Czym są wykluczające słowa kluczowe w Google Ads i jak mogą zaoszczędzić Twój czas?

Korzystasz z Google Ads? Buszując po systemie reklamowym Google zapewne miałeś już okazję spotkać się z niejakimi wykluczającymi słowami kluczowymi. W tym artykule pokażemy Ci jak w pełni wykorzystać ich potencjał i zaprzęgnąć je do zadań, które zaoszczędzą dużą część Twojego czasu.

Skorzystaj z poniższego spisu treści, by wybrać interesujący Cię fragment:

Słowa kluczowe - co to takiego?

Pisząc o wykluczających słowach kluczowych (negative keywords) nie sposób wpierw nie nakreślić, czym są zwykłe słowa kluczowe, czyli tzw. keywords. W zależności od kontekstu i narzędzia, w którym chcesz je używać, ich funkcja różnić będzie się nieznacznie. Pojęcie słowo kluczowe jest dosyć powszechne - można je spotkać np. w SEO, jednak w tym artykule określenia tego używać będziemy stricte w odniesieniu do fraz, na które chcesz kierować swoje reklamy w Google Ads (dawniej AdWords).

słowa kluczowe - co to jest
Słowa kluczowe to nic innego jak wybrane przez Ciebie najważniejsze słowa, frazy, zwroty, na które chcesz kierować reklamy.

Czym są wykluczające słowa kluczowe w Google Ads?

Wyjaśniliśmy Ci już w dwóch zdaniach, czym są słowa kluczowe, a więc pora na ich „negatywne” odpowiedniki. Wykluczające słowa kluczowe są dokładną odwrotnością słów kluczowych. W Google Ads służą do ograniczania wyświetlania reklam.

Załóżmy, że w swoim sklepie internetowym sprzedajesz nowe buty. Naturalnym więc wykluczeniem będzie słowo „używane". Kolejny przykład — oferujesz swoje usługi na terenie Krakowa. W tym przypadku racjonalnym posunięciem będzie stworzenie listy wszystkich pozostałych miast Polski, które wyszukiwać mogą użytkownicy w wyszukiwarce i jej wykluczenie w całej kampanii.

W zależności od konkretnego przypadku — branży, oferowanych produktów lub usług i etapu lejka sprzedażowego, który chcesz pokryć danymi reklamami, lista słów kluczowych może być prosta, składająca się z kilku wykluczeń lub rozbudowana nawet do kilkunastu tysięcy fraz.

Listy wykluczających słów kluczowych

W tym miejscu zauważyłeś już, że powyżej użyliśmy stwierdzenia „lista wykluczających słów kluczowych". Wraz z rozbudowywaniem kampanii pomocne będą odpowiednio skonfigurowane listy. Również ich budowa nie będzie bez znaczenia. Skonfigurowane listy zastosować będziesz mógł na różnych poziomach - grupy reklam lub całej kampanii. Gdzie znaleźć takie listy? W panelu Google Ads przejdź do sekcji „NARZĘDZIA I USTAWIENIA". Listy wykluczających słów kluczowych znajdują się w grupie zasobów wspólnych. Pamiętać należy jednak o tym, że panel Google Ads ulega częstym zmianom i w przyszłości listy znajdować mogą się gdzie indziej. W takiej sytuacji zawsze użyć możesz wyszukiwarki. ;)

listy wykluczających słów kluczowych - gdzie je znaleźć
Listy wykluczających słów kluczowych to niezwykle przydatne narzędzie!

Poziomy zastosowania słów kluczowych

Pojedyncze słowa kluczowe lub całe listy zastosować można na różnych poziomach: wobec grupy reklam lub kampanii. Oznacza to, że wykluczenie może działać tylko w wybranej grupie (lub kilku grupach) bądź w całej kampanii (lub kilku wybranych). Ustawienie to pozwala jeszcze bardziej doprecyzować, komu i gdzie chcesz wyświetlać swoje kreacje.

Po co stosować negative keywords?

Zastosowanie wykluczających słów kluczowych jest oczywiste — pozwalają one ograniczyć możliwość wyświetlania się reklamy, tym samym często chroniąc Twój budżet i oszczędzając czas. Nie ma co ukrywać - ich kolekcjonowanie i odpowiednie konfigurowanie jest pracochłonne, jednak finalnie jest to bardzo dobra inwestycja, bo po co wyświetlać reklamy osobom niezainteresowanym naszą ofertą i tym samym przepalać budżet...

Dużo uwagi powinieneś poświęcić na etapie samego budowania takiej listy słów, gdzie wyjścia masz dwa - słowa kluczowe możesz dodać jeszcze przed uruchomieniem kampanii. W ten sposób już od początku ocalisz część swojego budżetu, jednak będzie to wymagało od Ciebie poświęcenia czasu na przeanalizowanie i wymyślenie jak najbardziej obszernej listy wyjątków słów, które mogą się pojawić.

Niestety przewidzenie i wyłonienie ich wszystkich jest mało prawdopodobne, dlatego drugim, mniej oszczędnym dla budżetu wyjściem jest wykluczanie słów na bieżąco wraz z ich pojawianiem się w jednym z najważniejszych raportów w panelu Google Ads - liście wyszukiwanych słów kluczowych. My polecamy korzystanie z obu tych rozwiązań - przygotowanie możliwych niechcianych słów przed uruchomieniem kampanii oraz regularne jej uzupełnianie na podstawie tego, co wyszukiwać będą użytkownicy, a uwierz, że w tej kwestii potrafią zaskoczyć. ;)

raport wyszukiwanych słów kluczowych w google ads
Raport wyszukiwanych słów kluczowych to jedna z najważniejszych sekcji w panelu Google Ads w przypadku kampanii w wyszukiwarce.

Jak znaleźć odpowiednie wykluczenia do kampanii?

Negative keywords są równie ważne jak właściwe słowa kluczowe, dlatego tak jak wcześniej wspomnieliśmy - warto przemyśleć je już na etapie konfigurowania kampanii, a nawet wcześniej! Skąd wziąć listę gotowych pomysłów?

  1. Najciemniej pod latarnią, czyli skorzystaj z wyszukiwarki Google i jej podpowiedzi!
  2. Planer słów kluczowych to narzędzie wbudowane w system Google Ads - pozwoli Ci dobrać odpowiednie słowa kluczowe, ale... może również podpowiedzieć te negatywne odmiany. ;)
  3. Wszelakie narzędzia zewnętrzne generujące podpowiedzi słów kluczowych.
  4. Gotowe listy - w sieci istnieje wiele różnych list do wykluczeń np. z miastami, frazami związanymi z konkretną branżą lub przygotowanymi stricte dla sklepów e-commerce.
  5. Skorzystaj z Google Trends. To narzędzie niedoceniane, a pomocne nie tylko w takiej sytuacji.
  6. Własna wyobraźnia - tutaj temat jest bardzo szeroki, bo co tylko przyjdzie Ci do głowy może też przyjść innym użytkownikom Internetu i te przypadki warto byłoby przewidzieć.

Poza tymi gotowymi, przydatne mogą okazać się też predefiniowane listy np. z nazwami konkurencyjnych firm czy marek.

Jak wykluczyć niechciane frazy kluczowe?

Sam proces wykluczania słów kluczowych w Google Ads jest niezwykle prosty i intuicyjny. Istnieje kilka sposobów i miejsc, w których możesz wykluczyć słowa kluczowe:

  1. Po przejściu do wcześniej wspomnianej listy wyszukiwanych fraz - przejrzyj ją i zaznacz wybrane frazy, które nie pasują do Twoich celów. Następnie wybierz opcję „Dodaj jako wykluczające słowo kluczowe” i wybierz, na jakim poziomie chcesz je dodać. Możesz również zmodyfikować ich zawartość.
wyszukiwane słowa kluczowe w Google Ads
Wyszukiwane frazy to prawdziwa kopalnia wiedzy o Twoich odbiorcach - korzystaj z niej rozsądnie!
wykluczanie słów kluczowych w google ads
Wykluczenia, podobnie jak ich „pozytywne" odpowiedniki mogą występować w kilku różnych wersjach.

2. Sposób drugi to przejście bezpośrednio do sekcji „Wykluczające słowa kluczowe". Możesz tam dodać pojedyncze słowa lub listy do grupy reklam lub kampanii.

wykluczenia w google ads
Wykluczenia to bardzo przydatne narzędzie!

3. Dodaj wykluczenia do list wykluczających słów kluczowych. W tej sekcji możesz zarządzać listami - przyporządkowywać je do wybranych kampanii lub usuwać z nich, ale nie da się tam zarządzać pojedynczymi słowami. Umiejscowienie list wykluczeń przedstawiliśmy już wyżej.

Zalety regularnego wykluczania fraz kluczowych

  • Dobrze dostosowany komunikat reklamowy.
  • Poprawa współczynników CTR, czyli lepsza optymalizacja kampanii.
  • Oszczędność budżetu.

Rodzaje dopasowań wykluczających słów kluczowych

Wykluczenia, podobnie jak ich „pozytywne" odpowiedniki mogą występować w kilku różnych wersjach, jednak działają one trochę inaczej. Aby zapewnić dokładniejsze kierowanie, oprócz słowa głównego, wykluczyć należy również jego synonimy, różne odmiany, błędy pisowni i wersje w liczbie pojedynczej czy mnogiej. Gdyby tego było mało, różne dopasowania wykluczeń działają różnie w zależności od rodzaju kampanii (Search, Display, Wideo). Jednak by za dużo nie namieszać, poniżej przedstawimy kilka przykładów jedynie w oparciu o kampanie w sieci wyszukiwania (Search).

Rodzaje wykluczających słów kluczowych:

1. Wykluczające dopasowanie przybliżone

Odwrotnie, jak w przypadku dopasowań „pozytywnych" słów kluczowych, dopasowanie to jest najbardziej rygorystyczne i dopuszcza najmniejszą liczbę przypadków wyświetlania reklamy.

Przykład:

przykład działania wykluczającego słowa kluczowego
Wykluczające słowo kluczowe z dopasowaniem przybliżonym: spodenki do ćwiczenia

2. Wykluczające dopasowanie do wyrażenia

Ten rodzaj dopasowania jest czymś pomiędzy dopasowaniem przybliżonym a ścisłym.

Przykład:

działanie wykluczenia w dopasowaniu do wyrażenia
Wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia: "spodenki do ćwiczenia"

3. Wykluczające dopasowanie ścisłe

Tutaj również odwrotnie do standardowych dopasowań, dopasowanie ścisłe pozwala na najwięcej przypadków wyświetlenia reklamy.

wykluczenie w dopasowaniu ścisłym
Wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym: [spodenki do ćwiczenia]

Budowanie listy wykluczających słów kluczowych - o czym pamiętać?

Zabierając się za budowę wykluczeń do swojej kampanii w sieci wyszukiwania musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Wykluczenia należy dobierać z rozwagą:

  • Jeśli zbyt bardzo ograniczysz dane słowo kluczowe może ono nie powodować wyświetlania się reklamy w efekcie czego nie dotrzesz do swoich potencjalnych klientów.
  • Jeśli wykluczysz słowo kluczowe z frazy kluczowej również nie spowoduje ono wyświetlenia - od jakiegoś czasu Google pomaga nam w takich przypadkach wyświetlając w rekomendacjach alert o możliwym błędzie.
  • W raporcie wyszukiwanych haseł nie znajdziesz wszystkich wyszukiwań użytkowników - Google ogranicza ten raport coraz bardziej, a do odnalezienia pełnej listy należy wykorzystać Google Analytics.
  • Raport wyszukiwanych haseł warto przeglądać możliwie jak najczęściej, w zależności od stopnia optymalizacji kampanii. Na początku niezbędne może okazać się monitorowanie go nawet codziennie, ale kampania działająca już od jakiegoś czasu może być już mniej wymagająca.
  • W wyszukiwaniach pod uwagę brane jet pierwsze 16 słów, więc jeśli Twoje wykluczenie w zapytaniu będzie na pozycji nr 17, reklama nadal może się wyświetlać.

Podsumowanie

Budowanie swojej kolekcji wykluczeń jest pracochłonne. Przewidzenie wszystkich możliwości i konfiguracji słów, które wyszukiwać mogą użytkownicy jest prawie niemożliwe, jednak im więcej czasu poświęcisz na tym etapie, tym bardziej wdzięczny będzie na koniec miesiąca Twój budżet. Zapamiętaj kilka dobrych rad z tego artykułu, a Twoje kampanie powinny przynosić jeszcze lepsze rezultaty!

Myślisz nad rozszerzeniem swoich działań w Google Ads o inne kampanie niż sieć wyszukiwania? Sprawdź nasz artykuł o rodzajach kampanii w systemie reklamowym Google Ads!

A poniżej kilka innych artykułów dot. Google Ads, które mogą Cię zainteresować:


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 52
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello