Szaleństwo zakupowe jakim jest Black Friday, Cyber Monday, a właściwie cały „Cyber Week”, przyjęły się w Polsce na dobre. Obserwowaliśmy to 24 listopada oraz przez kilka kolejnych dni. Pomimo, że polskie promocje na Czarny Piątek często są symboliczne i odbiegają od tych w USA, to rozpoczynają magię zakupów przedświątecznych również w naszym kraju.


Singles Day przyćmiło Black Friday 2017!

Słyszeliście już o Singles Day? Nie mamy tu na myśli święta samotników, które wypada tuż po Walentynkach, 15 lutego. Mówimy o chińskim odpowiedniku Czarnego Piątku, który odbywa się 11 listopada w Chinach. Data, w której występują same jedynki, oczywiście nie jest przypadkowa. Singles Day, jako dziwaczne święto anty-walentynkowe, bardzo często kojarzony jest z chińskim gigantem handlu e-commerce – Alibaba, który może nie wymyślił tego święta, ale jako jeden z pierwszych bardzo mocno zaczął je promować. W tym roku zwerbował do tego nawet celebrytów! Wielkie show na scenie zrobili aktorka Nicole Kidman oraz muzyk Pharrell wraz z ogromem innych wykonawców. Performence dotarł do miliona azjatyckich konsumentów, chętnych do skorzystania ze sklepu internetowego światowego giganta.

Alibaba twierdzi, że wydarzenie jest ponad 18 razy większe niż Prime Day Amazona i 2,5 razy większe niż Black Friday i Cyber Monday razem wzięte!  Na pozór oba rynki idą w dwóch innych kierunkach. Wyprzedaże z okazji Święta Dziękczynienia nastawione są na sprzedaż internetową,  a zwłaszcza mobilną. Alibaba natomiast chce iść krok dalej. Z platform mobilnych wygenerował w 2017 roku, aż 90% sprzedaży, zyskując 25,3 mld dolarów. Teraz planuje podbić handel w stacjonarnych punktach sprzedaży. W całej akcji udział w tym roku miało wziąć 140 tys. marek (w tym 60 000 międzynarodowych), oferując 15 mln produktów. 

Cyber Monday vs Singles Day - sprzedaż mobilna!

W 2013 r. 21% sprzedaży z okazji Singles Day pochodziło z urządzeń mobilnych. Ten próg wzrósł do 42,60% w 2014 r., 68% w 2015 r., 82% w 2016 r. i 90% w 2017 r. - w ciągu czterech lat łączne przychody ze sprzedaży wzrosły trzykrotnie. Sprzedaż w Cyber Monday osiągnęła w tym roku o 47% niższy pułap.

Zaplanuj kampanię marketingową z okazji Singles Day już w 2018 roku!

Pierwsza kampania Alibaby z okazji Singles Days pojawiła się w 2009 roku, ale nikt nie powiedział, że to właśnie w przyszłym roku szturmem nie podbije też naszego rodzimego rynku. Często zdarzyło się Wam otrzymać ofertę z okazji Singles Day w listopadzie? No właśnie… tu drzemie potencjał dla szybszych. Sezon zakupów świątecznych to idealny moment na pozyskanie nowych klientów. Promocje na Singles Days odbywają się około 2 tygodnie przed cyber weekendem. Co jeśli użytkownicy, którzy planowali zrobić zakupy w naszym sklepie, skorzystają z oferty promocyjnej konkurencji? 


Przełóżmy Singles Day na nasze polskie realia. Stacjonarne sklepy w naszym kraju w dniu 11 listopada są zamknięte z okazji Święta Niepodległości. Trwają już jednak kampanie bożonarodzeniowe, a dookoła zauważamy moc dekoracji świątecznych. Do Mikołajek już tylko 3 tygodnie! Być może wyprzedaże w e-sklepach przyciągnęłyby konsumentów? 

Wiele marketerów nie widzi w Singles Day potencjału sprzedażowego, jednak marki nie mają nic do stracenia. Czy jest coś złego w świętowaniu swojego statusu i pozwoleniu sobie na odrobinę przyjemności zakupowych? Nie powinniśmy bagatelizować tego globalnego wydarzenia. Zaprezentowanie spójnej i zabawnej komunikacji sprzedażowej naszym klientom - singlom (i oczywiście nie tylko) może przynieść wymierne rezultaty. Do tego konkurencja korzystająca z tych chwytów jest jeszcze bardzo mała. Jeśli konsumenci pobiorą naszą aplikację, zachęceni ciekawymi promocjami, możemy informować ich o ciekawych ofertach również później, tuż przed świętami.


Źródła: MarketingLand, Forbes