Potencjał relacji na Facebooku

Czym są stories?

Stories, nazywane także relacjami, są różnymi treściami publikowanymi w mediach społecznościowych (zdjęcia, pokazy slajdów, filmiki), które znikają zwykle po 24 godzinach od opublikowania. Pierwszym portalem, gdzie zdobyły gigantyczną popularność był Snapchat, z którego korzystają głównie osoby w wieku 12-24 lata. Kluczem do sukcesu była właśnie ulotność materiału, która dzięki zniknięciu po 24 godzinach pozwalała na mniej zobowiązujące zdjęcia czy filmiki.

Do gry wkracza Instagram

Facebook w przeszłości próbował kupić Snapchata nawet za 3 mld dolarów, ale jego twórca Evan Spiegiel nie zgodził się na przejęcie firmy przez giganta. Koncern Marka Zuckerberga poszedł inną drogą i w sierpniu 2016 roku wypowiedział Snapchatowi wojnę – w należącym do Facebooka Instagramie pojawiły się dość bezpośrednio skopiowane Stories. Materiały znikające po 24 godzinach zaczęły zdobywać coraz większą popularność na portalu, co spowodowało wyhamowanie przyrostu liczby użytkowników Snapchata.

Stories w pozostałych mediach społecznościowych

Gigantyczny sukces funkcjonalności przyczynił się do wprowadzenia jej w Messengerze jako Messenger Day. Co ciekawe, nową opcję Polacy mogli testować jako pierwsi na świecie. W marcu 2017 roku relacje pojawiły się na Facebooku. Na początku Stories w ogóle nie przyjęły się wśród użytkowników największego portalu społecznościowego na świecie, ale z czasem ich liczba rosła i we wrześniu 2018 r. już 300 mln ludzi używało codziennie Relacji na Facebooku.
Z czasem różne formy Stories zostały wprowadzone m.in. w WhatsApp (WhatsApp Status), Google (Google AMP Stories), a niedawno także na LinkedIn (Student Voices) i YouTube (YouTube Stories). Popularność relacji stała się tak duża, że nawet niektóre aplikacje sklepów odzieżowych mają swoje własne naśladujące je „Stories”.


Fala popularności Stories jest nie do powstrzymania. Mimo trudnego startu relacji na Facebooku, właściciel tego portalu zapowiada, że w ciągu najbliższych lat mogą się one stać głównym kanałem komunikacji.

Dlaczego ludzie używają relacji?

Kluczem najprawdopodobniej są mniej zobowiązujące publikacje – mając świadomość, że wrzucone treści nie zostaną zapisane na zawsze na naszej tablicy, a znikną po 24 godzinach, ludzie są bardziej skłonni do udostępniania zdjęć i filmów, których nie wrzuciliby na swoją tablicę.

Ponadto relacje pojawiają się u samej góry aplikacji po jej uruchomieniu. Po ostatniej aktualizacji u niektórych użytkowników są widoczne nawet 2 rzędy relacji.


Facebook od początku bardzo aktywnie działał, abyśmy zaczęli korzystać z relacji. Ich przeglądanie jest nawet łatwiejsze niż przesuwanie kanału aktualności. Wystarczy raz kliknąć i oglądamy po kolei relacje naszych znajomych, fanpage które lubimy, a od niedawna także reklamy (ale o nich poniżej).

Jak wykorzystać Stories w promocji swojej firmy?

Podobnie jak w przypadku prowadzenia profilu na Instagramie, w tym relacji na tym portalu, Facebook Stories mogą być wspaniałym narzędziem do wzmacniania kontaktu z naszymi fanami. Skoro użytkownicy coraz chętniej oglądają i wrzucają stories, to dlaczego nie wykorzystać szansy, aby znalazła się tam także Twoja marka? Tym bardziej, że w przeciwieństwie do głównego kanału jakim są aktualności, relacje nie mają ograniczeń zasięgu organicznego i są wyświetlane chronologicznie. Przypomina to Facebooka wiele lat temu zanim wprowadzono algorytm filtrujący treści, gdzie posty również wyświetlały się w kolejności wrzucenia.

W jakim celu używać relacji?

W jaki sposób skorzystać ze Stories w promocji przedsiębiorstwa? Naszym zdaniem warto ich użyć do dwóch głównych celów:

  • pokazywania firmy od innej strony, od środka, celem budowania trwalszych relacji między marką a klientami
  • wzmacniania przekazu z aktualności, np. informowania o nowych produktach czy promocjach

Pokaż swoją firmę!

Wrzucaj na relacje treści, których normalnie nie udostępniłbyś na fanpage. Warto tutaj pokazać swoje przedsiębiorstwo od ludzkiej strony, dzięki czemu wzmocnisz komunikację z Twoimi fanami. Zamiast idealnie wyselekcjonowanych zdjęć i filmów publikowanych na fanpage, lepiej tutaj sprawdzi się krótka, nieobrobiona relacja, która przedstawi firmę jako realnych, zaangażowanych w swoją pracę ludzi, a nie czasami bezduszny fanpage.

Nie musisz informować tylko o Waszej pracy, buduj pozytywny wizerunek i pokaż co fajnego robicie podczas przerw albo w czasie wolnym, jak świętujecie czy co Was bawi. Jeżeli nie chcesz ujawniać wszystkim swojej twarzy, pokaż od środka jak powstają Twoje produkty, ich przykładowe zastosowanie albo krótki filmik podczas wykonywania usługi dla klienta.  Zastanów się, co mogłoby zaintrygować Twoich fanów. Według badań Facebooka przeprowadzonych w 12 krajach na całym świecie, relacje wzmacniają więź z marką nawet u połowy użytkowników.


Informuj o promocjach, nowych produktach czy usługach

Relacje sprawdzą się także przy wzmacnianiu przekazu z głównego fanpage. Według ankiet po obejrzeniu relacji aż 56% użytkowników przeglądało następnie stronę i fanpage w poszukiwaniu produktu albo usługi, 38% osób rozmawiało potem z kimś o produkcie lub usłudze, a 34% odwiedziło sklep stacjonarny.

Staraj się nie duplikować treści wrzucanych na News Feeda i do relacji. Osoby przeglądające Stories szukają ciekawego, angażującego contentu, czegoś czego nie znajdą przeglądając codziennie aktualności. Jeżeli zamierzasz użyć relacji na Facebooku do promocji np. nowej linii produktów, możesz spróbować wrzucić ich zapowiedź kilka dni przed oficjalną premierą, uchylając rąbka tajemnicy i zaciekawić odbiorców. W dzień premiery możesz pokazać na relacji nowy produkt w mniej oficjalny sposób, albo w innej formie, np. krótkiego filmiku.  Stories może także świetnie się sprawdzić do informowania o promocjach.


Czego użytkownicy oczekują od relacji marek?

Facebook przeprowadził ankiety wśród użytkowników, pytając się ich czego oczekują od Stories publikowanych przez firmy.
  • 51% ludzi oczekuje informacji o wyprzedażach i promocjach,
  • 51% oczekuje, że Stories będą krótkie i łatwe do zrozumienia,
  • 45% liczy na krótkie poradniki,
  • 44% informacji i nowych produktach,
  • 43% liczy na to, że Stories będą prawdziwymi historiami.

Jak wrzucać Stories

Relacje możemy udostępniać korzystając z aplikacji mobilnej Facebooka. W tym celu należy wejść na nasz fanpage i kliknąć nieco niżej opcję „Utwórz relację”. Narzędzie udostępnia nam opcję zrobienia zdjęcia albo nagrania filmiku, można także dodać stworzone wcześniej zasoby. Po wybraniu grafiki lub nagrania opcjonalnie dodajemy napisy, naklejki (w tym oznaczenie lokalizacji), mamy również opcję napisania czegoś ręcznie. 

W przypadku niektórych fanpage mamy możliwość udostępniania postów także z komputera, wtedy po kliknięciu opcji „Napisz post” możemy wybrać także udostępnienie w relacji.

Po udostępnieniu relacji będzie ona widoczna przez 24 godziny. Można potem dodawać kolejne, które będą się po kolei wyświetlać w kolejności chronologicznej. Po kliknięciu w relację możemy zobaczyć liczbę jej wyświetleń w lewym dolnym rogu.

Na niektórych stronach w statystykach są już dostępne wyniki relacji. Mimo, że zdjęcia i filmy znikają po upływie 24 godzin, tak statystyki poszczególnych Stories mamy dostępne przez 14 dni. Sprawdzimy tam takie informacje jak niepowtarzalne wyświetlenia relacji, przejścia w przód i wstecz pomiędzy naszymi relacjami, przesunięcia w przód, czyli przejścia do Stories innego konta, a także powrót do aktualności.

Reklamy w Stories

Facebook Stories cieszą się coraz większą popularnością i w lecie 2018 roku liczba użytkowników tego narzędzie przewyższyła nawet liczbą użytkowników Snapchata, z którego przecież znikające treści się wywodzą. Koncern uruchomił już wcześniej IG Stories jako jedno z miejsc reklamowych kampanii na Instagramie. Następnie zdecydował się na uruchomienie reklam także w relacjach na Facebooku, 14 miesięcy po starcie usługi.


Jest to kolejna wielka szansa dla marek, aby dotrzeć ze skutecznym hasłem reklamowym do szerokiej grupy odbiorców. Coraz więcej użytkowników i firm korzysta z treści znikających po 24 godzinach, ale nadal niewiele marek umieszcza tam swoje reklamy. W międzyczasie reklamy w relacjach na Instagramie cieszą się coraz większymi zasięgami i kliknięciami, wyróżniając się jednocześnie jednym z najniższych kosztów za wyświetlenie reklamy. Należy spodziewać się, że promocja w Facebook Stories będzie co najmniej tak samo skuteczna.

Reklamy w relacjach na Facebooku obsługują wszystkie główne cele kampanii: ruch, konwersje, zasięg, wyświetlenia filmu, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów czy świadomość marki. Czyni to z nich bardzo uniwersalne narzędzie do promocji.


Jakie są wymagania Facebooka dotyczące reklam w Stories?

Co prawda nie możemy użyć karuzel czy kolekcji, ale dostępne są obrazy i filmy.
  • Obraz musi mieć wymiary co najmniej 500x500 pixeli i proporcje od 1,91:1 do 9:16. Podobne wymagania są w przypadku filmów. Długość nagrania nie może przekraczać 15 sekund.
  • W przypadku pionowej orientacji należy pamiętać o pozostawieniu bez tekstu czy logo co najmniej 14% obrazu (250 pikseli) w górnej i dolnej części, które będą zasłonięte nazwą profilu czy wezwaniem do działania.
  • Podobnie jak inne reklamy na Facebooku, miniatury filmu czy obrazy z tekstem zajmującym więcej niż 20% mogą mieć zmniejszoną liczbę wyświetleń.
Pełne wymagania dotyczące reklam w Stories.

A Ty kiedy zaczniesz używać relacji do promocji swojej marki?

Źródła: 12345