Jak zbudować aktywną grupę na Facebooku — CASE STUDY. Grupa na Facebooku dla kliniki zdrowia.

Grupy na Facebooku to nadal bardzo silna karta przetargowa na rynku Social Mediów. Oczywiście, niektóre branże są już po brzegi wypełnione grupami, jak np. branża związana z modą. Bardzo ciężko jest wymyślić coś unikatowego. Popularne motywy przewodnie dla grup najprawdopodobniej są już wykorzystane. Takie grupy liczą wiele członków, co dodatkowo przyciąga też nowe osoby. Ludzie nie ufają grupom z małą liczbą osób.

Nadal są niszowe tematy, które dotyczą wielu osób, ale nikt nie odważył się z nimi zmierzyć. Takie obszary dotyczą m.in. sfery zdrowia i opieki zdrowotnej w Polsce. W pierwszym kwartale roku utworzyliśmy grupę na Facebooku dla naszego klienta. Jest nim klinika zajmująca się leczeniem pacjentów z niewydolnością żylną. Firma znajduje się w Warszawie, ale obsługuje klientów i pacjentów z całego kraju. Po przebrnięciu kilku technicznych kroków, w drugim kwartale skupiliśmy się na promowaniu grupy na Facebooku. W artykule opiszemy, co sprawdziło się najlepiej i miało największy wpływ na przyrost użytkowników!

Dlaczego warto założyć i rozwijać grupę na Facebooku?

W pierwszej kolejności zacznijmy od tego, jak założyć grupę na Facebooku? Jest to bardzo intuicyjne i wystarczy tylko kilka kroków, aby powstała. Jest kilka aspektów, o które trzeba zadbać już na początku. Mianowicie, na samym wstępie należy określić jaką intencję będzie miała nasza praca? Zastanów się, po co chcesz zrzeszyć społeczność i jaki cel pragniesz osiągnąć? Będzie miało to wpływ np. na dobór nazwy grupy, o czym za chwilę.

W przypadku naszego klienta, prowadzącego klinikę zdrowia, cel był jasny, dotarcie do osób borykających się z problemami niewydolności żylnej. Ponadto założeniem było, aby grupa kojarzona była z brandem kliniki. Na wstępie dokonaliśmy researchu i zauważyliśmy, że w danej tematyce funkcjonuje już kilka grup. Ty również musisz sprawdzić, ile takich zbiorów już istnieje. Być może okaże się, że zmienisz zdanie i zdecydujesz się na założenie grupy, którą skierujesz tematycznie w całkiem innym kierunku.

Jaka nazwa dla grupy na Facebooku?

Zbadanie zagadnienia uświadomiło nam, że najbardziej intuicyjna nazwa grupy jest już używana. Była to spora strata, ponieważ nadając nazwę podobną do tej, której użytkownicy będą szukać w lupce Facebooka, zyskalibyśmy lepszą widoczność. W tym przypadku musieliśmy zmodyfikować nasze plany i tytuł grupy. Ty również możesz kombinować na różne sposoby, np. zamieniając kolejność słów, stosując inne przerywniki zamiast przecinków itd. To ważne, aby wyróżnić się spośród innych. Słowa zawarte w nazwie są też kluczowymi frazami, przy wyszukiwaniu. Umiejętny dobór nazwy powinien pokrywać się z intencją potencjalnego członka. Oczywiście to nie wszystkie aspekty, które mają wpływ na widoczność przy wyszukiwaniu. O tym jednak później.

Tworząc nazwę grupy, wymieniliśmy wszystkie obszary leczenia, które znajdują się w pojęciu niewydolność żylna, które z kolei samo w sobie byłoby zbyt ogólne. Jedną wskazówką, którą możesz zastosować, jest dodanie na końcu nazwy swojego brandu. W naszym przypadku ma to również wpływ na wiarygodność samej grupy. Logo, którym sygnujemy grupę, wzbudza zaufanie wśród odbiorców. Jest to bardzo ważne, jeśli poruszamy się w zagadnieniu zdrowia albo niestety jego braku u ludzi.

Jak założyć grupę na Facebooku krok po kroku?

  • Kliknij ikonę z kropkami w prawym górnym rogu. Layout Facebooka zmienia się jednak na tyle dynamicznie, że czytając ten artykuł, przycisk możesz znaleźć w zupełnie innym miejscu.
  • Wybierz z listy przycisk Grupa.
Jak utworzyć grupę na Facebooku
W prawym górnym rogu znajdziesz przycisk do utworzenia grupy!

3. Dalej postępuj intuicyjnie. Nadaj nazwę grupie, dodaj pierwszych członków i wybierz ustawienia prywatności.

Prywatność grupy
Ustaw prywatność grupy! Nie wybieraj opcji publiczna!

Wybór opcji prywatności w grupie jest bardzo ważnym momentem podczas jej zakładania. W naszej opinii każda grupa, która dotyczyć będzie zdrowia, powinna zostać zamknięta przez wzgląd na bezpieczeństwo użytkowników. Pacjenci chętniej korzystają z zamkniętych grup niż z fanpage na Facebooku. Ten rodzaj grup sprawia, że posiadają one więcej ekskluzywności niż te otwarte. Kolejnym aspektem jest też psychologia. Użytkownicy muszą czekać, aż ich prośba o dołączenie zostanie zaakceptowana. Czy wiesz, że przy próbie przyłączenia się, możesz zadawać ludziom przygotowane wcześniej pytania? To świetne narzędzie do poznania naszych gości. Możesz zadecydować już na wstępie czy chcesz, aby dana osoba otrzymała zgodę na wejście. Pytania można też sprytnie wykorzystać, budując świadomość o produktach i usługach albo sprawdzić jaką wiedzę na ich temat mają użytkownicy.

Przykładowe pytania jakie możesz zadać:

  • Z jakimi problemami niewydolności żylnej się borykasz?
  • Czy szukasz pomocy dla siebie czy dla swoich bliskich?
  • Jakiej pomocy oczekujesz od grupy?

Dlaczego pacjenci wolą korzystać z grup na Facebooku?

Grupa na Facebooku, jeśli jest zamknięta i dobrze administrowana, stanowi względnie bezpieczne miejsce w Internecie do dzielenia się pytaniami na temat własnego zdrowia. W przypadku grupy, którą administrujemy, pacjenci dodają zdjęcia swoich schorzeń, dzielą się przebiegiem leczenia, pytają o porady. W przeciwieństwie do dodawania komentarzy na klasycznym fanpage tych pytań nie zobaczą znajomi. Nie każdy chce publicznie opowiadać o własnych kłopotach zdrowotnych, to zrozumiałe. Grupa daje poczucie anonimowości. Tylko członkowie mają wgląd w publikowane treści. Dodatkowo każdorazowy przejaw niewłaściwego zachowania jest pod kontrolą administratora. A przynajmniej tak powinno być. Admin ma możliwość usuwania postów, banowania użytkowników, ich czasowego wyciszania itd. Posiadając dużą grupę na Facebooku dopilnowanie porządku, może być czasochłonne. W takich przypadkach wystarczy dodać kolejnych administratorów lub moderatorów, którzy pomogą panować nad chaosem w grupie. Bardzo ważna jest ochrona wrażliwych danych, takich jak np. wyniki badań z pieczątkami lekarzy, którzy je wydali.

Administrator grupy na Facebooku
Administrator grupy na Facebooku musi panować nad bezpieczeństwem użytkowników.

Podczas tworzenia grupy, a także później można zmienić jej typ. Na chwilę obecną nasza grupa jest ogólna, czyli korzysta ze standardowego zestawu narzędzi. Jeśli planujesz utworzyć grupę o tematyce zdrowotnej, możesz skorzystać z różnych typów ustawień. My, w tym przypadku, rekomendujemy jeszcze dwa: edukacja społecznościowa i rodzicielstwo. Dzięki temu pierwszemu możesz utworzyć posty edukacyjne, quizy i lekcje. Z kolei drugi typ umożliwia dodanie przez członków anonimowych pytań. Może być to nieoceniony przywilej dla osób, które mają wstydliwe pytanie do zadania.

Aby móc wymagać przestrzegania pewnych zasad w swojej grupie, konieczny jest dobry regulamin.

Jak stworzyć regulamin grupy i o czym należy pamiętać w regulaminie grupy?

Regulamin grupy powinien zawierać wszelkie niezbędne zasady do utrzymania bezpieczeństwa oraz ładu. Oczywiście, podczas jego tworzenia, najlepiej skorzystać z porady prawników oraz specjalistów od RODO. Branża medyczna rządzi się swoimi prawami i posiada wiele przepisów, które lepiej przestrzegać. Głównie, gdy dużą grupę na Facebooku reprezentuje firma, a nie osoba prywatna. Wtedy ranga obostrzeń mocno wzrasta. Warto się zabezpieczyć.

Jednymi z wielu zasad, które powinny znaleźć się w takowym regulaminie, będą:

  • Zakaz zamieszczania wyników badań, na których widoczne są dane personalne zarówno pacjenta, jak i osoby wykonującej badania.
  • Zakaz powielania i udostępnianie cudzych zdjęć i postów na inne fora i grupy internetowe bez zgody ich autora.
  • Zakaz reklamowania produktów i usług komercyjnych.

Każdorazowo, gdy do grupy dołączy nowy użytkownik, zostanie zobligowany do zapoznania się z regułami grupy. Co zrobić wtedy, gdy nasz obszerny regulamin nie zmieści się na stronie reguł grupy? Najlepiej zamieścić go na stronie WWW. Następnie w pierwszej regule zamieścić adres URL, pod którym znajdują się wszystkie zasady. Tak właśnie zadziało się podczas opracowywania zasad dla grupy, którą stworzyliśmy. Dopieszczenie wszystkich najważniejszych rzeczy, takich jak regulamin grupy, opis grupy, cover, zajęło nam trochę czasu. W tym okresie nie promowaliśmy grupy. Na początku użytkownicy dołączali organicznie. W drugim kwartale roku rozpoczęliśmy płatną promocję grupy.

Jak osiągnęliśmy przyrost zaangażowanych członków?

Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, nie promowaliśmy naszej grupy w Menedżerze Reklam przez pierwsze kilka miesięcy. Do tego momentu, członkowie dołączali dzięki naszym organicznym działaniom.

Jak za darmo pozyskać nowych członków w grupie na Facebooku?

Po utworzeniu nowej grupy najprościej jest pozyskać członków spośród naszych dotychczasowych fanów fanpage. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że fani chętniej dołączą do grupy, gdy dowiedzą się, że przynależy ona do strony na Facebooku, którą polubili.

My również wykorzystaliśmy przywilej rozpoznawalności marki. Zwłaszcza że na niebieskim portalu zgromadziliśmy, dzięki naszym kampaniom już ponad 40 tysięcy osób. W pierwszej kolejności utworzyliśmy kilka postów, które informowały o tym, że założyliśmy nową grupę. Opisaliśmy, do jakich osób kierujemy ogólne zaproszenie i czego można spodziewać się po dołączeniu do naszego zgromadzenia na błękitnym portalu.

Post promujący grupę na Facebooku
Utworzyliśmy post, aby poinformować o nowopowstałej grupie przy naszym fanpage.

Ponadto w każdym możliwym miejscu, np. w Instagramowym BIO dodaliśmy informację o powstaniu grupy. Warto jest wykorzystać każdy punkt styku z potencjalnym obserwatorem. Również posty na Instagramie i w innych platformach są jak najbardziej wskazane, by za darmo próbować budować społeczność w grupie. Tego typu media społecznościowe są doskonałym miejscem, aby promować swoją grupę na Facebooku.

Zapraszanie fanów fanpage do dołączenia do grupy

Kolejną opcją do darmowego pozyskania członków w grupie na Facebooku jest bezpośrednie zapraszanie naszych obecnych fanów fanpage. Grupa daje taką możliwość! Wykorzystaliśmy to i z poziomu grupy wysyłaliśmy imienne wiadomości z zaproszeniem do dołączenia do naszej społeczności do części osób. Podkreśliliśmy oczywiście, czego się można spodziewać po dołączeniu i jakie korzyści niesie członkostwo. Ręczne zapraszanie jest czasochłonne. Nie mniej, jednak jeśli dysponujesz czasem, możesz zaprosić fanów fanpagę do dołączenia do Twojej grupy. Opcja zapraszania znajduje się na głównej stronie w grupie.

zaproszenie do grupy na Facebooku
Wysyłaliśmy zaproszenia fanom do dołączenia do grupy na Facebooku!

Organiczne działania w pierwszym kwartale roku pomogły nam pozyskać ok. 500 członków grupy! Był to dobry czas, aby tablica wypełniała się treściami od ludzi. Wówczas mogliśmy już myśleć o płatnej promocji (zwłaszcza że kwestie związane z regulaminem były dopracowane). Oczywiście użytkownicy z organicznych źródeł nadal będą pozyskiwani. Będzie to jednak niewielka grupa spośród wszystkich nowych członków.

pozyskanie członków grupy na Facebooku za darmo
W pierwszym kwartale, dzięki organicznym działaniom, pozyskaliśmy ok. 500 pierwszych członków.

Jakie posty dodawać w grupie na początku i jak podtrzymać aktywność?

Każda grupa początkowo jest "sztywna". Nie ma w tym nic dziwnego. Użytkownicy nie mają skąd brać przykładu jak tworzyć posty. Ponadto obawiają się, że przy małej liczbie członków, mogą nawet nie uzyskać odpowiedzi. Bardzo dobrze jest zaangażować ich do interakcji. Zakłada się, że docelowo, gdy grupa nabierze rozpędu, ok. 70% treści powinno być generowane przez członków. Początkowo jednak wszystko leży w naszych rękach.

Sami budowanie zaangażowania, rozpoczęliśmy od utworzenia posta z zapytaniem o miejscowość, z której użytkownicy pochodzą. Post na dłuższy okres został przypięty, a każdy nowy użytkownik poproszony został o przywitanie się i napisanie skąd jest. Głównie miało to na celu połączenie osób z tych samych okolic. W efekcie użytkownicy chętnie dzielili się informacjami o sobie. Automatycznie post zebrał setki komentarzy i wizualnie przyciągał uwagę.

Jak zbudować aktywną grupę na Facebooku
Zadaliśmy pytanie, które zrzesza członków w grupie.

Raz na jakiś czas dodawaliśmy również posty z treściami edukacyjnymi, aby podarować członkom grupy na Facebooku jakąś wartość. Obecnie wypracowaliśmy ciekawy schemat dodawania postów, polecamy go również Tobie. Stwórz posty — zajawki z edukacyjnym zagadnieniem na fanpage i rozwijaj dany temat już w grupie. Dzięki temu poinformujesz fanów, jak wiele merytorycznych treści czeka na nich wyłącznie w grupie. Spraw, aby grupa na Facebooku stanowiła luksusową przestrzeń. Warto, aby posty dotyczące grupy wyróżniały się pod względem wizualnym od pozostałych wpisów na Facebooku.

Jak rozwijać grupę na Facebooku
Aby rozwijać grupę na Facebooku, cyklicznie dodajemy treści edukacyjne.

Kolejnym niezwykle istotnym elementem układanki związanej z założeniem i rozwijaniem grupy jest posiadanie dobrego eksperta. Taka osoba koordynuje informacje publikowane w grupie. Nierzadko prostuje też nieprawdziwe informacje. Wszakże członkowie grupy są w końcu tylko ludźmi, którzy zetknęli się z danym tematem, ale nie są specjalistami. Już na samym początku przemyśl, jaką osobę wyznaczysz na stanowisko eksperta w grupie. Z całą pewnością będzie absorbowało to sporo czasu tejże właśnie osoby. Aby stworzyć dużą grupę na Facebooku będzie to jednak kluczowe stanowisko do obsadzenia. Każda osoba w grupie, której nadasz miano eksperta, otrzyma adekwatną odznakę widoczną przy jej nazwisku.

Organicznych metod pozyskania zaangażowania w grupie jest bardzo wiele. Jeśli chcesz, możemy pokonwersować o tym w Messengerze, biorąc za przykład Twoją grupę. ;)

Jak zbudować aktywną grupę na Facebooku, korzystając z płatnych reklam?

Być może, czytając ten artykuł, pokonałeś już ścieżkę organicznego pozyskania członków grupy i zebrałeś w niej pewną ilość uczestników. Grupa nowych osób jednak już tak dynamicznie się nie powiększa? Czas na płatne kampanie. Z naszej perspektywy opiszemy jak zbudować aktywną grupę na Facebooku, dzięki płatnym kampaniom w Social Media.

Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, promocję zaczęliśmy w drugim kwartale tego roku, dokładniej w czerwcu. Reklamy na Facebooku to doskonałe miejsce, aby wypromować swoją grupę na tym portalu.

Nasz marketing opierał się głównie na utworzeniu kampanii na rozpoznawalność. Jedną z grup docelowych byli również wspomniani wcześniej fani strony. Dużą grupę na Facebooku promować jest łatwiej niż nowopowstałą. Jednak, gdy trafimy do osób potencjalnie zainteresowanych dołączeniem do społeczności, wielkość i rodzaj grupy nie będzie tak ważny. Ludzie prawdopodobnie i tak zainteresują się dołączeniem. Wiele zależy od tego, jak ich zmotywujemy. Niestety nie mamy dedykowanych formatów reklam na Facebooku do pozyskania członków grupy. Wystarczy nam przekonujące copy i adekwatna grafika bądź animacja wideo. Kanały dopasujmy do demografii, jaka pasuje do naszego korowego członka. W przypadku naszej grupy na Facebooku skierowaliśmy reklamy głównie do osób po 30-stym roku życia. Jest to przedział wieku, który pokrywa się z demografią na naszym fanpage. Kontroluj statystyki na swoim portalu.

Jeśli zamierzasz promować swoją grupę na Facebooku, rozpocznij od skierowania reklam do osób związanych z Twoim brandem! Kieruj reklamy m.in. do fanów, do osób, które odwiedziły Twoje konta w mediach społecznościowych i stronę WWW.

Wyniki po uruchomieniu kampanii w Menedżerze Reklam

Gdy uruchomiliśmy kampanię, wzrost członków grupy był bardzo dynamiczny. Na poniższym wykresie doskonale widać szybki przyrost fanów na przestrzeni ok. 2,5 miesiąca.

Wykres wzrostu członków w grupie na Facebooku
Po uruchomieniu kampanii w Menedżerze Reklam nastąpił dynamiczny przyrost nowych członków w grupie.

Warto podkreślić, że we wspomnianym okresie kampanie wyświetliły się prawie 450 tys. razy. Średni koszt za jedno kliknięcie w link prowadzący do grupy wynosił średnio 0,20 zł. Podczas promocji wygenerowaliśmy prawie 7 700 kliknięć. Równolegle dobiliśmy do prawie 2 200 aktywnych członków w grupie w ciągu dziesięciu tygodni. Może nie jest to hardkorowy wynik, jednak na uwadze należy mieć liczebność takiej niszy w kraju.

Wykres aktywności członków grupy na Facebooku
Po dynamicznym wzroście liczby członków w grupie zdecydowanie wzrosła aktywność osób.

Warto zdać sobie sprawę, że nie możemy opierać swojej promocji, tylko na reklamach skierowanych do osób związanych z naszą marką. Po pewnym czasie częstotliwość kampanii będzie już bardzo wysoka. Liczba nowych członków grupy przestanie mocno rosnąć. Koszt promowania grupy na wymienione listy osób będzie rósł. Jeśli zauważysz ten trend, wówczas musisz szukać nowych grup docelowych. Przez cały okres trwania kampanii staraj się pozyskiwać nowych członków w sposób organiczny.

Życzymy Ci założenia i rozwijania dużej grupy na Facebooku! Przed chwilą poznałeś jedną z naszych dróg do tego, jak zbudować aktywną grupę na Facebooku na przykładzie branży medycznej. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda współpraca z nami, przy różnych kampaniach, nie tylko przy budowaniu grupy, przeczytaj artykuł: Jak wygląda współpraca z agencją reklamową i jak ją wybrać?


Oceń artykuł
4.8/5
ilość głosów: 3
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello