Określenie potrzeb biznesowych kluczem do sukcesu – na początku bez zbędnych funkcji
Każdy tworzy witrynę internetową w konkretnym celu. Może być to sprzedaż, zwiększenie rozpoznawalności, zbieranie leadów, a może być to też przedstawienie oferty i nakierowanie na usługi. Określenie właściwego celu to pierwszy etap każdej realizacji, który pomaga w tworzeniu stron.
Strona WWW, którą stworzysz może być zachwycająca, ale na nic się to zda, jeśli zapomnisz o użytkownikach i celu, bo wokół niego musi oscylować cały projekt. Wyobraź sobie, że strona jest drogą, na której końcu czeka nagroda. Tą nagrodą będzie w tym przypadku napisanie przez Twojego klienta wiadomości z zapytaniem ofertowym. Jak go do tego nakłonić? Starannie dobierając i projektując elementy, od głównego menu, przez nawigację, po call to action – wszystko musi nakierowywać użytkownika na podjęcie określonego działania. Tym bardziej w przypadku stron typu landing page.
Jak zaprojektować wysokiej jakości stronę internetową krok po kroku?
Dobra strona internetowa powinna być dopasowana do charakteru branży i przedsiębiorstwa. Jakie etapy powinien zawierać dobrze prowadzony projekt?
Brief – wywiad w celu poznania potrzeb klienta
Na podstawie briefu można poznać potrzeby klienta i użytkowników strony. Tego etapu nie pomija żadna szanująca się agencja reklamowa czy webdesignerska. Dobrze skonstruowany i rzetelnie wypełniony brief będzie pomocnym drogowskazem podczas projektowania sklepu internetowego czy strony WWW. Należy zastanowić się przede wszystkim nad charakterem marki, zakresie działań, docelowym odbiorcy, celem i wizerunkiem. Czym więcej szczegółów umieścisz w briefie, tym lepszy będzie projekt.
Stworzenia makiety – pierwszy projekt wyglądu strony
Makiety funkcjonalne UX (user experience) są szkicem serwisu internetowego. To koncepcja działania strony, która zakłada rozmieszczenie poszczególnych elementów, w tym menu, wyszukiwarki, panelu logowania, sliderów, logo, formularza kontaktowego i treści. Dobrze stworzona makieta będzie wyznaczała kierunek dla dalszej pracy grafika i programisty.
Projektowanie grafik – stworzenie docelowych grafik na potrzebę projektu
Każda strona internetowa potrzebuje oprawy graficznej. Na podstawie briefu i klikalnej makiety funkcjonalnej grafik może rozpocząć prace nad warstwą wizualną strony lub e-sklepu. Nowoczesne trendy stawiają na minimalizm i unikalność.
Kodowanie strony internetowej i dopasowanie grafik
Kiedy prace nad warstwą wizualną strony dobiegną końca, pora „ożywić grafiki”. Wybór języka programowania zależy od frontend developera, który może wybrać m.in. HTML5, CSS3 i JS.
Wybór domeny i serwera
Domena jest unikalną nazwą strony w internecie, która składa się z nazwy firmy i rozszerzenia, które ją kategoryzuje – może określać kraj (np. .pl, .de czy .us), region (np. .lubuskie.pl) czy cel strony (np. .biz, .info, .edu czy .gov).
Kolejny wybór to serwer. Baza danych i pliki strony WWW muszą być gdzieś przechowywane. Powinno to być miejsce ze stałym podłączeniem do prądu i sieci internetowej. Warto podkreślić, że nie należy brać po uwagę darmowych serwerów –mają ograniczone miejsce, brak ciągłości pracy i dużo reklam.
Wdrożenie CMS – instalacja systemu do zarządzania treściami na stronie
Strona internetowa, zwłaszcza tak zwana „wizytówka” może działać bez CMS-a. Jednak czy warto rezygnować z systemu do zarządzania treścią, który da możliwość dowolnej modyfikacji treści? Tym bardziej, że wdrażając CMS masz wiele możliwości – od tych darmowych typu WordPress, po droższe i autorskie rozwiązania, które gwarantują samowystarczalność i można je łatwo dostosowywać do potrzeb.
Testy – sprawdzenie funkcjonalności i poprawności działania witryny
Warto odpowiednio przetestować witrynę lub e-sklep przed uruchomieniem, ponieważ ewentualne błędy na stronie potrafią skutecznie zniechęcić użytkowników. Strony internetowe powinny być testowane przed umieszczeniem na serwerze produkcyjnym.
Autorski projekt czy strona na szablonie?
Możesz zdecydować się na autorski projekt lub stronę na szablonie, każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Autorska strona będzie unikalna i szybka oraz w pełni dopasowana do Twoich potrzeb. Jednak cena jej wykonania jest wyższa niż w przypadku strony opartej na gotowym szablonie. W tym przypadku również realizacja autorskiego projektu wymaga więcej czasu. Co wybrać? Decyzja nie jest taka oczywista. Strona oparta na szablonie jest rozwiązaniem szybszym i tańszym, jednak jeśli zależy Ci na najlepszej jakości, która dumnie będzie prezentowała walory firmy – wyborem będzie autorski projekt.
Autorski projekt
Autorski projekt to opcja dla wymagających klientów, dla których liczy się jakość i unikalność. Tylko to rozwiązanie da możliwość dokładnego dopasowania funkcjonalności dla potrzeb danej firmy. W tym wariancie zespół grafików i programistów ma wiele możliwości, które ogranicza tylko wyobraźnia.
Zalety autorskiego projektu
- Unikalność
- Swoboda twórcza
- Możliwość dostosowania do potrzeb firmy
- Brak konieczności modyfikowania szablonów
Wady autorskiego projektu
- Dłuższy czas realizacji
- Stosunkowo droższa cena wykonania
Strona na szablonie
Strona na szablonie jest wykonywana na podstawie gotowego projektu, który można zakupić w specjalnych serwisach. Strona jest zapełniana treściami i odpowiednio dostosowywana.
Nie jest to jednak opcja bez wad. Szablony nie są w pełni modyfikowalne i w praktyce często można zmieniać podstawowe rzeczy, takie jak: kolorystyka, zdjęcia, czy rozmiary elementów. W przypadku większych modyfikacji to rozwiązanie mija się z celem, ponieważ cena może dorównać wykonaniu autorskiej strony czy sklepu internetowego.
Zalety strony na szablonie
- Szybki czas realizacji
- Niska cena
Wady strony na szablonie
- Brak większej możliwości personalizacji
- Powtarzalność
- Brak możliwości większej rozbudowy i dodania nowych funkcji
Co to jest system CMS (zarządzania treścią) i jak ważną rolę pełni?
CMS to oprogramowanie, które pozwala zarządzać treściami na stronie, a w tym modyfikować je, dodawać i kasować. Systemy CMS można podzielić na dwie ogólne kategorie. Są to systemy autorskie oraz systemy typu open source (darmowe):
- Autorski system CMS – to autorskie oprogramowanie oferowane często przez większe agencje, które wdrażają je do projektowanych stron. Główną zaletą jest bezpieczeństwo, stabilność i najczęściej doskonałe wsparcie techniczne. Autorskie oprogramowanie daje pełną swobodą i jest też bardziej dostosowane do potrzeb klienta. Wadą może być wyższa cena.
- Open source – to systemy CMS udostępniane użytkownikom bezpłatnie. Najpopularniejsze systemy w tym modelu jest łatwy w obsłudze WordPress, Joomla i Czy zawsze warto korzystać ze sprawdzonych rozwiązań? Największą zaletą jest brak płatności, ale to jedyna przewaga nad autorskimi rozwiązaniami. Darmowe CMS-y są podatne na ataki, jednak największą wadą jest to, że są składane z modułów tworzonych przez ludzi z całego świata, co często powoduje problemy z aktualizacjami.
Dla kogo przeznaczony jest kreator stron internetowych?
Prowadzisz mniejszą lokalną firmę typu zakład fryzjerki lub salon kosmetyczny? Być może nie musisz korzystać z usług profesjonalnych webdesignerów. Do tych najmniejszych firm skierowane są kreatory stron internetowych, które pozwalają na samodzielne zaprojektowanie stron z gotowych elementów. Nie potrzebujesz do tego znajomości języków programowania. Takie kreatory posiadają bowiem gotowe szablony i elementy, które można ułożyć i dostosować kilkoma kliknięciami myszy.
Czy kreatory stron internetowych będą dobrym rozwiązaniem dla każdego?
Zdecydowanie nie, ponieważ:
- kreator pozwala jedynie na stworzenie prostej strony typu wizytówka;
- większość kreatorów nie daje możliwości optymalizowania strony;
- strona internetowa stworzona w kreatorze ma mniejsze możliwości działań SEO;
- kreator zazwyczaj nie daje dostępu do serwera FTP;
- większość kreatorów nie zapewnia możliwości przeniesienia strony;
- korzystając z kreatora często możemy natchnąć się na opłaty abonamentowe.
Jakie sprawdzone praktyki należy stosować podczas projektowania stron WWW?
Istnieje kilka praktyk, którymi trzeba się kierować podczas projektowania stron WWW. Witryna powinna być czytelna, bezpieczna, funkcjonalna i wykonana zgodnie z aktualnymi trendami.
RWD (Responsive web design)
Podczas projektowania strony internetowej warto zadbać o RWD, czyli responsywność strony internetowej. Responsywne strony internetowe dają pewność, że witryna będzie się prawidłowo wyświetlać na każdym urządzeniu i dostosowywać do rozdzielczości większych i mniejszych ekranów urządzeń mobilnych.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo to ważny aspekt każdej strony internetowej i e-sklepu. Aby je zwiększyć stosuje się certyfikat SSL, który szyfruje połączenia i zabezpiecza w ten sposób dane przesyłane pomiędzy komputerem a serwerem. Wdrożony certyfikat użytkownik strony widzi jako zielona kłódka obok adresu i prefiks https:// zamiast dawnego http://.
Optymalizacja pod kątem SEO
Strona internetowa powinna zostać zaprojektowana i zoptymalizowana pod kątem SEO. Jak to zrobić? Roboty wyszukiwarki podczas indeksowania i analizowania strony biorą pod uwagę około 210 czynników, a w tym:
- Szybkość wczytywania, którą można poprawić pozbywając się ciężkich grafik i niepotrzebnych bibliotek.
- UX – ułożenie elementów na stronie, aby zapewnić użytkownikowi maksymalną wygodę korzystania z serwisu.
- Przepływ użytkowników – liczba użytkowników, która odwiedza serwis.
- Treści, które powinny być unikalne i odpowiednio ułożone, stosując nagłówki od H1 do H6, które wskazują na hierarchię treści.
- Czynniki behawioralne – ruch na stronie z wejść bezpośrednich, czas spędzony na stronie, liczba odwiedzonych podstron na sesję, współczynnik odrzuceń.
- Stosowanie odpowiednich fraz kluczowych, które odpowiednio dobrane pod kątem zawartości serwisu i ich umieszczenie na stronie będą informować robota i użytkowników o najważniejszej zawartości. To głównie na podstawie fraz kluczowych internauta trafia na daną witrynę.
Aktualne informacje i unikalne treści
Informacje na stronie firmowej mogą być niewiarygodne, jeśli nie są regularnie aktualizowane. Jeśli ktoś jest zainteresowany konkretnymi produktami, ale zauważy, że najnowsze informacje mają już kilka lat, to zapewne zrezygnuje z zakupów. Trzeba więc zdawać sobie sprawę z tego, że strona internetowa jest niczym wystawa w sklepie – jeśli jest zakurzona i staromodna, to nikt nie będzie się nią interesował. Nieaktualne i słabej jakości treści potrafią skutecznie zniechęcić każdego użytkownika. Content musi być również unikalny, ponieważ jeśli algorytm Google wykryje duplikaty, może nałożyć karę i tym samym zmniejszyć widoczność witryny w wyszukiwarce.
Mamy nadzieję, że powyższy tekst pomoże Ci lepiej tworzyć strony internetowe, które spełnią wszystkie Twoje oczekiwania i przyniosą większy zysk.