Dostępne typy kampanii Google Ads w 2020 roku:
- 1. Sieć wyszukiwania
- 2. Sieć reklamowa
- 3. Produktowa
- 4. Wideo
- 5. Smart
- 6. Discovery
W tym artykule, opierając się o konkretne cele reklamowe, przedstawimy Ci wszystkie udostępniane przez Google rodzaje kampanii oraz wskazówki, który typ wybrać, aby osiągnąć założony cel:
- Budowanie zasięgu i świadomości.
- Rozważanie zakupu produktu.
- Generowanie ruchu w witrynie.
- Pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych klientów - Lead Ads.
- Promocja aplikacji.
- Sprzedaż.
- Tworzenie kampanii bez podpowiedzi dotyczącej celu.
Typ kampanii Google Ads a cel reklamowy
Wydawać by się mogło, że tworząc reklamę, wystarczy wybrać odpowiednią grafikę/wideo, ewentualnie dopisać jeszcze jakiś tekst i reklama gotowa. Tak jednak nie jest. Na potrzeby tego wpisu musimy wprowadzić delikatną dygresję.
Jeśli nie wiesz, co chcesz osiągnąć emitując reklamy, to nie zabieraj się jeszcze za ich tworzenie. Najpierw przeanalizuj najważniejsze cele marketingowe i biznesowe Twojej firmy. W myśl tej prostej zasady, tak jak i większość wydawców, Google również podzielił proces tworzenia kampanii w swoim systemie na kilka etapów. Pierwszym krokiem do stworzenia dobrej kampanii reklamowej jest oczywiście określenie celu. Zatem odpowiadając już w pewnym stopniu na pytanie tego artykułu - wybór rodzaju kampanii powinien być ustosunkowany celem, jaki Ci przyświeca. Jeśli jeszcze go nie masz, to ustal go na spokojnie i wróć tutaj, ponieważ to właśnie według celu podzielony będzie ten wpis.
Na początku warto również zaznaczyć, że w Google Ads, każdy cel udostępnia nam inne możliwości reklamy. Dzieje się tak, ponieważ każdy cel udostępnia inne typy kampanii, a każda kampania ma swoje placements, czyli miejsca, w których wyświetlać się może reklama. W Google umiejscowienia nazywamy sieciami. Dostępne placements to: sieć wyszukiwania Google, sieć reklamowa Google i sieć YouTube. Sieci te obejmują wszystkie miejsca, w których mogą wyświetlać się reklamy, w tym witryny Google, witryny partnerów Google i inne miejsca docelowe, np. aplikacje mobilne. W skrócie - cel kampanii określa to, gdzie klienci będą mogli zobaczyć reklamy.
Otwierając panel reklamowy Google Ads (dawniej AdWords) po raz pierwszy łatwo się pogubić. Mimo że jest on w wiarę intuicyjny, to posiada mnóstwo przycisków i zakładek. Jest jednak jeden przycisk, którego nie sposób lekkomyślnie ominąć, chodzi tu o okrągły plus na niebieskim tle. Po jego kliknięciu do wyboru mamy dwie możliwości: utworzenie nowej kampanii bądź wczytanie ustawień wcześniej używanej.
Wybierając opcję nowa kampania, naszym oczom ukaże się panel wszystkich dostępnych celów, których osiągnięcie będzie oznaczało sukces kampanii. Wygląda to zatem bardzo podobnie jak w przypadku panelu udostępnianego przez Facebooka, jednak oczywiście istnieje kilka różnic. Między innymi to, że cele nie są poukładane według lejka sprzedażowego. My jednak zaczniemy idąc drogą potencjalnego klienta i jako pierwszy cel opiszemy…
Budowanie zasięgu i świadomości
Dostępne typy kampanii: Sieć reklamowa • Wideo
Cel ten spotkać można choćby w Facebook Ads, przy czym różnica polega na tym, że niebieski portal pozwala rozdzielić go na dwa osobne: rozpoznawalności marki oraz zasięg. Służy on do podnoszenia świadomości produktu, usługi bądź marki wśród odbiorców oraz zwiększaniu widoczności w internecie. Reklamy w założeniu powinny docierać do jak najszerszego grona odbiorców.
Wybierając ten cel reklamowy do dyspozycji mamy sieć reklamową oraz reklamy wideo. Sieć reklamowa (display network) to zbiór wszystkich należących do Google miejsc w Internecie, które umożliwiają wyświetlanie się reklam. Są to m.in. strony internetowe, filmy w Youtube, Gmail lub też aplikacje mobilne i inne usługi od Google. Warto zaznaczyć, że sieć reklamowa obejmuje sporą większość Internetu. Dzięki tym kampaniom możemy zwiększyć rozpoznawalność marki, wyświetlając atrakcyjne wizualnie reklamy, płacąc za ich obejrzenia.
Drugą możliwością w ramach tego celu reklamowego jest kampania video. Jak nietrudno się domyśleć, ma ona na celu zwiększenie rozpoznawalności za pomocą formatów wideo, uzyskując jak największą liczbę obejrzeń i zasięg. Będzie to zatem idealny wybór, jeśli posiadasz promocyjny klip, bądź jakikolwiek inny materiał wideo promujący firmę, usługę lub produkt.
Te same rodzaje kampanii są dostępne w przypadku innego celu. Drugi krok na ścieżce do dokonania konwersji to...
Rozważanie zakupu produktu
Dostępne typy kampanii: Sieć reklamowa • Wideo
W tym miejscu warto wspomnieć, że wcześniej wymieniona sieć reklamowa dzieli się jeszcze na trzy podtypy:
- standardowa kampania w sieci reklamowej,
- kampania w Gmailu,
- inteligentna kampania w sieci reklamowej.
Spotkać w nich można reklamy tekstowe, kolorowe reklamy graficzne oraz reklamy multimedialne (np. filmy lub animacje). Reklamy displayowe to poziom wyżej niż reklamy tekstowe z racji tego, że sprzyjają one powstawaniu więzi emocjonalnych. To wszystko dzięki możliwości przedstawiania opowieści o Twojej firmie za pomocą grafik, dźwięku i wideo. Dodatkowo sieć reklamowa pozwoli Ci bardzo precyzyjnie kierować reklamy.
Na tym etapie Google proponuje kolejne cele, czyli np.:
Generowanie ruchu w witrynie
Dostępne typy kampanii: Sieć wyszukiwania • Sieć reklamowa • Produktowa • Wideo • Discovery
Cel ten warto użyć, jeśli zależy nam na przekierowaniu na stronę jak największej ilości osób z danej grupy docelowej, w danym budżecie. Czynności realizowane po przejściu na stronę np. różnego rodzaju konwersje, mogą zejść na drugi plan. W tym miejscu furtka otwiera się coraz szerzej, a to dlatego, że mamy tu dostępnych już 5 typów kampanii. Oprócz wcześniej omówionych: sieci reklamowej i wideo dodatkowo znaleźć można sieć wyszukiwania, kampanię produktową oraz Discovery.
Sieć wyszukiwania - to inaczej umiejscowienie reklam w pobliżu organicznych wyników wyszukiwania w Google (kilka pierwszych i ostatnich wyników), bądź też w innych witrynach partnerów w sieci wyszukiwania. Dzięki tej kampanii wyświetlać będziemy mogli reklamy tekstowe, które na celu będą miały zwiększenie natężenia ruchu w witrynie. Ruch w przypadku tego celu może również oznaczać połączenia telefoniczne, dla których przewidziane są reklamy typu “Kliknij, aby połączyć”.
Kampanie produktowe - pozwalają promować produkty w spersonalizowanych reklamach. Przedstawiają one produkty z wcześniej przygotowanego katalogu. Przekierowują osoby, które najbardziej skłonne będą zakupić dane przedmioty do naszego sklepu. Do wyboru mamy standardowe kampanie produktowe PLA (Product Listing Ads) oraz Smart Shopping Campaigns, o których trochę więcej piszemy w artykule - dlaczego potrzebujesz inteligentnej kampanii produktowej?
Nowością w ramach tego celu jest również wcześniej wspomniany typ Discovery, który wyświetla reklamy między innymi w YouTube, Gmailu i Discovery (zakładka w aplikacji Google na urządzeniach mobilnych).
Schodząc jeszcze niżej customer funnel napotkać możemy cel...
Pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych klientów
Dostępne typy kampanii: Sieć wyszukiwania • Sieć reklamowa • Produktowa • Wideo • Smart • Discovery
Zazwyczaj kliknięcia z reklam w ramach tych kampanii kierować będziemy do wcześniej przygotowanego Landing Page zbierającego dane od użytkownika, bądź też do formularza dostępnego bezpośrednio z poziomu reklam. W skrócie - chodzi tutaj o pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych klientów bądź innych konwersji, zachęcając użytkowników do podjęcia działania. W przypadku tego celu spotkać się można także z nazwą Lead Ads.
Istotną zmianą, jaką zauważyć można, wybierając ten cel, jest pojawienie się kampanii typu Smart.
Google w ramach swoich usług, oferuje rozgraniczenie kampanii na trzy podstawowe rodzaje: kampanie standardowe, inteligentne oraz Smart. Jak sama nazwa wskazuje, kampanie inteligentne i Smart korzystają ze sztucznej inteligencji. Jednak różnica pomiędzy nimi jest kolosalna. Kampanie typu Smart przeznaczone są dla początkujących i wymagają minimum znajomości systemu. Inaczej wygląda to w przypadku kampanii inteligentnych. Wyświetlające się w mapach Google i w całym Internecie, zautomatyzowane, opierające się na uczeniu maszynowym kampanie inteligentne oraz Smart posłużyć mogą promocji dowolnego celu. Niestety - jakie moglibyśmy mieć do nich obiekcje, to w 2020 roku trzeba przyznać, że w wielu przypadkach radzą sobie całkiem dobrze. Sztuczna inteligencja wkroczyła do większości obszarów naszej codzienności, w tym również do reklam.
Kolejnym celem oferowanym przez Google jest...
Promocja aplikacji
Będzie on szczególnie przydatny w przypadku posiadania aplikacji na urządzenia mobilne z systemem Android lub iOS. W ramach tego celu do dyspozycji mamy sieć wyszukiwania, sieć reklamową, Google Play i inne aplikacje oraz YouTube. Kampania promująca aplikację, oprócz podstawowych kryteriów jak lokalizacja, bądź język targetowanych osób, pozwala także określić, na czym chcemy się skupić: na liczbie instalacji czy określonych działaniach w aplikacji. W kolejnym kroku wybrać możemy również, na jakich użytkowników chcemy kierować reklamy: wszyscy użytkownicy czy użytkownicy skłonni wykonać działanie w aplikacji.
Ostatnim już celem w naszej podróży po ścieżce potencjalnego klienta jest oczywiście...
Sprzedaż
Dostępne typy kampanii: Sieć wyszukiwania • Sieć reklamowa • Produktowa • Wideo • Smart • Discovery
Czyli jedna z najbardziej pożądanych konwersji w branży e-commerce. Ten cel ukazuje pełnię możliwości systemu reklamowego Google, ponieważ mamy w nim dostępne wszystkie możliwe typy kampanii.
Począwszy od:
- sieci wyszukiwania i jej reklam tekstowych oraz reklam typu “tylko połączenie”,
- przez sieć reklamową zwiększającą sprzedaż w sklepie online, aplikacji lub w sklepie tradycyjnym, która wyświetla reklamy graficzne,
- skończywszy na kampaniach produktowych zwiększających sprzedaż w sklepie internetowym i tradycyjnym, które wyświetlają reklamy w wyszukiwarce Google, grafikach Google, sieci reklamowej, w witrynach partnerów i w sieci wyszukiwania oraz w innych miejscach z wcześniej wspomnianych kampanii wideo, Smart oraz Discovery.
Tym sposobem przeszliśmy już przez wszystkie możliwe cele oferowane przez Google, więc należy w tym miejscu omówić jeszcze jedną możliwość, która delikatnie mówiąc, odwraca cały zarys tworzenia kampanii, o którym mówiliśmy na początku.
Tworzenie kampanii bez podpowiedzi dotyczącej celu
Czyli postawienie na piedestale wyboru rodzaju kampanii, a dopiero późniejszy wybór celu. Czyli najpierw wybieramy np. inteligentną kampanię reklamową, a dopiero później wskazujemy systemowi, co chcielibyśmy dzięki niej uzyskać, np. połączenia telefoniczne z firmą.
Jest to schemat, który odbiega od ogólnie przyjętego algorytmu tworzenia reklam znanego choćby i z systemu Facebooka, gdzie to właśnie na początku określa się cel, następnie grupę docelową, a na samym końcu tworzy kreację.
Oczywiście odrzucenie tego schematu nie jest wcale czymś złym, natomiast takie zabiegi proponujemy bardziej doświadczonym marketerom.
Podsumowanie - 6 typów kampanii Google Ads
Kampanie oferują szereg rozwiązań i możliwości konfiguracji docierania do odpowiednich osób, a za sprawą bardzo szerokiego zasięgu (około 90% całego Internetu), stanowią swego rodzaju potęgę. Nic więc dziwnego, że dużo osób wybiera właśnie kampanie w oparciu o systemy Google.
Każda z nich ma do zaoferowania coś innego. Na przykład:
- Sieć reklamowa w ramach celu potencjalni klienci, pozwala przekierowywać na Landing Page i zbierać adresy e-mail i inne przydatne dane kontaktowe do odpowiednich osób za pomocą specjalnych formularzy.
- Kampania wideo dzieli się na różne formaty reklamy w postaci: reklam możliwych lub niemożliwych do pominięcia, Bumper Ads (reklamy w przerywnikach) itd., które znowu dostępne są w różnych sieciach (umiejscowieniach) w zależności od wybranego celu.
Wszystkie wyżej wymienione rodzaje kampanii potrafią być niezwykle skuteczne i przynosić wymierne rezultaty, oczywiście przy odpowiedniej konfiguracji. Mimo coraz bardziej uproszczonego procesu ich tworzenia, nadal należy zwracać uwagę na bardzo wiele elementów, które w rezultacie mogą popsuć wyniki już na samym początku podczas tworzenia. Kampanie potrzebują oczywiście również opieki i optymalizacji w czasie ich trwania, a w zasadzie głównie podczas ich trwania, co można już zlecić agencji interaktywnej.
Sprawdź także porównanie reklam Google i Facebook!