Potencjał relacji na Facebooku i Instagramie - czym są Stories?

Kolorowe obwódki zdjęć profilowych w mediach społecznościowych zagościły na naszych ekranach już na dobre. Pierwszym portalem, gdzie zdobyły gigantyczną popularność był Snapchat. Kluczem do sukcesu była ulotność materiału, który dzięki znikaniu po 24 godzinach pozwalał na mniej zobowiązujący content. Po sukcesie tego formatu lawina ruszyła i obecnie każda większa platforma społecznościowa korzysta ze Stories.

Czym są stories, jak ich używać i jakie oferują możliwości reklamowe? O tym dowiesz się z tego artykułu!

Na początku dawka historii

Można powiedzieć, że przyzwyczailiśmy się już do ciekawych i niemałych inwestycji Marka Zuckerberga. Jedną z nich miał być Snapchat, którego Facebook próbował kiedyś kupić za ogromne pieniądze, lecz twórca żółtej aplikacji Evan Spiegiel nie zgodził się na przejęcie firmy przez giganta. Koncern Marka Zuckerberga poszedł inną drogą i w sierpniu 2016 roku wypowiedział Snapchatowi wojnę – w należącym do Facebooka Instagramie pojawiły się dość bezpośrednio skopiowane Insta Stories. Materiały znikające po 24 godzinach zaczęły zdobywać coraz większą popularność na portalu, co spowodowało wyhamowanie przyrostu liczby użytkowników Snapchata.

Instagram "przejął" użytkowników Snapchata. Źródło: giphy.com

Stories w pozostałych mediach społecznościowych

Gigantyczny sukces funkcjonalności przyczynił się do wprowadzenia jej również w Messengerze. Co ciekawe, nową opcję Polacy mogli testować jako pierwsi na świecie. W marcu 2017 roku relacje pojawiły się także na Facebooku. Na początku Facebook Stories w ogóle nie przyjęły się wśród użytkowników największego portalu społecznościowego na świecie, ale z czasem ich liczba rosła i we wrześniu 2018 r. relacji na Facebooku używało już 300 mln ludzi każdego dnia. Mimo trudnego startu relacje na Facebooku przyjęły się bardzo dobrze.

Liczba ludzi korzystających z relacji w różnych kanałach Social Media
Liczba ludzi korzystających z relacji w różnych kanałach Social Media

Z czasem różne formy Stories zostały wprowadzone m.in. w WhatsApp, Google, a nawet na LinkedIn, YouTube i Spotify. Popularność relacji stała się tak duża, że aktualnie korzystają z niej nawet małe aplikacje np. sklepów odzieżowych.

Stories w aplikacjach mobilnych sklepów
Stories w aplikacjach mobilnych sklepów

Dlaczego ludzie używają relacji?

Kluczem są mniej zobowiązujące publikacje – mając świadomość, że opublikowane treści nie zostaną zapisane na zawsze na naszej tablicy, a znikną po 24 godzinach, ludzie są bardziej skłonni do udostępniania zdjęć i filmów, których nie wrzucili by normalnie na tablicę. Relacje pojawiają się zazwyczaj u samej góry aplikacji po jej uruchomieniu.

Stories na Facebooku w dwóch rzędach
Stories na Facebooku w dwóch rzędach

Facebook od początku bardzo aktywnie promował korzystanie z relacji. Ich przeglądanie jest nawet łatwiejsze niż przesuwanie kanału aktualności. Wystarczy jedno kliknięcie a relacje naszych znajomych, stron które lubimy oraz... reklamy są wyświetlane automatycznie jedna za drugą.

Jak wykorzystać Stories w promocji swojej firmy?

Podobnie jak w przypadku prowadzenia profilu na Instagramie, w tym relacji na tym portalu, Facebook Stories mogą być wspaniałym narzędziem do wzmacniania kontaktu z naszymi fanami. Skoro użytkownicy coraz chętniej oglądają i wrzucają stories, to dlaczego nie wykorzystać szansy, aby znalazła się tam także Twoja marka?

tworzenie relacji do social media
Relacje stały się nieodłącznym elementem mediów społecznościowych

W jakim celu używać relacji?

W jaki sposób skorzystać ze Stories w promocji przedsiębiorstwa? Naszym zdaniem warto ich użyć do trzech głównych celów:

  • prezentacja firmy od środka, celem budowania trwalszych relacji między marką a klientami,
  • wzmacnianie przekazu z aktualności, np. informowanie o nowych produktach czy promocjach, a nawet postach,
  • oraz finalnie - sprzedaż.

Pokaż swoją firmę!

Wrzucaj na relacje treści, których normalnie nie udostępniłbyś na fanpage. Warto tutaj pokazać swój biznes "od kuchni", dzięki czemu wzmocnisz komunikację z Twoimi fanami. Zamiast idealnie wyselekcjonowanych zdjęć i filmów publikowanych na fanpage, lepiej sprawdzi się tu krótka, nieobrobiona relacja, która przedstawi firmę jako realnych, zaangażowanych w swoją pracę ludzi, a nie bezduszny fanpage.

Nie musisz informować tylko o Waszej pracy, buduj pozytywny wizerunek i pokaż co fajnego robicie podczas przerw albo w czasie wolnym, jak świętujecie i co Was bawi. Jeżeli nie chcesz ujawniać wszystkim swojej twarzy, pokaż od środka jak powstają Twoje produkty, ich przykładowe zastosowanie albo krótki filmik podczas wykonywania usługi dla klienta. Zastanów się, co mogłoby zaintrygować Twoich fanów. Według badań Facebooka przeprowadzonych w 12 krajach na całym świecie, relacje wzmacniają więź z marką nawet u ponad połowy użytkowników.

Promowanie brandu za pomocą stories
Promowanie brandu za pomocą stories

Informuj o promocjach, nowych produktach czy usługach

Relacje sprawdzą się także przy wzmacnianiu przekazu z głównego fanpage. Według ankiet ponad połowa użytkowników przeglądała następnie stronę i fanpage w poszukiwaniu produktu albo usługi, duża część osób rozmawiała potem z kimś o produkcie lub usłudze, a nawet odwiedziła sklep stacjonarny.

Staraj się nie duplikować treści wrzucanych na News Feeda i do relacji.

Osoby przeglądające Stories szukają ciekawego, angażującego contentu, czegoś czego nie znajdą przeglądając codziennie aktualności. Jeżeli zamierzasz użyć relacji na Facebooku do promocji np. nowej linii produktów, możesz spróbować wrzucić ich zapowiedź kilka dni przed oficjalną premierą, uchylając rąbka tajemnicy i zaciekawić odbiorców. W dzień premiery możesz pokazać na relacji nowy produkt w mniej oficjalny sposób, albo w innej formie, np. krótkiego filmiku. Stories może świetnie się sprawdzić także do informowania o promocjach.

Czego użytkownicy oczekują od relacji marek?

Z przeprowadzonych przez Facebooka ankiet wynika, że ludzie oczekują od Stories następującego contentu:

  • informacje o wyprzedażach i promocjach,
  • krótkie poradniki,
  • informacje o nowych produktach,
  • oraz prawdziwe historie.

Jak wrzucać Stories?

Relacje najszybciej udostępnia się z poziomu aplikacji mobilnych, najlepiej z Instagrama, z którego później Stories można udostępnić na Facebooku. Narzędzie do tworzenia relacji udostępnia nam opcję zrobienia zdjęcia albo nagrania filmiku, można także dodać stworzone wcześniej zasoby. Po wybraniu grafiki lub nagrania opcjonalnie dodajemy napisy, naklejki (w tym oznaczenie lokalizacji) oraz szereg innych funkcji, które sukcesywnie udostępniane są co jakiś czas. Mamy również opcję napisania czegoś ręcznie. Możliwość wrzucenia Stories istnieje także na komputerach. Po udostępnieniu relacji będzie ona widoczna przez 24 godziny. Można potem dodawać kolejne, które będą się wyświetlać w kolejności chronologicznej.

Mimo, że zdjęcia i filmy znikają po upływie 24 godzin, tak statystyki poszczególnych Stories są dostępne dłużej. Sprawdzimy tam takie informacje jak niepowtarzalne wyświetlenia relacji, przejścia w przód i wstecz pomiędzy naszymi relacjami, przesunięcia w przód, czyli przejścia do Stories innego konta, a także powrót do aktualności.

robienie zdjęć do stories
Do publikowania relacji wystarczy zwykły smartphone

Reklamy w Stories

Stories cieszą się ogromną popularnością. Historyczny moment nastąpił latem 2018 roku, gdy liczba użytkowników relacji na Facebooku przewyższyła liczbę użytkowników Snapchata, z którego przecież znikające treści się wywodzą. Reklamy jako pierwsze pojawiły się w IG Stories jako jedno z miejsc reklamowych kampanii na Instagramie. Koncern następnie zdecydował się na uruchomienie reklam także w relacjach na Facebooku, 14 miesięcy po starcie usługi. Należy spodziewać się, że promocja w Facebook Stories będzie co najmniej tak samo skuteczna.

Reklamy w formie stories na Facebooku i Instagramie
Reklamy w formie stories na Facebooku i Instagramie

Reklamy w relacjach okazały się kolejną wielką szansą dla marek, aby dotrzeć ze skutecznym hasłem reklamowym do szerokiej grupy odbiorców. Obecnie prawie każdy korzysta z treści znikających po 24 godzinach, a reklamy w relacjach cechują się stosunkowo niskimi kosztami.

Reklamy w relacjach obsługują wszystkie główne cele kampanii:

  • ruch,
  • konwersje,
  • zasięg,
  • wyświetlenia filmu,
  • instalacje aplikacji,
  • pozyskiwanie kontaktów
  • czy świadomość marki.
Czyni to z nich bardzo uniwersalne narzędzie do promocji uwzględniając przy tym opcję oznaczania produktów i marek.

Podsumowując, relacje to aktualnie nieodłączny element komunikacji większości marek w social media. Korzystają z nich bardzo różne branże. Od kosmetycznych po motoryzacyjne, często w bardzo kreatywny sposób. Przyzwyczailiśmy się do nich na dobre. Mało tego, coraz częściej słyszy się o tym, że Stories są oglądane częściej niż zwykły feed, co jest jednym z bardzo wielu argumentów, dlaczego Ty również powinieneś z nich korzystać.


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 51
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello