Jak podejrzeć reklamy konkurencji? Biblioteka reklam na Facebooku

Zapewne niejednokrotnie zastanawiałeś się jakie reklamy tworzyć dla swojej działalności. Jaki format wybrać: grafika czy film, co napisać w tekście itd. Zapewne wpadłeś wtedy na oczywisty pomysł, aby sprawdzić jak reklamuje się konkurencja. Możliwe, że po prostu byłeś ciekawy, co wyświetlają inne firmy w ramach systemu reklamowego Facebooka. Okazuje się, że odpowiedzi na te pytania były bardzo blisko. Być może nie wiedziałeś gdzie ich szukać.

Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Facebook umożliwia sprawdzenie reklam innych stron. Źródło: giphy.com

Jak sprawdzić reklamy innych fanpage?

Możliwości są trzy, zacznijmy od tej dłuższej. Na początku przejdź do strony, która Cię interesuje. Następnie przejdź do sekcji “Transparentność strony” (na desktopie znajdziesz ją w prawej kolumnie strony, na mobile nieco niżej informacji). Znajdziesz tam historię fanpage - datę utworzenia, dane na temat zmiany nazwy strony, informacje o krajach, z których profil jest administrowany i kilka innych informacji mających na celu przedstawienie przejrzystości strony. Nas jednak interesuje sekcja “Reklamy z tej strony” oraz przycisk “Przejdź do Biblioteki reklam”. To właśnie tutaj znajdziemy ogólną informację, czy strona emituje aktualnie jakiekolwiek reklamy. Jeśli tak jest, warto w tym momencie przejść do wcześniej wspomnianej Biblioteki, gdzie będziemy mogli sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku. Natomiast jeśli jest inaczej i strona nie zamieszcza obecnie reklam - nici z naszego podglądania.

Biblioteka reklam

W bibliotece reklam Facebooka odgrywa się cała magia. Możemy tu przejrzeć wszystkie obecnie aktywne reklamy. Mało tego, podejrzeć możemy także różne wersje danej reklamy, umiejscowienia w jakich się wyświetla (FB, IG, Audience Network, Messenger), datę rozpoczęcia wyświetlania, a po wejściu w szczegóły naszym oczom ukażą się jej dodatkowe zasoby (linki, teksty), informacje o reklamodawcy oraz informacje o samej stronie. Dodatkowo w przypadku większych profili podejrzeć możemy reklamy w innych krajach niż Polska. W Ads Library zobaczymy nie tylko reklamy danej strony, ale wszystkie reklamy w których strona została oznaczona, w tym kampanie przeprowadzane z influencerami.

Reklamy dotyczące tematów społecznych, wyborczych lub politycznych.

Co najbardziej ciekawe, w ramach specjalnej kategorii reklam politycznych, sprawdzić możemy również wydatki na konkretną reklamę, ilość jej wyświetleń, kraj wyświetlania, informacje o zastrzeżeniu, nieaktywne reklamy, a nawet podział według płci i województwa w przypadku Polski. Od pewnego czasu Facebook wymusza na reklamodawcach przyczepianie takiej etykiety reklamom traktującym właśnie o tych tematach. Jeśli jednak reklamodawca nie zrobi tego osobiście, algorytm ma możliwość zablokowania reklamy. Zdarzają się natomiast śmieszne sytuacje, w których system popełnia błędy, np. oznaczając reklamę zawierającą słowo “wiosna”, jako tą związaną z kwestiami społecznymi, wyborami lub polityką. Jest to uciążliwe szczególnie w przypadku brandów odzieżowych, które chętnie reklamują nowe kolekcje np. szyldami o treści "-20% KOLEKCJA WIOSNA/LATO 2020", co nawiasem mówiąc nie jest najlepszym możliwym copy w tej branży.

Biblioteka reklam Facebooka - możliwosć sprawdzenia konkurencji
Dzięki bibliotece reklam sprawdzić możemy dowolną stronę pod kątem wyświetlanych reklam.

Filtrowanie reklam

Niebieski portal udostępnił nam również kilka prostych filtrów, dzięki którym odseparować można reklamy aktywne i nieaktywne, umiejscowienia reklam (Fb, IG, Audience Network, Messenger oraz WhatsApp), reklamy które miały co najmniej jedno wyświetlenie w ciągu ostatnich x dni oraz kraj wyświetlania.

Drugim, łatwiejszym sposobem dotarcia do biblioteki reklam jest wejście poprzez bezpośredni link - https://www.facebook.com/ads/library/. Po wejściu na tą stronę wystarczy zacząć wpisywać nazwę fanpage, który Cię interesuje, a Twoim oczom ukaże się najbardziej trafny wynik. Do biblioteki reklam trafisz także wyszukując ją w wyszukiwarce.

Warto jednak pamiętać, że Facebook jako portal zmienia się niesamowicie dynamicznie, przez co nie zawsze opisywaną sekcję znajdziesz we wskazanym miejscu. Może zdarzyć się, że w danym momencie nie wszystkie informacje będą dostępne.

Biblioteka reklam Facebook
Biblioteka reklam - przydatne narzędzie od Facebooka.

Co nam daje wiedza o reklamach konkurencji?

Wyobraź sobie, że masz dostęp do wszystkich prac najlepszych światowych grafików, copywriterów a nawet psychologów sprzedaży. Dzięki bibliotece reklam to możliwe, jednak jak wykorzystać te możliwości?

Wszystko zależy od branży, w której znajduje się Twój biznes. Począwszy od inspiracji kreacjami graficznymi, czy też filmami, po strukturę i układ tekstu reklamowego oraz zastosowanie przycisków CTA. W każdej branży można próbować zauważyć coś innego. W branży e-commerce będzie to zapewne próba odtworzenia lejka sprzedażowego. W branży szkoleń online może to być np. bardziej psychologiczny sposób przekazu komunikatu reklamowego. To co uda się zauważyć Tobie, będzie zapewne uzależnione od biznesu, który prowadzisz.

O ile czysta inspiracja jest jak najbardziej uzasadniona, tak kopiowanie już nie. Jeśli ktoś wyświetla reklamy w formacie zwykłych statycznych grafik, to może warto zrobić coś totalnie przeciwnego i stworzyć krótką, kolorową, przykuwającą uwagę animację? A może warto spróbować wypromować wrzucony jakiś czas temu post, który zebrał już kilka polubień i komentarzy? Możliwe, że tradycyjne reklamy znudziły się już odbiorcom, którzy się na nie uodpornili. Jednym słowem - testuj, co działa w Twojej branży, na Twojej grupie odbiorców. Zawsze warto podejść do tematu niekonwencjonalnie i spróbować wymyślić coś, co wyróżni Twoją markę na tle innych. Sami często korzystamy z biblioteki reklam do inspiracji i nieustannego ulepszania kreacji reklamowych naszych klientów, ale najczęściej po to, aby stworzyć coś unikatowego.

Możliwości jak to w marketingu social media jest mnóstwo, a dzięki takim narzędziom jak Ads Library mamy niekończące się źródła jego przykładów. A jeżeli jeszcze twoja firma nie jest obecna na tym portalu, to sprawdź koniecznie, jak założyć konto firmowe na Facebooku!


Oceń artykuł
4.5/5
ilość głosów: 51
teamsolution
Marketing | Web Design & Development

Może Cię również zainteresować

Obserwuj nasze profile social media, aby być na bieżąco

Zrób krok naprzód

Zapytaj o współpracę
Zaufali nam i się nie zawiedli
  • Subaru Polska
  • CCC
  • Blachotrapez
  • Dako
  • Bank Spółdzielczy w Limanowej
  • Semilac Ireland
  • Lestello