Migracja strony internetowej
Ciągły brak czasu, nieustanne życie w biegu przyczyniają się do tego, że większość osób przegląda internet za pomocą urządzeń mobilnych. Oczywistym więc jest, że strona powinna być dostosowana do tego, aby korzystanie z niej było łatwe i przyjemne. Błędnym myśleniem jest, że raz założona strona internetowa wystarcza na cały okres prowadzenia Twojej firmy. Jak w każdej branży, tak i w kwestii stron internetowych ciągle zachodzą zmiany.
Decyzja o migracji strony internetowej to istotny krok w prowadzeniu Twojej firmy. Ważne jest, aby CMS posiadał dużo funkcjonalności, ale był intuicyjny, bezpieczny a wykonawca oferował wsparcie techniczne. Nawet bez wiedzy programistycznej i kontaktu ze specjalistami będziesz mógł zarządzać treścią na swojej stronie internetowej. To nie tylko oszczędność czasu i wygoda, ale również zwiększenie swobody w dodawaniu czy edytowaniu zawartości.
Przygotowanie nowej strony i jej sprawdzenie
Gdy nowa wersja Twojej strony jest gotowa należy ją przetestować. Wszelkie testy najlepiej wykonywać w środowisku i domenie lub subdomenie testowej. Nie chcesz przecież, aby Twoje treści zostały przez Google podwójnie zindeksowane i potraktowane jako plagiat (duplicate content). Pamiętaj o tym, że nowa strona powiela treści. Nie jest też wskazane, aby strona zawierająca błędy była widoczna w wynikach wyszukiwania, dlatego warto domenę testową zablokować hasłem lub możliwością logowania z określonego adresu IP. Dzięki temu dostęp do testowej wersji witryny będziesz mieć tylko Ty i osoby przez Ciebie uprawnione.
Kolejnym punktem jest sprawdzenie, czy wszystkie treści, które posiadałeś na wcześniejszej wersji strony są dostępne również w jej nowej wersji. Sprawdź więc, jak wyświetlają się wszystkie teksty, dane strukturalne, tytuły i obrazki.
Korzystanie z nowej strony nie powinno być kłopotliwe przede wszystkim dla odbiorcy. Budując stronę internetową chcesz trafić do jak największej liczby klientów, zadbaj więc o sposób wyświetlania jej podczas wyszukiwania w Google. Postaraj się więc, aby dane meta (title i description) widziane podczas wyszukiwania były zachęcające dla potencjalnego klienta. Aby uniknąć błędów 404 (serwer nie może odnaleźć szukanego zasobu) zwróć szczególną uwagę na stare adresy URL i w miarę możliwości staraj się je odwzorować 1:1. Pozostałe będzie trzeba przekierować.
Uruchomienie nowej strony internetowej w miejsce starej
Sprawdzenie nowej strony internetowej za nami. Nadszedł czas na uruchomienie Twojego dzieła i pokazanie go swoim klientom. Pamiętaj o tym, że należy udostępnić firmie wykonującej strony dostęp do panelu serwera oraz domeny, o ile jest to konieczne. Uruchomienie strony na serwerze to obowiązek firmy realizującej, która zajmie się między innymi:
- sprawdzeniem czy strefa DNS jest poprawna,
- zaparkowaniem domeny na właściwym katalogu,
- kopiami i wgraniem plików oraz bazy danych,
- czyszczeniem cache,
- konfiguracją połącznia z bazą danych SQL,
- uruchomieniem SSL,
- sprawdzeniem działania analityki.
Wszystko musi zostać dopięte na ostatni guzik! Warto więc proces migracji strony powierzyć doświadczonej firmie. Takie rozwiązanie pozwoli nie tylko zaoszczędzić Twój czas, ale również gwarantuje bezbłędne przeprowadzenie tego etapu.
Zmiana serwera na lepszy
Zanim uruchomisz nową stronę musisz sprawdzić kilka elementów. Przede wszystkim, czy serwer który posiadasz jest w stanie sprawnie obsługiwać Twoją nową stronę i większa liczba odsłon nie sprawi, że pojawi się problem z jej wyświetlaniem. Równie ważne jest sprawdzenie czy Twoja witryna otwiera się poprawnie zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.
Jeśli jesteś już zdecydowany na migrację, może warto pomyśleć o zmianie serwera na lepszy – taki, który pozwoli na wydajniejsze działanie witryny? Jeśli chcesz przyśpieszyć czas ładowania strony, warto rozważyć rozwiązanie CDN, np. Cloudflare. To usługa pośrednicząca między serwerem strony WWW, a klientami końcowymi. Dzięki niej można nie tylko przyspieszyć swoją stronę, ale również zapewnić jej lepszą ochronę, np. przed atakami DDoS.
Odwzorowanie adresów URL
Z uruchomieniem strony poradziłeś sobie sam lub zdecydowałeś się na pomoc specjalistów? Świetnie! Strona wygląda i wyświetla się tak, jak zaplanowałeś, nie oznacza to jednak, że to koniec procesu tworzenia Twojej nowej strony. Poprawne odwzorowanie adresów URL i nagłówków znacząco wpływa na pozycjonowanie naszej strony, dlatego wszystkie adresy URL, których nie udało nam się odwzorować należy przekierować z użyciem przekierowań 301. Dzięki temu poprawnie będą funkcjonować zarówno te umieszczone w naszych Social Mediach, ale również te powiązane z usługami m.in. Google Ads. Warto jednak pamiętać również o aktualizacji linków w reklamach czy dodawanych wpisach w social mediach, aby uniknąć wielokrotnych przekierowań.
Narzędzia do sprawdzania prawidłowego działania strony
Kolejnym punktem, na który należy zwrócić uwagę są pliki sitemap.xml i robots.txt. Warto pamiętać, że Twoja strona będzie wyświetlana w Google tylko wtedy, kiedy będzie posiadała atrybuty index, follow.
Będąc przy temacie Google, warto sprawdzić, czy prawidłowo działa usługa Google Analytics, Pixel FB oraz inne usługi zbierające dane do analiz. Jeśli stara wersja Twojej strony nie posiadała certyfikatu SSL, jest to idealny moment na wprowadzenie jej na stronę po modernizacji. Przyczynę niskich wyników będziesz mógł sprawdzić za pomocą narzędzi takich jak np.Ostatnią rzeczą, którą powinieneś wykonać, aby mieć pewność, że strona będzie działała tak jak chciałeś, jest przeanalizowanie czasu ładowania strony oraz pozostałych czynników podczas obciążenia – w tym pomoże wyspecjalizowana firma, ponieważ wymaga to odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.
Monitoring po migracji
Zakończyłeś proces tworzenia swojej nowej strony internetowej. Pozostaje Ci cieszyć się usprawnieniami jakie ta zmiana za sobą przyniosła. Etap modernizacji możesz uważać za zakończony. Monitoruj jednak co się dzieje na Twojej stronie. Zwracaj szczególną uwagę na to, czy nie pojawiają się błędy, szczególnie te związane z prawidłowymi przekierowaniami. Ewentualne błędy można korygować stale analizując sytuację w Google Search Console. Z kolei widoczność fraz dla danej domeny można monitorować korzystając z narzędzia Senuto.