Tworzenie logo firmy – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Aktualizacja:
Wśród znaków rozpoznawczych każdej firmy nieodzownym elementem jest logo. Powinno być przygotowane w przemyślany sposób, odzwierciedlając charakter przedsiębiorstwa i będąc ważnym elementem w działaniach promocyjnych. Zapewne nieraz zastanawiałeś się jak przebiega prawidłowe tworzenie logo firmy. Oto wszystko co powinieneś wiedzieć na ten temat.

Czym charakteryzuje się profesjonalne logo firmy?

Optymalnie wykonane logo można poznać po tym, że jest atrakcyjne i łatwo zapada w pamięć. Musi być również jednoznaczne (nieść za sobą jasny przekaz) i może kojarzyć się tematycznie z profilem Twojej firmy. By osiągnąć taki efekt trzeba się kierować kilkoma kryteriami, które powinno spełniać dobre logo:

  • prostota – skoro logo ma zapaść w pamięć, to nie może być zbyt skomplikowane i zawierać zbyt wielu szczegółów, bowiem trudno będzie je wtedy zapamiętać. Dotyczy to także kolorystyki, stąd przyjmuje się zasadę, że nie powinno się wykorzystywać więcej niż trzech lub czterech kolorów. Dobre logo nie może być „przekombinowane” i jego siła będzie leżała właśnie w jego prostocie;
  • rozpoznawalność – ten aspekt łączy się nieco z wcześniej omówionym, gdyż chodzi o to, aby logo Twojej firmy nie tylko był łatwy do zapamiętania, ale pozostawał w pamięci przed długi okres czasu i ukierunkowywał konsumenta na tę markę;
  • ponadczasowość – z pewnością zauważyłeś, że najlepsze marki działają z tym samym logo przez wiele lat, ewentualnie dokonując co jakiś czas jego odświeżenia w postaci kosmetycznych zmian. Ogólna koncepcja powinna być jednak stała, dlatego nie tworzy się jej w oparciu o obecnie panujące trendy, a wręcz przeciwnie - ma być odporna na przemijającą modę, by logo pozostawało aktualne przez cały czas;
  • jasny przekaz dopasowany do marki – istotne jest to, że logo nie tylko musi się dobrze prezentować, ale też odzwierciedlać wartości i filozofię Twojej firmy. Będzie bowiem stanowiło podstawę w komunikacji z klientem, więc musi być dopasowane pod kątem charakterystyki odbiorców (grupy docelowej) oraz tego jakie wartości ma dać konsumentom produkt czy usługa;
  • uniwersalność – dobre logo musi wyglądać odpowiednio w różnych rozmiarach i okolicznościach. Wykorzystywane jest na zróżnicowanych nośnikach (zarówno elektronicznie, jak i stacjonarnie) oraz w mniejszych lub większych wersjach. Musi się również dobrze prezentować w uproszczonej wersji czarno-białej czy wygrawerowane na jakimś materiale.

W praktyce tworzenie logo firmy jest niezwykle wymagające i stworzenie czegoś naprawdę dobrego jest o wiele trudniejsze niż przygotowanie projektu zbyt skomplikowanego i zorientowanego na efekciarstwo. By stworzyć prosty znak, który zapadnie w pamięć i odda wartości ważne dla firmy oraz klienta, potrzebna jest rozległa wiedza i doświadczenie oraz dobra intuicja.

Tworzenie logo – krok po kroku

Ze względu na to, że branding to zadanie bardzo odpowiedzialne i czasochłonne, należy rozpatrywać je w formie długotrwałego procesu, który powinien składać się z kilku etapów, w skład których wchodzi także projektowanie logo. Należy przejść przez każdy z tych szczebli, bowiem zaniechania na którymkolwiek z nich mogą prowadzić do gorszego efektu końcowego.

Przygotowanie logo firmy: co powinno się w nim znaleźć?

Zdaniem wielu jest to najważniejszy z etapów, polegający na zapoznaniu się z ofertą firmy (produktem/produktami), ale też misją i charakterystyką całej marki. Konieczne jest zatem zrozumienie co Twoja firma chce przekazać, jakie wartości chce zaoferować, dla kogo będą one przeznaczone (ustalenie grup docelowych) oraz w jaki sposób będą dostarczone. To jednak nie wystarczy, gdyż należy się też przyjrzeć całej branży, jej charakterystyce i poszczególnym konkurentom. Logo innych firm mogą również stanowić inspirację i wyznaczać kierunek w którym powinno się iść. Nie można kopiować żadnych elementów czy motywów, lecz mogą być one sygnałem odnośnie tego co przemawia do konsumentów z tego segmentu rynku. Wreszcie na etapie przygotowań ustalana jest również konstrukcja (budowa) logo, a więc to czy ma się składać z samego sygnetu (znaku graficznego) czy będzie połączone z napisem lub dodanym sloganem.

Proces tworzenia logo

Rozpoczęcie prac projektowych

W dalszej kolejności tworzenie logo firmy opieramy na pracach projektowych. Ten etap rozpoczyna się od szkiców, które można wykonać od razu na komputerze, lecz większość projektantów zaczyna jednak od klasycznego ołówka i pustej kartki papieru, dopiero potem przenosząc pracę do programu graficznego. Po powstaniu szkicu i przejściu do pracy na komputerze, często bazuje się na schemacie figur geometrycznych, co pozwala utrzymać odpowiednie proporcje rysunku. W ten sposób logo będzie wyglądało równie dobrze w różnych rozmiarach.

Wybór wariacji

Zawsze warto stworzyć kilka wariantów logo i zaczerpnąć opinii innych, bowiem ludzkie oko ma tendencję do przyzwyczajania się do motywu na który patrzy przez dłuższy czas, a samo podejście twórcy jest też nieco subiektywne. To co dla osoby zajmującej się projektem może być oczywiste, niekoniecznie będzie zrozumiałe dla innych. Istotne jest natomiast to by brać pod uwagę cenne opinie, a więc osób specjalizujących się w danej dziedzinie bądź rozumiejących potrzeby jakie będzie spełniał produkt firmy, tak by profesjonalne logo firmy było dopasowane pod kątem właściwych odbiorców.

Dobór typografii i kolorystyki

Choć wydają się to być szczegóły, to są one niezwykle istotne. Źle dobrany font może zniweczyć nawet dobrze zarysowany projekt. Nie powinien być przekombinowany, aby był czytelny i nie wysyłał odbiorcy błędnych sygnałów. Dotyczy to także kolorystyki i stąd przyjmuje się wykorzystanie przy logo nie więcej niż czterech kolorów. Ich dobór uzależniony jest też od przekazu, bowiem jasne barwy, typu żółty czy pomarańczowy, będą nawiązywały do ciepła, mądrości, doświadczenia i optymizmu, a z kolei niebieski może być sygnałem o kontroli, nowoczesności i komunikacji (stąd często spotkasz go w logo serwisów społecznościowych typu Facebook czy Twitter).

Identyfikacja wizualna a profesjonalne logo firmy

Identyfikacja wizualna jest częścią strategii promocyjnej firmy. Ma tworzyć jej wizerunek i budować świadomość marki u konsumenta, co polega na tym, że zaczyna się on z nią identyfikować i wiązać emocjonalnie. Trzy podstawowe elementy jakie powinna obejmować to nazwa, profesjonalne logo oraz slogan. Istotne są przy tym także kwestie związane z kolorystyką czy dobranym fontem.
Do stworzenia spójnej koncepcji potrzebna jest dokładna analiza firmy, jej produktu, ale i ogółu rynku. Odpowiednie dobranie elementów pozwala przekazać konsumentowi wartość firmy i dotrzeć do grupy docelowej, budując pozycję rynkową firmy oraz lojalność konsumentów. Z tego względu na pewno warto przemyśleć ten aspekt.

System identyfikacji wizualnej

Gdzie powinno pojawić się logo Twojej firmy?

Gdy tworzenie logo firmy dobiegło końca musisz jeszcze przemyśleć, gdzie powinieneś je umieścić. Na pewno powinno znajdować się na wszystkich obszarach bezpośrednio powiązanych z przedsiębiorstwem, a więc wizytówkach, gadżetach biurowych czy samochodach służbowych, ale i w sieci – na stronie internetowej, firmowym blogu czy profilach w mediach społecznościowych. Jeśli oferujesz fizyczne produkty to logo z pewnością wykorzystasz również na etykietach. Oprócz tego stosuje się je przy wszelkich środkach reklamy wizualnej, a więc na ulotkach, plakatach czy billboardach.

Księga znaku – czym jest i kiedy jest potrzebna?

Aspektem kończącym tworzenie logo firmy jest księga znaku, a więc zbiór zasad i wytycznych dotyczących jego wykorzystywania. W praktyce jest to swego rodzaju instrukcja dotycząca posługiwania się stworzonym logo. W ten sposób uzyskasz objaśnienie wszystkich aspektów dotyczących Twojego firmowego znaku, co pozwoli też na doprecyzowanie wszelkich wątpliwych kwestii. Będą też przydatne dla pracowników niższego szczebla, jeśli przy ich obowiązkach potrzebne będzie stosowanie logo. Wersja takiej księgi może być mniej lub bardziej rozbudowana, lecz zwykle znajduje się tam geneza pomysłu (powstania) znaku, jego znaczenie i opis wykorzystanej kolorystyki oraz fontów. Określone zostaje tam na jakim tle najlepiej przedstawiać logo, a z jakich kolorów zdecydowanie nie korzystać. Taka księga może też zawierać praktyczne przykłady wykorzystania logo na wizytówkach, pojazdach, stoiskach czy w jakichkolwiek innych okolicznościach.

Księga znaku


Zobacz nasze projekty logo.

Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 58
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello