Kampanie reklamowe w Google Ads (dawniej AdWords) – skuteczny sposób na reklamę

Aktualizacja:
Google Ads to system reklamowy, który pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych, reklam produktowych, reklam tekstowych, graficznych i wideo – mogą się one wyświetlać w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google i partnerów, na YouTube czy w skrzynce Gmail, a także w różnych witrynach i aplikacjach mobilnych. Usługa przed 24 lipca 2018 roku była znana pod nazwą Google AdWords. Jak skutecznie korzystać z Google Ads? Jak osiągać zyski z reklam w internecie? Czym jest CPC, CPV, CTR? Tego wszystkiego dowiesz się czytając ten artykuł!

Podstawowe pojęcia. Co musisz wiedzieć o Google Ads na początek?

Kampanie reklamowe AdWords (obecnie Google Ads) to płatny system reklamowy. Wyświetlenia sprzedawane są między innymi w modelu CPC (koszt za kliknięcia) i CPM (koszt za wyświetlenia). Ważnym pojęciem jest również CTR, czyli stosunek kliknięć do wyświetleń, który jest wyrażony w procentach. Kolejny ważny termin to konwersja, czyli spełnienie celu reklamowego przez odbiorcę poprzez np. kliknięcie w odnośnik, napisanie wiadomości przez formularz kontaktowy na stronie WWW, czy zakup produktu. Na początek poznajmy parę podstawowych pojęć, które pomogą nam w tworzeniu kampanii w Google Ads.

  • Wyświetlenie – pojedyncze wyświetlenie reklamy (nie mylić z wyświetleniami strony).
  • Kliknięcie – pojedyncze kliknięcie w reklamę.
  • CTR (click through rate) – stosunek między wyświetleniami reklamy, a liczbą kliknięć w nie. Mierzy się go w procentach, np. reklama została wyświetlona 1000 razy, a kliknięta 200 – w takim przypadku CTR to 20% (200/1000*100%).
  • Konwersja – działanie, które jest liczone gdy ktoś po wejściu w interakcję z reklamą wykona następnie określone działanie na stronie. Na przykład skorzysta z formularza kontaktowego na stronie WWW lub wykona telefon.
  • Współczynnik konwersji – współczynnik konwersji to liczba konwersji podzielona przez liczbę interakcji z reklamą (kliknięcia lub wyświetlenia wideo).
  • CPC (cost per click) – to stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę.
  • CPM (cost per mille) – płatność za 1000 wyświetleń reklamy.
  • CPV (cost per video) – płatność za obejrzenie reklamy w YouTube.
  • CPA (cost per action) – płatność za konwersję, np. zakup, wypełnienie formularza czy odwiedzenie konkretnej podstrony.
  • ROAS (return on advertising spend) – docelowy zwrot wydatków, które zostały poniesione na reklamę.
  • Wynik Jakości – oszacowanie jakości reklam, słów kluczowych i stron docelowych.
  • Udział w wyświetleniach w sieci wyszukiwania – udział w wyświetleniach odzwierciedla potencjał reklam w sieci wyszukiwania. Oblicza się go, dzieląc liczbę wyświetleń reklamy przez całkowitą liczbę wyświetleń możliwych do uzyskania.
  • Cele kampanii – to jeden z podstawowych parametrów Google Ads. Sprecyzowanie celu reklamy wpływa na konfigurację kampanii Google Ads oraz na to, z jakich funkcji trzeba korzystać, aby była ona efektywna.
  • Kierowanie reklam – to ważny element udanej kampanii reklamowej. Dzięki różnym metodom kierowania możemy wyświetlić reklamy odpowiednim osobom (grupie docelowej) w odpowiednim czasie.

Dzięki poznaniu tych pojęć dużo łatwiej będzie nam wejść w reklamy w Google Ads.

Rodzaje i typy kampanii Google Ads

Reklama w Google Ads zaczyna się od tworzenia kampanii (dawniej kampania Google AdWords). Wybór jej rodzaju zależy od celu, który chcemy osiągnąć. Jest to bardzo ważne, ponieważ nie każdy typ kampanii ma zastosowanie i przyniesie zamierzone rezultaty. Reklamodawca ma do wyboru określone cele:

  • sprzedaż,
  • potencjalni klienci,
  • ruch w witrynie,
  • rozważanie zakupu produktu danej marki,
  • świadomość i zasięg marki,
  • reklama aplikacji.
Cele kampanii google ads

Do typów kampanii należą:

  • kampania w sieci wyszukiwania,
  • kampania w sieci reklamowej,
  • kampania produktowa (Zakupy Google),
  • kampania wideo,
  • uniwersalna kampania promująca aplikację.

Istnieją 4 główne typy reklam w Google Ads. Są to reklamy:

  • w sieci wyszukiwania (w wynikach wyszukiwarki Google i partnerów),
  • w sieci reklamowej (na innych stronach oferujących powierzchnię reklamową oraz w aplikacjach mobilnych oraz skrzynce Gmail),
  • w sieci Zakupy Google (w wynikach wyszukiwania jako produkty i w Zakupach Google),
  • wideo (w serwisie YouTube, które można podzielić na TrueView In-Stream, TrueView Discovery, Reklamy w przerywniku tzw. Bumper Ads i Out-Stream).

Ponadto istnieje jeszcze reklama aplikacji. Jest to reklama podobna do reklamy w sieci wyszukiwania, lecz reklamująca daną aplikację na urządzenia mobilne i zachęcająca po pobrania jej.

Jak określić odpowiedni cel?

Każdy rodzaj kampanii ma inne zastosowanie, np. dla celu zwiększenia ruchu w witrynie możemy stosować wszystkie rodzaje reklamy z wyjątkiem reklamy aplikacji, ale już w przypadku uniwersalnej kampanii promującej aplikację możemy stosować tylko reklamę służącą do reklamy aplikacji. Nic nie przyniesie nam nawet płacenie kroci na reklamę, jeżeli nie dostosujemy jej odpowiednio do określonych celów. Może chcesz zwiększyć sprzedaż o 30%? A może chcesz uzyskać 2000 przejść do witryny? Cel musi być jasny i potrafiący się zmierzyć. Na przykład cel brzmiący „Chcę zwiększyć moje dochody” nie ma sensu, gdyż nie jest jasny, ani nie da się oszacować jego efektów.

Przykładowe cele:

  • Sprzedaż produktu – stosujemy reklamę w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej i Zakupy Google.
  • Uzyskanie potencjalnych klientów – polecana jest reklama we wszystkich typach z wyjątkiem reklamy aplikacji.
  • Uzyskanie lub zwiększenie ruchu w witrynie – najlepiej jest zastosować reklamę we wszystkich typach z wyjątkiem reklamy aplikacji.
  • Rozważanie zakupu produktu – zalecane jest skorzystanie z reklamy w sieci reklamowej i wideo.
  • Świadomość i rozpoznawalność marki – poleca się skorzystanie z reklamy w sieci reklamowej i reklamy wideo.
  • Pobranie aplikacji mobilnej – reklama aplikacji.

Każdy swój cel musi ustalić sam lub z pomocą doświadczonego marketingowca.

Jakie kryteria muszą być spełnione, aby uzyskać wysoki Wynik Jakości w sieci wyszukiwania?

Jedną z największych zalet Google Ads jest to, że łatwo można sprawdzić efekty kampanii marketingowych. Wynik Jakości może pomóc w optymalizacji kampanii i razem ze stawką decydują o rankingu reklamy, czyli o jej pozycji w sieci wyszukiwania. Dbanie o wysoki Wynik Jakości może znacząco obniżyć koszty reklam oraz np. umożliwić wyświetlenie rozszerzeń reklam. Jest on oceniany w skali 1 do 10. Jeżeli danych jest zbyt mało, aby wyświetlić dokładne dane wyświetlana jest ocena zerowa oznaczona symbolem „-”.

Wynik Jakości w Google Ads

Na Wynik Jakości wpływają następujące czynniki, które mogą mieć jakość powyżej średniej, przeciętną albo poniżej średniej. Są to:

  • przewidywany współczynnik klikalności (CTR)wynik jakości oceniany jest na podstawie historycznych danych o skuteczności Twoich reklam.
  • trafność reklamy – stan słowa kluczowego, który wskazuje bliskość powiązania słowa kluczowego z reklamą. Czynniki mogą mieć powyżej średniej, wynik przeciętny lub poniżej średniej.
  • ocena jakości strony docelowej – od jakości tej strony zależy też pozycja wyświetlania reklamy w rankingu. Nawet jeśli nasza stawka jest najwyższa, reklama może wyświetlać się niżej niż konkurencji ze względu na niższą jakość strony docelowej.

Jak poprawić wynik jakości?

Aby poprawić wynik jakości reklam musisz tworzyć reklamy, które będą najtrafniejsze dla użytkowników. Pomyśl, czego Ty byś chciał, gdybyś szukał cukierni. Chciałbyś zobaczyć dobre cukiernie oferujące smaczne torty, a nie firmy dostarczające mąkę do nich. Jeśli wiesz, czego szukają twoi potencjalni klienci możesz dostosować swoje reklamy tak, aby były dla nich jak najtrafniejsze.

Twórz specjalizowane grupy reklam

Każda grupa reklam powinna reklamować jeden produkt lub usługę. Nawiązując do analogii cukierniczej – jeżeli w swojej cukierni oferujesz zestawy ciastek, np. zestaw świąteczny i zestaw prezentowy, warto utworzyć osobną grupę dla każdej z nich, tak, aby dostosować reklamy. Warto dodać, że każda z grup reklam zawiera co najmniej jedną reklamę kierowaną na wspólny zestaw słów kluczowych.

Jakość strony docelowej

Strona docelowa to ta, na którą trafiają użytkownicy po kliknięciu w reklamę Google Ads. Jak podnieść jakość strony? Google lubi przejrzyste strony o prostej nawigacji. Niemile widziane są wyskakujące okienka. Roboty wyszukiwarki docenią jednak unikalne treści, które będą zgodne z tematyką serwisu. Kolejny czynnik, który może wpłynąć na jakość strony docelowej to czas ładowania witryny – im jest krótszy, tym lepsza ocena.

Odpowiednio dobieraj słowa kluczowe

Stosuj konkretne, a nie ogólnikowe słowa kluczowe. Całkiem często fraza złożona z 2 lub 3 słów jest bardziej skuteczna od pojedynczego słowa. Przykładowo jeżeli oferujesz zestaw ciastek warto utworzyć słowa kluczowe typu „zestaw ciasteczek na prezent” albo „koszyczek ciastek”. Samo słowo „ciastka” jest zbyt ogólnikowe i będzie marnowało budżet reklamowy.

Prosty przekaz i call to action

Innymi godnymi polecenia sposobami są m. in. tworzenie prostych i zachęcających reklam oraz tworzenie przekonujących wezwań do działania.

Miejsce Google Ads w strategii SEM

Wyszukiwarki stosują ograniczenia dotyczące liczby reklam, jaka może pojawić się na jednej stronie. Reklamodawcy mogą rywalizować o miejsce w aukcji. Wynik takiej aukcji poznasz wtedy, gdy wpiszesz do wyszukiwarki hasło, na przykład „ciastka na prezent”. Reklamy, które uzyskały najwyższy wynik w takiej aukcji będą wyświetlane w najbardziej pożądanym miejscu – u góry strony z wynikami. Przyjrzyjmy się tym czynnikom, zaczynając od stawek w aukcji. Powiedzmy, że chcesz zapłacić maksymalnie 2 zł, gdy ktoś, kto szuka ciastek na prezent, kliknie Twoją reklamę. Ta kwota to tak zwana maksymalna stawka za kliknięcie, czyli maksymalna stawka CPC. Jeżeli maksymalna stawka CPC Twojego konkurenta to 1 zł, Twoja oferta będzie wyższa, a tym samym możesz uzyskać przewagę w aukcji. Stawka zwiększa nasze szanse na przelicytowanie konkurencji, ale ważny jest tutaj także Wynik Jakości reklam. Inne firmy mogą mieć niższe stawki, ale dużo lepsze reklamy – dzięki temu mogą być wyżej w rankingu. Pamiętaj: firmy mogą w dowolnym czasie zmieniać swoje maksymalne stawki za kliknięcie, więc musisz regularnie kontrolować swoje oferty, żeby upewnić się, że uzyskujesz pożądane wyniki. Ale aukcja to coś więcej niż stawki.

Jak często optymalizować kampanię?

Kampanię należy optymalizować zawsze, gdy widzimy, że spada efektywność reklam. Warto też zachować pewną systematyczność i regularnie kontrolować nasze reklamy. Przy optymalizacji należy sprawdzać m. in. Wynik Jakości słów kluczowych w sieci wyszukiwania i starać się go poprawiać, co może przełożyć się ostatecznie na tańsze kliknięcia. Można też przetestować różne stawki, jakie oferujemy za kliknięcie w reklamę czy za obejrzenie reklamy TrueView In-Stream na YouTube. Może się okazać, że np. walka o pierwsze miejsce reklamowe w sieci wyszukiwania Google nie będzie opłacalna, a więcej konwersji przy tym samym budżecie mogą przynieść nam niżej położone reklamy. Trzeba także sprawdzić, czy nasza witryna jest zoptymalizowana pod kątem SEM. Strona docelowa powinna przedstawiać nasz produkt lub usługę. Istotne jest również systematyczne testowanie np. innych reklam, stawek, metod rozliczeń reklam (np. z CPC na CPA), kierowania na poszczególne urządzenia czy zmian dokonywanych na stronie docelowej, a następnie obserwacja wyników przy pomocy takich narzędzi jak np. Google Analytics. Pozwoli to najlepiej zoptymalizować kampanię do celów biznesowych.


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 88
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello