniami płatnymi. Dla Google to również część większej strategii konkurencyjnej wobec Amazon.
Nasze dotychczasowe doświadczenia nie napawają optymizmem - bezpłatne lokowanie produktów jest miłym gestem, jednak nie zapewnia zachwycających wyników sprzedażowych, jednak skoro jest za darmo, to czemu nie skorzystać? :) Zawsze to kilka użytkowników więcej, których następnie można retargetować.
Jeśli nie korzystałeś dotychczas z możliwości tych rozwiązań, to serdecznie zachęcamy do testów - zarówno opisanej powyżej opcji organicznej, jak i kampanii z wykorzystaniem budżetu.