Inspiracji możemy szukać u najlepszych. Niektóre marki od lat bazują na tym samym, praktycznie niezmiennym znaku. Świetnym przykładem jest tutaj firma NIKE.
Historię „łyżwy” zna praktycznie każdy. Autorką jest Carolyn Davidson – ówczesna studentka. Zaprojektowała je w 1971 roku i od blisko 50 lat pozostało prawie w niezmienionej formie. Nawiązuje do skrzydła mitologicznej Bogini Zwycięstwa – Nike.
W historii znamy wiele innych równie genialnych logo, które jednak nie oparły się aż tak próbie czasu i z każdymi latami były dopasowywane do aktualnie panujących trendów w logo.
Najważniejsze trendy dotyczące projektowania logo 2019-2020
- Logo generatywne
- Logo responsywne
- Minimalizm
- Przestrzeń negatywna
- Logo w klimacie retro
- Logo geometryczne
- Nakładające się kształty
- Iluzje optyczne
- Ręcznie rysowane
- Logo z cienkiej linii
- Flat 2.0
I nagle przyszedł rok 2019, w którym „wszystko” się zmieniło. Zaawansowany znak 3D z cieniami, przebłyskami i wypukłością zastąpiło proste, jednokolorowe logo, mocno minimalistyczne.
Nowe logo Volkswagena to idealny przykład, jak pozostać przy swoim pomyśle i przekazie, podążając jednak z duchem czasu, nie tracąc przy tym tożsamości. Tworzenie logo firmy to skomplikowany proces, na który składa się bardzo wiele zmiennych. Wbrew powszechnej opinii najciężej jest osiągnąć prostotę przy zachowaniu wszelkich początkowych założeń. W każdym niemalże roku powstają nowe trendy logo – część z nich jest tylko na chwilę (np. Flat – obecnie wyparł go Flat 2.0), inne z kolei towarzyszą nam od lat i są ponadczasowe (jak minimalizm), a jeszcze inne z kolei wywracają do góry nogami nasze podejście do projektowania (logo responsywne lub generatywne). Poniżej kilka przykładów trendów w projektowaniu logo, które z powodzeniem towarzyszą nam w 2019 roku.
#1 Logo generatywne
Jest to jeden z trendów, które nieco zmienia nam sposób postrzegania zwykłego znaku firmy. Logo generatywne jest dynamiczne - potrafi zmieniać swoją formę w zależności od prezentowanej treści, często pozostając przy tym w ruchu. Przeważnie jest oparte o jakiś logiczny algorytm tożsamy z marką.
Identyfikacja wizualna oparta o generatywne logo dla EPFL Alumni.
#2 Logo responsywne
Każdy kto miał do czynienia czy to z tworzeniem strony bądź zleceniem stworzenia strony internetowej prawdopodobnie zna termin „responsywność”. Wraz ze wzrostem popularności wszelkich mobilnych urządzeń zaszła potrzeba uczynić wszelkie strony bardziej elastycznymi – dopasowującymi swój układ i elementy do urządzenia, z którego jest oglądana. Na początku królowało podejście, że logo jest czymś nietykalnym – bez znaczenia jak było zbudowane (sygnet + logotyp, sama typografia) - albo było większe, albo mniejsze (i przy tym nieczytelne). Obecnie to podejście zmieniło się, a responsywność dotknęła również nowoczesne logo. W zależności na jakim nośniku prezentowany jest znak przybiera on różną formę. Należy jednak pamiętać, że wszelkie dostępne formy powinny wzajemnie do siebie nawiązywać – bardzo łatwo jest zrobić dwa różne znaki, które klienci będą traktowało jako dwa osobne byty. Poniżej kilka bardzo dobrych przykładów responsywnego logo.
#3 Minimalizm
Bezsprzecznie ponadczasowy trend, który prawdopodobnie nigdy nie przeminie. Każda marka dąży do uniwersalizmu za którym kryje się właśnie minimalizm logo. Istnieje jednak bardzo cienka granica dla początkowych twórców pomiędzy tym trendem, a zwykłą przeciętnością, zwyczajnością. Minimalizm to prawdziwe wyzwanie, a jego osiągnięcie wymaga lat doświadczenia. Nie sztuką jest dokładanie elementów do logo, a to jak znaleźć część, którą można odjąć zachowując jednocześnie przekaz. Historia zna przypadki rebrandingów znanych marek, które okazały się sukcesami, ale też niezłymi klapami.
#4 Przestrzeń negatywna
Korzystanie z przestrzeni negatywnej to nic innego jak umożliwienie widzowi czytania między wierszami. Daje nam to możliwość „ukrycia” dodatkowej informacji, która może być dopełnieniem całego znaku lub wprowadzić nową myśl do przekazu marki. Niepowtarzalnym i ponadczasowym liderem w tym trendzie jest legendarne logo Fedex, dla którego już w 1994 roku Linden Leader & Landor Associates opracowali specjalne połączenie „e” z „x” tworzące strzałkę. Chociaż minęło od tego czasu 25 lat trend ten przeżywa drugą młodość. Bardzo wielu grafików kreuje ciekawe połączenia typograficzne, nawet dla zabawy.
#5 Logo w klimacie retro
Trendy, które przemijają lubią po czasie wracać. Znamy to zjawisko np. ze świata mody. Podobnie sytuacja wygląda przy logo – powrócił klimat retro. Duży nacisk kładziony jest tutaj na typografię i układ uzyskując efekt „Vintage”. Nie do każdego brandu takie logo jednak się nadaje. Duże pole do popisu ma tutaj wszelka gastronomia, począwszy od restauracji po nawet popularne food trucki. W klimat retro nie bał się iść nawet Netflix, który stworzył dla swojego flagowego serialu Stranger Things magiczny znak:
Podobną drogę obierają również wszelkie marki piwne lub ekskluzywna żywność.
#6 Logo geometryczne
Logo geometryczne cechuje się prostotą i jest oparte o geometryczne kształty. Stosowane są tutaj wszelkie figury począwszy od kwadratów, trójkątów czy elips. Często elementy są wypełnione różnymi kolorami, aby uatrakcyjnić przekaz lub stawia się jedynie na ich obrysy. Z reguły o surowym charakterze, perfekcyjne co do piksela. Graficy łączą tutaj swoje kreatywne dusze z czysto matematycznym podejściem.
#7 Nakładające się kształty
Uzupełnienie, a nawet rozwinięcie poprzedniego trendu jakim było logo geometryczne. Elementy logo nachodzą na siebie zmieniając kolor i kształt. Dzięki temu tworzy się niepowtarzalny obraz i klimat. Logo wykonane w tym trendzie są kolorowe. Często wyzwaniem jest odwzorowanie tego znaku w postaci monochromatycznej.
#8 Iluzje optyczne
Logo stworzone jako iluzja oszukuje mózg człowieka. Twórcy posługują się tutaj złudzeniem optycznym. Zniekształcają obraz, aby złamać perspektywę. Z pewnością takie logo jest oryginalne i ma szereg zastosowań, np. w reklamie zewnętrznej. Iluzja optyczna prawidłowo przeprowadzona w logo jest wysoką sztuką, wymaga od twórcy nie tylko kreatywnego podejścia, ale też zmysłu przestrzennego. Musi on stworzyć trójwymiarowy obraz w ramach dwóch wymiarów.
#9 Ręcznie rysowane
Przed erą pełnej cyfryzacji również powstały ponadczasowe, genialne logo ręcznie rysowane. Idealnym przykładem jest Coca-Cola, która podobnie jak Nike swoje logo praktycznie niezmienione posiada do dzisiaj. Znak powstał na bazie popularnego w tamtym czasie kroju pisma Spencerian Script.
Logo z gatunku ręcznie rysowanych w obecnych czasach często imituje, że zostało stworzone własnoręcznie od zera. Niewielu jest artystów, którzy faktycznie tworzą odręcznie pisany font dla danego brandu. W sieci możemy znaleźć mnóstwo fontów, które umiejętnie użyte dadzą wspaniały efekt.
#10 Logo z cienkiej linii
Jeden z nowszych trendów, który polega na stworzeniu całego logo z cienkiej linii o tej samej grubości. Dotyczy to zarówno kształtów, jak i fontów. Z reguły znajduje się w nim nieco więcej elementów i sporo detali. Całość przedstawia się imponująco. Jedyną wadą jest dość spory, minimalny rozmiar, dla którego znak jest wciąż czytelny. Z pomocą może nam tutaj jednak przyjść wyżej opisywany trend, jakim jest responsywność.
#11 Flat 2.0
W roku 2012 cały świat starał się być „Flat” – czyli płaski ;) Był to jeden z oficjalnych standardów, a w myśl tego trendu wiele firm przechodziło masowy redesign logo. Po kilku latach mamy jednak do czynienia z logo Flat 2.0, na który potocznie mówi się „półpłaski”. Styl ten dopuszcza stosowanie subtelnych cieni oraz większą ilość detali. Dzięki głębi kolorów uzyskiwana jest ulepszona forma wizualna, która znacznie poprawia odbiór designu.
Nowoczesne logo – spójne z wizerunkiem firmy
Skoro trendy ulegają zmianie, to czy warto za nimi podążać? Oczywiście, że tak! Kreują one nasze otoczenie. W obecnych czasach design jest wszędzie – począwszy od wszelkich produktów spożywczych, po urządzenia, samochody, nie mówiąc już o szeroko rozumianym Internecie i świecie reklamy. Nawet największe marki raz na kilka lat przechodzą delikatny rebranding, aby być bliżej swoich klientów i posiadać nowoczesne logo. Nie można jednak dać się zwariować – nasze logo musi być spójne z wizerunkiem firmy i jej tożsamością. Nie każdy trend logo 2019 roku pasuje do danej branży i charakteru przedsiębiorstwa. Warto w tej kwestii zdać się na agencję, która posiada duże doświadczenie w kreowaniu wizerunku i budowaniu świadomości marki. Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, zapraszamy do kontaktu.