Jak wybrać hosting (serwer WWW)?

Aktualizacja:
Każda firma go potrzebuje, pełni bardzo ważną rolę – czym jest? Tak naprawdę to specjalny komputer (można powiedzieć przemysłowy), który działa 24h/dobę w miejscu do tego przeznaczonym (datacenter) z dostępem do monitoringu, wielu łącz operatorskich, awaryjnego zasilania oraz zaawansowanego systemu chłodzenia.

Spis treści:

Dlatego też w większości przypadków nie warto planować własnej serwerowni w budynku firmy (mówimy o przypadku gdzie planujemy udostępniać usługi na zewnątrz). Największą przeszkodą są zazwyczaj łącza operatorów komunikacyjnych oraz dodatkowa kadra w postaci supportu, który musi non-stop czuwać. Sumaryczny koszt takiej inwestycji będzie znacznie większy niż skorzystanie z profesjonalnego datacenter. Dlaczego nie możemy zlekceważyć wyboru hostingu? Ponieważ w przypadku większego biznesu (gdzie nie mamy tylko paru skrzynek i strony internetowej a wiele usług), migracja może być naprawdę kłopotliwa i kosztowna, aby zachować pełne działanie bez przerw. Często słyszymy, że ktoś ma serwer w firmie hostingowej X przez masę lat mimo niezadowolenia z jakości i ceny, byle tylko nie migrować i konfigurować na nowo wszystkiego.

Na co zwrócić uwagę wybierając hosting?

Najważniejsza kwestią jest to czy mamy do czynienia z prawdziwym hostingiem czy tylko firmą, która sprzedaje usługi innych (reseller). W takim przypadku pomoc techniczna będzie gorszej jakości bo niestety pośrednik będzie musiał składać ticket u dostawcy hostingu a to wpływa znacznie na czas.

Firmy hostingowe oferują zazwyczaj kilka produktów:

  • hosting WWW,
  • serwer VPS,
  • serwer dedykowany,
  • oraz popularne w ostatnim czasie serwery hybrydowe.

Najprościej rzecz ujmując zwykle shared hostingi są odpowiednie dla małych firm, gdzie potrzebują skonfigurować pocztę i uruchomić stronę WWW. Pozostałe warianty są dla większych biznesów oraz e-commerce, które generują znaczny ruch, potrzebują indywidualnych ustawień. Nie można jednoznacznie przyporządkować, że np. e-commerce musi mieć serwer dedykowany – absolutnie nie, wiele zależy od ilości odwiedzin oraz samej optymalizacji i cache. Dlatego dopiero znając oczekiwania + obecne obciążenie jakie generują nasze rozwiązania można dobrać odpowiednie konto hostingowe.

Szybki serwer i wybór hostingu
Źródło: imgur.com

Jeśli wiemy dokładnie czego oczekujemy - sprawa jest prosta – wystarczy zweryfikować konkretnych dostawców, jakie SLA gwarantują (dostępność maszyny w sieci), czy dopuszczają overselling (w ramach jednego serwera VPS zazwyczaj jest kilku-kilkudziesięciu klientów na całej fizycznej maszynie i często nie ma sztywnego podziału zasobów, przez co jeden klient może obciążać mocno cały serwer i „zabierać” moc innym). Dużym atutem będzie także możliwość dokupienia dodatkowej przestrzeni, praca wyłącznie na dyskach SSD czy dostęp do konsoli w przypadku zwykłych hostingów (w VPS czy dedykowanych to norma). Nie mniej ważne jest oferowanie kopii bezpieczeństwa przez dostawcę usług. Najlepiej oczywiście gdy jest to kopia przyrostowa i możemy się cofnąć do dowolnej daty spośród 14 lub nawet 30 dni. Powinna obejmować wszystkie usługi dostępne w ramach serwera. Wtedy nawet usunięte wiadomości mailowe nie są nam straszne.

Aspektem, którego nie można pominąć są opinie na temat danej firmy – jak to bywa, gdy jest źle każdy „wylewa” swoje żale i nie chodzi tutaj o to aby znaleźć dostawcę idealnego – awarie dotykają każdego. Mam na myśli ilość negatywnych opinii ale także ich merytoryczność (zdarzają się niestety przypadki gdzie konkurencja gra nie fair), to jak firma hostingowa się do nich ustosunkowała, jakiego wsparcia udzieliła a przede wszystkim w jakiem czasie.

Przestrzeń dyskowa na serwerze i transfer

Era serwerów opartych tylko i wyłącznie o dyski talerzowe już dawno minęła. Każdy hosting oferuje dzisiaj dyski SSD (oparte o pamięci nand) często z interfejsem NVMe (który ma większe możliwości niż SATA). Oczywiście posiadają one swój jeszcze lepszy odpowiednik w postaci pamięci Intel Optane, są jednak znacznie droższe i mniej spotykane (racjonalne ich wykorzystanie to bazy danych, super szybki cache).

W sytuacjach gdzie posiadamy bardzo dużo rzadko używanych plików jak np. gigantyczne archiwum wiadomości e-mail, genialnym rozwiązaniem są hostingi które oferują dodatkowy storage (najczęściej oparty o HDD, dzięki czemu jest tani) z możliwością podpięcia pod wybrane katalogi. W takiej sytuacji stronę WWW, bazę danych oraz inne ważne usługi przechowujemy na dyskach SSD a pozostałe rzadko używane na ich poprzednikach czyli dyskach talerzowych.

Przestrzeń dyskowa i transfer
Przestrzeń dyskowa i transfer, źródło: unsplash.com

Przy niewielkim biznesie lwią cześć zajmuje poczta (która z każdym dniem rośnie), strona internetowa oraz jej baza danych to często niewielki procent. Dlatego wybierając hosting należy zwrócić uwagę ile przestrzeni dyskowej potrzebujemy na nasze wiadomości oraz założyć około 1 GB na stronę WWW + bazę danych. Inaczej ma się sytuacja w przypadku portali czy sklepów internetowych, tutaj zdecydowanie potrzebne są większe zasoby. Minimalna pojemność jaką należy brać pod uwagę to wg mnie 50 GB, oczywiście w oparciu o SSD.

Nie mniej ważnym czynnikiem jest kwestia transferu serwera, często widzimy informację że jest bez limitu. Jednak w regulaminie taki limit istnieje (znamy to chociażby z sieci telefonicznych), w przypadku zwykłych serwisów nie mamy się czego obawiać, limity są tak duże, że prawdopodobieństwo ich osiągnięcia jest znikome. Nie poruszam tutaj wyspecjalizowanych serwisów / dużych aplikacji – w ich sytuacji potrzeby ogromnie się różnią (nielimitowany transfer to często podstawa).

Hosting a pamięć RAM

Każdy serwer (prócz serwerów wirtualnych, gdzie zasoby nie są rozdzielane) powinien mieć wyszczególnioną pamięć RAM jaką dysponujemy. Jest to ważne ponieważ od niej właśnie zależy czy będziemy mogli skorzystać z dodatkowego serwera cache (np. Memcached, Redis) oraz ile każdy z naszych procesów będzie mógł jej otrzymać.

W sytuacji gdy hostingodawca jej nie gwarantuje, świadczy to o współdzieleniu zasobów, które często doprowadzają do braku stabilności. Należy unikać tego typu rozwiązań, w serwerach VPS czy hybrydowych płacimy bowiem za konkretną moc, która nam się należy – nieważne czy będziemy ją wykorzystywać czy nie, powinna być zawsze do naszej dyspozycji.

Jak wybrać szybki serwer dla swojej strony?

Każdy ułamek sekundy ma znaczenie w przypadku prędkości ładowania się czy to stron WWW czy serwisów korporacyjnych. O ile serwer pełni tutaj bardzo ważną role o tyle jeszcze więcej można zyskać odpowiednią optymalizacją. Żyjemy w czasach, kiedy taniej jest dokupić RAMu czy zmienić maszynę niż płacić za modyfikację projektu tak aby był wydajniejszy. To tragiczne, ponieważ szukamy najlepszego rozwiązania tak aby nie trzeba było niczego zmieniać.

Najlepszym pomysłem jest skorzystanie z darmowych kont testowych (zazwyczaj oferowanych na 14 dni), przetestowanie strony WWW bezpośrednio na docelowym hostingu oraz weryfikacja wsparcia jakie oferują na żywo zdecydowanie nam pomoże. Oczywiście nie należy tylko uruchomić naszego projektu i sprawdzić jak „nam” się ładuje a skorzystać z narzędzi, które są ogromnie pomocne a także podpowiedzą nam co poprawić.

Można do nich zaliczyć:

Jeśli mamy dostęp do konsoli należy skorzystać z ApacheBench, JMeter lub ich odpowiedników online: loader.io, loadimpact.com w celu weryfikacji ile nasza strona wytrzyma jednoczesnych połączeń. Będziemy mogli ocenić czy podczas wzmożonego ruchu wystarczy nam zasobów serwera.

Zdecydowanie możemy sobie bardzo mocno pomóc korzystając np. z Cloud Flare, wtedy wszystkie zasoby stateczne jak grafiki i pliki są cachowane, dzięki czemu obciążenie nie dojdzie do naszego serwera a zatrzyma się znacznie wcześniej.

Hosting WWW - wybór
Hosting WWW, źródło: unsplash.com

Certyfikat SSL i bezpieczeństwo

Zwykłe strony WWW nie mają zbyt wielu niebezpiecznych elementów – zazwyczaj jest to formularz kontaktowy, który ma pola zawierające nasze dane kontaktowe i choćby dla nich warto mieć certyfikat SSL. Działa on w dużym uproszczeniu między przeglądarką a serwerem, jego zadaniem jest szyfrowanie przesyłanych danych, dzięki czemu inni użytkownicy sieci jak i operatorzy telekomutacyjni nie mogą zweryfikować jakie są to dane. W przypadku większych serwisów czy e-commerce szyfrowanie jest niezbędne, ponieważ powierzamy ogrom danych które mogłyby zostać w prosty sposób ujawnione.

Jest także jeszcze jeden ważny element hostingu gdzie wykorzystuje się szyfrowanie – poczta e-mail, bezwzględnie powinniśmy używać certyfikatu dzięki któremu zabezpieczymy nasze maile podczas gdy są transferowane w świat. Mało osób przywiązuje do tego uwagę, konfigurując klienta pocztowego w telefonie. Oczywiście w przypadku korzystania z webmaila (czyli logując się przez przeglądarkę) taka sytuacja nie ma miejsca ponieważ domyślnie klient poczty powinien używać szyfrowania.

Warto również pokreślić, że nawet jeśli nasza strona nie przekazuje żadnych danych i teoretycznie nie wymagałaby SSL warto go zainstalować:

  • wiele hostingów oferuje darmowy SSL Let’s Encrypt,
  • zwiększamy zaufanie jeśli w pasku adresu pojawia się zielona ikona kłódki,
  • jest to jeden z czynników rankingowych w Google, a każdy chce aby jego strona była bardziej doceniania przez wyszukiwarkę.

Pomoc techniczna i jej znaczenie

Jak wspomniałem w punkcie wyżej, najlepszą opcją jest weryfikacja na żywo, pomimo idealnych opinii warto założyć konto testowe, przetestujemy dzięki temu usługi na naszym projekcie (który przecież nie musi być typowy i wszędzie działać tak samo), poznany sposób zarządzania hostingiem ale przede wszystkim zweryfikujemy pomoc techniczną, ponieważ jestem pewien, że korzystając napotkamy pytania.

Ważny jest nie tylko czas reakcji na zgłoszenie ale merytoryczne podejście, wiedza i umiejętności w debugowaniu. Na rynku można trafić na wiele hostingodawców, którzy idą na ilość sprzedanych usług a ich infolinie obsługują handlowcy, którzy prócz scenariuszy rozmów nie mają nic do zaoferowania.

Pomoc techniczna a wybór hostingu
Pomoc techniczna, źródło: unsplash.com

Czy przy wyborze hostingu ma znaczenie system CMS?

Temat ten był już przez nas poruszany – oczywiście, że tak! Przede wszystkim od użytej technologii w jakiej nasz system CMS jest stworzony zależy wybór hostingu. Różnica między dwoma głównymi „rodzinami” Linux/BSD i Microsoft jest bardzo duża, zwłaszcza w cenie na które składają się licencje w tym drugim przypadku. Serwery Linux/BSD są bardziej popularne, bardzo mocno konfigurowalne, znajdziemy wiele platform e-commerce, CMS im dedykowanym. Po więcej szczegółów zapraszamy tutaj: Co to jest system CMS i jaki jest najlepszy?

Cena dobrego hostingu - jakiej ceny można się spodziewać

Niestety z góry należy odrzucić firmy które wyceniają swoje usługi na 8 zł/miesiąc, ponieważ ilość klientów jaką muszą mieć aby rekompensować przedsięwzięcie jest ogromna. A jak wiadomo nastawienie biznesu na ilość powoduje spadek jakości.

  • Dobry hosting współdzielony w 2019 roku przy pojemności 50 GB SSD powinien min. kosztować w granicach 150,00 – 200,00 zł netto rocznie.
  • Serwer VPS z administracją lub hybrydowy z powierzchnią 50 GB SSD, 1 CPU (~3 GHz), 4GB RAM, własny IPv4 to koszt: 450,00 – 550,00 zł netto rocznie.

Są to oczywiście przybliżone wartości, osobiście postawiłbym nie na cenę (jako główny czynnik determinujący wybór) a rozmowę z supportem w przypadku hostingu. Bo umówmy się, różnice rzędu kilkudziesięciu złotych nie mają znaczenia jeśli mamy zapewniony spokój.

Potrzeby hostingowe w zależności od rodzaju strony, blogu, wizytówki lub sklepu internetowego

Przed rozpoczęciem poszukiwań / zmianą hostingu musimy przeanalizować kilka najważniejszych kwestii:

  • ile zajmuje obecnie nasz serwis,
  • w jakiej technologii został stworzony,
  • jaką powierzchnię posiada poczta,
  • jak duża jest baza danych,
  • ile mamy odwiedzin miesięcznie,
  • czy występują tzw. peak'i czy okresy gdzie ruch jest nasilony,
  • ile transferu miesięcznego generujemy?

Na te pytania odpowiedź możemy znaleźć w: obecnym panelu hostingowym, usłudze Google Analytics oraz statystykach serwera (apache, ngnix).

Dla małych stron firmowych polecam shared hostingi - współdzielone zasoby nie będą w takim przypadku przeszkodą, a znacznie obniżymy roczny koszt. Większe serwisy czy e-commerce potrzebują znacznie więcej mocy, dlatego VPS (najlepiej z administracją) lub hosting hybrydowy będą dobrymi rozwiązaniami. Sam pakiet jest już wyłącznie zależny od punktów wyżej dla większości przypadków wystarczą najniższe (ale oczywiście życzymy Wam takiego ruchu z którym nie można sobie poradzić – w pełni trafionego targetu).


Oceń artykuł
4.6/5
ilość głosów: 61
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello