Założenie i pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma. Jak dodać firmę do Google Maps?

Twojej firmy nie ma w Google Maps? Dla wielu osób nie istniejesz! Po prostu nie mogą Cię znaleźć na popularnych mapach czy w wyszukiwarce Google. Jeżeli chcesz rozpocząć biznes, założenie konta Google Moja Firma powinno być jedną z pierwszych czynności. Możesz nie mieć strony internetowej czy konta firmowego w mediach społecznościowych. Jednak to właśnie wizytówka Google Maps jest niezbędna w prawie każdym typie działalności.

Szczególnie prowadzenie lokalnego przedsiębiorstwa bez obecności na Google Maps jest, delikatnie mówiąc, nieroztropne. Brak wizytówki w takim przypadku oznacza, że całkowicie za darmo i bez większego sensu oddajesz cały ruch swojej konkurencji. Możesz stracić masę klientów, którzy będą chcieli odwiedzić Twój sklep albo zadzwonić, aby skorzystać z Twoich usług. Przyda się ona jednak w wielu innych, niekoniecznie lokalnych, biznesach.

wizytówka google moja firma
Wizytówka Google jest obowiązkowa przy wielu lokalnych działalnościach, takich jak np. restauracje.

Jakie są korzyści z posiadania konta Google Moja Firma, ile to kosztuje, jak założyć wizytówkę i ją prowadzić? Tego dowiesz się w poniższym artykule! Pokażemy też kilka szybkich porad, aby Twoja pinezka pozycjonowała się jak najwyższej i pokonała konkurencję.

Ogromne znaczenie wizytówki Google Maps

Wizytówka w Google Maps może być dla wielu firm podstawowym i największym źródłem pozyskania klientów. Naszym zdaniem jest absolutnie niezbędna w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej o znaczeniu lokalnym. Sklepy, restauracje, warsztaty samochodowe, fryzjerzy i kosmetyczki czy lokalni rzemieślnicy koniecznie powinni mieć wizytówkę. Obecność na Mapach Google powinna być nawet priorytetem przed innymi działaniami marketingowymi. Może być ważniejsza od założenia strony www, strony firmowej na Facebooku, tradycyjnych ulotek reklamowych czy powieszenia kilku bilbordów.

Profil pozwoli na wyświetlanie się Twojej firmy na Mapach Google w aplikacji na smartfony oraz na komputerach. Wielu ludzi szuka w ten sposób lokalnych firm z myślą, że tak znajdą najbliższe sklepy czy usługi. Korzystanie z Map Google jest intuicyjne i naturalne dla wielu użytkowników, zarówno starszych, jak i młodszych. Wielu ludzi nawet nie myśli o szukaniu lokalnych firm w innych źródłach. Weźmy pod uwagę także kierowców, z których wielu używa Map Google jako nawigacji. Twoja pinezka wyświetlająca się na pytania do nawigacji pomoże Ci przyciągnąć wielu klientów.

Co jest bardzo ważne? Informacje o Twojej firmie nie tylko będą się wyświetlać na mapach, ale również w wyszukiwarce! Do tego mogą się one pokazywać ponad wynikami organicznymi innych firm, ponieważ Google często traktuje lokalne firmy bardziej priorytetowo. Szkoda rezygnować z obecności w największej wyszukiwarce w Internecie!

statystyki google moja firma
Oprócz wyświetlania się na Mapach Google, nasza wizytówka będzie również bezpośrednio widoczna w wynikach wyszukiwarki Google.

Do wizytówki Google jest najczęściej podpięty również nr telefonu. Dzięki niemu klienci mogą szybko i sprawnie zadzwonić do Twojej firmy za pomocą ledwie dwóch kliknięć.

Pinezka na mapie nie tylko pozwoli klientom na sprawne odnalezienie Twojej firmy czy skontaktowanie się z nią. Jedną z najważniejszych funkcji są opinie pozostawione przez klientów. Są one dla wielu osób podstawowym źródłem rekomendacji pozwalających podjąć decyzję o skorzystaniu z usług czy zakupie produktów. Opinie to oczywiście broń obusieczna. Liczne komentarze od zadowolonych klientów mogą niezwykle skutecznie przyciągnąć kolejnych. Jednak profil Google Moja Firma może być również pierwszym miejscem, gdzie swoją opinię wyrazi niezadowolony klient albo hejter, który będzie próbował zrobić nam na złość. Więcej o opiniach i zarządzaniu nimi napisaliśmy w następnych akapitach.

Na wizytówce wyświetlają się także takie informacje jak godziny otwarcia, wpisy, link do witryny czy zdjęcia. Są nie tylko ważne pod względem pozycjonowania, ale wszystkie te dane mają niebagatelny wpływ na podjęcie decyzji przez klienta.

lokalna firma w google
Jak klienci trafiają do Twojej firmy?

Dla firm działających w całej Polsce czy na świecie wizytówka też może być bardzo przydatna. Może mają mniejsze lokalne znaczenie, ale również stanowią zbiór opinii o przedsiębiorstwie. Możesz w profesjonalny sposób przedstawić siedzibę swojej firmy za pomocą dodanych na wizytówkę zdjęć, filmów czy wirtualnego spaceru 360 stopni.

Wszystko to sprawia, że profil w Google Moja Firma staje się niezwykle przydatnym narzędziem biznesowym.

Ile kosztuje wizytówka Google?

Jaki jest koszt wizytówki Google Maps? Warto wiedzieć, że założenie i używanie wizytówki jest całkowicie za darmo! Dlatego należy wystrzegać się ofert sugerujących, że są potrzebne jakieś opłaty do założenia albo przedłużenia wyświetlania profilu.

Firmy oferujące "przedłużenie" wizytówki Google często przedstawiają się jako Partnerzy Google. Warto mieć też na uwadze, że nie mają praktycznie związku z wizytówkami Google Moja Firma. Partnerstwo Google dotyczy bowiem stricte reklam Google Ads, więc innej usługi koncernu. Agencje oferujące optymalizację czy przedłużenie wizytówki, przedstawiają się jako Partner Google i tym próbują podnieść swoją wiarygodność. Oczywiście pewnie prawie wszystkie agencje mające Partnera Google zajmują się równolegle profilami Google Moja Firma, ale ten tytuł nie jest związany z wizytówkami!

call center a wizytówki google
Chcąc założyć czy pozycjonować naszą wizytówkę wystrzegajmy się spontanicznych decyzji podejmowanych przez telefon. Zanim podejmiemy współpracę, poczytajmy opinie o firmie w Internecie, spytajmy o rekomendacje na forach. Jeżeli obsługuje nas już agencja marketingowa albo mamy osobę odpowiedzialną za marketing w naszej firmie, to w pierwszej kolejności skontaktujmy się z nią.

Można oczywiście odpłatnie zlecić komuś założenie i optymalizację profilu Google Moja Firma. Profesjonalista z pewnością będzie wiedział jak to zrobić sprawnie, szybko i będzie umiał uzupełnić konkretne pola. W przypadku małych firm warto spróbować zrobić to samodzielnie, a zaoszczędzone pieniądze wydać np. na reklamę w Google Ads. Większe firmy albo już współpracują z agencjami marketingowymi, albo mają własne działy marketingu. Wtedy założenie i prowadzenie wizytówki Google jest często jednym z ich podstawowych działań. Warto wtedy skontaktować się ze swoim opiekunem z agencji reklamowej albo z osobą odpowiedzialną za marketing w naszej firmie.

Jak założyć wizytówkę Google Maps?

Jak dodać firmę do Google? Wizytówkę założysz w kilku prostych krokach, których część będziesz mógł pominąć i uzupełnić później:

  1. Wejdź na stronę stronę www.google.com/intl/pl_pl/business/ i zaloguj się swoim kontem Google.
  2. Następnie dodaj firmę i podaj jej nazwę. Może się okazać, że Twoja firma jest już w wyszukiwarce. Wtedy należy zgłosić prawo własności, abyś mógł zarządzać wizytówką.
  3. Należy wybrać kategorię główną. Można się posiłkować tym, jak wyświetla się nasza konkurencja.
  4. Jeżeli chcesz, aby klienci widzieli Twoją firmę na mapie bezpośrednio w miejscu działalności, należy podać jej adres (koniecznie prawdziwy, fizyczny adres!).
  5. Podaj obszar, na jakim Twoja firma sprzedaje produkty lub usługi.
  6. Następnie powinieneś wpisać numer telefonu, stronę internetową oraz godziny otwarcia swojej firmy.
  7. Następnie należy zweryfikować naszą wizytówkę, aby system Google wiedział, że dotyczy ona rzeczywiście istniejącej firmy. O tym więcej w następnym dziale.
panel wizytówki google
Wygląd głównego panelu Google Moja Firma. Warto przejrzeć każdą zakładkę i uzupełnić wszystkie możliwe informacje.

Następnie należy wejść do panelu Google Moja Firma i uzupełnić wszystkie możliwe dane. W zakładce „Informacje” możesz poprawić wpisane wcześniej informacje i uzupełnić kolejne dane takie jak produkty, usługi, atrybuty, opis, godziny otwarcia czy zdjęcia. Dodane informacje mogą mieć bezpośredni wpływ na pozycję Twojej wizytówki w wyszukiwarce. Oczywiście będą mieć również ogromne znaczenie dla Twoich klientów i wpłyną na ich decyzje zakupowe.

Jak zweryfikować wizytówkę Google Maps?

Weryfikacji naszego profilu Google Moja Firma można dokonać na kilka sposobów. Jeżeli działamy lokalnie, bardzo popularną formą jest weryfikacja drogą pocztową. Tak, Google wyśle do nas list! Przyjdzie on do nas do 14 dni, bardzo często jest to dużo szybciej. List będzie oczywiście wysłany na nasz fizyczny adres podany w wizytówce. Jeżeli mamy pracowników, warto ich poinformować o nietypowej przesyłce. Na przesłanej kartce znajdziesz unikalny kod weryfikacyjny. Należy pamiętać, aby nie ponawiać weryfikacji wizytówki, dopóki nie przyjdzie do nas list.

weryfikacja adresu mapy google
Dzięki weryfikacji Google nasi potencjalni klienci mogą być prawie pewni, że firma naprawdę istnieje pod danym adresem.

Niektóre firmy mogą kwalifikować się również do weryfikacji telefonicznej (kod przyjdzie poprzez SMS albo w automatycznej wiadomości) albo poprzez e-mail. Mogą być również zweryfikowane poprzez Google Search Console. Dotyczy to głównie firm działających na określonym obszarze, bez konkretnego miejsca prowadzenia działalności.

Pamiętaj, że weryfikacja jest bezpłatna! Nikt nie powinien wymagać od Ciebie pieniędzy „za weryfikację” albo „przedłużenie” wizytówki. Szczególnie kiedy mówi Ci o tym telefonicznie przedstawiciel nieznanej firmy. Chyba że po prostu całościowo zleciłeś komuś wcześniej założenie i weryfikację profilu Google Moja Firma. Jeżeli nie chcesz tracić czasu na samodzielne dodawanie firmy do Google Maps, może to zrobić za Ciebie agencja reklamowa, dział marketingu w firmie czy po prostu znajomy obeznany w tej dziedzinie.

Pozycjonowanie wizytówki Google Maps

Kilka krótkich porad dotyczących pozycjonowania wizytówki, aby Twoja firma wyświetlała się przed konkurencją!

Po założeniu, uzupełnieniu i zweryfikowaniu profilu Google Moja Firma należy co jakiś czas ją kontrolować i wprowadzać drobne zmiany, aby wyświetlała się na jak najwyższej pozycji. Na pozycję i zasięgi wizytówki ma wpływ kilka czynników, m.in.:

  • Skrupulatne uzupełnienie profilu Google Moja Firma. Należy wypełnić możliwie wszystkie dostępne pola. Dobrze dopasuj kategorię do branży. Możesz sprawdzić, w jakiej kategorii są wizytówki Twojej głównej konkurencji (nie zawsze jest to kategoria zgodna z intuicją). Zadbaj o dobry opis firmy pełny słów kluczowych dotyczących Twojej działalności. Nazwa, adres i numer telefonu powinien zgadzać się z innymi miejscami w Internecie. Dzięki uzupełnionym informacjom nie tylko klienci otrzymają jak najwięcej danych, a system może wyżej pozycjonować naszą firmę.
  • Mimo że jest to niezgodne z regulaminem Google, warto spróbować, aby w nazwie znalazło się tam główne słowo kluczowe, na jakie chcemy się pozycjonować oraz ewentualnie nazwa miejscowości. Na przykład „Your Beauty Anna Kowalska – kosmetologia Kraków”. Należy jednak mieć na uwadze, że tego praktyki łamią wytyczne Google. Każdy powinien wziąć odpowiedzialność za ewentualne usunięcie wizytówki przez koncern. Jeżeli nie chcesz ryzykować — nie rób tego. Jak pokazuje jednak praktyka, mało kto tego przestrzega i to praktycznie w każdej branży.
  • Ogromną wartość dla wizytówki mają pozytywne, rozbudowane opinie i nasze odpowiedzi. Nie sama ilość, ale ich jakość się liczy. Duża liczba gwiazdek oczywiście będzie ładnie wyglądała na naszym profilu i z pewnością będzie miało pozytywny wpływ na odbiór firmy. Warto jednak, aby klienci dodali kilka zdań od siebie, najlepiej zawierających w treści ważne dla nas słowa kluczowe. Dobrze, aby to byli również Lokalni Przewodnicy Google.
  • Warto regularnie publikować wpisy w wizytówce Google, czasami po prostu kopiować niektóre ważniejsze posty z mediów społecznościowych. W opisie również powinny się zawierać słowa kluczowe związane z Twoją działalnością. Nie tylko możesz poprawić swój ranking, ale również przekażesz potencjalnym klientom od razu więcej informacji o produkcie czy usłudze. Pokażesz również, że Twoja firma „żyje” i jest aktywna w Internecie. Wpisów Google Moja Firma mamy ponadto kilka typów: oferty, nowości, wydarzenia, produkty, a także informacje dotyczące działania firmy w czasie pandemii.
  • Zdjęcia i filmy również są czynnikiem rankingowym, regularnie dodawane mogą zwiększyć pozycję wizytówki Google. Warto dodać je z poziomu komórki, gdzie możemy dodać opisy zdjęć, w których możemy dodać słowa kluczowe. Pamiętajmy, że klienci również mogą dodawać fotografie do naszej firmy.
  • Docelowa strona WWW powinna być dostosowana i zgodna z tym, co zamieściliśmy w wizytówce. Google Moja Firma będzie pobierało informacje ze strony internetowej. Jeżeli jest ona dobrze wypozycjonowana, ma dużą liczbę pasujących słów kluczowych, to również to może wpłynąć na pozycję naszej pinezki.
  • Duże znaczenie ma po prostu popularność samej wizytówki. Chętnie szukane i długo obecne na rynku lokalizacje na pewno mogą wyświetlać się wyżej od naszej, nowo założonej. Dlatego startując, tym bardziej warto zadbać o jak najlepsze prowadzenie wizytówki. Wtedy będziemy mieć większą szansę na przebicie się przez konkurencję, która jest dłużej na rynku, a może "przespała" i zaniedbała swój profil Google Moja Firma.
  • W profilu możemy zrobić również prostą stronę internetową z podstawowymi informacjami. Przyda się ona szczególnie firmom, które nie mają swojej strony internetowej.

Jak reagować na negatywne opinie na naszej wizytówce?

Opinie są na tyle ważne, że warto poświęcić im jeszcze jeden akapit. Dla wielu osób jest to pierwsze miejsce, gdzie sprawdzają komentarze o firmie. Wizytówka Google jest również bardzo często pierwszym miejscem do wylania frustracji przez klienta. Dlatego na negatywne opinie należy reagować w miarę szybko i konkretnie, ale przede wszystkim profesjonalnie.

negatywne opinie google
Na negatywne opinie reaguj spokojnie i z pełnym profesjonalizmem, nawet jeżeli nie jest to kompletnie Twoja wina.

W odpowiedzi na negatywa nie należy kierować się emocjami. Jeżeli trzeba, poczekajmy jeden dzień roboczy, aby „ochłonąć”, oczyścić się z części emocji i popatrzeć na sprawę bardziej obiektywnie. Cała nasza komunikacja powinna być maksymalnie profesjonalna, prowadząca do ostudzenia konfliktu i pokazania przedsiębiorstwa w jak najbardziej pozytywnym świetle. Nawet jeżeli wina jest ewidentnie po naszej stronie.

Jeżeli opinię wystawił rzeczywiście nasz klient, to niestety nic się nie dzieje bez przyczyny. Na świecie jest oczywiście pełno sfrustrowanych osób, które potrafią wylać swoje żale nawet za krzywe spojrzenie. Jednak w zdecydowanej większości przypadków ktoś musiał (i to pewnie wielokrotnie) zawinić na wcześniejszych etapach kontaktu z klientem. Mogliśmy to być my albo mógł to być jeden z naszych pracowników. Wtedy, zamiast odpowiadać na opinię, należy skontaktować się z klientem poprzez inne formy komunikacji i starać się rozwiązać problem. Istnieje wtedy szansa, że usunie on swoje wypowiedzi w Internecie. Jeżeli to się nie uda, to można w odpowiedzi przeprosić i przedstawić np. próby rozwiązania problemu z trudnym klientem i obiecać poprawę usług. Podreperuje to nasz wizerunek w oczach osób trzecich.

W przypadku kiedy opinia nie należy do naszego klienta, sprawa jest bardziej skomplikowana. Mogło po prostu dojść do pomyłki, a użytkownik chciał napisać o kimś innym. Może także dojść do ataku od strony konkurencji z fałszywych kont. Jeżeli mamy takie podejrzenia, to należy precyzyjnie i dosadnie odpisać, że dana opinia nie należy do klienta naszej firmy. Osoba o takim imieniu i nazwisku nie istnieje w naszej bazie danych. Następnie należy spróbować masowo zgłaszać negatywne opinie. Być może Google wychwyci fałszywe konta i je usunie. Często jest to jednak niemożliwe. Dlatego warto wtedy poprosić naszych zadowolonych klientów o wystawienie opinii i poprawienie średniej oceny.

O odpowiadaniu na negatywne opinie można napisać osobne długie artykuły. Mamy nadzieję, że te kilka krótkich rad będzie przydatne.

Regularnie sprawdzaj i aktualizuj swoją wizytówkę

Niezwykle ważna jest także stała aktualizacja wizytówki! Jeżeli Twoja firma zmieniła godziny otwarcia, a co gorsza lokalizację, jak najszybsze wrzucenie zmian w Google Moja Firma jest niezwykle ważne! Google może się również dopytywać, w jakich godzinach jest otwarta nasza firma w różne święta niebędące niedzielami. Różne takie aktualizacje należy traktować z najwyższym priorytetem. Pomyśl, co musi poczuć klient, jak przyjedzie do Twojej firmy, a ona okazała się już zamknięta, ponieważ godziny otwarcia były nieaktualne. Frustracja może szybko przerodzić się w niepotrzebną negatywną opinię, na którą bardzo ciężko będzie nam odpowiedzieć.

zmiana godzin otwarcia google
Zamknięta firma po przybyciu na miejsce może wzbudzić irytację u klienta.

Pamiętajmy, że użytkownicy mogą również sugerować zmiany na naszej pinezce, takie jak np. godziny otwarcia. Mogą być one zgłaszane albo z dobrej woli, mogą też być elementem ataku nieuczciwej konkurencji. Tym bardziej warto co jakiś czas doglądać naszego profilu. Można również wygodnie skonfigurować odpowiednie powiadomienia na nasz e-mail.

Google również może samodzielnie wprowadzać zmiany na naszych wizytówkach. Mogą one być widoczne w formie sugestii zmian, które wobec braku naszej reakcji mogą zostać automatycznie wprowadzone. Tak się czasami dzieje np. z nazwą naszej firmy, z której mogą zostać wyrzucone słowa kluczowe czy nazwa miejscowości. Na tego typu zmiany również warto reagować na bieżąco.

Twoi klienci mogą się również kontaktować z Twoją firmą poprzez wysłanie wiadomości. Mimo że nie jest to zbyt popularny kanał kontaktu z firmami, nie należy lekceważyć przesyłanych wiadomości.

Reklamowanie wizytówki Google

Profil Google Moja firma można połączyć z usługą Google Ads. Wtedy np. w reklamach w sieci wyszukiwania może wyświetlać się dodatkowe rozszerzenie lokalizacji. Dzięki płatnym kampaniom Google Ads (dawniej nazywanych Google AdWords) możemy znacznie rozszerzyć zasięgi naszej wizytówki i sprawić, że będzie się wyświetlała ponad wynikami konkurencji. Będzie mieć ona wtedy dodatkowy znacznik „Reklama”. Zanim jednak zaczniemy płatnie promować naszą wizytówkę, należy jak najlepiej ją dopracować według porad w poprzednich akapitach. A o same kampanie reklamowe Google Ads możesz spytać agencję reklamową.

Podsumowanie - Założenie i pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma

Nie zwlekaj z założeniem profilu Google Moja Firma! Jak przedstawiliśmy, założenie wizytówki na Mapach Google jest stosunkowo proste. Jej optymalizacja składa się z kilku prostych kroków i jest dostępna dla każdego. Jednocześnie korzyści, jakie może ona przynieść dla naszej firmy, są bardzo szerokie. Założenie pinezki na mapie uważamy za obowiązkowe w przypadku każdej lokalnej firmy! Mamy nadzieję, że powyższy poradnik pomoże Ci w przebiciu się na czołowe pozycje.

Dowiedz się więcej o marketingu internetowym dla małych firm z naszego poradnika.


Oceń artykuł
5/5
ilość głosów: 2
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello